Kutnyánszky Nikoletta - Nyirő Gizella
Egy könyvtárhasználatra épülő énekóra
tapasztalatai
Előszó
2008 óta fogadok
hallgatókat a Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi
Erőforrás Fejlesztési Kar Könyvtártudományi Intézetéből. Az évek
során sokan megfordultak nálam a PTE Deák Ferenc Gyakorló Gimnázium és
Általános Iskola könyvtárában. A gyakorlat végén mindig írok néhány mondatos
csoport és egyéni értékelést, melyben nem győzöm dicsérni a hallgatóimat.
Mert én évről évre olyan könyvtáros hallgatókat kapok, akik jól
felkészültek, lelkesek, kreatívak, pillanatok alatt alkalmazkodnak hozzám és az
iskolai élethez, felveszik azt a fajta pörgést, ami
egy gyakorló iskolát jellemez. Minden könyvtári munkába, kulturális programba
alkotó módon részt vesznek. Ötleteiket jól kidolgozva mutatják be, óravázlataik
precízek és ahhoz képest, hogy ezek az első szárnypróbálgatásaik a
könyvtári órák tartása terén, mindig élményekben gazdag, minőségi órát
tartanak.
Így aztán nem
meglepő az idei könyvtárpedagógia-tanár szakos hallgatóm sem, Kutnyánszky Nikoletta személyében, aki alap diplomáját
tekintve ének-zene - karvezetés szakos tanár, de sajnos nehéz megfelelő
munkahelyet találni, így fogant meg benne az ötlet a továbbképzésre. A gyakorlat kötelező ismeretein túljutva kezdődik
mindig az igazi munka. Mivel még soha nem tartott könyvtárhasználatra
épülő szakórát, kikérte tanácsomat, hogy is tervezzen meg egy ilyet, amibe
az információs műveltség alakítása a fő feladat. Megmutatta kész óravázlatát,
amit nem hagytam kipróbálás nélkül. Egy tökéletes információs műveltséget
fejlesztő órát tartott kis segítséggel a részemről. A
könyvtárhasználati órát a szakos végzettsége miatt természetesen énekóra
keretébe illesztettem be. Hallgatóm az órán változatos módszerekkel, zenei
háttérben tökéletesen bemutatta a könyvtárhasználati szakórák lényegét. Ezért
úgy gondoltam, érdemes lenne szélesebb közönségnek is megmutatni munkáját,
önreflexióval kísért pontos óratervét és hozzá kapcsolni az órán készült
képekből egy kis válogatást, bárkinek jól használható modellt adhatna.
Könyvtáros tanárnak zenei végzettség nélkül is pontosan követhető órát,
ének - zene szakosnak pedig megmutatná, hogy egy kis szemlélet váltással mennyivel más jellegű és hatású órákat
lehetne tartani. Ezzel is emelve az ének tanítás színvonalát és
eredményességét.
Nyirő Gizella könyvtáros-tanár
Óravázlat
Tanítás helye: PTE Deák Ferenc
Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola
Tanítás ideje: 2013. október 9.
Osztály: 4.
Időkeret: 2x45’
Tanár neve: Kutnyánszky
Nikoletta
Gyakorlatvezető tanár: Nyirő Gizella
Tantárgy neve: Könyvtárhasználatra
épülő énekóra
Tematikai egység: A Kézikönyvtár
használata: általános és szaklexikon, egy- és kétnyelvű szótár használata.
Ismétlés: a gyermeklexikon jellemzői, forrásjelölés szabályai
Tananyag/téma: Ismerkedés az általános
iskola alsó tagozatának zenehallgatási anyagában szereplő zeneszerzők
életével és műveivel
Az óra típusa: Új ismeretet feldolgozó
óra
Nevelési-fejlesztési cél: Képről
vagy névről már ismerős személyekről (életükről, néhány
ismertebb művükről, illetve azok keletkezési körülményeiről) – a
gyerekek életkori sajátosságaihoz igazítva – új információk megszerzése
Annak
tudatosítása, hogy az ismeretekhez való hozzájutás nem csak tanórákon,
tankönyvekből lehetséges, bármilyen (őket érdeklő) információt
képesek megszerezni, ha tudják, hol és hogyan keressék. Zenehallgatóvá és
zeneértővé nevelés.
Motiváció: az óra
időpontjának közelsége és a téma miatt adta magát a kapcsolódási pont a
zene világnapjához, illetve az avval kapcsolatos élményeik felidézése.
Mitől értékes
ez az óra? A többféle dokumentum használatával rávezetni a gyerekeket arra,
hogy pl.: kevés információ esetén egészítsék ki más dokumentumból, eltérő
információk esetén pedig hogyan tudják eldönteni, melyik a helyes, egy harmadik
információforrás segítségével.
Személyes tapasztalat: rendkívül
fegyelmezettek, jól dolgoznak csoportosan együtt, egymás beszámolóit
figyelmesen meghallgatják, pontos forrásjelölést alkalmaznak, képesek pontosan
kiválogatni a releváns adatokat, és azokat a feladatlap kérdéseinek
megfelelően szóban, írásban megfogalmazzák.
Milyen
lehetőségeket nyújt ez az óra a kritikai gondolkodás szempontjából? A
kulcskompetenciák sokoldalú fejlesztése megvalósul, megtanulják az információk
összehasonlításának fontosságát, igazságtartalmának felülvizsgálatát, a helyes
forrásjelölés szabályait gyakorolják.
Hogyan fogják a
tanulók felhasználni a témával kapcsolatos ismereteket? Ének-zene órákon,
amikor újra előkerülnek ezek a zeneszerzők, művek, képesek
lesznek felidézni az információk részét.
Kapcsolódás: Elsősorban az ének
– zene órához, de tágabban, a kulcskompetenciák
fejlesztésén keresztül minden tantárgyhoz.
Értékelés: Csoportok közös
munkáját, kiemelkedő aktivitású tanulókat egyénileg is. Nem csak a tanár
értékel, hanem a diákok is.
Munkaforma: Csoportba rendezés -
melynek elve, hogy különböző képességű gyerekek alkossanak 1-1
csoportot.
Segédanyagok és időbeosztás: Filctollak,
kartonpapír, ragasztó, könyvek: lexikonok, idegen nyelvi és értelmező kéziszótárak, számítógép, CD lejátszó, zenei CD-k.
Az órát az RJR-modellre építettem fel.
Hagyományos órafelépítés részei: RJR-modell egységei:
Motiváció Ráhangolódás
Új ismeret feldolgozása Jelentésteremtés
Összefoglalás Reflektálás
A ráhangolódás nem csak
érdeklődést kelt, hanem helyet készít az új ismeretnek. A meglévő
ismeretek felidézése, melybe beillesztjük az újat.
A jelentésteremtés során
a tények mennyisége helyett a minőség dominál. Lépésről lépésre
követik a bennünk zajló megértési folyamatot. Rendszerszemléletű
gondolkodást eredményez. Cél a beillesztés és alkalmazhatóság.
A reflektálás során az
egyéni vélemények, gondolatok, értelmezések dominálnak. Az elsajátított
ismeretek kreatív alkalmazása. Az új tudás alakítja szemléletüket,
gondolkodásukat, esztétikai-zenei befogadóképességüket. Könnyebben válik
gyakorlati tudássá a saját keresés miatt.
IDŐ |
DIDAKTIKAI
ELEMEK |
A
FOGLALKOZÁS MENETE |
MÓDSZEREK,
ESZKÖZÖK |
1 perc |
Szervezési
feladatok, Tanulók
üdvözlése a könyvtárban |
- Szükséges
eszközök, kézikönyvek előkészítése, 3 fős csoportok kialakítása - Szeretettel
köszöntelek benneteket a könyvtárban! - Ez a mai óra
egy különleges énekóra lesz, ezért köszöntsük énekelve vendégünket: s – f–m –r – d–d– d Szép jó-na-pot kí-vá-nok! |
|
1 perc |
Ráhangolódás |
Egy játékos
zenei totóval készültem nektek ráhangolódásként, mit gondoltok, milyen
alkalomból? |
Kötetlen
beszélgetés |
7 perc |
Régi ismeretek
felelevenítése |
Zenei Világnap
– Mit és hogyan ünneplünk ekkor? Totó megoldása
és ellenőrzése |
Kooperatív
munka 1. sz.
melléklet |
1 perc |
Célkitűzés |
A mai órán
olyan híres zeneszerzők életével és munkásságával foglalkozunk, akikkel
már találkoztatok énekórán, hallgattatok műveikből részleteket. |
|
4 perc 2 perc 20 perc 12 perc 20 perc 10 perc 2 perc 3 perc |
Jelentésteremtés |
- Borítékok
kiosztása - A borítékban
található betűkből/szótagokból rakjátok ki a zeneszerzők nevét
– segít a borítékban található kép! - Mielőtt
a feladatlapot megnéznétek, ismételjük át az eddig tanult könyvtári
ismereteiteket (lexikonban, szótárban a-b-c rendben
találhatóak a szócikkek, általános- és szaklexikon, forrásjelölés szabályai) - A borítékban
található feladatlap kérdéseire keressétek meg a könyvtárban található
könyvekből a válaszokat pontos forrásjelöléssel! - A kitöltött
feladatlapok alapján a kapott zeneszerző életének, munkásságának rövid
bemutatása - Zenei
időszalag készítése, melyre a gyerekek felragasztják a
zeneszerzőjük képét, felírják nevét, születési és halálozási évszámát és
nemzeti hovatartozását, melyet aztán vaktérképen jelölnek. - Mindegyik
zeneszerzőtől legalább egy műrészlet meghallgatása: a
műrészletek zeneszerzőhöz való kapcsolása, az előadói
apparátus megfigyeltetése és megnevezése és a hozzájuk tartozó hangszer/hangszercsoport
kiválasztása és egy előre elkészített kartonpapíron a megfelelő
helyre ragasztása (munka közben a zeneszerzővel/mű keletkezésével
kapcsolatos néhány érdekesség elmesélése a gyerekeknek) - Az
előadói apparátusok megkeresése és rövid bemutatása kézikönyvekből - Könyvajánlók - Hogyan lehet
könnyen, gyorsan internetről komolyzenét hallgatni? |
Betű- és
szótagkártyák kirakása 2. – 3. sz.
melléklet Képfelismerés-állítások
megfogalmazása Tanult
ismeretek felelevenítése Kooperatív
munka, könyvtári munka, csoportos gyűjtőmunka, írásbeli
szövegalkotás 4. sz.
melléklet Szóbeli
szövegalkotás és ellenőrzés Szóbeli
szövegalkotás, egyéni vélemények meghallgatása és ellenőrzés Csoportmunka
és ellenőrzés Zenehallgatás
különböző szempontok alapján, önálló munka, önálló szövegalkotás és
véleményformálás Diák, illetve
tanári szóbeli ismeretátadás Könyvtári
munka, csoportos gyűjtőmunka, szóbeli szövegalkotás 5. sz.
melléklet Tanári
bemutatás Tanári
útmutatás szerint önálló keresés |
5 perc 1 perc 1 perc |
Reflektálás Értékelés A könyvtár
rendje Elköszönés |
- A
zeneszerzőkről és a mai órán hallgatott műveikről
szerzett új ismeretek összefoglalása (különböző szempontok alapján a
zeneszerzők „csoportosítása”) Köszönöm a
munkátokat, nagyon szépen dolgoztatok! Mielőtt
elhagyjátok a könyvtárat, az óra során használt könyveket tegyétek vissza a
helyükre! m–m– r – r – d – d A vi-szont-lá-tás-ra! |
Összegzés Egyéni
ötletek, észrevételek alapján A könyvtár rendje |
1.
sz. melléklet
2.
sz. melléklet
Betű- és szótagkártyák
Bach
Beethoven
Csajkovszkij
Mozart
Smetana
Vivaldi
3.
sz. melléklet
Képek
Forrás:
internet
4.
sz. melléklet
A csoportok
feladatlapjai
1. Keressetek választ az alábbi kérdésekre!
Hol és mikor született
és halt meg a ti zeneszerzőtök?
Milyen származású?
Mivel foglalkozott a
zeneszerzés mellett?
Milyen műfajban
alkotott?
Kire volt nagy hatással
a munkássága?
Miért hívták „vörös
papnak”?
Pontos forrásjelölést
kérek! Cím kötet oldalszám
2. Keressetek választ az alábbi kérdésekre!
Hol és mikor született
és halt meg a ti zeneszerzőtök?
Milyen származású?
Mivel foglalkozott a
zeneszerzés mellett?
Milyen műfajban
alkotott?
Melyik volt a
leghíresebb munkahelye?
Hány gyermeke született?
Érdekesség a
családjáról?
Pontos forrásjelölést
kérek! Cím kötet oldalszám
Magyarosítani szeretné a
nevét, milyen fordítást ajánlanátok neki?
Pontos Forrást jelölj!
3. Keressetek választ az alábbi kérdésekre!
Hol és mikor született
és halt meg a ti zeneszerzőtök?
Milyen származású?
Miért mondjuk rá, hogy
csodagyerek?
Mivel foglalkozott a
zeneszerzés mellett?
Milyen műfajban
alkotott?
Pontos forrásjelölést
kérek! Cím kötet oldalszám
4. Keressetek választ az alábbi kérdésekre!
Hol és mikor született
és halt meg a ti zeneszerzőtök?
Milyen származású?
Miért mondjuk rá, hogy
„őrült zseni”?
Mivel foglalkozott a
zeneszerzés mellett?
Hogyan születtek meg a
művei?
Milyen műfajban
alkotott?
Kiknél tanult fiatal
korában?
Pontos forrásjelölést
kérek! Cím kötet oldalszám
5. Keressetek választ az alábbi kérdésekre!
Hol és mikor született
és halt meg a ti zeneszerzőtök?
Milyen származású?
Mi volt az első
nagysikerű műve?
Leghíresebb balettjei?
Milyen műfajban
alkotott?
Mi jellemzi műveit?
Pontos forrásjelölést
kérek! Cím kötet oldalszám
6. Keressetek választ az alábbi kérdésekre!
Hol és mikor született
és halt meg a ti zeneszerzőtök?
Milyen származású?
Mivel foglalkozott a
zeneszerzésen kívül?
Milyen műfajban
alkotott?
Miért hagyta abba
idősebb korában az alkotást?
Kit tisztelnek benne a
csehek?
Pontos forrásjelölést
kérek! Cím kötet oldalszám
(1.Vivaldi, 2.
Bach, 3. Mozart 4. Beethoven 5. Csajkovszkij 6. Smetana)
5.
sz. melléklet
A csoportok
feladatlapjai
1. Keressétek meg a zongora szócikket, olvassátok
el, és mutassátok be röviden a többieknek a legfontosabb tudnivalókat róla!
Forrás:
2. Keressétek meg a fuvola szócikket, olvassátok
el, és mutassátok be röviden a többieknek a legfontosabb tudnivalókat róla!
Forrás:
3. Keressétek meg a hegedű szócikket,
olvassátok el, és mutassátok be röviden a többieknek a legfontosabb
tudnivalókat róla!
Forrás:
4. Keressétek meg a csembaló szócikket,
olvassátok el, és mutassátok be röviden a többieknek a legfontosabb
tudnivalókat róla!
Forrás:
5. Keressétek meg az orgona szócikket, olvassátok
el, és mutassátok be röviden a többieknek a legfontosabb tudnivalókat róla!
Forrás:
6. Keressétek meg a nagyzenekar szócikket,
olvassátok el, és mutassátok be röviden a többieknek a legfontosabb
tudnivalókat róla!
Felhasznált irodalom
Ablak-Zsiráf Képes
gyermeklexikon Budapest, Móra Ferenc Kiadó, 2007
Akadémiai Kislexikon 2.
kötet L-Z Budapest, Akadémiai Kiadó 1990
Brockhaus-Riemann: Zenei Lexikon
3. kötet O-Z Budapest, Zeneműkiadó 1985
Darvas Gábor: Zenei
zseblexikon Budapest, Zeneműkiadó 1978
Első atlaszom
Budapest, Cartographia 2002
Hessky Regina:
Német-magyar kéziszótár Szeged, Grimm Kiadó 2012
Képes diákszótár 14.000
címszóban Budapest, Akadémiai Kiadó 1992
Ki kicsoda a klasszikus
zenében Budapest, Anno Kiadó 2002
Kislexikon A-Z Budapest,
Akadémiai Kiadó 1968
Magyar értelmező
képes szótár Neckenmarkt, Novum
2008
Magyar értelmező
kéziszótár 1. kötet A-Ly Budapest, Akadémiai Kiadó
1980
Magyar Nagylexikon 3
kötet Bah-Bij Budapest, Akadémiai Kiadó 1994
Magyar Nagylexikon 13.
kötet Mer-Nyk Budapest, Magyar Nagylexikon Kiadó 2001
Új Magyar Lexikon 1
kötet A-C Budapest, Akadémiai Kiadó 1960
Hangzóanyag
Johann Sebastian Bach: Wohltemperiertes Klavier Teile 1 und 2 CD (Meister Klassik) SUISA 1988.
Johann Sebastian Bach
Orgonaművek Győr 2000.
Schóber Tamás-Süle
Ferenc: Zenehallgatás az általános iskola 1. osztályában CD Celldömölk, Apáczai
Kiadó 2000
Schóber Tamás-Süle
Ferenc: Zenehallgatás az általános iskola 2. osztályában CD Celldömölk, Apáczai
Kiadó 1997
Schóber Tamás-Albertné
Balogh Márta: Zenehallgatás az általános iskola 3. osztályában CD Celldömölk,
Apáczai Kiadó 1997
Schóber Tamás-Albertné
Balogh Márta: Zenehallgatás az általános iskola 4. osztályában 2 CD Celldömölk,
Apáczai Kiadó 1997
Önreflexió
A könyves
környezet előnyei: A megszokottól eltérő környezet egészen más
hangulatot teremt, a gyerekek már tudják, hogy egy fesztelenebb, kötetlenebb
óra következik. Előhívja az eddigi könyvtári órák emlékképeit, tudják,
hogy nem a megszokott tankönyveiket, füzeteiket kell használniuk, hanem szabadon
kereshetnek a könyvtár állományában. Nem kell végig csak ülniük, hanem amikor
az óra menete megköveteli (pl.: a kereséshez és a könyvtár rendjének
visszaállításához az óra végén), szabadon tevékenykedhetnek.
Órakezdés: Az
énekórák „hagyományát” megtartva a köszönés énekelve történt. Az október eleji
időpont adta, hogy aktualitásként a Zene Világnapjához kapcsolódjon az óra
ráhangolás része. Zenei totó kitöltése jó alaphangulatot adott az órának.
|
|
|
Minden csoport
egy borítékot kapott, melyben volt egy zeneszerzőről kép, a nevének
betűi/szótagjai, valamint egy feladatlap. A képek alapján a gyerekek nem
ismerték fel a zeneszerzőket, mivel alsó tagozaton még nem tanulnak
konkrétan zeneszerzőket, életrajzi adatokat, de a kirakott nevek közül
néhány már ismerősen csengett a zeneiskolásoknak.
|
|
|
A feladatlap
kérdéseire a gyerekeknek kellett megtalálni a megfelelő dokumentumot az
általunk odakészítettek közül, és utána a választott dokumentumból kikeresni a
releváns információkat.
|
|
|
Amennyiben a
gyerekek szokva vannak a csoportos munkához, akkor csendben, fegyelmezetten
tudnak együtt dolgozni, nem zavarva társaikat. A releváns információk rövid,
tömör lejegyzetelése után pontos forrásjelölést alkalmaztak, majd ismertették
egymással a kigyűjtött adatok alapján zeneszerzőjük életének
legfontosabb állomásait. A feladatlapok kérdései inkább egy élményszerű
ismerkedést céloztak meg, nem pedig egy teljességre törekvő lexikális
ismeretszerzést. Nem a mennyiségre, hanem a minőségre helyeztem a
hangsúlyt, figyelembe véve a gyerekek életkori sajátosságait.
|
|
|
Időszalagon
helyeztük el a gyerekekkel a borítékban talált képet, melyet kiegészítettünk a
zeneszerzők születési, halálozási évével, és nemzeti hovatartozásukkal. Ez
utóbbit jelöltük vaktérképen is. Az előzetes megbeszélés ellenére két
zeneszerzőt mégis csak sikerült felcserélniük (Beethoven és Mozart), de
hibájukat azonnal észrevették. Javítani már nem tudtuk a ragasztó „gyorsasága”
miatt.
|
|
|
|
A zenehallgatás
volt az órának az a mozzanata, amitől egy kicsit tartottam. Mivel az
első 4 évfolyamon a zenehallgatás nem képezi mindenhol az énekórák szerves
részét, így nem tudtam, hogyan fogadják a több percet igénybe vevő, sok
klasszikus műrészletből álló válogatást. Mindegyik részlethez kaptak
megfigyelési szempontot: az előadói apparátust kellett „meghallaniuk”
(csembaló, zongora, orgona, fuvola, vonósnégyes, nagyzenekar), mivel ez volt a
következő feladat alapja. Itt hasonlítottuk össze egymással a zongora és a
csembaló hangját, mivel a csembaló volt az egyetlen, számukra ismeretlen
hangszer. Megpróbáltuk megfogalmazni a hangzásbeli különbségeket.
|
|
|
Segítő
kérdésekkel a megfelelő zeneszerzőhöz kapcsolták a megfelelő
műrészletet és előadói apparátust, felhasználva az óra elején
szerzett információikat (feladatlap kérdései). Egy másik papírcsíkon az általam
már felírt – és általuk meghallgatott – zeneművek fölé ragasztották a
gyerekek a hangszerek képét.
Minden csoport
az általa felragasztott hangszerről/hangszercsoportról (lexikon,
értelmező kéziszótár segítségével) rövid ismertetőt tartott a
többieknek, ekkor „fény derült” a csembaló másfajta hangzásának okára is.
|
Összességében
nagyon kellemes „csalódás” ért, mivel a gyerekek kimondottan élvezték ezt az
óramozzanatot, ők kértek újabb és újabb részleteket.
Meglepő
módon az óra végére a tanulók maguktól jöttek rá összefüggésekre, melyek
alapján megpróbálták „csoportosítani” a zeneszerzőket (pl.: nemzeti
hovatartozás, közös betegség, kortársak, stb.) Ennek nagyon örültem, mert ezen
a vonalon haladva kiegészíthettem egy-két érdekességgel az órán tanultakat,
melyre igen csak „vevők” voltak.
Miután az óra
segítségével egyértelműen sikerült felkelteni az érdeklődésüket,
néhány könyvet (sorozatot) ajánlottam a figyelmükbe, mely életkoruknak
megfelelő, s az egyik cd- mellékletet is tartalmaz. A másik könyvsorozat
(Gál Zsuzsa: Az én zeneszerzőm) segítségével bemutathattam nekik egy régi
típusú „interaktív” könyvet, melybe a képmellékleteket a gyerekeknek kellett
kivágni és a megfelelő helyre beragasztani, és mini bakelitlemezeket is
tartalmazott, melyeket sajnos nem tudtunk nekik lejátszani.
Az
internetről történő zenehallgatást is megemlítették a gyerekek,
kiemelve, hogy ahhoz nem szükséges külön lejátszó (mint például a bakelitlemez
esetében). Mivel csak könnyűzenét említettek, mint hallgatási
szokást/gyakorlatot, ezért megmutattam nekik, hogy rengeteg komolyzenei mű
is elérhető, s mindenkinek a saját zeneszerzőjére kellett rákeresnie
a youtube-on.
|
|
Ezt
követően néhány mondatban értékeltem órai munkájukat, majd a könyvtár
rendjét közösen visszaállítva, ismét énekelve búcsúztunk el egymástól.
Ez az óra után
számomra egyértelművé vált, hogy az információs műveltség
fejlesztésének nincsenek tantárgyi határai. Az iskolai könyvtárak által
nyújtott lehetőségek kihasználása a különböző tantárgyak oktatásában
mindenképpen pedagógiai szemléletváltást sürget.
Kutnyánszky Nikoletta
PTE
FEEK Könyvtártudományi Intézet
Könyvtárpedagógia-tanár
szakos hallgató