Kodály pedagógiai elvei a modern esztétikai filozófia tükrében
Bevezető gondolatok: Győrben tartott előadásom
alkalmából azzal kezdtem visszaemlékezésemet, mit jelentett nekünk, akkori
fiatal zenetanároknak Győr 1968-tól, a
három évenként megrendezett zenei Nevelési Konferencia összejöveteleivel. Itt
kaptunk szakmai, lelki feltöltődést, az
itt hallott előadások ösztönöztek új
gondolatokra, ahogyan én is Veczkó József kutatásának ismertetésekor határoztam
el jövendő munkám irányát. Akkoriban a
konferenca utolsó estéjén népdalos fáklyás menettel köszöntük meg a
vendéglátást és a szerenád zárásként a Városháza lépcsőjén
elénekeltük a nagy kánont: “Szabad nép tesz csuda dolgokat!” Azóta sok év telt
el és időközben rá kellett jönnünk arra,
amit Kodály már régen megmondott, de akkor nem értettük meg: Csak kulturált szabad nép tesz csuda
dolgokat!
Ma már világosabban látjuk azt is, hogy előadásaiban, írásaiban tömörített jövőbe mutató gondolatai az új esztétikai filozófiai irányzatok előfutárai voltak. Hogy mindezt jobban megértsük,
egy kis kirándulást kell tennünk a filozófia, “a gondolkodás szeretetének” esztétikai területén..
A filozófia és az esztétika találkozási pontjai
Az európai filozófia Athénben a pedagógiai problémák,
kérdések közvetlen nyomása következtében alakult ki. A korábbi tudományos
filozófia a külvilágot tanulmányozta, azon gondolkodott, hogyan jönnek létre a
dolgok, hogyan változnak. Később az utazó, filozófus tanárok elkezdték
természettudományos ismereteiket és módszereiket alkalmazni az emberi
viselkedés terén is. Amikor az általános értékek, magatartási formák alapjait
oktatták Europában, a filozófia egyre inkább
az egyén és a közösség problémáival kezdett foglalkozni: Lehetséges az
erkölcsös élet megtanulása? Mi a tanulás? Mi a tudás? Hogyan lehet tudást,
ismeretet szerezni: az érzékeken keresztül, vagy a józan ész logikus
iskolázásával? Kérdések, melyre a filozófia segítségével próbáltak választ adni.
A tanulás azt jelenti, hogy a belátás, tudás foka nő az emberben, vagy
másként megfogalmazva: egy utazás a tudatlanságtól a bölcsességig, az ismeret
hiányától azok túláradásásig, a kiformálatlantól a teljességig, az érzékek felfogásától a tudatos jelentés kialakulásáig. Hogyan lehetséges egy ilyen
változás, átalakulás?
Az esztétika elmélete néhány kérdésre választ
tud adni: Az esztétika szó görögül eredetileg aesthesis, ami az érzéki
felfogás, a tapasztalat, az érzékszervek útján nyert tudást jelentette. Az
esztétikai érzékelés és észlelés egy dinamikus viszony az egyén és a külvilág
között melynek során az egyén részletes és minőségi információt gyűjt
a környezetében. Ebben a történésben egy távolságtartás (izolálás) megy végbe,
mialatt a tárgy (objekt ) és a szemlélő (szubjekt) kapcsolata kerül előtérbe.
Az esztétikai percepció alatt az ember a speciális, érzékszervvel felfogható
tulajdonságokra koncentrál és ezek összjátékára a teljességben. Az észlelt
helyzetek megértése az emberi gondolkodás rendszerében zajlik.
Az ember
három gondolati formát használ: az empírikus, amely a külső világ tényeit
célozza meg, a morális gondolkodást, amely a szociális világot és annak
viszonylatait, végül az esztétikai gondolkodást, amely magát az embert, annak
belső, exisztenciális világát tartja vizsgálódási területének. Ezek az
említett gondolati formák adták az alapot a különböző filozófiai ágaknak,
a modern filozófiai elméleteknek a kialakulásához. Filozófiai örökségünk arról
tanúskodik, hogy az emberi gondolkodás alapvető formái mindmáig
meghatározzák a filozófia különböző
megjelenési formáit, (tudomány, erkölcs, esztétika) és lényegében a régi
ideálra vezethetőek vissza. Itt meg kell jegyeznünk, hogy a filozófia
értéke nem abban rejlik, hogy megoldásokat adjon fontos kérdésekben (megoldás
csak cselekvésen keresztül érhető el), hanem abban, hogy meghatározza a
problémát és javaslatot adjon a megoldás módjaira vonatkozóan. Ez a
nézőpont megkönnyíti a lehetőségét annak, hogy a filozófiát a
gondolkodással, és ne a tudással, a tudományok területével kapcsoljuk, mint
fogalmat. A filozófiai örökség egy háromszöggel ábrázolható (1. kép) amely az igaz (empirikus gondolkodás) a jó (morális gondolkodás) és a szép (exisztenciális gondolkodás)
az emberi gondolatok alapformáit és a filozófia ágait is magukban foglalják. Hosszú
időn át, még a reneszánsz alatt is, az emberek a „szép” szót a gondolatok, érzelmek, élethelyzetek
megjelölésére vagyis főleg a belső szépségre, egyfajta emelkedettség
jelölésére használták. A szép emberi vonások, a lélek szép tulajdonságai,
szokásai, a szép tudományok ismert fogalmak ezidőből.
A kalokagathia
szó harmóniát jelent a személyes gondolatok, viszonyok és érzelmek között, a
szép, jó és igaz egységét az emberben, vagyis konkrétabban azt, hogy mit ért
meg a világból, viszonyát másokhoz és saját magához ebben a világban
(existens). A kalokagathia tehát a legbelső, legszemélyesebb gondolatok
összegzése, az egyéniség magva,
esszenciája, ezért nehéz szavakban kifejezni ezeket a gondolatokat. A
belső, legtitkosabb történéseket,
érzelmeket az exisztenciális kérdések, problémák kapcsán sokkal könnyebb szó
nélküli, vagyis az esztétikai, szimbólikus reprezentációkkal kifejezni,
feldolgozni. Ezért és ilyen alapon az élet fenntartása miatt fontos az
esztétika, a művészet.
1. Kép Filozófiai örökségünk
Az esztétikai nyelv, a szavak nélküli kifejezésmód
az ember első, ősi jelrendszere, amely sokféle különböző
szimbólikus forma változatait jelenti. Bizonyos helyeken, helyzetekben ma is
használatos, a korai gyermekkorban, vagy ha a kommunikálóknak nincs közös
nyelvük, szókincsük. Az ősember szavak nélküli kommunikációjának
hangadásai, kézjelei, képei, mozgásának motívumainak használata során
alakult, fokozatosan fínomodott szimbólikus nyelvvé, amit első
jelrenszernek nevezünk. Amikor ez a tudatosság fokára jutva jelentéshordozóvá
válik, akkor művészi eszközzé válhat.
Ha ez a szimbolikus nyelv tudatosan alkalmaz szint, formát, struktúrát, hangot,
ritmust, akkor, különbséget téve az előbbi megnevezéstől,
művészi nyelvi rendszernek nevezzük. A művészet, a „magas kultúra”
ezt a kifínomított szó nélküli nyelvet, az univerzális emberi jel -és
szimbólumrendszert alkalmazza. (festészet, építészet, zene, balett, stb). A
beszélt nyelv, a szimbólumokat rejtő szavak nyelvi rendszerének megjelenése
egy nagyobb változást jelentett, ezért nevezzük „második
jelzőrendszernek”, amelynek szociális szerepe fontos az emberréválás
folyamatában. A nyelvi kifejezés helyi kultúrához kötődik, tehát
behatárolt.
Az
esztétikai kifejezésformák segítenek összekapcsolni az egyént a társadalommal,
a hagyományt a megújulással valamint a kötött, meghatározott formákat a
szabadabb, érzelmekre ható és abból kiinduló életszerű megjelenítésekkel. Ha
a művészetek kialakulását és használatát tanulmányozzuk a korábbi
évezredekben, akkor világossá válik számunkra, hogy a művészet az embernek
abból a szükségletéből fejlődött ki, hogy kifejezést adjon
legbelsőbb gondolatainak, érzelmeinek. Ebből következik, hogy a
művészet lehetőséget ad arra, hogy önmagunkat jobban megismerjük. Mit
is mondott Kodály a zene szerepéröl az életünkben?
„A zene lelki táplálék és semmi mással nam
pótolható. Aki nem él vele: lelki vérszegénységben él és hal. Teljes lelki élet
zene nélkül nincs. Vannak a léleknek régiói, amibe csak a zene világít be. A zene rendeltetése belső világunk jobb megismerése, felvirágozása és
kiteljesedése. A népek legendái isteni eredetűnek tartják. S ahol az emberi megismerés határait érjük, ott a zene még
túlmutat rajtuk, olyan világba, melyet megismerni nem, csak sejteni lehet.”
(Mire való a zenei önképzőkör,
1944)
Érdemes elemezni, mely gondolkodási formákat tart
fontosnak a ma társadalma és mi lett ennek a következménye. Mi történik az
egyén belső harmoniájával ha csak a tudományos gondolkodás fejlődik
és hiányzik a morális és az existenciális, vagyis a felelősségvállalás
tudatos tetteinkért? Ha belső világunkat nem ismerjük meg, ha az nem tud
felvirágozni, kiteljesedni? A pedagógiai szemlélet alapvető
megváltoztatása ebből a filozófiai alapállásból indulhat ki a megújító
esztétikai gondolkodás segítségével.
A filozófia és a pedagógiai gyakorlat összefüggése
Ha az esztétika
és a pedagógia szerepét és lehetőségeit alapjaiban akarjuk
megérteni, akkor egy rövid kirándulást kell tennünk a filozófiai horizonton. Dewey,
aki Kodállyal egyidöben Amerikában élt, kívülállóként szemlélte Európát,
sajátos megvilágításba helyezte a filozófiát. Mivel az európai filozófia (az
athéni gondolkodók között) a pedagógiai problémák közvetlen nyomása alatt
született meg ezért úgy is lehetne nevezni, mint az embernevelés/formálás
általános elmélete. Bizonyítékként a továbbiakban kifejti, hogy mind a
filozófia, mind a pedagógia egy három részből álló feladatot hivatott
elvégezni:
1. Elemezni és kritizálni a jelenleg érvényes
célokat
2. Rámutatni azokra az értékekre, amelyek
elöregedtek, üressé váltak
3. Hangsúlyozni és világosan kifejezni azoknak a speciálisan kialakított
filozófiai-pedagógiai elméleteknek a következményeit (várható eredményeit), amelyek
fontosak a társadalom jövője számára
A feladatok után még egy fontos összekötő
kapcsot említ a két tudomány között:
„A
filozófia a pedagógián keresztül tud létrehozni módszereket azért, hogy az
emberi energia az élettel kapcsolatos komoly és átgondolt elképzelésekkel
összhangban kerüljön felhasználásra. A filozófiai gondolatok és elméletek a
pedagógiai műhelyekben válnak konkréttá és kipróbálhatóvá.” (Dewey
1997:383).
A társadalom életében a pedagógiának három
egymásra épülő nívója
figyelhető meg és ez a zenei oktatásra is vonatkozik: a
legismertebb a gyakorlati, alkalmazott szint az oktatási intézményekben, a következő
a működés elméleteit kialakító és a pedagógiai cselekvést irányitó szint, és végül a teljes rendszert megalkotó,
meghatározó filozófiai szint. A pedagógiai gyakorlat minősége,
beállítottsága azon múlik, hogy milyen
filozófiai alapállást fogalmazott meg a vezetés. Ez dönti el, hogy kik lesznek
a gyakorlat irányítói, akiknek feladata a helyes irányban történő haladás,
hiszen ők fogalmazzák meg a működés elméleteit. Azt is hangsúlyozzuk,
hogy ettől függetlenül a tanár és a művész munkáját is saját
világnézete, emberszemlélete jellemzi
minden tettében, döntéseiben, minden megnyilvánulásában. Az egyéni
állásfoglalás a tudatos cselekvésben nyilvánul meg, a személyiség lelkiismereti
szabadsága lehetőséget kínál a választásra, vállalva annak minden
következményét. (Antal-Lundström, I, 2006)
Magyarországon a kodályi pedagógia filozófia elvei
adták az alapot a teljes zeneoktatási rendszer kiépítéséhez. Egy nagyon
kritikus történelmi helyzetben, az első világháború után kezdett alakulni Kodály
Zoltán pedagógiai elveinek sorozata, mely az akkori társadalmi probléma
megoldásaként a nemzeti tudat erősítését, az összetartás erejét
hangsúlyozta és ennek megfelelően alakította anyagát, módszerét. Kodály 1927-ben
Angliában, a Psalmus Hungaricus londoni bemutatóján hallotta a tisztán csengő
gyermekkar éneklését, ami a szolmizáció bevezetésére inspirálta a magyar
iskolákban. Volt azonban egy általánosabb, távlati célja is, amit így összegzett:
Minden
teendőnk egyetlen szóban foglalható össze:
nevelés….. Megmutatni a millióknak az igazi zenét, s ezzel boldogabbakká és
jobbakká tenni őket…A zene nem
magánosok kedvtelése, hanem lelki erőforrás, a melyet minden művelt nemzet igyekszik közkinccsé tenni.
Kapja meg belőle részét minden
magyar gyermek!” (Zenei belmisszió, 1934)
Dewey, Kodályhoz hasonlóan, pedagógiai elméletben hangsúlyozza az ember
esztétikai szükségletét és az esztétikai aktivitás, működésformák
jelentést hordozó jellegét. Azt állítja, hogy a filozófiai rendszer a
társadalom ellentmondásait és fontos kérdéseit veti fel, elemzi, vagyis a
társadalmi gyakorlatában fellelhető nehézségek fő vonásait igyekszik
leképezni. Tudatosan és általánosságban fejezi ki azt, amit az emberek a saját
tapsztalataik alapján a természetről,
saját magukról és a környezethez való viszonyukról gondolnak (Dewey,
1934, 1979).
Amikor a filozófiát komolyan számba
veszik az emberek, az ott megtalálható bölcsességek mindig jól felhasználhatóak
az életvezetés, életvitel terén. Ha az oktatást-nevelést úgy tekintjük, hogy
ennek folyamában részint a természet, részint az emberek iránti alapvető
intellektuális és érzelmi beállítódottságok formálódnak, akkor a filozófia
úgy is meghatározható, mint az emberformálás (pedagógia, education)
általános elmélete.
Kodály Zoltán az idők
változásával fokozatosan alakította ki pedagógiai-filozófiai elveit. A második
világháború borzalmainak hatására másként láthatta a magyarság helyzetét, mert
néhány év múlva már így írt:
”A
nagy cél: európai magyarokat nevelni. Bár kétségtelen: az iskola első
nyolc évében a hangsúly inkább a magyarra essék.” (Az iskolai énekgyüjtemény előszava,
1943)
A legnehezebb időkben készítette
el a következő évek tananyagát, azt kutatta, hol lehet gyermekhangszereket
készíteni, olcsó kottaanyagot adni a kicsinyek kezébe, így jött létre a Szó-mi
füzetek sorozata és a tanítás módszere Ádám Jenő segítségével.
Dewey hangsúlyozza, hogy ha a
pedagógiai gyakorlat céljai és módszerei nem töltődnek fel a
széleslátókörű és megértő áttekintés lelkületével, vagyis nem érzi át
szerepét a jelenlegi életviszonyok között, amit a filozófia
képviselőjeként feladata lenne a társadalomban, akkor egy hiányosan,
hanyagul végzett praktikus rutinná válik. Azzal, hogy elméleteket alkot a
jelenlegi iskolai gyakorlat alapján, nem oldja meg a pedagógia nagy poblémáit
és nem tudja megtalálni az új perspektívákat, megoldásokat, melyek a konkrét
helyzet megváltoztatásához nélkülözhetetlenek. Ezért van szükség a filozófiára
a társadalom kritikus időszakaiban.
„ A filozófia legtömörebb, legmélyrehatóbb meghatározása úgy adható meg,
hogy az az oktatás elméletének legáltalánosabb formája. A filozófia, a
pedagógia, a szociális ideálok valamint a módszerek megújulása kéz a kézben
halad. Ha a pedagógia megújulására nagy szükség van mostanában, ha a
hagyományos filozófiai rendszer alapvető gondolatainak áttekintő
kritikájára van igény, akkor ez az
átfogó társadalmi változásoknak a következménye, amely a tudományok
haladását, fejlődését követve a forradalmian új demokratikus irány felé,
időről-időre arra kényszerül, hogy megújítsa önmagát.” (Dewey, 1997:385)
Amikor emberi magatartásunk mai problémáiról,
kríziséröl beszélünk, sokszor felmerül a kérdés- mit tehet a pedagógia,
különösképpen a zenei- esztétikai pedagógia a helyzet javításáért? Hiszen a
társadalom azért teremtette és tartja fenn pedagógiai rendszerét, hogy ezzel
segítsen a közös értékek, viselkedési normák és cselekvési képességek
kialakításában egy mindenki számára szükséges nívón, mert e nélkül nem müködik
maga a társadalom. Kodály gondolatai a pedagógia tudományára és gyakorlatára
még ma is aktuálisak:
“Emberileg
is részesévé kell válni a hagyománynak, s ezzel egy embercsoport lelki
életének…. Az életből kell tehát kiindulni, az élő,
nehezen bár, de megismerhetö Mából…Nem könnyű ez a megfigyelés,
különleges emberi képességet, sokoldalú iskolázottságot kíván. De a cél és az
eredmény megéri a fáradtságot. Ez a fajta tudomány sohasem válhat üres
szalmacsépléssé, mert tárgya és célja egyaránt: az élet. Erős,
átfogó érzés nélkül a tudományban sem lehet nagyot alkotni.” (Kodály, Néprajz
és zenetörténet, Ethnographia, 1933)
Itt különösen egy mondatot emelnénk ki a későbbi gondolatmenet alapjaként: „Az életből kell tehát kiindulni, az élő, nehezen bár, de megismerhető Mából. A kérdések adottak: Hogyan lehetnek a
mai gyermekek boldogabbak és jobbak?
Hogyan segíthet az esztétika a pedagógia jelen feladatainak megoldásában?
Ezekre keres választ a következö elméleti rész.
Az esztétikai élmény tágítja látókörünket
Ha a pedagógiában valóban a helyzet
megváltoztatására és új megoldások megtalálására van szükség, akkor minden
lehetséges változatot és irányt át kell vizsgálnunk ami az eddigi hagyományból
használható és a legjobb megoldásokat, ötleteket újszerűen kell
ötvözni, alkalmazni. Ezért vizsgáltuk a
három filozófiai nézőpontot és azt, hogy a jelenlegi egyoldalú tudományos-technikai beállítottság helyett
lehetséges -e ezek harmonikus összekapcsolása, ami változást eredményezhet a
pedagógiai gondolkodásban. Kezdeti lépésként ebben a vizsgálódásban az
esztétikai befogadást, megértést és kielégítettséget mint a tudást
fejlesztő folyamatot elemezzük
néhány jelentős elmélet
megalkotójának érdekes gondolataival.
Hugo Meynell könyve Egy kérdés az izlésről az esztétika különböző formáiról,
alkotó elemeiről és az esztétikai kielégítettség jelenségéről
elmélkedve megállapítja, hogy a megelégedettség, kielégítettség akkor jön
létre, amikor az ember gyakorolja, használja, tágítja és szélesíti azokat a
kapacitásokat, amelyek az emberi tudatosságot alkotják. Az emberi tudatosság alapelemei ugyanis négy
különböző területet érintenek: tapasztalat, megértés, megítélés és
határozat/döntés. Minden olyan emberi viselkedés, amely nem korlátozódott az
automatizált, reflexszerű reagálásokra, az
a cselevő személy részéről egy kombinációja ezeknek a
területeknek, vagyis: tapasztalatok- vagy azoknak hiánya, megértés- és annak
hiánya, megítélés és annak elkerülése, döntés és annak megtagadása. Meynell
azzal folytatja, hogy elemzi a tudatosság
fent említett területeinek különböző szintjeit.
- Tapasztalatnak számítja az észlelést, érzelmeket és
hangulatokat, azokat a tényeket, amelyeket a tudat számára kapunk és a tudatból
merítünk, vagyis amelyeket megfigyelünk vagy elkerüljük megfigyelését,
amelyeket vizsgálunk vagy vizsgálat nélkül hagyunk.
- Megértésnek nevezi a cselevésnek azt a részét, amikor
a tudatos tények, a fogalmak jelentését,
tartalmát és azok egymáshoz való viszonyát cselekvésben realizáljuk.
- Megítélés a tudatos gondolkodásnak az a szakasza,
amelyben az összegyüjtött tények megértése és elemzése után, azok alapján
tisztázódik, milyen lehetőségek állnak rendelkezésre a megítéléshez.. Úgy
tűnik, hogy a tények, a különböző érzékszervi észlelések
összegyüjtése és tolmácsolása másféle kapacitásokat, képességeket igényel, mint
annak a megítélése, hogy ezek a tolmácsolások mennyire felelnek meg a
valóságnak, milyen konkrétak vagy csupán hiedelemre épülnek Sokan, akik
kiválóak az első kapacitásban, hiányokat mutatnak a másodikban- és
fordítva!
- Döntés a határozathozatali képesség eredményes működése,
amikor ugyanúgy mérlegelésre kerül mind a jelen helyzet és a cselekvés elvégzése, mint annak várható
következményei.
A
következő izgalmas kérdés: miért olyan fontos és hogyan lehetséges ezeket
a kapacitásokat gyakorolni, határaikat szélesíteni az esztétikai élmények által
kapott kielégítettség útján? Sokunkban
felvetődött a kérdés, de most a Meynell által levezetett indoklást és
magyarázatot tolmácsoljuk.
Az emberiség úgy fejlődött és úgy tudta biztosítani túlélését, hogy a
közvetlen környezetének helyzetét, tényeit reálisan, az igazságnak
megfelelően ismerje fel. Azt feltételezzük, hogy az objektív
tényfeltárásnak és az ezek alapján történt cselekedeteknek a minősége
arányban áll a fent leirt kapacitások használatával, kigyakorlottságával. A
primitív ember a dzsungelben élve folyamatosan a nagy húsevő állatok és az
ellenséges törzsek tagjainak fenyegető veszélyhelyzetében élve nagyobb
eséllyel élte túl a konkrét helyzeteket, ha felkészült volt a levelek közötti legkissebb mozgás észrevételére vagy a
recsegve törő kis ágak hangjára, vagyis abban a pillanatban megértette a
veszélyes jelzéseket, és abban a mértékben ahogy az értékelhető tények alapján el tudta
dönteni a tennivalókat és a saját gyors döntése alapján a legjobb tudása
szerint cselekedett, elkerülte a felismert veszélyt.
Aligha állíthatjuk, hogy ezeknek a kapacitásoknak jelentősége nagy
részben csökkent volna a civilizáció elörehaladásával, esetleg céljuk és a
veszélyhelyzetek módosultak, de az alapvető technikára ma is szükségünk
van. Teljesen nyilvánvaló, hogy ezeknek a képességeknek a gyakorlása az emberi
faj továbbélésében fontos volt és általuk az evolúció, a faji fejlődés is
megmagyarázható. Ezután a világos érvelés után köti össze elméletét Meynell az esztétikai minőség jelentőségéről
az esztétikai élményekkel és kielégítettséggel.
A jó művészetet arról lehet felismerni, hogy az kielégít bennünket a
tudatosság kapacitásainak használatával
a tapasztalatok, a megértés, ítélethozatal és a döntés formáiban. Ezek
hatása úgy érezhetö, hogy segítenek ellenszegüli azoknak a tudati
behatárolódásoknak, amire a fizikai vagy
a szociális környezet gyakran késztet vagy kényszerít. Ez az oka annak hogy a
jó művészetnek társadalomat változtató hatása is van. Az alacsony
színvonalú kultúra típusesetei a
kipróbált, ismert érzéseket keltik, már ismert véleményeket alkotnak, a már
jólismert témákat hagyományosan kipróbált eszközökkel, hatásokkal dolgozzák
fel. Ezek nem lepnek meg, nem csalogatnak kísérletező és ismeretlen
észlelésre, érzésekre, nem terhelik az értelmünket szokatlan formai egységgel,
hanghatásokkal vagy valamiféle erkölcsi döntéshozatali problémával. Soha nem
vizsgálódnak tudatos szempontok alapján, csak már adott, előre
meghatározott álláspontokat variálnak amikor ítélkeznek, soha nem az értelem
alapján. Minden ismert, biztos, egyszerű és problémamentes. Meynell
szerint Collingwood meghatározása a jó művészetről helytálló, amikor
azt írja, hogy az megakadályozza a tudat tönkretételét, megbénulását. Ugyanis nemcsak az érzéseket, a hangulati
megértést, ráhangolódás képességét lehet lezülleszteni, vagy megtagadni
megfigyelésüket, hanem a kritikai értékelésre való fogékonyságot, az
állásfoglalás képességét is le lehet tompítani, valamint azt a szándékot is,
hogy megfogalmazzuk mi a jó művészet.
(Meynell, 1997)
Semmi kétség nem fér ahhoz, hogy a népszerű
regények, zenedarabok sok olvasónak, hallgatónak adnak kielégülést, amíg az un.
komoly művészet viszonylag kevés
embernek ad valódi élvezetet. Itt igazolódik Freud elmélete a terápia
terén alkalmazott módszerekről. Azt is mondhatjuk, hogy a népszerű
szórakoztató műveknek az élvezete úgy működik mint megkönnyebbülés, amikor a már ismettel és várhatóval
találkozva az életről alkotott álomkép megerősítést kaphat. A komoly
művészeti alkotások élvezete ezzel szemben néha a meghökkentő,
megrázó, sokkoló hatás határán mozog az előítéletekkel élőkre, annak
a ténynek a következtében, hogy a művészet a speciális körülmények
változatosságán keresztül tulajdonképpen úgy működik, mint lelki szokásainknak
vizsgálója, ellenőrzője és saját magunk megváltozásának
szükségszerűségét mutatja. A régi görögök ezt a jelenséget „katharsisnak”
, belső tisztulásnak nevezték. Mindenkinek van olyan emléke, amikor
zenehallgatás alatt, a drámai önvizsgáló
hatáson alapulva a hallgatók erős indulati állapotba kerültek vagy
sírásban törtek ki a zene katharktikus hatása miatt.
A jó
művészet abban különbözik a
kizárólagosan szórakoztató kultúrától,
hogy nemcsak feltételként állítja a tudatos megfigyelést, hanem meg is
jutalmazza azt. A megkülönböztetést az igazi, jó művészet és a jó
szórakoztatás között azonban nem szabad úgy értelmezni, hogy semmiféle jó és
hatásos szórakoztató mű nem lehet egy jó művészeti alkotás. (pld:
Shakespeare, Dickens, Händel, Mozart, stb). A határokat a mi ismereteink,
tudásunk, gyakorlottságunk és tapasztalataink jelentik egy bizonyos
művészeti területen.
Ha elemzésünk során szeretnénk megérteni az
esztétikai tudásalakító folyamatot és körvonalazni
azt, hogy mit eredményez az esztétikai kielégültség és élmény, akkor azt
állapíthatjuk meg, hogy a felvázolt elmélet alapján felmutathatóak fontos
intellektuális tényezők, melyek jelen vannak a gondolkodásban. Annak, hogy
egy jó művészeti alkotást értelmezni és érteni tudjunk, az az
előfeltétele, hogy ugyanúgy mint az mű alkotója, kialakítsuk ezeket
és használjuk a koncentráló és képzeleti képességeinket. Egy tisztán külsőségeket adó szórakoztató
mű nem igényli, de nem is jutalmazza az ilyen erőfeszítést. Ezzel
szemben minden jó művészet feltételez és kifejleszt egy bizonyos
tudatossági ébrenlétet, nyitottságot, kíváncsiságot a lehetséges élményekre,
vagyis egy különleges beállítottságot az új élmények befogadására.
Gondolatmenetünk azt a nyilvánvaló viszonyt is
szeretné feltárni, amely a minőségileg magas művészet és az igazság keresése között fedezhető
fel. A jó mű az igazságot mondja ki
vagy mutatja meg, vagy legalábbis az
igazság keresésére ösztönöz és befogadóit felkészültté teszi a hamisítatlan,
őszinte érzelmek, valódi tények felismerésére. Joggal tehetjük fel a
kérdést ezek után: Mi a viszony a művészet/esztétika és az erkölcsi
értékek, a morál között?
Az eddigiekben felvetett nagy és ellentmondásos
kérdéseknek megválaszolásához úgy a tudományelméleti, mind az etika és
esztétikai álláspontokat is figyelembe kell venni. Ha elfogadjuk, hogy az
igazságról valamiféle sejtést, tudást kap az, aki megbecsüli és értékeli a
tapasztalati tényeket, megérti ezeknek lehetséges magyarázatait, és ha a
művészeti alkotás lehetővé teszi, hogy a befogadó, szemlélő
ember használja tapasztalatainak, megértésének, mérlegelő és döntést hozó
képességeinek teljes kapacitását, akkor a müvészeti alkotással való találkozás
emeli a tudásszintet és közelebb vihet az igazsághoz. Ha a szemlélő az igazságot
keresi és a jót akarja tenni ezeknek a tudatossági jellemzőknek a
használatával, és ha a művészeti alkotás lényegesen megjavítja ezeket a jellemzőket,
akkor a művészeti alkotás megértése elvezethet a jónak az ismeretéhez és
megvalósításához.
Arisztotelesz elmélete alapján minden
művészeti ág lényegében
- Egy kódrendszert alkalmazva célja szerint
feldolgoz egy anyagot,
- Egy struktúráló folyamatban létre hoz
valamit amely az élményeknek és
tudatosság kiszélesítésének is eszköze.
- Egy bizonyos kód (reprezentáció) áll rendelkezésre
a gondolatok művészeti kifejezésére és
- A művészeti alkotás mélyebb
kielégülést ad, ha olyasmire mutat rá, amelynek központi szerepe van az embei
élet minőségére. Ezt röviden úgy foglalhatjuk össze, hogy a művészeti
alkotás értékét az emberi élet minőségére kiható ereje határozza meg.
Ha ez a
gondolati érvelés igaz, akkor az egyes kultúrákban, országokban
előfordulhat egy összefüggés a kivételes, jelentős művészeti
aktivitás és a filozófia valamint
tudományos elmélet fejlődésével oly módon, hogy az lehetővé
teszi, vagy legalábbis bátorítja, támogatja azt. Úgy tűnik, van néhány
bizonyíték arra, hogy ez az összefüggés létezik. Végezetül egy tanács
Arisztotelesz megfogalmazásában, amely ma is aktuális:
„Fontos,
hogy értelmesen éljünk, de legalábbis tudatában legyünk azoknak az érzéseknek,
amelyeket nagyobb vagy kissebb mértékben minden ember táplál magában, és a művészet a leghatásosabb eszköz arra,
hogy ezt a célt elérjük.” ( Nussbaum, 1995)
A modern esztétikai filozófia háttere
Amikor Hugo Meynell érveléseit olvassuk az
esztétikai minőségről és Arisztotelesz gondolatait Nussbaum
olvasatában, azt látjuk, hogy ezekben az esztétikai jelenség különböző
formákban kap említést. Az egyik passziv, a másik aktív. Arisztotelész utolsó
érvelésében találjuk meg a legfontosabb jellemzőt, hiszen az általa
használt megfogalmazásban az esztétikának központi szerepe van az ember
életében és fontos a tevékenységben való aktív részvétel, amíg Meynell a
befogadást az esztétikai művel való találkozás élményét hangsúlyozza. Ez
képviseli a történelmi fejlődés alatt kialakult viszonyt az esztétikához,
mint jelenséghez is az ókortól máig, ami a korábbi emberközpontúból fokozatosan
műközpontúvá vált.
A svédországi Maelardalen Egyetemen tartott Esztétika
a pedagógia nézőpontjából témájú kurzus lehetőséget adott a
hallgatóknak, hogy elmélyítsék gondolataikat az esztétika filozófiai és
pedagógiai kapcsolódásáról, esetleges következményeiről. Nagy problémát
jelentett és élénk vitát váltott ki a
tudományos esztétika álláspontja, amely a „magas kultúrát” elemzi, csak azzal
törődik és ezen belül is csupán a
mű, annak alkotása és befogadása, valamint a befogadói érzelmek
tartoznak elméletének tárgyához. A kutatások is általában a műalkotással
történt találkozást, az azok által kiváltott személyes élményeket elemzik.
Sokan azonban régóta foglalkoztak a másik
oldal, a nem elismert esztétikai
aktivitások helyzetével. Ez különösen fontos az esztétikai nevelés területén és
a kultúrális területeken dolgozó szakemberek számára. Ők azok, akik
találkoznak a művészeteket kedvtelésből űzők lelkes
seregével, akik a mindennapi élet természetes velejárójának érzik az aktív
részvételt a képzőművészeti körökben,
zenei együttesekben és kórusokban vagy esztétikai használati tárgyakat
készítenek (hímzés, fafaragás, kötés,
kertészeti kultúra, szakácsművészet) vagyis mindazt gyakorolják,
tanítják, ami az élet esztétikájához tartozik évezredek óta.
A tudományos esztétikai művekben nem említik
meg ezeket a tevékenységeket, alkotásaik nem kapnak helyet a magasröptű esztétikai
tudomány elméletében, a kritikusok elemzésében és a média érdeklődésében.
Ez a „doxa-irányított” művészeti világ zártságának következménye és
velejárója, amely a saját maga által megteremtett normák alapján dönt a körükbe
tartozókról és az értékelés kritériumainak kialakításán túl azt is
meghatározza, hogy kik tartoznak a művészvilág kiválasztott kedvencei,
hírességei, sztárjai közé. Ezek csak olyanok lehetnek, aki az uralkodó „doxa”
hívei, esetleg ortodox vagy haladó módon, de elfogadják az irányelveket, a
többiek mind csak „kívülállóak”. Ez minden művészeti ágban egyránt
érvényes és jól működő rendszer. Sajnos, az utóbbi években kiderültek
más érdemek is, ami alapján valaki elismert és híres lett.
A mindennapok esztétikai valósága másféle és
sokkal nagyobb a „termelése”, produkciója, valamint közönsége is. A népzenei
rendezvények, az egyes ünnepekhez tartozó hagyományok a zenével, ruhákkal,
díszítőelemekkel és rituálékkal évről-évre átörökítik ezt az ősi
esztétikai kincset, de ide tartoznak a moden idők újabb szokásai mint a
kórusmozgalom és az öntevékeny művészeti körök, zenei fesztiválok is.
Azok, akik az esztétikai aktivítások pedagógiai lehetőségeivel dolgoznak,
egy másféle esztétikai területet látnak, mint amilyet a művészeti világ
beavatottjai elemeznek és életben tartanak. A pedagógia szempontjából az
esztétikai tárgy alkotási szakasza, vagyis az egyéni alkotó folyamatban való
részvétel, a tervezés, kivitelezés, fontosabb a személyiség fejlődésében, mint
a kész mű.
Az ilyen esztétikai aktivitás értéke abban áll,
hogy kifejleszti a személyiség esztétikai érzékenységét és megértését, mely a
tapasztalatokon keresztül szélesíti a látókört.
Különös, hogy az esztétika elmélete nem
foglalkozott korábban a valóság ezen
részével, amely egy folyamatos élettel teli aktív áramlat az ősember
egyszerű eszközgyártásától, barlangrajzaitól és szertartásaitól a sziklavéséseken keresztül napjaink grafitti
kultúrájáig és zenei fesztiváljaiig.
Ha arra
gondolunk, mennyit harcolt Bartók Béla és Kodály Zoltán a magyar népdal elismertetetéséért,
hány cikket, művet írtak már 1906-tól hogy bebizonyítsák azok művészi
értékét, akkor megértjük, milyen fontos szerepük volt az új esztétikai filozófia előkészítésében. Egy angol esztéta,
Isobel Armstrong hangsúlyozza ezt az elfelejtett és rejtett esztétikai világot,
az élő esztétikai valóságot mint a magas kultúrával egyenértékű
területet Radikális esztétika
című könyvében. Érvelése a filozófiai gondolkodáson keresztül érkezik, de nagyon
fontos pedagógiai következményei lehetnek. Ez a
gondolatébresztő tanulmány egy érdekes és meglepő elmélet a
radikális esztétikáról, melynek érvelései az esztétikai filozófiai
gondolkodáson átszűrve választ adhatnak a pedagógiai filozófia mai kérdésfeltevéseire
is.
A radikális esztétikai elmélet kialakulása
Az elméletet kialakító szerzőnő, Isobel
Armstrong irodalomtörténettel és esztétikai elemzéssel foglalkozik Angliában.
Legfontosabb tézisei és gondolatai előtt megvilágítja az elmélet
kialakulását és társadalmi hátterét. A1980-as években az Egyesült Államokban és
Angliában egy új meghatározás követelménye jelent meg az esztétika területén. A
folyamat még korábban az esztétika demokratizálásával indult el. Az esztétikai
nevelésnek-oktatásnak hosszú története és erős hagyománya van Angliában.
Ismert tény, hogy Kodály Zoltán érdeklődése a szolmizálás iránt itt ébredt
fel, amikor 1927-ben, a Psalmus Hungaricus londoni bemutatójának idején az
iskolai kórusok tisztán csengő éneklését hallotta, innen hozta át Curwen sol-fa technikájának iskolai változatát
a magyar zeneoktatás megjavítására. Felfigyelt a korai években használatos
ritmushangszerek alkalmazásának lehetőségéere
is, amit később a Zene az óvodában (1958) címmel kiadott füzetben hangsúlyozott. Angliában
ugyanilyen magas szinten folyt a képzőművészeti oktatás is a század
elején.
Az 1980-as években
már egy erős vita folyt a
konzervatívak és a baloldal képviselői között, mert nem tudtak megegyezni
az esztétikai kategória ujfajta meghatározásában, amikor megpróbáltak egy
szélesebb, átfogóbb és modernebb tolmácsolást adni az esztétika tartalmáról,
fogalmi pontosításáról. Az ok az volt, hogy az uralkodó elméletek az esztétika
lényegéről, értékeléseinek alapjairól és magáról az esztétikáról mind bizonytalannak,
kiüresedettnek tűntek. Különböző irányból állítottak követelményt a
szakemberekre, sürgetve egy újfajta gondolkodást és egy demokratikusabb,
világosabb leírást az esztétika fogalmáról. Sokan vélték úgy, hogy ennek a megváltozott fogalmi meghatározásnak pozitív
következménye az lehetne, hogy az állam feladata is világosabb,
egyértelműbb lenne az esztétikai oktatás-nevelés terén. Ezen túl a
demokratikus nyilvánosság és közmegértés számára is szükséges volt a
radikálisabb gondolkodásra és iránymutató szakmai állásfoglalásra az esztétikai
kérdésekben. Az alternatíva az volt, hogy a fogalom „esztétika” eltünne nemcsak
a szótárból, de a társadalom gyakorlatából, mindennapi életéből is. Egy
ilyen irányú változást senki sem akart.
Ahhoz azonban, hogy az esztétika szó modern
tartalmat, új jelentést kapjon, az első lépés magának a művészetnek
újfajta átgondolása volt. Ezért szükségszerű lett hogy a művészet
fogalmát is szélesítsék, vagyis tágabbá, átfogóbbá tegyék azt, amit a
művészet fogalma magában foglal. Röviden szólva hogy kifejezze azt, amire
ma gondolunk, ha a művészetről beszélünk. Isobel Armstrong azt
állítja, hogy mindenki, akinek tapasztalata van a tudatos intellektuális
folyamat és cselekvéseink szabályozása terén, az ismeri az esztétikai életforma
alapvető elemeit: egy váltakozás a játék és az álom, a gondolatok és az érzelmek között. Vagy egy
másik módon meghatározva: a fentieknek egy végnélküli összekapcsolódása, amely
gazdagítja a nyelvi alkotást, a szimbólumalkotási folyamatot, gondolkodásunkat
és éltető erőt ad alkotókedvünk kognitív folyamatainknak. Ezek a
speciális folyamatok azok, amelyek élettel töltenek meg bennünket és alapjában
azonosak mindannyiunkban. Marx azt
állította, hogy ezek az emberi faj legfontosabb ismertetőjelei.
Mindazonáltal ezek a speciális, átfogóan érvényes emberi jelenségek alapot
adhatnak egy demokratikus esztétikai meghatározásnak.
A téma körül vita bontakozott ki, melynek rövid
összefoglalásában igazolódik, hogy sok jelentős résztvevőt
aktívizált, de egy olyan esztétikai vita, amely a különböző elméleti
iskolák, tradíciók képviselőit mozgósítja kritikus elemzésre, csak javára
válhat az ügynek, összegzi a szerzőnő. A felhasznált elméletek között
az orosz pszichológus, kultúrpedagógus
Vigotszkijtól az amerikai pragmatikát képviselő Deweyn keresztül, D.W. Winnicotti, Paul Ricouer, Emmanuel
Levinas, Gillian Rose, Theodor Adorno és Jürgen Habermas írásait is
olvashatjuk.
Isobel Armstrong elemzi könyvében ezt a
széleskörű vitát és rámutat arra az ellentmondásra, amely az elit magasabb
kultúrája és a munkásosztály/parasztság autodidakta kultúrája között feszül. Ugyanakkor hangsúlyozza, hogy
egyáltalán nincs bizonyítékunk arra, hogy az esztétika legbelső, lényegi
része a jóléthez, gazdagsághoz és hatalomhoz kötődik, inkább az
ellenkezője igaz, vagyis hogy az esztétikai érzék nem ezen múlik. A
társadalom viszont gyakran próbálta felmutatni és fenntartani az esztétikai
kultúrát, mint a magasabb társadalmi osztályok privilégiumát. A tágabb
értelemben vett művészeti, esztétikai kultúráltság léte és gyakorlása
alapjában nem a pénzen és privilégiumokon alapszik, de ugyanakkor bizonyítottan egy kultúrális
tőkét jelent, amely ajtót nyit a szabadabb élethez, jóléthez, tudáshoz és
hatalomhoz, lehetőséget a szociális életben való tájékozottságra. A
társadalomban mindez csak egy kiválasztott kis réteg számára megtartott és
továbbadott lehetőség még ma is.
Ezt a tényt erősítette meg az a kutatás is,
amely 260 magas állású, elismert svéd ember viszonyát elemezte az esztétikai
aktivitásokhoz a Gyermekkori
zenei-esztétikai tapasztalatok hatása az életpálya alakulására (Antal-Lundström,
1997). Azt is bizonyította ez a kutatás, hogy az autodidakta népzenész
szülőktől tanult hangszeres játék hogyan segítette a vidéki gyermekek
társadalmi felemelkedését, akik könnyebben haladtak az iskolában és
később, pld a Svéd Televízió munkatársainak jazz zenekarát vezetö meteorológus,
vagy író, politikus lett belőlük, ami saját megítélésük szerint a népzenei
hangszeres hagyomány következménye.
Úgy tűnik, hogy ugyanúgy, ahogyan van egy
univerzális nyelvi készenlét, egy alaptechnika,
ami később rétegesen épül különböző nemzeti nyelvvé, létezik
egy hasonló alapozó egyetemes kultúrális nyelv is, amit minden gyerek azonnal
megért. A közös, átfogó kultúra világosabbá válik, ha a népi esztétikai
kultúra, a népművészet tevékenységeinek fejlődését pedagógiai
nézőponból követjük. A hagyományos formák és a közös tudás alapja
változatos kultúrális tevékenységeken keresztül válik sajáttá. A mindennapi
élet szertartásai, az absztrakciók, szimbólumok és szabályok nagyon fontosak az
esztétika újszerű tolmácsolásában. Fontos megfigyelés, hogy a közös
kultúra hagyományai hogyan épülnek be a közösség tagjainak az életébe. A
gyerekek, fiatalok az identitásformáló esztétikai tevékenységek alatt kapnak
élményszerű jelzéseket és megtanulják a külső világ ismertető
jeleit rendszerezni azáltal, hogy
kialakul a kultúra, a művészet felfogásához szükséges esztétikai percepció
folyamata. A hagyomány, a közös tudás gyakorlása és alkalmazása nemcsak arra
tanít meg, hogyan kell viselkednünk bizonyos helyzetekben, hogyan használjuk
érzelmeinket, de abban is segít, hogy tudatosan kontrolláljuk reakcióinkat,
szabályozzuk válaszadásunkat, a
társadalom formális és váratlan helyzeteiben is, egy megfelelő érzelmi,
lelki beállítódottsággal. Ez a közös kultúra
és közös tudás kapcsolja egybe az egyént a közösséggel. Egy speciális
tudásforma képzödik így, amely tapasztalatokat tartalmaz egy közös világról, de
a dolgok megértése a közös érzelmeken átszűrődik és mélyen
beágyazódik a kultúrális aktivítás
élménye alatt. Érzelmeink esztétikai nevelést és képzést igényelnek és a
népi hagyomány kitűnő alkalom erre. (Benkéné Antal I, 1987, Antal-Lundström,
1996,)
A magas művészet és a radikális
esztétika harca
A radikális esztétika meghatározását Isobel Armstrong szerint az a politikai akarat
serkentette, amelynek célja az esztétikai kultúra demokratizálása volt, abban a
reményben, hogy az emberek viselkedése és érzelmei nemesebbekké válnak a
társadalmi és közösségi viszonylatokban. Ugyanakkor szükségszerűvé vált a
hagyományos esztétikai értékelés alapjának megváltoztatása is. Ha az értékelés
a társadalmi élet kultúrális tapasztalatain, élményein, tevékenységein
alapszik, azaz arra a népszerűségre amelyet egy művészeti alkotás
kap, akkor ez úgy is tekinthető, hogy ez adja meg a művészeti alkotás
értékét. Ez azt is jelenhetné, hogy a régi értékeket el kell vetnünk, vagyis
minden művészetnek tekinthető. A radikális esztétika a „harmadik
utat” követi, azt állítva, hogy egy középút oldhatja meg a problémát. E szerint
a valódi értékes művek szükségesek, hogy inspirációt, mély élményt,
katharzist adhassanak, példát a művészi tökéletességre, de ez nem jelenti
azt, hogy csak ezek tartoznak az esztétika elméletének vizsgálódási
területéhez. Azokat az emberi esztétikai alkotásokat is ide kell számítani,
melyeket a művészeti világ korábban nem fogadott el mint értékelhető
esztétikai élményt, alkotást vagy gyakorlatot.
Természetesen Armstrong sok neves pedagógus és
esztétikai filozófus gondolatait is segítségül hívja érdekes és logikus
érvelése folyamán, amikor felhívja a figyelmünket arra, hogy amíg az elfogadott
esztétikai értékelések/értékek vagyis a doxa,
az uralkodó irányzat híveinek termékeként erősíteni igyekszik osztályuk, a
művészet feletti hatalmat birtoklók uralmát és elősegíti a kultúrális
tőke igazságtalan, demokráciát sértő elosztását, addig az általunk
említett esztétikai tevékenység alatt szerzett élmény, tapasztalat, vagyis az „ aesthetical experience” a totális
demokráciához vezet és azon alapul, mivel általánosan emberi és univerzális
(Armstrong, 2000).
A
szerzőnő fontos elméleteket idéz a pedagógia nagyjaitól és
hangsúlyozza hogy az esztétikai tevékenység, „aesthetical experience” Deweynél az
esztétika minden formáját magában foglalja. Olyasvalami, aminek jelen
kell lennie a tantervekben a gyermeki fejlődés elősegítésére.
Ugyanilyen hangsúllyal jelenik meg indoklásában Vigotszkijnak az az
alapvető tézise, amely azt mondja, hogy a gyermeknek a társadalmi
kultúrális környezet minden formájában
részt kell vennie, mert ez alapvető a gyermek nyelvi és intellektuális
fejlődésében. Sokan elfelejtik, hogy Vigotszkij utóbbi éveiben a
szemiotikát, a kultúrális kódok, jelek ismeretének teljessségét hangsúlyozta,
de elsősorban a nyelvészek alkalmazták gondolatait a saját területükre.
(Vigotszky, 1975) Végül Armstrong elemzi
Dewey gondolatait az esztétika szerepéről a személyiség, a gyermek
életében.
Dewey érvelésében azt állítja, hogy az esztétika
alapvető indíték és erő a
teljes emberi tapasztalatszerzés terén és hangsúlyozza központi szerepét a jó
életérzés megtalásában és a belső késztetések serkentésében. Dewey
világossá teszi azt is, hogy az esztétikai tapasztalatoknak sokkal tágasabb
tere van, mint amiről mi tudomást veszünk, mert ő sokkal szélesebb
meghatározást ajánl a fogalomnak. Ugyanakkor soha nem akar egy pontos leírást
adni arról, mi lesz a művészet alapvető tartalma és lényege a
jövőben. Számára elég, hogy felmutassa az esztétikai tapasztalatok
lappangó, rejtett lehetőségeit, mint biofizikai és kognitív
erőforrásokat. Tehát valamilyen
módon a forradalmi lehetőségek rejtve maradnak a „Art as Experience”
című könyvében. De ott vannak.... Hite, meggyőződése az
univerzális kapacitás növelésében, a kíváncsiság felkeltésében, az esztétikai
formálás megnyilvánulásaiben megegyezik azzal a demokratikus oktatási
elmélettel, amely előtérbe helyezi a gyermek hajlamát és érdeklődését
megigéző lehetőségeket a nyelvben, a vizsgálódásban, a cselekvésben
és az élményszerű zenei-esztétikai tapasztalatokban.
Dewey elméletében az aktivitás, tevékenység,
(experience) pontosabban a tevékenységen alapuló, a tevékenység folyamán
szerzett tapasztalat adja a megoldást a „magas kultúra” és a kevéssbbé
kifinomult művészet hosszú harcában. E szóhasználattal az elmélet
képviselői megoldották a problémák nagy részét. Az ilyen alapon
meghatározható radikális esztétika
magában foglalja az élő, aktiv viszonyt a művészetekhez és a világ
minden megjelenési formájához és eseményéhez. Nem a végső produktum, a
mű, hanem az esztétikai alkotási
folyamatban való részvétel áll a központban. Dewey szerint az esztétikai
tevékenység az, ami életben tart bennünket. Hangsúlyozza hogy az esztétikai tevékenységek és
kifejezésformák, tartalmuktól függetlenül serkentő, felfogást és
gondolkodást élesítő és az elméleti vizsgálódásra késztető
jellegüknél fogva döntő tényezők a személyiség fejlődésében.
A esztétikai filozófia pedagógiai következményei
Ennek a rövid áttekintésnek az a célja, hogy segítse
a tájékozódást a modern esztétika elméletében, lehetőséget adjon a gyakorlatot irányító
zenei-pedagógiai nézetek ellenőrzésére, újragondolására Kodály Zoltán
eredeti gondolatainak aktualizálásával.
Annak ellenére, hogy nem az esztétikai befogadói
szerep az, ami fejleszt, hanem a különböző esztétikai aktivitásban való
részvétel fejti ki a személyiségben a legerősebb hatást, 1700-tól
mostanáig az esztétikai elméletek a művészre és a közönségre, annak
befogadói szerepére irányították a figyelmet. A pedagógiában erősíteni kell az élménygazdag részvétel technikáját,
amely jelen volt a népi kultúrában és amit Comméniusztól Deweyn, Kodályon keresztül az iskola esztétikai nevelésében használtak
a személyiség egyéni változásának és fejlődésének serkentésére. Az új
szemlélet hangsúlyozza azt a jelentős különbséget is, amely a művészi
kommunikációs kifejezések, mint ének, zene, tánc, dráma és a különböző
vizuális művészetek valamint a
mindennapi megértési technikája között van. Az esztétikai, művészi
kifejezésformák a valóságot szimbólikus formákban, kódolt reprezentációkban
ábrázolják és néha a tudat legmagasabb szintjére emelnek bennünket a
katarktikus hatások segítségével. Az esztétikai alkotáshoz szükséges
aktivításokban megjelenik a személyes eredetiség és az intuíció is, ami a
művészi színvonalat, az egyéniség minőségi jegyét képviseli.
Kodály Zoltán szerint: „A tudományos és a müvészi nagyság gyökere egy: az igaz ember, a „vir
justus”-. Egy másik ide tartozó
gondolata: „Erős érzelmel nélkül a tudományban sem lehet
nagyot alkotni”. amit kicsit másképpen a modern esztétikai filozófia egyik
képviselöje, David Best Az érzelmek ésszerűsége című
könyvében úgy fejez ki, hogy érzelmeink
a megértésünk színvonalától függenek. Mialatt a művészet terén megértésünk
nő, megváltozik érzelmünk is. Ezért hibás az esztétikai aktivításokat
kizárólagosan az érzelmi élményekre építeni, hiszen az ugyanúgy a tudáson és a
megértésen is alapszik
„Az
a mitosz, ami azt mondja, hogy az ésszerűség és a megértés a tudományhoz
tartozik az érzelmek, fantázia és intuíció a művészetekhez, nagyon
veszélyes....Óvatosnak kell lennünk vele, mert ez a mítosz a szubjektiv tanok
legcsökönyösebb és legrombolóbb kifejezése. Ez tönkreteszi az igazi
művészet létrejöttének minden lehetőségét és meghamisítja, elferdíti
a többi terület és a tudományok karakterét” (D. Best, 1992).
David Best véleménye szerint egy forradalmi
megújulásra van szükség a művészetfilozófiában és erős indokokat
sorakoztat fel bizonyítékként arra, hogy a művészetet és az esztétikai
aktivításokat a tanulás, megértés és fejlődés eszközének,
közvetítőjének kell tekinteni. (Best, 1992) Az olyan oktatás, amely minden
gyermek személyes adottságait szándékszik készséggé fejleszteni
teljesítőképességének legmagasbb elérhető fokáig, azért, hogy egy jövendő társadalomban demokratikus
állampolgárként és humánus lényként tudjon élni, egy vezérlő elv a modern
pedagógiában. Ennek megvalósítása ma már
lehetséges, mert bizonyítékaink vannak arra, hogy a gyermek
életkompetenciái megjavulnak, amikor
cselekvésközpontú esztétikai oktatásban
vesz részt, tehát a pedagógia használható eszközt kapott a cél eléréséhez. Egy
esztétikus életre való beállítotság és egy esztétikai alap ezen túl az
önszabályzó erőt serkenti, amikor a határozathozatali képességet kell
bizonyítani (Antal-Lundström, 1996, 2004,).
A radikális esztétika alapelve az, hogy az
esztétikai aktivítások formálják az emberi személyiséget. Fontos azonban látni
a kutatások tükrében, hogy a különböző művészeti területeken és a
kompetenciák hatékonyságágban nem automatikus a fejlődés. Ennek feltétele
a hosszabb ideig tartó részvétel a formáló aktivítások alatt és a tudatos
pedagógiai vezetés demokratikus légkörben. Amivel a radikális esztétikai
nevelés megajándékozza résztvevőit az az
esztétikai érzékenység, befogadóképesség és kapacitás valamint
esztétikai elemzőképesség, sokoldalú ábrázolási képesség kreativitással és
intuícióval. Ezek a speciális területek fontosak ahhoz, hogy minden gyermekben
kialakulhasson a humánus embeszemlélet, fejlett cselekvési képesség és etikus
döntési képesség. A pedagógia, az emberformálás művészete és tudománya
lehet a jövő demokratikus állampolgárának formálója, ha nem felejti el az
esztétikai-zenei aktivitások hatásait (Antal-Lundström, 2006, 2008).
A kodályi elvek mai érvényessége
Kodály Zoltán 1954-ben adta ki addigi
gondolatainak gyüjteményét, melynek rövid bevezetője így szól: „A zene mindenkié” - De hogyan tegyük
azzá?- Ezen tűnődöm, mióta életutam felét elértem. E tűnődések írott nyoma az alábbi néhány töredék. Némely jóakaróim úgy vélik,
nemcsak a múlt küzdelmes éveire vetnek világot, hanem a jövőbe, a bennük megálmodott s talán mindig csak
megközelíthetö jövőbe is vetnek
egy-egy pillantást. Bizonyos, hogy az abban való hit nélkül soha meg sem íródtak
volna. Ez mentse közzétételüket. S talán
beválnak -- végrendeletnek.”
Kodály elvei a zenei nevelésről, az ének iskolai
alkalmazásának szükségességéről ismertek.
Ha most elemezve olvassuk néhány jövőbe
mutató, lényegre összpontosító gondolatát a zenei-esztétikai nevelésről és
összevetjük azzal, amit a mai elméletek képviselői alkottak, akkor értjük
meg, hogy Kodály Zoltán minden javaslata a jelenlegi esztétikai filozófiai
irányzat előkészítöje, jóval korábban megfogalmazott elve volt. Ezt a
vizsgálódási folyamatot tekinthetjük úgy is, mint a végrendelet végrehajtásának önkritikus átgondolását- mi valósult
meg ezekből, mit kellene még tenni:
Minden
teendőnk egyetlen szóban foglalható össze:
nevelés.
Mit
kellene tenni? Az iskolában úgy tanítani az éneket és a zenét, hogy ne
gyötrelem, hanem gyönyörüség legyen a tanulónak, az egész életére beleoltsa a
nemesebb zene szomját... A közvetlen megérzés útján kell egyengetni....Sokszor
egyetlen élmény megnyitja a fiatal lelket
a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni, ezt megéreztetni az
iskola feladata.... Csak cél és eszköz legyen összhangban, ha ég a lélek tüze,
mindig elérhető a művészi tökéletesség. ... A jobb jövő előkészítésére már ma
is sokat lehet tenni.”
(Gyermekkarok.
1929)
Mi
a zene szerepe az oktatásban?- A zene rendeltetése belső
világunk jobb megértése , felvirágozása és kiteljesedése. (Mire való a zenei
önképzökör, 1944)
A
demokrácia ezen a ponton kettőt jelent: Az egyik a zenei művelődés eszközeinek hozzáférhetővé tétele mindenki számára, a
másik: nemzeti sajátságok teljes érvényesítése. (Magyar zenei nevelés, 1945)
Talán
nem elérhetetlen, hogy minden iskola mellett óvoda is legyen, s ott a gyermek
már az iskola elött elindulhasson a jó zene felé. Egy-két évtized alatt
beláthatatlan utat tehetnénk meg a zenei művelődés és vele minden ember boldogsága felé.
Nem lehet egészen boldog ember az,
akinek nem öröm a zene. Erre az örömre azonban tanítani kell az emberiséget,
mert magától nem jut el odáig...Nincsenek zenei érzék nélküli emberek, csak
zeneileg rosszul nevelt emberek vannak. (Gyermeknapi beszéd, 1951)
A fenti idézetek gondolatokat ébresztenek és egy szükségletet, hogy a témát a
hozzáértők okos gyülekezetében vitassuk meg. Az esetleges dialógusok, viták alapállásához ajánljuk egy svéd filozófus tanácsát:
A dialógus egy kölcsönös felvilágosító
és megtisztító folyamat, ugyanakkor a közösségi gondolkodás ténye is bizonyítást nyer általa. A párbeszédben az
fontos, hogy előbb mindenki saját tudását és annak hiányait ismerje meg az
adott témában és ugyanakkor világosan lássa a másik lényét, szándékait,
tudását, vagyis legyen tudatában a „másiknak”. A dialógus ilymódon gondolatok
cseréje, a tudás képzésének egy formája lehet és a pedagógia filozófiai
elméletének megváltozásához vezethet. (Molander,1998) Reméljük, hogy sikerül
kialakítani egy ilyen szakmai párbeszédet az esztétika pedagógiai lehetőségeiről.
Végezetül egy kérdés fogalmazódik meg a radikális
esztétika pedagógiai következményeivel kapcsolatban: Lehetséges az, hogy ezek a
régi-új gondolatok valóban gazdagítani fogják a pedagógia mai rendszerét és
segíthetnek az egyes ember cselekvési képességének elérésében, azoknak a
kompetenciáknak kifejlesztésében, amelyek a demokratikus állampolgárt jellemzik
a társadalomban? Szükségességét nem más indokolja, mint maga Kodály egy 65
évvel ezelött írt, kísértetiesen aktuális írásában:
„..legsúlyosabb
teendőink az iskolában vannak... Alsóbb iskolákban
van még némi nyom, de már középiskolai tantervünk nyiltan vallja a zene
pedagógiai érdektelenségét: nem él vele. Hogyan jusson így a zene jobb
megértésére, nagyobb megbecsülésére a magyar jövendő társadalom, hogy legyen életszükséglete a
zene, ha fogékonyabb korában nem jutott vele kapcsolatba? Az élet legnagyobb
kincsesházába nem kap kulcsot a magyar ifjú: annyival szegényebben halad végig
rajta. A zene nem magánosok kedvtelése, hanem lelki erőforrás, amelyet minden művelt nemzet igyekszik közkinccsé tenni.
Kapja meg belőle részét minden
magyar gyermek! A magyar zene és zenélés felvergődött odáig, hogy számottévő
a nemzetközi életben, híd a művelt
nemzetekhez, fegyver a létért való küzdelemben. Ideje, hogy a nemzet életében
is számottevő legyen. Méltó,
hogy a társadalom mellé élljon. Maga javára teszi. (Zenei belmisszió, 1934)
A felhasznált irodalom jegyzéke
Antal-Lundström, I. (1996): A zene ajándéka (Musikens Gĺva) Konsult
förlag Uppsala, Dán fordítás: Hans Reizels Forlag,
Copenhagen (2001) Magyar átdolgozott kiadás: Budapest, 2011 Argumentum
Antal-Lundström, I. (1997): A
gyermekkor zenei aktivításainak élethosszig tartó hatása. (Barndomens musikaliska aktiviteter
i ett livslĺngt perspektiv.) Stockholm: Stockholm Universitet Centrum för Barnkultur
Forskning
Antal-Lundström, I. (2004): Esztétika
a pedagógia perspektívájában. ( Estetik i ett pedagogisk perspektiv. ) I:
Utvecklingsarbetet Fristadsbarn (75-106 sid) (red Per Apelmo) Eskilstuna:
Eskilstuna Kommun
Antal-Lundström, I. (2006): Az
esztétikai aktivítás mint a pedagógia eszköze. (Estetiska aktiviteter som
pedagogisk redskap.) Kutatási jelentés
egy folyamatban lévő interkultúrális iskolafejlesztő
projektről. Eszkilstuna: Centrum för Välfärdsforskning Maelardalen University
Antal-Lundström I. (2008): A kiválóság titka. Az esztétikai alapú pedagógia. Az esztétikai
pedagógia elemzése a demokratikus állampolgár formálásának eszközeként. Új
pedagógiai Szemle 2008 11-12 sz. 67-92, Budapest
Aristoteles (1993): Politiken Svensk
övers: Karin Blomqvist, Paul Ĺströms förlag, Partille
Armstrong, I. (2000). The radical
Aesthetic. Oxford: Blackwell
Best, D. (1992): The Rationality of Feeling. London, Washington, DC:
The Falmer Press
Dewey, J. (1934): Art as Experience. New York: Minton, Balch
Dewey, J. (1997) Demokrati och
utbildning. Göteborg: Daidalos
Kodály, Z. (1954): A zene mindenkié. Budapest: Zenemukiadó
Meynell, H. (1997): En frĺga om smak (Egy kérdés az izlésröl) Stockholm:
Nya Doxa
Molander, B. (1998): Kunskap i
handling (Tudás a cselekvésben) Göteborg: Daidalos
Nussbaum, M. (1995): Tankens Kärpa,
känslans inlevelse. (A gondolat élessége, az érzelem beleélése). Stockholm:
Brutus Östling bokförlag Symposium
Vigotsky, L. S. (1968) A művészet pszichológiája. Psichologija iskusstva Moskva