Dr. Báll Dávid*
Adalék
Földes Andor életének
tanulmányozásához[1]
Földes Andor életét és művészi
munkásságát a korábbiakban már két alkalommal mutattam be.[2]
Írásom apropója az 1953 decemberében, az Etude Magazine-ban (USA) megjelent
cikk felfedezése, amely Földes Andor
tollából született, „Impressions of a Musical Journey to Africa” címmel. A Hans Adler Music Museum and
Library-nek köszönhetően fellelhető egy oldal-részlet egy
johannesburgi lapból, a Randy Daily Mailből is, ahol Földesről és Hans Adlerről
látunk közös fotót.[3]
Az Etude
Magazine „napjaink egyik legjelesebb zongoristája”-ként mutatta be Földest, aki nemrégiben adott sikeres
koncertkörútat Dél-Afrikában és a környező országokban. Megtudjuk, hogy Földes és felesége, Lili – aki mindig elkísérte Őt – Londonból indulva, 1953
májusában kezdi meg az afrikai turnét, amelynek első állomása Nairobi,
Kenya volt. Az utazás igen emlékezetesre sikerült, ugyanis Khartoum és Nairobi
között, még a levegőben, a repülőgép jobb szárnyába villám csapott,
nem kis riadalmat okozva. Az érkezést követően a másnapi koncertjének
helyszínére, az újonnan épült Kenyai Nemzeti Színházba látogattak, ahol Földesnek alkalma nyílt megismerkedni a
hangszerrel.[4]
Ekkor érte az első meglepetés: miután igen ismerősnek tűnt neki
a zongora, érdeklődésére felvilágosították, hogy tizennyolc hónappal
ezelőtt a londoni Steinway House-tól vették azt, így Földes már biztos lehetett abban, hogy két évvel korábban azon a
hangszeren játszotta Brahms No. 1.
d-moll zongoraversenyét a londoni Royal Albert Hallban.
A második
meglepődés – tudjuk meg írásából – Nat
Kofskyval, a kiváló hegedűművésszel való találkozáskor érte. Kofskynak köszönhetően – Carl Flesch egykori tanítványa, aki 1951
óta a Kelet-Afrikai Zenei Konzervatórium vezetője volt – Földes képet kaphatott a város zenei
életéről.[5] Földes megtudta, hogy az intézmény
1944-ben nyitotta meg kapuit – csupán néhány tanár közreműködésével, akik
javarészt a háború alatt ott állomásozó brit haderő tagjaiból kerültek ki
–, és diákjainak száma az elmúlt néhány évben rohamosan, 250 főre
bővült. Habár a növendékek döntő százalékát európai tanulók tették
ki, a zene iránti érdeklődés más származású fiatalokban is növekedést
mutatott – írta Földes.
A különböző
népcsoportok, afrikaiak, goaiak békében megfértek egymás mellett, és Földes megjegyzi, hogy nem sokkal
korábban, egy tizennégy éves afrikai fiú, Ambrose
Nyange, a londoni Associated Board of the Royal Schools of Music által
rendezett elméleti vizsgán a maximális pontszám 95 százalékát érte el. Az
őslakos diákok közül jónéhányan Európában fejezték be a tanulmányaikat,
majd visszatérve oktatóként segítették honfitársaikat. Földest megelégedéssel
töltötte el, hogy betekintést nyerhetett a város muzsikus-életébe, és külön
öröm számára, hogy a jegyek mindkét szólóestjére elfogytak – a színház
körülbelül 450 személy befogadására volt alkalmas. A koncertműsorok
állandó résztvevői mellett – többek között Bach, Beethoven, Schumann – az amerikai Copland, Thomson és William Schumann
műveit játszotta, amiket a reprezentatív közönség igen lelkesen fogadott (Mary Baring asszony, Kenya
kormányzójának a felesége is a hangversenylátogatók között volt, aki – Földestől tudni – maga is remek
clavichord-játékos hírében állt).
A sikeres
bemutatkozását követően Salisbury-be látogattak, újabb két zongoraest
kedvéért. A hangszer tekintetében korántsem volt olyan szerencsés mint néhány
nappal ezelőtt, de a második jelenésekor egy kiváló Steinway zongorával
áldotta meg a sors. Fellépésének támogatója egy amatőr
zenekedvelőkből álló társaság volt, a Salisbury Classical Record
Club, ami vállalkozó szellemű titkárnőjének, Bettie Templarnak köszönhetően igen hamar Dél-Rodézia
vezető koncertszervező irodájává válhatott. Olyan művészeket
foglalkoztatott a háborút követően mint Claudio Arrau, Eileen Joyce,
Mischa Elman, Isobel Baillie. Földestől
azt is megtudjuk, hogy a Classical Record Club a Cape Town University Opera
Company számára is szponzorált egy rodéziai körútat, akik hat operát mutattak
be – köztük Menotti „The Medium” című
művét, ami Földes szerint a
leggyakrabban játszott amerikai opera –, nagy sikerrel. Földes jelen volt a pusztán egy éves múltra visszatekintő
Salisbury Municipal Orchestra koncertjén, amely szerinte, bizonyos
fenntartásokkal, igen jó előadást produkált. Dél-Rodéziában mindenki
izgatottan várta a manchesteri Halle Orchestra megérkezését, akik az épp megszületésének
századik évfordulóját ünneplő Bulawayóban, Dél-Rodézia második legnagyobb
városában adtak hangversenyeket.
A művész
találkozott a Rhodesia Herald kritikusával, M.
B. Collingwooddal, aki maga is kiváló pianista volt és számtalan zenei
témáról folytattak eszmecserét. A cikkből kiderül, hogy miután Földes értesült a kortárs amerikai
komponisták művei beszerzésének nehézségeiről – a dollár-korlátozás
miatt –, felkereste jónéhány kiadással foglalkozó barátját, hogy küldjenek
másolatokat a nemrégiben kiadott, előadásra és tanításra szánt kottáikból,
amik a Salisbury Zenei Könyvtárnak a magját képezhették.
A turné utolsó
állomása Union of South Africa – a mai Dél-Afrikai Köztársaság – volt, ahol
tizennégy hangversenyt adott.[6]
Az első koncertre érkezése utáni nap került sor Johannesburgban, a már
több mint 20 éve Afrikában élő, német származású Hans Adler által vezetett Johannesburg Musical Society-nek. Földestől megtudjuk, hogy Adler foglalkozását tekintve üzletember
ugyan, de szívében muzsikus, aki nem sokkal korábban fejezte be három
koncertből álló sorozatát mint csembalista, a South Africa Broadcasting
Corporation-nek.[7] Földes két alkalommal az S. A. B. C.
Orchestra szólistájaként lépett pódiumra, Jeremy
Schulman és Anton Hartmann
vezényletével. Schulmannal, a
kontinensen először felcsendülő Bartók II. zongoraversenyét játszotta,
rendkívül nagy sikerrel. Hartmann
dirigálásával, mindössze egy rövidke próbát követően, Mozart K. 453. G-dúr koncertjét adta elő. Az S. A. B. C.
könyvtára számára számos kisebb lélegzetű darab és – a művész nagy
örömére – néhány amerikai mű is rögzítésre került (köztük Copland Story of Our Town című
darabja is).
Földesnek az egyik legmegragadóbb zenei élményt
a Cape Town Municipal Orchestrával való közös muzsikálás jelentette. Beethoven No. 4. G-dúr zongoraversenyét
adták elő, Enrique Jorda
inspiráló vezényletével. A cikkből megtudni, hogy Jorda ezidőtájt nagy sikerrel vezette a San Franciscó-i
Szimfonikus Zenekart is. Földes
rendkívüli tehetségnek tartja és nagy jövőt jósol számára. Nehéz lenne
saját múltjában Beethoven eme
koncertjéhez Jordánál jobb
kísérőt felidéznie.
Földes, tartózkodása alatt, Dél-Afrika jeles
művészeivel találkozott. Ezen személyek egyike volt Adolph Hallis, kiváló zongoraművész, aki – Földestől tudni – Port
Elizabeth-ben született, majd európai tanulmányait követően Johannesburgban
telepedett le, s vált a város élvonalbeli pianistájává, pedagógusává. A
glasgow-i születésű – akkor a Cape Town University Zenei Tanszékének
vezetője, s Dél-Afrika egyik legkiválóbb zeneszerzője – Dr. Eric Chisholm Zongoraversenyéből
játszott Földesnek, ami különösképp
felkeltette figyelmét. Cape Town-ban lehetősége volt személyesen is
megismerni a komponistát és örömmel hallotta, hogy 1953 őszére tervbe van
véve az alkotó amerikai látogatása. Szintén e városban találkozott Alfred Van Wyckkel, a fiatal,
dél-afrikai zeneszerzővel, aki megígérte, hogy annak ellenére, hogy eddig
leginkább zenekarra alkotott, ír Földes
számára darabot.
Földes nem csupán nagy, hanem kisebb városokban
is fellépett, mint Port Elizabeth, Queenstown, Umtata, Kimberley. A közönség
igen lelkes volt, a ráadásoknak felettébb örültek, s minden esetben a két
választható program közül a zeneileg „nehezebbet”, „igényesebbet” választották.
Beethoven Op. 109. E-dúr szonátáját
számos helyen ő mutatta be a publikumnak, s igen jóleső érzés fogta
el, amikor a másnap megjelenő újságok kritikáiban a cikkíró köszönetét
olvashatta, hogy a koncertlátogatóknak nem a már lerágott csontot jelentő Chopin Asz-dúr polonézt és Beethoven cisz-moll (Holdfény)
szonátáját játszotta, amiket szinte minden zongoraesten hallgatnak.
Földes a beszámolójának záróbekezdésében írja,
hogy nagyon boldog, amiért aláírta az afrikai turnéra vonatkozó
szerződést. Sosem gondolta volna, hogy ilyen kellemes időt fog
eltölteni Afrikában és reméli, lesz még lehetősége ennek a nagyszerű,
zeneileg nem igazán felfedezett kontinens lelkes közönségének játszani.
Köszönetnyilvánítás
Hálás vagyok Benabdallah Marouan kritikai
megjegyzéseiért, melyeket ezúton is köszönök.
* Báll Dávid zongoraművész, Magyary Zoltán Posztdoktori Ösztöndíjas. Főiskolai adjunktus (NyF), egyetemi tanársegéd (LFZE, DE). Bővebben: http://lfze.hu/oktatok/1571.
[1] A fénykép 1947-ben, Földes Lili Two on a continent című könyvének megjelenésekor készült.
[2] DLA doktori dolgozat (2011.): http://lfze.hu/netfolder/public/PublicNet/Doktori%20dolgozatok/ball_david/ és A nemes feladat – emlékezés Földes Andorra születésének századik évfordulóján, Parlando 2013/6. (2013. nov.). http://www.parlando.hu/2013/2013-6/BallDavid-FoldesAndor.pdf (2013. nov. 19).
[3] Hans Georg Adler (1904 – 1979), a
Johannesburgi Zenei Társaság alelnöke volt. (Forrás: wikipedia.)
http://hansadlermusic-mediainfo.blogspot.hu/2013/02/blog-post_13.html
[4] A koncert a színház nyitóhangversenye volt. (Forrás: Báll Dávid: Földes Andor életútja és művészi munkássága – DLA doktori értekezés:22.)
[5] Carl Flesch (1873. okt. 9. –
1944. nov. 14.) magyar származású hegedűművész, -tanár.
East Africa Conservatoire of Music – a mai Kenya Conservatoire of Music. (Forrás: Grove Music Online.)
[6] A Randy Daily Mailben közölt, a fentebb említett képnek köszönhetően tudjuk, hogy Földes 1953. május 17-én kezdte meg johannesburgi tartózkodását.
[7] A továbbiakban S. A. B. C.