Weöres Sándor ütőhangszereken

 

Andrej Borejko vezényletével, a Monte-Carlói Filharmonikus Zenekar és Daniel Ciampolini előadásában ünnepelte ősbemutatóját Eötvös Péter legújabb hangszeres műve, a Speaking drums című darab, amely Weöres Sándor nonszensz verseire íródott.

 

„A költő olyan tökéletesen komponálta meg a versek ritmusát, hogy kiváló alapul szolgáltak egy ütőhangszeres mű megalkotásához” - nyilatkozta a zeneszerző. „Mivel egyszerűek és világosak a ritmusok, az előadók és a közönség számára is egyaránt könnyen megfogható a darab. A karmester nem a közönségnek háttal áll, hanem a közepes méretű zenekar mögött, szemben a publikummal. Így a pódium előterében a szólista tágas területen, kis csoportokban helyezheti el a hangszereit" - fűzte hozzá.

 

A versek egyébként eredetiben hangzanak el, mivel a fordítást - a költemények jellegéből fakadóan - a komponista nem látta szükségesnek. „Az érthetőségnek nincs jelentősége, hiszen nonszensz versekről van szó, ezek egyfajta nyelvi kultúra ritmusban jelentkező esszenciáját adják - magyarázta. - Az ütős mondja a verset, hozzájátssza a ritmusát, aztán egyszer csak abbahagyja verset, és marad a ritmus, ami azután a zenekarban a melódia részévé válik, így a közönség tanúja lehet a szöveg transzformációjának. Olyasmi ez, ahogy az indiai ütősök játszanak, akik a zene fölött mondják a szöveget. Nem azt mondják, amit játszanak, hanem azt játsszák, amit mondanak. Ezen a tradíción alapul a darab - mondta Eötvös Péter, aki úgy vélte, kivételes előadás volt a 2013. szeptember 29-i.

 

Daniel Ciampolini, akivel a komponista többször dolgozott már együtt, nagyszerűen játszott, jóllehet a darabot Eötvös eredetileg a sokoldalú fiatal osztrák ütősnek, Martin Grubingernek komponálta, ő azonban az ősbemutató időpontjában nem tudta szabaddá tenni magát. „2014 februárjától kezdjük Grubingerrel játszani a kompozíciót, turnéra visszük Münchentől Tokióig számos városba" - tette hozzá az alkotó.

 

(Forrás: FIDELIO)