A Zeneakadémia a nemzetközi
zenei élet élvonalába kerülhet
Lezárult a Zeneakadémia
történelmi felújításának tízévnyi fejezete és az intézmény a magyar, valamint a
nemzetközi zenei élet élvonalába tartozó központtá válhat – közölte a
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM).
A Liszt Ferenc által
alapított Zeneakadémia 2013. október 22-én, a világhírű magyar
zeneszerző és alapító születésének 202. évfordulóján nyitotta meg újra
kapuit eredeti szépségében. Az intézmény 2008 derekán európai uniós források
bevonásával közel 10,6 milliárd forintnyi támogatást nyert el újjáépítésre,
majd 2012-ben további 2 milliárd forintot kaptak erre a célra.
A megnyitó ünnepség a magyar
és az egyetemes zenei, kulturális élet kiemelkedő eseménye és egyben egy
új korszak nyitánya volt, melyet a kormány kiemelt fontosságú rendezvénnyé
nyilvánított. A kommüniké kiemelte: a Zeneakadémia megújult épülete - amely Európa
uniós forrásból megvalósult egyik legnagyobb kulturális beruházása - magában
hordozza Liszt Ferenc, Kodály Zoltán, Bartók Béla és Dohnányi
Ernő örökségét. „Az intézmény
Liszt Ferenc idejében és ma is világmárkát jelent a zenei oktatásban. A
Zeneakadémia az újranyitás után a felsőfokú zeneművészeti és
zenetudományi oktatás mellett koncertközpontként is működik".
Mint írták, 2013. október
22-én Magyarország kormánya és a Zeneakadémia egyúttal méltó emléket állított Solti
Györgynek is: a kitűnő karmester tiszteletére szobrot avattak a
Liszt Ferenc téri épület előtt, a Zeneakadémia kisterme pedig felvette a világhírű
muzsikusunk nevét.
A zártkörű ünnepi
gálakoncert programját Batta András kormánybiztos, rektor és Csonka
András, a Zeneakadémia kulturális igazgatója állította össze, kreatív
producere Szabó Stein Imre, a Zeneakadémia kommunikációs igazgatója,
rendezője pedig Káel Csaba, a
Művészetek Palotája vezérigazgatója volt. Az eseményt október 22-én a
Bartók Rádió és az MTVA élőben közvetítette.
A Zeneakadémia helyet
követel magának a nemzetközi piacon – a londoni Barbican
Centre, vagy az amszterdami Concertgebouw mellett –,
ehhez pedig markáns arculat szükséges. Szabó Stein Imre kommunikációs és
médiatartalom-fejlesztési igazgató úgy fogalmazott, hogy az egyetemi
koncertközponttal egy új világbrand születik,
amelynek arculati feladataira közbeszerzési eljáráson választották ki az Allison Advertisingot. Az október
7-én élesedő új, mobileszközökre is optimalizált honlapért a konzorciumi
társ Webra International felel.
"Az arculat megalkotásának kiindulási alapja a
Liszt Ferenc téri épület építészeti öröksége, motívumkincse, ikonográfiája,
filozófiája – a századforduló budapesti szecessziója. Ugyanakkor ennél jóval
bonyolultabb üzenet közvetítése volt a cél. A Zeneakadémiát szinte a
kezdetektől sajátos ellentétpárok jellemzik, ehhez adódott az egyetem és a
koncertközpont legújabb kettősége. Hagyományátadó, konzervatív zeneoktatás
az egyik, az útkeresést, kísérletezést támogató művészetpedagógia a másik
oldalon. Zeneművészeti tradícióőrzés és koncertéleti trenddiktálás. A
patina és progresszió dualitása" - fogalmaztak a sajtóanyagban.
A logó az akadémia
nagytermének mennyezeti babérjából font körkoszorú a közepébe helyezett
lanttal, valamint a modern betűtípussal szedett névből
szerveződő egység. A koncertközpont önálló logója a babérkoszorút
koncentrikus körformává transzformálta, ezzel az épület apollóni
napmotívumát idézik. A logót és az arculatot az Allison
felkérésére Farkas Anna tervezte.
A Zeneakadémia október
elején indította el azt a kampányát, amelynek imázs- és programkommunikációs
eleme lesz. Az előbbinél feltűnik az intézmény fő színe, a
ciánkék, egyébként pedig külön-külön színnel jelölik az egyes műfajokat: a
klasszikus zenei események szintén ciánkékek lesznek, az operát arany, a jazz-t
izzó vörös, a népzenét napsárga, az ifjúságit zöld,
míg az egyetemi programokat mélykék színek jelenítik meg. Az új vizuális
identitás a kiadványoknál is megjelenik: ennek fő pillére a
koncertmagazin, amelyben hangsúlyos szerepet kapnak a fotográfiák, a
koncertismertetések mellett pedig interjúkat, portrékat és tárca-esszéket
közölnek. A nyolcezer példányban megjelenő magazin
főszerkesztője Szabó Stein Imre, felelős szerkesztője
Fazekas Gergely zenetörténész, a layouton az Allison Advertising dolgozik, a
nyomda pedig a Keskeny és Társai 2001.
„Az egyestés műsorfüzet általában nyűg egy
intézmény életében. Rendszerint odamásolják a honlapon található
ismertetőt a darabról és a szerzőről, mellétesznek egy fotót. Mi
ehhez bátrabban nyúltunk, és az Olcsó Könyvtár sokak által ismert puha- és sárgafedeles
mintájára készítjük el a saját, vagy a közös programjainkhoz az egyestés
műsorfüzeteket. Az alapadatokon kívül egyéni hangvételű esszéket
írunk, és nem fotót, hanem grafikát tesszük rá" - mondta el a
kommunikációs igazgató.
Szabó Stein Imre a kommunikáció mellett a médiatartalom-fejlesztésért is felel,
és már most azon dolgoznak, hogy jövő év második felében tíz HD-kamerával és a hozzátartozó hang- és képtechnikával
felszerelt stúdió kezdje meg a működést a Zeneakadémián. A szakember a
tervekről elmondta, hogy a koncertek rögzítésén túl olyan oktató és
szórakoztató műsorokat tudnak majd készíteni, amely az intézmény szellemi
műhelyére támaszkodik. A műsorgyártás kezdeti lépése, hogy a 2013. október
22-i ünnepélyes nyitó koncerten az egyes darabok között kisfilmeket vetítettek.
(Forrás: MTI, Kreativ Online - MusiciansWho /Fürth Livia)