tazi-zeta-epta*

 

Kadosa Pál Ifjúsági Zenei Fesztivál és a Tóth Aladár Zeneiskola ünnepi tanéve

 

Szívet-lelket gyönyöködtető hangversenyek

 

A Zeneiskola 110 éves jubileumi tanévének fővédnöke a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektora:

 

Dr. Batta András

 

A 2013/14-es tanév különleges, mert olyan időszak következik a zeneiskola életében, amikor a kezdet-kezdetétől, vagyis születésétől, 1903-tól kezdve, 110 évet átfogva visszatekinthetünk majd a több mint egy évszázad alatt itt történt eseményekre. A tanév folyamán a programok felidézik, és megpróbálják mélyebben megismertetni mindazt, ami kiemelkedővé érlelte ennek az iskolának helyét a többiek sorában. Megtapasztalhatjuk, milyen tartalmat és rangot adtak az itt oktató, nevelő, majd nagyhírűvé vált és nagy zenei-szellemi örökséget ránk hagyó tanárok, zeneszerzők, mesterek. Egyfajta visszautazás ez az időben, melyben a múlttal olyan találkozások születhetnek, mintha részesei lennénk magunk is az eltelt időszaknak. Élő történelem lesz ez a tanév, és annál mélyebb, maradandóbb, gazdagítóbb élményeket tartogat, minél nagyobb megismerési vággyal, kíváncsisággal, felfedező örömmel lapozgatunk vissza az elmúlt tizenegy évtized történéseibe.

 

Kadosa Pál

Nagygyörgy Sándor felvétele

 

A kezdő hangot, az ünnepi év első eseményét Kadosa Pál (1903-1983) zeneszerző, zongoraművész, az iskola egyik első tanára személyének felidézése, munkásságának bemutatása az ünnep rangján adta meg nekünk. A két napon át tartó program első napjának, október 19-ének védnöke Kocsis Zoltán Kossuth-díjas, Corvin lánccal kitüntetett zongoraművész volt. Kadosa Pál világhírű tanítványaként levélben köszöntötte a rendezvény résztvevőit, melyet a Tóth Aladár Zeneiskola igazgatónője, Magyar Margit tanárnő olvasott fel a jelenlévőknek. A 20-ikai rendezvény védnökségét Kadosa Pál másik világhírű tanítványa, Ránki Dezső Kossuth díjas zongoraművész neve fémjelezte.

 

Már januártól lehetett tudni erről a tervezett rendezvényről, és mindenkiben érlelődhetett az elhatározás, hogy a zeneszerző műveinek előadásával akár saját játékával, akár tanítványaival részt vállal-e benne. Végül a tanév befejeztével, június közepéig olyan sok iskola és tanár küldte el szereplési szándékát, hogy nem csak egy, hanem négy hangverseny kerekedett ki belőle. A koncertek alkalmával az előkészítő osztálytól kezdődően a legmagasabb osztályos növendékekig hallhattunk a Szerző műveiből válogatást. E művek hallatán stílus korszakokon átívelő, igazi zenei panoráma tárult elénk, megmutatva azt, hogy az értéket nem a stílus adja, hanem a mester, akinek kezében művészi értékké és tartalommá formálódik az anyag. Ilyen mester volt Kadosa Pál is.

 

A hangversenyek műsorának felépítése szenzációs volt. Budapesti és vidéki zeneiskolák, közép- és felsőfokú zenei intézmények mutatkoztak be, kisebb-nagyobb növendék létszámmal. Az első nap délutánján három hangverseny is volt, melyet szünetek tagoltak. A hosszú nap ellenére elmondható, hogy a program felépítésének köszönhetően még a késő esti órákban sem volt fáradt senki. A közönség ugyan cserélődött, de sokan mindvégig ott maradtak, és az érdeklődők minden egyes hangversenyen megtöltötték az zeneiskola barátságos, mintegy zenei otthont adó hangversenytermét. 25 zenei intézménynek több mint 80 növendéke, előadó tanára játszott Kadosa Pál műveiből. A felkészítő tanárok száma jóval meghaladta a negyvenet. Minden iskolából először a műsoruk szerint legalsóbb osztályosok, előkészítősök játszottak. Szívet-lelket gyönyörködtető, sőt felemelő érzés volt az apró gyermekeket hallgatni, akik a felnőttek figyelmével és élményt adó zenélésével adták elő kis darabjaikat. A harmadik koncert előtt Kadosa Pál tanítványa, Hambalkó Edit zongoraművész, a Zeneművészeti Egyetem nyugalmazott docense olvasta fel Tanár úrról személyes emlékeit, melyben közel hozta hozzánk egy nagy művész, nemes ember és tanítványait családjaként szerető, pályájukat egyengető-irányító Mester személyét.

 

A felkészítő tanárok odaadó munkájának következtében egyenrangú minőséget mutatottak mind Budapest, mind a vidék szereplői. Egy külföldi koncert hallgató a negyedik hangverseny végén megdöbbenve és nevetve mondta nekem: „azt hittem, hogy csak te zongorázol jól, de hát itt mindenki kiváló volt!” Hát igen, ez a mondat ismét figyelmeztetett arra, hogy a hallásunk képzésére, a zenei gondolkodásunk tágítására alapozott magyar zeneoktatás kiemelkedő lehetőségeket rejt magában. Csak élni kell vele. De tudunk is, ha akarunk! E módszer gyökerei visszanyúlnak a XX. század elejére, pont arra az időszakra, amikor e zeneiskola elődjének a Fodor Zeneiskolának létrehozását Fodor Ernő megálmodta. A módszert, a tanítási folyamatot, mely már a múlt század folyamán az egész világon elterjedt, „Kodály módszerként” ismerte meg a világ.

 

A Kadosa Pál hangversenyek esemény sorozata október 19-én délelőtt négy előadással kezdődött, és 20-án a Budapest Music Center nemrég felavatott új hangversenytermében zenekari mű előadásával fejeződött be.

 

 

A négy előadás is sokakat érdekelt. Antal József & Gombai Éva zenetanár házaspár bemutatójában megláthattuk és meghallhattuk, hogy Budapesttől távol, kisebb településeken, a semmiből kiindulva hogyan lehet lelkes kis csapatokat összeverbuválni, és nagy találékonysággal, szeretettel hogy lehet a zenei hangokat élménnyé tenni már pici gyerekek számára is. Ez után a magyarországi példa után – magyar zenei tanulmányok hátterével – az Angliában élő és tanító Elza Lusher zenetanártól és Chris Lusher kutató fizikus férjétől láthattuk, hallhattuk, hogyan lehet Angliában elérni ugyanezt. Az egyik előadás a csoportos oktatáson, a másik az egyéni foglalkozáson keresztül mutatta be eredményeit. A kétféle bemutató után a Kokas Klára életművébe való betekintést dr. Deszpot Gabriella, a LFZE Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézete tanárának előadása tette lehetővé. Megadta a hallgatóságnak azt a drámai felismerést, hogy egy gyermeki közösségben a mély pszichológiai érzékkel megteremtett atmoszférában létezés, milyen önfeledtté teszi a gyermekeket, milyen valóságosan és felszabadultan azonosulnak a zenével, és a mozgás kifejező nyelvezetén milyen spontán alkotókká válnak. Kimondhatjuk, hogy a három bemutató más-más módon a tanítás művészetébe vetett hitünket erősítette meg. A negyedik előadásban a hangverseny-sorozat nyitányaként dr. Lucz Ilona zongoraművész, Kadosa Pál tanítványa a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti karának docense, foglalta össze szakmai-életrajzi ismertetőjében Kadosa fiatal éveinek sokrétűen gazdag zeneszerzői és kulturális szervezői tevékenységét.

 

Szólnunk kell még a négy koncert befejező műsorszámáról, a Concertino III. tételének előadásáról. Mind a Tóth Aladár Zeneiskola Szimfonikus Zenekara, mind a szólista Szedmák Eszter, mind pedig a karmester Héja Benedek értő módon, kiválóan szólaltatta meg Kadosa Pál zenéjét. Nagyszerű befejezése volt ez az előadás a rendezvény sorozatnak. Ez a két nap bizonysága volt annak a ténynek is, hogy nincs miért aggódnunk, van bennünk lelkesültség, akarat és erő arra, hogy a zenétől kapott tudásunkat továbbadjuk, zenei élményeinket kifejezésre juttassuk és a zene szeretetét felébresszük tanítványainkban is, ha erre megfelelő alkalom kínálkozik.

 

A kétnapos Fesztivál méltó ünneplése volt Kadosa Pál életének és munkásságának. Köszönet ezért a felkészítő tanároknak, szereplő növendékeiknek, és az előadó tanároknak. Mindenekelőtt azonban a Tóth Aladár Zeneiskola Vezetőségének, a rendezvény megvalósítása előkészítését végző tanárainak, valamint a nagyszabású műsor megszervezőjének.

 

dr. Ábrahám Mariann

 Kadosa Pál tanítványa

 

 



* TÓTH ALADÁR ZENEISKOLA - ZENETANÁROK TÁRSASÁGA - EURÓPAI ZONGORATANÁROK SZÖVETSÉGE.
A beszámoló az ünnepi esemény sorozat összefoglalása.