ÖSSZEFOGLALÓ A 2013. évi BUDAPESTI VÁNDOR
MŰHELYRŐL
Budapesti Vándor
Műhely – a cím sokat sejtet és valóban sokat is takar. Egy közel nyolcvan
éve megszakítás nélkül működő vegyes kar harmadik éve megrendezett
karvezető kurzusát.
2011-ben
hirdette meg először a Budapesti Vándor kórus azt a karnagyi műhelyt,
amelyre fiatal – még hallgatói státuszban lévő és már végzett –
karvezetőket hívott azzal a céllal, hogy a kórus művészeti
vezetője (Németh Zsuzsanna Artisjus-díjas karnagy) és egy-egy neves,
felsőfokú intézményben oktató kórusvezető irányításával háromnapos
„továbbképzésben” részesítse a jelentkezőket. A módszer akár
hagyományosnak is mondható: a kiírásban szereplő művekből kell
választani a kurzus hallgatóinak, amelyeket zongora mellett alakítanak-formálnak
a tanárokkal. Azt a darabot, amelyet a kurzuszáró-koncerten is vezényelni
szeretne a jelölt, a kórus elé viszi. A „végtermék” e próbák alatt, a tanárok
instrukcióival és az énekkarral együttműködve jön létre. A záróhangverseny
nyilvános, az élmény mind az ifjú karnagynak, mind a kórusnak életre szóló.
Mi kell ahhoz,
hogy egy fárasztó próbafolyamat, amely ráadásul péntek-szombat-vasárnap
veszi igénybe a résztvevőket, minden alkalommal a katarzis felemelő
érzésével ajándékozzon meg mindenkit? Mindenekelőtt az, hogy mindenki
szeresse azt, amit csinál. Aztán az, hogy mindenki lássa, van értelme annak,
amit akkor és ott tesz. A jelentkezők többsége nem, vagy nagyon ritkán
állt addig egy jó képességű, igazi nagy vegyes kar előtt, ami – saját
elmondásuk szerint – elementáris hangzásélményt jelent. Nem közömbös
természetesen, hogyan szólal meg az adott kórus, mennyire rugalmasak az abban
helyet foglaló, ízig-vérig amatőr énekesek. Éppen ezért van a kórust
felkészítő munkának is óriási jelentősége: megtanítani a
műveket, számon kérni a biztonságos tudást és tudatosítani, hogy ez a
kiindulópont: a feladat az, hogy mindenki az éppen vezénylő karnagyot
figyelje, és azt csinálja, úgy csinálja, ahogy azt az a fiatal mutatja. Ez csak
akkor valósítható meg, ha a kórustagok szinte kívülről tudják a darabokat,
nem kell folyamatosan a kottát bújniuk. A helyzet néha bizony kiélezett, hiszen
a tudáson kívül fegyelmezettséget, empátiát és nem magától értődő
emberi hozzáállást igényel. Olyan összeszokott, az újdonságok, a fiatalok felé
nyitott szívvel forduló közösséget, amilyen például a sok évtizedes Budapesti
Vándor Kórus is.
Október 11. és
13. között öt még egyetemista, illetve nem olyan régen végzett fiatal
ének-zenetanár jelentkezett Németh Zsuzsannánál és az idei meghívott Igó Lenke karnagynál, az ELTE nyugalmazott
tanszakvezető tanáránál, hogy hozzáfogjanak a háromnapos közös munkához.
Mindegyikük előre megírta, hogy mit vezényelne szívesen az október 13-án
délután, a Fasori evangélikus templomban rendezett záró hangversenyen. Így
tapasztalhatta meg a kórus, hogyan fog hozzá Pachelbel
kétkórusos motettájához (Singet dem Herrn ein
neues Lied) a
gyakorlott zenepedagógus Gálné Udvardy Mónika, aki hegedű- és
karvezetés-tanárként vonószenekarral is foglalkozik a Weiner Leó Zeneiskolában.
Milyen elvárásai vannak a Zeneakadémián tanuló Szijjártó Albertinának Gasparini művével (Adoramus te, Christe) kapcsolatban, milyen
eszközökkel akarja éreztetni az ELTE II. éves ének-zene-karvezetés
hallgatója, Gyaraki Benjamin a Simeonról szóló
történetet Orbán György Nunc dimittis című
művén keresztül, milyen fordulatokkal szeretné hangsúlyozni az ütemekben
rejlő drámaiságot Énok-Nagy Levente
végzős zeneakadémista Tillai Aurél Lauda Sionjában
és hogyan építi föl Csemiczky Miklós gyönyörű Pater nosterét Regős Amarilla, az ELTE master képzős hallgatója.
A kép
felső sorában balról jobbra haladva a negyedik Igó
Lenke,
mellette
Németh Zsuzsanna
A vasárnap
délutáni záró hangverseny tradicionális elemeként a Budapesti Vándor Kórusban
éneklő fiatal karvezetők közül hárman is felléptek. Bangó Viktória
Victoria O magnum
mysterium című darabját, Bajnok Zsuzsanna
Orbán Ave Mariáját vezényelte, Bati Zoltán pedig a kórus által kétévente meghirdetett
zeneszerzőverseny 2010-es győztes, Kazai
Ágnes Weöres Sándor versére írt A kő és az ember című művét dirigálta. Ezt követte a
2012-es versenyt megnyert kompozíció ősbemutatója. A Kányádi
Sándor Tavasz című költeményét
megzenésítő Szilágyi Miklós-darab Németh Zsuzsanna irányításával szólalt
meg.
A kurzuson
résztvevők minden évben névre szóló hangvillát kapnak ajándékba, amit idén
a kórus új kiadványa egészített ki. Kórushangképzés címmel beéneklő gyakorlatokat
tartalmaz az a kis füzet, amelyben Mindszenty Zsuzsánna Liszt-díjas karnagy, az
ELTE Zenei Tanszékének docense, a KÓTA elnöke, Kutnyánszky
Csaba tanszékvezető egyetemi docens, a Zeneakadémia oktatási rektorhelyettese és Németh Zsuzsanna írták le gondolataikat
a hangképzés fontosságáról. A kiadvány, amelyet a Vándor Sándor és Révész
László Emléke Alapítvány jelentetett meg (akárcsak a zeneszerzőversenyek
győztes pályaműveit), számos kottapéldát is tartalmaz.
Dr. Tóth Anna