Weöres Sándor
ütőhangszereken
Andrej Borejko
vezényletével, a Monte-Carlói Filharmonikus Zenekar és Daniel Ciampolini
előadásában ünnepelte ősbemutatóját Eötvös Péter legújabb hangszeres
műve, a Speaking drums című darab, amely Weöres Sándor
nonszensz verseire íródott.
„A költő olyan tökéletesen komponálta meg
a versek ritmusát, hogy kiváló alapul szolgáltak egy ütőhangszeres mű
megalkotásához” - nyilatkozta a zeneszerző. „Mivel egyszerűek és világosak a ritmusok, az előadók és a
közönség számára is egyaránt könnyen megfogható a darab. A karmester nem a
közönségnek háttal áll, hanem a közepes méretű zenekar mögött, szemben a
publikummal. Így a pódium előterében a szólista tágas területen, kis
csoportokban helyezheti el a hangszereit" - fűzte hozzá.
A versek egyébként
eredetiben hangzanak el, mivel a fordítást - a költemények jellegéből
fakadóan - a komponista nem látta szükségesnek. „Az érthetőségnek nincs jelentősége, hiszen nonszensz
versekről van szó, ezek egyfajta nyelvi kultúra ritmusban jelentkező
esszenciáját adják - magyarázta. - Az
ütős mondja a verset, hozzájátssza a ritmusát, aztán egyszer csak
abbahagyja verset, és marad a ritmus, ami azután a zenekarban a melódia részévé
válik, így a közönség tanúja lehet a szöveg transzformációjának.
Olyasmi ez, ahogy az indiai ütősök játszanak, akik a zene fölött mondják a
szöveget. Nem azt mondják, amit játszanak, hanem azt játsszák, amit mondanak.
Ezen a tradíción alapul a darab - mondta Eötvös Péter, aki úgy vélte,
kivételes előadás volt a 2013. szeptember 29-i.
Daniel Ciampolini, akivel a
komponista többször dolgozott már együtt, nagyszerűen játszott,
jóllehet a darabot Eötvös eredetileg a sokoldalú fiatal osztrák
ütősnek, Martin Grubingernek komponálta, ő azonban az
ősbemutató időpontjában nem tudta szabaddá tenni magát. „2014 februárjától kezdjük Grubingerrel
játszani a kompozíciót, turnéra visszük Münchentől Tokióig számos
városba" - tette hozzá az alkotó.
(Forrás: FIDELIO)