LANTOS FERENC ÁLLANDÓ KIÁLLÍTÁSÁNAK MEGNYITÓJA
PÉCSETT
2013
december 13-án Pécsett megnyílt Lantos Ferenc Kossuth díjas
festőművész állandó kiállítása.
A
Művészt kérdeztük a kiállítás létrejöttének előzményeiről:
Lantos Ferenc:
Amikor még ez év nyarán Páva polgármester úrnak
fölvetettem a gondolatot, hogy Pécs városának adományoznám életművem
meghatározó részét, ha a város vállalja a munkák állandó jellegű kiállítását,
Polgármester úr örömmel és nagy barátsággal fogadta a gondolatot, és
elindította a lebonyolítás folyamatát.
Végül is a Közgyűlés megszavazta a
lehetőséget és az erre alkalmas épületet is kiválaszthattam, a város
központjában. Ebben a város meghatározó kulturális értelmiségétől sok
segítséget kaptam.
Mikor erről értesítettek, felkértem Pinczehelyi Sándor, Munkácsy-díjjal és kiváló művész
kitüntetéssel rendelkező barátomat, aki – a Pécsi Galéria igazgatójaként nagy
tapasztalattal rendelkezett – hogy az ő kezébe szeretném adni a
kiállítandó művek kiválogatását és rendezését.
Sándor ezt nagy örömmel és szeretettel vállalta és
rögtön összeállította az ehhez szükséges tennivalókat a város és a múzeum
részére.
Elkezdődött a munka és a megnyitást 2013
decemberére tűzték ki, mert az épületet addigra tudták megfelelően
rendbe hozni. Ebben a munkában Pinczehelyi Sándor mellett Pécs város
önkormányzatának dolgozói nagy ügyszeretettel segítettek.
A kiállítás 2013. december 13-án megnyílt, sőt
még egy jó minőségű zongorát is oda szállítottak a megnyitó napjára.
Apagyi Mária,
dr. Lantos Ferenc felesége és zenei-szellemi társa a festmények hatására egy
három tételes kompozíciót készített és adott elő a nagyszámban
összegyűlt hallgatóság előtt. (A Képgaléria végén levő
hivatkozásra kattintva a darab első tétele meghallgatható.)
A kiállítást Pécs város
polgármesterének, Páva Zsoltnak köszöntő szavai után Dr. Keserű
Katalin művészettörténész nyitotta meg:
Keserű Katalin:
Pécs Európa egyik kulturális
fővárosa. Ezt a pécsiek mindig tudták. A vallások, a művészetek – és
a természet -, azaz az emberben ismeretlen szellemi-érzelmi dimenziókat nyitó
tapasztalatok kultúrává válása: szemlélet- és személyiség- vagy közösségalakító
hatása, ezáltal az embert ekként megtartó jelentősége köztudott, és e
téren Pécs – épületei, terei, múzeumai, könyvei, zenei élete és iskolái,
környezete révén - sokrétű és árnyalt tapasztalatot kínál a polgárainak és
a világnak. Mondhatni: az európai kultúrtörténet egészét, sűrítve, s
megtoldva olyan sajátosságokkal, melyekkel a jelenlegi Európa még nem is
számol. Lehet, hogy ezek a balkáni és közel-keleti emlékek viharos történelmi
időszakok maradványai, de az utókor szemében ők is velünk élő
kortársak és társak a különböző kultúrák megértésében, a kultúra
egyetemességének megélésében.
Pécs a művészet(é)ből
is azt mutatja meg, ami európai vagy „egyetemes”.
Lássunk néhány kézenfekvő példát!
1.
Lantos mesternek
van egy sorozat Ornamentika alcímű szitanyomata az 1980-as évekből.
Pezsdítő, megnevezhetetlen geometriai mintázat és színek táncolnak a
lapokon. Mai szerzők azt mondják a mindig geometrikus és/vagy természeti
formákból álló ornamentikáról, hogy – mivel mindenfajta kultúrában így van
jelen – lényegében az egyetlen igazán egyetemes művészet. Nem függ
nyelvektől, vallásoktól, hangrendektől, a figurativitást tiltó vagy
megengedő hagyományoktól. Az ember elemi és szabad alkotókészségének
dokumentuma. Ilyenformán a legfontosabb kulturális csereanyag, melyet mindenhol
mindenki megért.
2.
Lantos
ornamentikáinak a mintázatából érzékelhető, hogy matematikai-geometriai
rendszerek működtetik a forma- és struktúra-variációkat. Való igaz: majd
két évtizeden át, az 1960-as évek közepétől (bizonyos értelemben már az
50-es évek végétől) két formai alapelem és ezek lehetséges viszonyai
foglalkoztatták. Gondoljuk csak el: két évtized szenvedélyes és intenzív
munkája csupán két elemre, a négyzetre és körre építve! A legelvontabb és így
legáltalánosabb, matematikai lehetőségeknek micsoda szédítő
mennyiségével szembesülhetett nap mint nap, akkoriban, amikor
gondolatrendőrség vigyázta az egyetlen „lehetőség” ideológiájának
fenntartását. Ráadásul Lantos Ferenc meg volt áldva azzal a késztetéssel, hogy
mindazt átadja az embereknek, már gyerekkoruktól kezdve, amire rátalált, s hogy
ezen keresztül megnyissa a (lelki és testi-szellemi) szemeket az élet mint az
adott/kapott lehetőségek tárháza felé. Ez nem csupán vizuális vagy
kézműves-festői tapasztalatot jelentett, hanem annak a felismerésnek
a továbbadását is, hogy a felfedezés rajtunk múlik. Művei és módszere
országszerte ismertté, egy új pedagógia kiindulópontjává váltak. Egy olyan
korban, amelynek valóságában semmi nem múlhatott rajtunk, embereken.
Lantos kreatív gondolkodásra
ösztönzött a vizualitáson keresztül, a társadalom legszélesebb köreiben. Egy új
public art is született a munkálkodása nyomán, mely gyakorlattá változtatta az
ember szellemi és esztétikai képességeinek együttes érvényesülését, és, persze,
technológiákat (zománc, farost, szerigráfia) is kínált hozzá. Tagadhatatlan a
Lantos-program antropológiai értelemben vett egyetemessége, melynek kontextusát
Európa-szerte élő párhuzamai (köztük Vasarely „planetáris folklórja”), az
őt és műveit örvendezve fogadó alkotóközösségek és kiállítások
jelentették.
És, persze, az egyes művei
maguk is bizonyították – a hagyományos festői eszközök érzékenységével -,
hogy Lantos méltó utóda példaképének, Kassák Lajosnak. Tanítványaival közös
kutatóműhelye, a Pécsi Iparművészeti Stúdió (később Pécsi
Műhely) 1970-es katalógusába a költő Ünnep reggel című versét
írta: „Nem a valóság tükörképével akarlak megajándékozni / magával a valósággal
/ amit emberagy / emberszív / emberkéz / formált meg / a cseppfolyós vagy
gyémántkemény anyagból.”
3.
A
lehetőségvilág a modern kor és művészet sokszor megtagadott, de
kétségkívül egyik legfontosabb forrásának, a természetben rejlő és
működő elveknek a felfedezésén, Lantos első alkotói korszakának
és mesterének, Martyn Ferencnek természetelvű absztrakt festészetén
nyugodott. E szemlélet szerint „az organikus és alkotott világ összefüggései
szükségszerűek és feloldhatatlanok” – ahogy Aknai Tamás
művészettörténész jellemezte. A modern tudomány és művészet
különböző irányú természet-kutatásai, a megismerés újabb és újabb
eszközeinek kifejlesztése képezik Lantos Ferenc művészetének harmadik
egyetemes vonatkozási rendszerét.
Ha tehát csak ezt a pár (négy)
évtizedet futjuk át – visszafelé – Lantos életművéből, látjuk, hogy a
művészet – az ő révén – miként került ki a kiállítások, múzeumok
falai közül, s miként került át egy folyton mozgó élethálózatba, melyben ma –
rendkívüli változások után és közepette - létezünk. A modern, megnyitott
műalkotásból környezetművészet, térfestészet, mobil kép, street és
public art, természetművészet, sokszorosított művészet, a variációk
művészete született, melyet legkövetkezetesebben és a legnagyobb
intenzitással ő vitt végig hazai kortársai közül, miközben nem hagyta
cserben az autonóm képet, a legszemélyesebb műalkotást, melyhez a
következő évtizedekben visszatérhetett. A művészetek közti határok
lebontása és mégis tiszteletben tartása is e történet része. Lantos művei
ugyanis vizuális költeményekként, zenei struktúrákként is értelmezhetők,
amint ő is vizualitásokként elemzett költői (Weöres Sándor) és zenei
(például bartóki) struktúrákat, folytonos impulzusokat kapva társától, a
zenepedagógus és zeneművész Apagyi Máriától is.
Mindez nemcsak egy „kibernetikus
esztétika alapvetése” volt, hanem egy határozott központtal rendelkező,
koherens világ is. Mivel „a kép mint organikus konstrukció önmagán túlra
vonatkozik” – ahogy Günther Pfeiffer írta 1972-ben –, kommunikál is, s mint
igazi kommunikáció embereket mozgat, akiken keresztül a lét egységének
állapotát hozza létre. A központ tehát a kép, mely a világegész
összetartozásának élményét nyújtja.
Ebből részesülünk ezen a
kiállításon is.
Feltételezem, hogy a Janus
Pannonius Múzeum és Pécs nemcsak az alkotó megbecsülésére, nem is csak a világ
mai, kreativitás-központú fellendülésére gondolt, melynek minden bizonnyal
egyik előzménye az 1960-70-es évek „Lantos-módszere”, amikor a mester
festményeinek önálló teret biztosított a városban, hanem a jövőt is inspirálni
kívánta. Amint ezt teszi mindenkori látogatóival a Pécsett született Victor
Vasarely múzeuma, az otthonául Pécset választó Martyn Ferenc gyűjteménye
is. A Janus Pannonius Múzeum e három pécsi filiáléja szorosan összefügg. Akár
pécsi iskolának is nevezhetnénk együttesüket, azzal együtt, hogy Martyn
művészetszemlélete Franciaországban öltött határozott formát, hogy
Vasarely ugyanott tudta kifejleszteni a saját vizuális kultúra-felfogását, s
hogy Lantos Ferenc lényegében sose hagyta el Pécset, noha művei és
gondolatai a hazai és a közép-európai régió művészeti életének részei, s
jelen voltak Európai művészeti szcénájában is.
Különös hely a múzeum. Sokféle
(tudományos, művészeti, helyi és tágabb) közösség gondolkodásának
gyújtópontjában születik, hogy megőrizzen, továbbadjon, életben tartson
választott és majdan kiválasztandó értékeket. Egy festészeti, állandó
gyűjtemény, ráadásul egyetlen életműből válogatva önmagában is a
jövő forrása lehet. Különösen, ha az alkotó időről időre
személyesen is felbukkan benne. Ehhez kívánok jó egészséget Lantos Ferencnek,
megfelelő feltételeket a Janus Pannonius Múzeumnak, a kreatív gondolatot
felvállaló ifjúságot a városnak, s mindannyiunknak egymásban bízó, teljes
életet – Lantos Ferenc példája nyomán és az Úr színe előtt, aki megadta
azt is, hogy a művészet az ő műhelyébe betekintve elénk állítsa:
minden lépésünk (minden kép) egy teljes világ, egyúttal annak apró része is,
melynek felelősei mi magunk vagyunk
.
Dr.
Keserű Katalin
KÉPGALÉRIA
A MEGNYITÓ ÜNNEPSÉGRŐL
(Foto:
Füzi István, JPM)
Ezen a linken rövid részlet hallgatható meg az elhangzott háromtételes zongoramű első tételéből
Az
egész mű a képgaléria végén levő linken meghallgatható.
(A
képek rákattintással nagyobb méretben megtekinthetők.)
(foto: Kismányoki Károly)
A teljes mű itt hallgatható meg:
Apagyi Mária: Zongoramű három tételben
1. Forgás
2
Színes álmok (Hommage á Oliver Messiaen)
3. Föld – Létra – Ég
Az ismertetőt összeállította: Ábrahám Mariann