„…az biztos, hogy kell egy
nagyon jó tanár is.”
Interjú
Szabadi Vilmos hegedűművésszel, az LFZE egyetemi adjunktusával
- Mennyre „tetten érhető” a tehetség a versenyen szereplő
korosztálynál? Lehet már látni, ki lesz az, aki alkalmas a pályára?
- Én azt hiszem, hogy ez már szinte a születéstől kezdve
predesztinálva van, de az biztos, hogy kell egy nagyon jó tanár is. Persze, ez
sem elég: a tanár mellett fontos még az iskola és a családi háttér. Én lassan
már abban sem hiszek, hogy egyáltalán létezik tehetségtelen gyerek: többször is
előfordult már, hogy egy fatuskóból egy év múlva gyönyörű pálmafa
nőtt. Tehát mindenhol van remény, de valóban nagyon sok energiát kell a
munkába fektetni. Nekem az a „fixa ideám”, hogy azokat a gyerekeket, akikben
tehetség van, nem szabad más pályára engedni, ne legyen belőlük orvos,
vagy ügyvéd. Ebben az országban ugyanis, ahol nincs olaj, nincsenek arany-,
vagy gyémántbányák, a kultúrának kell a legalapvetőbb exportcikknek
lennie.
- A pálya már így is majdhogynem
telített. Mit fog csinálni az a rengeteg hegedűs?
- A pálya olyan értelemben van telítődve, hogy sok a
középszerű muzsikus, viszont nagyon tehetséges azért nincs olyan sok.
Kelemen Barnával és Baráti Kristóffal megerősödtünk, de még mindig jöhetne
három-négy hasonló kvalitású művész, akivel gazdagodhatna a zenei élet. Ők
legfeljebb kamarazenekart csinálnának, vagy nagyszerű koncertmesterek
lennének. Szóval én azt hiszem, hogy van hova beülni, igazán nagyszerű zenekaraink
vannak. Nem fenyeget az a veszély, hogy sok zenész hirtelen felcseperedik, és
állás nélkül marad. Van hely, ahova mehetnek.
- Rengeteg verseny-zsűriben
vett már részt. Mi az, ami még az újdonság erejével tud hatni?
- A színvonallal mennyire volt
elégedett?
- Remek volt. A szervezésnek pedig külön nagyon örültem, a Hermann
László Zeneiskolában az igazgatótól kezdve, a futáron és a portáson át mindenki
nagyon kitett magáért, dolgoztak éjt nappallá téve. Szóval tényleg nagyon jó
dolgunk volt. És remélem, hogy talán az a jó szokás is megmarad – ez egyébként
már a legutóbbi versenyen is megvolt –, hogy gálaválogatást készítünk a
legjobb, legtehetségesebb gyerekek produkciójából. Egy DVD-t már ki tudtunk adni,
és szeretnénk, ha ez a jövőben is így lenne.
- Adott a verseny igazán
emlékezetes pillanatokat?
- Természetesen. Egyrészt a jobbnál jobb darabválasztás volt az, ami
nagyon előrevitte ezt a versenyt. A kollégák olyan darabokat ástak
elő, amiről szinte csak az irodalomban olvas az ember, nem is létezik
belőle felvétel. Másrészt persze a gyerekek okoztak különleges
pillanatokat: első látásra abszurdnak tűnik, ha egy húszéves egy
tízévessel jön ki a színpadra játszani. A versenyen is volt ilyen, amikor azonban
megszólaltak a hangszerek, teljesen az élmény hatása alá kerültem. Valami olyan
csoda történt, hogy azt éreztem: érdemes volt eltölteni itt ezt a három napot,
mert elképesztő mennyiségű munka és igazi megszállottság van a
produkciók mögött. Tehát voltak ilyen pillanatok. Most már nagyon sok kollégát ismerek
személyesen is, és még közelebbről látom a zeneiskolák helyzetét. Ez pedig
fontos nekünk, hiszen az alap-, és középfok a Zeneakadémia előszobája. Ez
a verseny nekünk tehát tulajdonképpen egy „beszállító verseny”, mindenképp jó,
hogy ha jelen vagyunk, és tudjuk, kik vannak „a piacon”.
- Az előbb említette,
mekkora munka van egy-egy produkció mögött. Ez azonban még nyilván nem elég
önmagában: az is fontos lenne, hogy ne kényszermegoldások szülessenek egy-egy
verseny kedvéért, hanem olyan fiatal zenészek kerüljenek egy kamaracsoportba,
akik tudnak egymásra rezonálni.
- Azt gondolom, hogy a kamarát minden alapfokú iskolában kötelezővé
kéne tenni, hiszen nem mindenhol alaptantárgy ez a gyerekeknek, vagy ha
alaptantárgy is, akkor esetleg nincs partner. Néha annyira kicsikék a
zeneiskolák, és annyira kevesen vannak a gyerekek, hogy előfordul:
szomszédvárak adják össze a muzsikusokat, az egyik város a hegedűst, a
másik a zongoristát, és így, utazgatva egyik városból a másikba készülnek fel
egy-egy versenyre. Az is szerencsés lenne, ha a jövőben nem csak
főtárgy-tanárok, de kamaratanárok is foglalkozhatnának a gyerekekkel. A
kamara műfaja Magyarországon hallatlan mély gyökerekre nyúlik vissza, nem
hiszem, hogy ne lehetne kultúrpolitikailag megfogalmazni, hogy ez mennyire
fontos lenne. Arról nem is beszélve, hogy a kamaraórákon a szólistának készülő gyerek
megtanulja olvasni a másik szólamot, például egy
hegedűs a zongoraszólamot és fordítva, és megtanul közlekedni egy
többszólamú darabban. Ez alapvető lenne. Egyébként az általános zenélésben
is sokkal fontosabb szerepet kellene kapnia a kamarazenének, hiszen a repertoár
és az irodalom jelentős része ott van leírva.
- Ön szerint milyen az ideális
kamarafelállás?
- Az egyik legfontosabb a mellé-, és alárendelt viszonynak az állandó
változtatása, és a képesség erre a változtatásra. Egy zongoristának például
nagyon sokszor egészen finoman és halkan kell tudni kísérni akár egy pikolóst,
egy hegedűst, vagy egy nagybőgőst, mert az különben nem
hallatszik. És ez visszafelé is igaz. Meg kell tudni mondani, hogy itt az én
szerepem nem olyan fontos, mint a tiéd, tehát akkor nyilvánvalóan kevesebb
leszek, viszont a következő két percben uniszónó van, tehát mindkét szólam
ugyanolyan fontos, vagy az uniszónón belül olyan eltérések kell, hogy
megfogalmazódjanak, ami előbb az egyik szólamot mutatja meg, aztán a
másikat. Hallatlanul érdekes ez, és kicsit hasonlít a politikához: az
alárendelt, mellérendelt, és fölérendelt viszonyokat egy pillanat alatt
rugalmasan kell tudni kezelni. Ez a legfontosabb.
VÉGET ÉRT A IX. ORSZÁGOS BARTÓK BÉLA HEGEDŰ-DUÓ VERSENY
|
|
|
A váci Bartók Béla Zeneiskola adott otthont a IX. Országos Bartók Béla Hegedű-duó Versenynek 2013. április 19-20. között. A verseny-eredmények letölthetők INNEN (pdf) Büszkék vagyunk, hogy
a 3. korcsoportban iskolánk két növendéke, Molnár Zalán és Szafián Márton hozták el az első díjat. A "Tovább"
linkre kattintva megnézheti a győztes produkció felvételét! |