GŐDÉNY MÁRTA Bartók cd-jéről

Béla Bartók śuvres pour piano

1 CD Arion / Pierre Verany (2006)

PV 706091

 

Pierre Verany a szép és fiatal Gődény Márta első szólólemezét adta ki. Ám más fiatal, útjukat kereső művészekkel szemben, akik gyakran választják a repertoár legismertebb sikerdarabjait, itt a zongorista Bartók legérdekesebb darabjaiból válogat.  Gődény Márta Magyarországon született, zenei tanulmányait Budapesten a Liszt Ferenc Zeneakadémián folytatta. Különféle ösztöndíjaknak köszönhetően Franciaországban képezi magát tovább, míg 1997-ben a Musée d'Orsay-ban adott szólókoncertje hoz számára kimagasló elismerést. A művésznő különböző, így többek között a Weiner, Yamaha, Viotti, Françaix versenyek díjnyertese. Számos felkérésnek tesz eleget szerte a világon, miután a kamarazene fontos szerepet tölt be életében. Rendszeresen koncertezik Renaud Déjardin csellóművésszel, akivel Martinu összes cselló-zongora szonatáját lemezre is vitte, s melyet szerkesztőségünk nemrég Anaclase díjjal is jutalmazott.

 

A jelen program az 1926-ban irt BB 88, Sz.80-os Szonáta köré épül. Ezt az érces és érdes, semmihez nem hasonlítható zeneművet tolmácsolja a művész biztos technikával és emelkedett hozzáértéssel, a zene húrjait a végsőkig feszítve, miközben a színárnyalatok gazdag pompáját is érzékelteti. A program hátralévő részében a komponista rövidebb lélegzetvételű darabjai hallhatók: a  Szonatina,BB 88,Sz.55; Bagatellek,BB 50 Sz. 38 (op.6); 15 Magyar parasztdal BB 79 Sz.71; Román népi Táncok BB 68 Sz.56 és az elkerülhetetlen Allegro Barbaro BB 63 Sz49.  A szólista billentésének sokszínűsége és mesélőkészsége, mely minden darab előadásakor újra és újra elbűvöl, megszédíti az érzékeket.

 

A tárgyilagos és gondos hangfelvétel még egy ok, hogy ez a csodálatos lemez méltó módon  foglaljon helyet referenciaként Kocsis Zoltán és Sándor György Bartók teljes sorozata mellett.

 

PJT

 

Pierre Verany édite le premier récital en solo de la jeune et belle Márta Godény. Alors que nombre d'artistes en herbe choisissent des tubes du répertoire, la pianiste nous propose un programme Bartók des plus intéressants. Née en Hongrie, la musicienne se forme ŕ l'Académie Franz Liszt de Budapest. Suite ŕ des bourses d'études, elle se perfectionne en France et donne en 1997 un récital hautement remarqué au Musée d'Orsay. Cette instrumentiste est lauréate de différentes compétitions, dont les prix Weiner, Yamaha, Viotti et Françaix. Ses engagements la mčnent ŕ travers le monde, alors qu'elle s'intéresse beaucoup ŕ la musique de chambre. Elle se produit fréquemment avec le violoncelliste Renaud Déjardin avec lequel elle a enregistré les Sonates pour violoncelle et piano de Martinů (Arion), un programme que notre rédaction saluait d'une Anaclase ! il ya quelques mois [lire notre critique du CD].

 

Le présent programme s'articule autour de la Sonate BB 88, Sz.80 de 1926. Minérale et abrupte, cette musique hors du commun bénéficie de la technique assurée et de la hauteur de vue de l'artiste qui tend le discours ŕ l'extręme tout en assurant une grande variété dans les couleurs. Le reste du programme est composé de plusieurs courtes pičces du compositeur : Sonatine BB 88, Sz.55 ; Bagatelles BB 50, Sz.38 (Op.6) ; Quinze chants paysans hongrois BB 79, Sz.71 ; Six danses roumaines BB 68, Sz.56 et l'incontournable Allegro Barbaro BB 63, Sz.49. La diversité du toucher et le talent de narratrice de la solistequi raconte une histoire dans chacune de ces pičces enchanteressesséduisent les sens.

Trčs réaliste et soignée, la prise de son est un argument de plus pour un disque artistiquement magnifique qui s'impose comme une référence aux côtés des intégrales de Zoltán Kocsis (Philips) et de György Sándor (Sony).

PJT

 

Gődény Márta a Fidelión

 

Gődény Márta Nyíregyházán született, nyolc évesen kezdett zongorázni Rábai Juliánál. Tíz éves korában felvételt nyert a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolára Máthé Klára és Esztó Zsuzsa osztályába. További tanárai Lantos István, Kemenes András, Rados Ferenc, Szűcs Lóránt, Kurtág György. 1996-ban zongoraművész-tanári diplomát szerzett, később a Párizsi Konzervatóriumban posztgraduális tanulmányokat folytatott Pierre-Laurent Aimard professzornál, valamint korrepetitori diplomát is szerzett Jean Koerner osztályában. Több nemzetközi verseny díjnyertese. Európa legjelentősebb termeiben koncertezik, (Cité de la Musique, Théâtre de la Ville, Auditorium du Louvre, Musée d'Orsay), számos fesztivál állandó vendége. Renaud Déjardin csellóművésszel világszerte rendszeresen koncertezik.