Papp Károlyné ● Spiegel Marianna:
Alapfokú szolfézstanítás a
gyakorlatban
Kiváló kötettel
gyarapodott 2013 tavaszán a zenepedagógiai, módszertani szakirodalom.
Címében ugyan a
szolfézstanítás gyakorlatát jelöli meg, a kötet azonban nemcsak a szolfézstanítás, hanem a zenetanítás korszerű kézikönyve
lehet, s nemcsak alapfokon.
A szerzők a
zeneoktatás több területén és szintjén is sok évtizedes gyakorlattal
rendelkező, kiváló pedagógiai eredményeket felmutató tanáregyéniségek,
akik nemcsak a jó tanár, hanem a felkészült szakember példáját is
mutatják.
Nehéz feladatot
vállaltak, hiszen hasonlóan összegző, a magyar zeneoktatás
filozófiai-pedagógiai alapjait tisztán felmutató, s ahhoz kapcsolódóan
módszertani-gyakorlati utakat és összefüggéseket bemutató kötet – mondjuk ki:
módszertankönyv – nem véletlenül hiányzik az elmúlt időszak kiadványai
közül. Az a sokrétű tanári munka ugyanis, amelyet a szolfézstanítás
igényel, nehezen összegezhető, rendszerezhető. A szerzők arra
vállalkoztak, hogy az ismereteik és tapasztalataik szerinti legfontosabb
zenepedagógiai alapelveket idézzék vagy megfogalmazzák, s ehhez kapcsolódóan
rendszerbe foglalják a tanítás és a készségfejlesztés gyakorlati
lehetőségeit.
Az idézetek
elsősorban Kodály Zoltán zenepedagógiai vonatkozású írásaiból, valamint Dobszay László A hangok világa című
tankönyvsorozatának Útmutató
köteteiből valók. A mély szakirodalom-ismeretről tanúskodó, az
idézett gondolatokat szövegösszefüggéseiben közreadó válogatás kiválóan
alkalmas az olvasó tájékozottságának gazdagítására. Különösen igaz ez Kodály
kevésbé ismert írásai, azokból a szolfézstanítás szempontjából fontos elemek
kiemelésére, valamint Dobszay zenepedagógiai
megállapításai, módszertani útmutatásai szakszerű értelmezésére. Idézik a
szerzők zenepedagógiánk több kiváló személyiségének gondolatait is, a
hangszertanítás és az általános pedagógia szakterületén tevékenykedők
szakmai véleménye pedig erősítően hat a zenetanítás komplexitásában
hívő szakemberekre.
A kötet
szerzői vallják: zenét kell
tanítani szolfézsórákon is, miközben a növendékek elméleti ismereteinek
gyarapítása, készségeinek fejlesztése a kiemelt feladat. A Dobszay-féle kitűnő alapgondolat, a zenei teljesség jelenléte a zeneórákon a stílusérzéket fejleszti,
és a stílusismeretet gazdagítja, s egyben olyan zenei nyelvi környezetet ad, mely ideális az élményt adó, aktív
muzsikálás folyamatos gyakorlatára is. Ennek a körforgásnak – a teljes
zenéből kiinduló, bizonyos elemeket kiemelő, tudatosító és
gyakoroltató, majd a zenéhez visszatérő folyamatnak – a megvalósításához
ad utakat a kellő pedagógiai körültekintéssel összeállított és
módszertanilag rendkívül gazdag kötet. A szakkönyv a szolfézstanítás
módszertani alapjainak bemutatásakor kitér a hangszer- és szolfézstanítás
kapcsolatára is.
Kiválóan
alkalmazható módszertankönyvként e kötet a zenetanárjelöltek képzésében, hiszen
részletesen tárgyalja a szolfézstanítás feladatait: a daltanítás és a zenei
elemek tanításának folyamatát, a készségfejlesztés lehetőségeit, a zenei
ismeretek tanításának módozatait, valamint a készségek és ismeretek
alkalmazásának tanári feladatait. Mindezt rendkívül gazdag zenei és
szemléltető anyag közzétételével teszi, világosan megfogalmazott utakat és
lehetőségeket megmutatva a tanárjelöltnek.
A már pályán
lévő tanár pedig a könyvet forgatva felfrissítheti módszertani
gyakorlatát, melyre – valljuk be – gyakrabban lenne szükség. S persze a
megerősítés is fontos: ha a szerzők zenepedagógiai elképzeléseivel és
gyakorlati megoldásaival rokon módon tanít valaki, ennek felismerése
megerősíti napi tevékenységében.
A könyv tartalma
nemcsak az alapfokú oktatásra vonatkozik: szemléletmódja továbbvihető,
módszertani folyamatai pedig behelyettesíthetők a középfokú oktatás
tananyagával is.
A kötet
megrendelője és kiadója, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály
Zoltán Zenepedagógiai Intézete jelentős módon járult hozzá a hazai
módszertani irodalom gazdagításához, a módszertani kultúra megújulásához.
Szerkesztője, Ittzés Mihály pedig elvi és
gyakorlati tanácsaival rendkívül hatékonyan segítette a szerzők munkáját,
a kiváló kötet megszületését.
Papp Károlyné és
Spiegel Marianna könyve megvásárolható, illetve megrendelhető a kecskeméti
Kodály Intézet Archívumában (e-mail: archivum@kodaly.hu).
S.
Szabó Márta