Évfordulók I.
(A
70 éves Jeney Zoltán köszöntése)
A Korunk Zenéje
Fesztivál második napján Jeney Zoltán
születésének 70. évfordulóját ünnepeltük. A bőségesen gazdag
életműből hallgathattunk meg jellegzetes darabokat, melyek sokat
jelentenek szerzőnek, zenészeknek, közönségnek egyaránt.
A legelső
zenemű a Hérakleitosz-sorozat kezdő darabja volt, az 1980-ban
komponált Hérakleitosz H-ban. A cím
magyarázatra, értelmezésre szorul. A mű Tandori Dezső
Hérakleitosz-emlékoszlop című versének azon felismerésén alapul, hogy a
hivatkozott szerző homályosságát, fragmentáltságát leginkább egy
teljesíthetetlen felszólítás adhatja vissza. A költő által egyetlen folyamatos,
függőleges vonalban leírt vers nehezen olvasható és értelmezhető, nem
beszélve arról, hogy mire megértjük a feladatot – hány sorból áll a vers? –,
képtelenek leszünk megmondani. Jeney zenei nyelvre komponálja az előbbi
gondolatot, amikor meglehetősen komplikált művének egyszeri hallás
utáni eljátszására szólítja föl a muzsikusokat. (A H-ban meghatározás – mint a
Farkas Zoltán által írt ismertetőből kiderül – arra utal, hogy a
darabot Hatvanban mutatták be.) A zongorán induló, nehezen azonosítható ritmusú,
atonális dallam később vonósokon és fafúvókon is megszólal, de ez
egyáltalán nem teszi megjegyezhetőbbé. Így tökéletesen betölti hivatását,
homályos és fragmentált marad.
A ciklus eddigi
darabjai ebben az évben újabbakkal gazdagodtak. Ezen a koncerten került
bemutatásra a Hérakleitosz újabb vízjele,
és a Hérakleitoszi könnycsepp. Előbbinél a dallam méltóságteljes
lassúsággal halad a bal kézben, míg a felső szólam gyors futamokban
iramlik le s föl. Utóbbinál az alapdallam újra és újra föntről ereszkedik
lefelé, többnyire pontozott ritmusban.
A következő
műben is sajátos kompozíciós eljárást követ Jeney. Mint az ismertetőből megtudhattuk, a
zeneszerző az angol ábécé 26 betűjét feleltette meg más-más
eljárással a darab 26 hangjának, s ezekből építette föl a zeneművet.
A hallgató ebből természetesen semmit sem vesz észre, s nem is kell
észrevennie. A Monody [Gyászdal] – Hermann Melville versére négyszer
hangzik el egymás után, mindig azonos ritmusban – többnyire negyedek és
félkották váltakoznak – és dinamikával, de mindig más dallammal és kísérettel. Ezáltal
egy mantrázó, szinte révült állapotú zene jön létre, mely jól illeszkedik a
vers hangulatához.
A Meditazione su un tema di Petrassi
[Meditáció egy Petrassi témára] Jeney régi mesterének Goffredo Petrassinak a
tiszteletére íródott. Az idézet fölötti repetáló, összezúgatott hangok, a gyors
körülírások váltakozása adja meg a mű elrévedő alaphangulatát. A
darab végére a két ellentétes szakasz harmóniai összegzésben olvad föl.
A & silence everywhere [És csend
mindenütt] című szerzemény a szerző törekvését mutatja a végtelen
egyszerűségre. Ugyanazokat a motívumokat, akkordokat ismételgeti minimális
változtatással, próbálgatva a hangszíneket. A mű a Borĺs-i Ny Musik
Fesztivál alapításának 25. évfordulójára készült 2001-ben. A szerző a
darabot 2011-ben revideálta.
Petri György
fanyar humorú, szókimondó versei ihlették az Agónia – dalok Petri György verseire dalciklust. A Mondogatnivaló két sora ötször hangzik
el, először felkiáltásként, másodszor szinte végig egyetlen hangon sírva,
harmadszor és negyedszer ereszkedő hangsorral jut a szoprán legmélyebb
regisztereibe, ahonnan már csak a ritmikus beszéd felé visz út. A fiatal Beckett egyetlen hatalmas
rohanás pontozott ritmusokban. Az Az vagy
nekem című költeménynek csupán az utolsó sora, konzekvenciája került
megzenésítésre. Szellemes és igen találó a katonainduló megidézése a Sziszifosz visszalép esetében, és a
pizzicato alkalmazása a Csökken a test,
elszáll a lélekben. A következő dal – Bernstein (Eduard) kikéredzkedik – a nagy szociáldemokrata
politikust és gondolkodót gúnyolja ki, ahogy libagágogásszerűen ismételgeti
a híres mondás betűit: „A mozgalom minden, a végcél semmi.” (A versben
ráadásul WégCél van írva). A két utolsó dal, az (agónia) és a Lui halálára
ismét a halálról szól, csendesen, rezignáltan, mindettudóan.
Az Önidézetek, mint címe is sugallja, több
korábbi mű fölhasználásával készült. A kezdő tételek magabiztos
induló skálamenetei egyre halkulnak, széttöredeznek, hogy aztán egyre inkább
uralkodóvá váljon a mű végére a semmibe vesző, lassan ismételgetett
kisszekund.
A hangverseny a Búcsú Ligeti Györgytől című
alkotással fejeződött be. Elmélázó, csendes akkordokkal kezdődik,
melyet meg-meglóduló, félbemaradó cimbalomszóló követ. Végül halkan
süllyedő akkordok zárják a kompozíciót, melyet csak két fortissimo tremolo
tör meg.
A darab befejezését követően a közönség
csak hosszú csend után köszönte meg tapsával az estét.
Az előadók
összességében jó teljesítményt nyújtottak. Közülük is kiemelném a két énekes
hölgyet, Horváth Máriát és Szathmáry Juditot, valamint a
zongorista Csalog Gábort, és a
cimbalmos Szalai Andrást. A Componensemble Serei Zsolt
vezényletével igyekezett helytállni, bár az együtt játék nem volt mindig
tökéletes.
Eisenbacher Zoltán
39. Korunk Zenéje Kortárs Zenei Fesztivál
Jeney Zoltán 70
Jeney: Hérakleitosz H-ban
Hérakleitosz újabb vízjele
Hérakleitoszi könnycsepp
Monody – Hermann Melville
versére
Meditazione su un tema di
Petrassi
& silence everywhere
Agónia – dalok Petri György
verseire
1.
Mondogatnivaló
2.
A fiatal Beckett
3.
Az vagy nekem
4.
Sziszifosz visszalép
5.
Csökken a test, elszáll a lélek
6.
Bernstein (Eduard) kikéredzkedik
7.
Agónia
8.
Lui halálára
Önidézetek
Búcsú
Ligeti Györgytől
Horváth Mária - ének
Szathmáry Judit -
ének
Csalog Gábor - zongora
Déri György - cselló
Szalai András - cimbalom
Serei Zsolt - karmester
Componensemble
Budapest Music Center
2013. október 2.