HERCEG ATTILA*
Az információfeldolgozási stratégiák szerepe a
zenetanulásban
Az
információfeldolgozásról és a tanulási stílusokról általában
Nem csupán tanulási stílusunkat,
hanem a világban történő mindennapos tájékozódásunkat is jelentősen
meghatározzák információfeldolgozási stratégiáink. Pszichológusok,
oktatástechnikával, valamint kommunikációelmélettel foglalkozó szakemberek
gyakran hangoztatják, hogy amennyiben növelni szeretnénk személyes
hatékonyságunkat, elengedhetetlen megismernünk tanulási stílusunkat, valamint
kiaknázni a benne rejlő lehetőségeket (Gyarmathy, 2007).
Ezen tanulási stílusok
az alábbiak lehetnek:
• vizuális (imaginatív): képekben gondolkodik
• auditív: a hallás útján érkező ingereket részesíti
előnyben
• kinesztetikus, taktilis: mozdulatok, tapintás által szerez
információkat
• interperszonális, orális: társas készségek, beszéd motiválja.
Azt természetesen nem
jelenthetjük ki, hogy a fenti tanulási stílusok közül mindössze egyre
támaszkodunk, ám nagy valószínűséggel ezek között találjuk azt a ránk
leginkább jellemző stratégiát, amely domináns szerepet tölt be
információszerzési és feldolgozási folyamatainkban.
Ezek felismerése és
kiaknázása a zenetanítás-tanulás optimálissá tételében is nélkülözhetetlen
jelentőséggel bír, különösen akkor, amikor a kompetencia alapú oktatás áll
a középpontban. Képessé kell válnunk arra, hogy növendékeink egyéni
különbségeit minél jobban megérthessük, ugyanakkor ehhez túl kell lépnünk a
zenei képességtesztek alkalmazásán, amelyek mindössze szűk
keresztmetszetét mutatják a mérni kívánt készségeknek. Emellett az is rendkívül
fontos, hogy növendékeink adottságainak mérése, tesztelése folyamatos legyen, s
törekedjünk arra, hogy a teljesítmény hátterében álló motivációkat minél jobban
felszínre hozhassuk.
Az információfeldolgozási stratégiák szerepe a
zenetanulásban
Susan Rancer amerikai
zeneterapeuta 2005-ben jelentette meg útmutatóját Perfect pitch, relative pitch
címmel (Abszolút hallás, relatív hallás – a kiadvány magyar nyelvre
történő fordítását magam végeztem), melyben gyakorlati tanácsokat kíván
adni zenetanárok, zeneterapeuták, valamint szülők számára növendékeik,
gyermekeik képességeinek feltárásához és megértéséhez. Rancer – több évtizedes
tapasztalatára támaszkodva – leírja, hogy alapvető különbségek
figyelhetők meg a vizuális és az auditív úton tanulók zenei képességeik és
szokásaik között. Noha az eltérő információfeldolgozási stratégiához
kapcsolódó tanulási stílusok gyakran nem tudatos formában működnek, ám
egyes viselkedésbeli attitűdök megfigyelése során meglehetősen pontos
képet tudunk alkotni a növendék ingerpreferenciájáról, vagyis arról, mely
csatornán keresztül érkező információkat részesíti előnyben. Ez
különösen akkor lehet érdekes számunkra, ha az ingerek integrációja még nem
történt meg, ekkor ugyanis a nem preferált ingerek kizárására irányuló
attitűdök hangsúlyos szerephez juthatnak. Ez történik akkor, amikor valaki
csukott szemmel játszik a hangszerén, vagy elfordítja fejét, esetleg lapról
éneklés során eltakarja szemeit. Ilyenkor alanyunk az auditív ingerek
preferenciája mellett a vizuális ingerek elkerülésére tesz kísérletet.
Ez elsősorban
gyermekeknél fordulhat elő, ám fontos tudnunk, hogy mindez nem csupán az
ingerek integrációjának hiányát, hanem sok esetben a nem megfelelő
tanulási-tanítási stratégiát is jelzi.
Rancer gondolatait
továbbvíve 2013 tavaszán kérdőíves vizsgálatba kezdtem, melynek
segítségével a tanulási és a zenélési szokásokat mérem fel. A kérdőív
kitöltésének egyetlen kritériumát a zenetanulás megléte képzi, függetlenül
annak módjától, formájától és időtartamától. A teszt két részre oszlik: az
első részben
A vizsgálatban 205
személy (131 nő és 74 férfi) vett részt, átlagéletkoruk 27,14 év. A
válaszadók közel 55%-a jelenleg is aktív zenei tanulmányokat folytat. A
vizsgálati személyek 42%-a hivatásos muzsikus, 47%-uk műkedvelő,
fennmaradó részük nem foglalkozik zenével.
Az eredmények
kiértékelését hipotetikus csoportok létrehozásával kezdtem.
Feltételezéseim szerint
az auditív úton tanulók szeretnek zene mellett tanulni, szemben a vizuális úton
tanulókkal, ezért első lépésben az erre vonatkozó megállapításra adott
válaszok alapján különítettem el a két csoportot. A zene mellett tanulók (az
összes válaszadó 25,85%-a) tanulás közben több dologra is képesek figyelni
anélkül, hogy ez megzavarná koncentrációjukat, továbbá rövidebb ideig tanulnak,
mint azok, akik nem szeretnek zene mellett tanulni (40%), ugyanakkor több
információt jegyeznek meg az órák, előadások során, ezért számukra nem
szükséges többször átolvasni a tankönyveket, jegyzeteket. A zene mellett
tanulók erősségükként említik a matematikát, míg a nem zene mellett
tanulók gyengébb matekosként értékelték önmagukat.
A két csoport zenélési
szokásait tekintve az alábbiak figyelhetőek meg.
A nem zene mellett
tanulók nem hunyják be szemüket zenélés, gyakorlás közben, szeretik alaposan
áttanulmányozni a kottát; ahhoz, hogy hibátlanul tudjanak játszani, legalább
rövid időre bele kell nézniük a kottába, továbbá nem szokásuk hangszer
nélküli, csupán az ujjaik segítségével gyakorolni. A zene mellett tanulóknál az
ezen megállapításra adott válaszok sokkal nagyobb szórást mutatnak, legnagyobb
arányban a változó opciót jelölték meg. A nem zene mellett tanulók nem
szeretnek improvizálni, valamint nem szoktak zeneműveket parodizálni –
szemben a zene mellett tanulókkal.
Az eredmények
ismertetésével kapcsolatban – a teljesség igénye nélkül – érdemesnek tartom
megjegyezni, hogy az improvizálás, a parodizálás, valamint a mentális gyakorlás
(amely a hangszer tényleges jelenléte nélkül zajlik) főfaktort képzett a
hipotetikus csoportok megalkotásában. Ezen képességek és szokások megléte
szinte kizárólag az auditív úton tanulókat jellemzi. A hallás és a látás útján
érkező ingerpreferenciához kapcsolódó feltételezéseket erősíti meg az
a tény, miszerint a vizuális tanulási stratégiát alkalmazókat jellemzi, hogy a
hibátlan felidézéshez szükséges a kottába való belenézés, valamint zenélés
közben a kottát vagy az ujjaikat figyelik. Ez utóbbit Rancer is megemlíti
útmutatójában arra hivatkozva, hogy a vizuális úton tanulóknál a kinesztetikus,
haptikus (tapintási) ingerek is fontos tényezőként jelennek meg. Ezért
fontos számukra, hogy a megtanulni kívánt zeneműveket újra és újra
eljátsszák. Ezzel szemben az auditív stratégiával rendelkezők a
kényszerű többszöri ismétlés hatására frusztrálttá, motiválatlanná
válhatnak.
Konklúzió
Általános érvényű
tényként figyeltem meg, hogy míg a vizuális úton tanulókkal szemben az auditív
úton tanulók esetében a megállapításokra adott válaszok jelentősen nagyobb
szórást mutattak. Véleményem szerint ez két dologra vezethető vissza.
Mivel a magasabb
szervezettségi szintet igénylő zenei folyamatok (improvizáció,
transzponálás, parodizálás, mentális gyakorlás) többnyire ennél a csoportnál
vannak jelen, ezért joggal feltételezhetjük, hogy ez már önmagában
előidézi a képességek sokszínűségét, ami az egyes attitűdök
jelentős változékonyságában is megmutatkozik.
Másrészről azt is
okkal gondolhatjuk, hogy a már kialakult tanulási-tanítási stratégiák hatása
áll a háttérben. Néhány vizsgálati személy jelezte, hogy a zenetanulás
időszaka alatt frusztrálttá, motiválatlanná vált, aminek oka az egyéni
igényekhez nem igazodó pedagógiai eszközökben keresendő. Ide sorolhatjuk
az ingerek integrációjának elhanyagolását, valamint a képességek egyoldalú
fejlesztését is.
Gyermekek esetében
fontos jelző lehet a megváltozott viselkedés, a látszólagos
dekoncentráció, a gyakorlás mellőzése, vagy a teljesítményromlás. Ezek
mind arra utalhatnak, hogy az alkalmazott tanulási-tanítási stratégia nem
igazodik a növendék igényeihez, legrosszabb esetben ellentmond természetes
tanulási, információfeldolgozási stílusával.
Tudnunk kell, hogy a
zenei képességek egy része affektív, míg másik részük kognitív. Varró Margit
(1937) szerint az affektív komponensek jelentik a veleszületett, nem
fejleszthető készségeket, míg a kognitív komponensek alatt tanulható,
fejleszthető képességeket ért. Tanulási, információfeldolgozási
stratégiáink ebben az értelemben affektívnek tekintendőek, ugyanakkor
kiaknázásuk, megfelelő módon történő alkalmazásuk mindenképpen
tanulható, fejleszthető. Ebből is kitűnik, hogy az affektív és a
kognitív sémák szerves egységet alkotnak, ezért a tanulási-tanítási folyamatok
csak akkor lehetnek valóban hatékonyak, ha integrált, ugyanakkor az egyéni
különbségeket figyelembe vevő, azokhoz alkalmazkodó módon fejlesztenek.
Mi, zenepedagógusok
összetett célt tűztünk ki magunk elé. Komplex, művészeti értékkel
bíró nevelésünk a zene szeretetének átadásán, valamint a képességek
fejlesztésén alapszik – mindezt pedig legjobb tudásunk szerint kívánjuk tenni.
A komplexitás, az
egységesség azonban csak úgy jöhet létre, ha készek vagyunk saját magunk és
növendékeink képességeinek feltárására, megismerésére, valamint a személyes
adottságokra épülő munkára.
*
HERCEG ATTILA
2009-ben a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán
klarinéttanár-kamaraművész, majd 2012-ben a Debreceni Egyetem
Zeneművészeti Karán klarinétművész, zeneművész-tanár oklevelet
szerzett. 2012 óta a Debreceni Tudományegyetem Humán Tudományok Doktori
Iskolájának hallgatója pszichológia programon, Dr. Szabó Pál egyetemi docens
témavezetése mellett. Kutatási területe az általános és a zenei intelligencia
korreláltathatóságának lehetőségei, ezen belül kiemelt figyelmet szentel
az eltérő információfeldolgozás mentén létrejövő képességek
vizsgálatának. Jelenleg a Dombóvári Belvárosi Általános és Alapfokú
Művészeti Iskola tanára.