Évfordulók III.
2013.
október 4-én, pénteken került sor Kocsár
Miklós nyolcvanadik és Benjamin
Britten születésének századik évfordulójának megünneplésére.
(Kocsár
Miklós portréját a Magyar Kodály Társaság honlapjáról vettük át.)
A magyar mester
mindig is különös vonzalommal viseltetett az énekhang iránt, így igazán méltó
volt, hogy nagyszerű kórusműveiből adott válogatást az Angelica Leánykar. Elsőként a Missa in A hangjai csendültek föl,
melyet a szerző a kilencvenes évek elején komponált.
A Kyrieben az egymás után belépő
szólamok szép imitációjában gyönyörködhetünk, míg a Gloria fölcsendülő szólóira a belépő kórus válaszolt,
sajnos némi intonációs bizonytalansággal. A tétel során azonban magabiztossá
váltak, s a Domine Deus már fényesen, tökéletesen zengett, csakúgy mint a
végső ámen, mely méltóképpen fejezte be a tételt. Sajnos az előadáson
a Credo – talán terjedelmi okokból –
nem hangzott el, így azonnal a Sanctus következett. A Hosanna in excelsis
azonban ismét fényesen ragyogott, hűen kifejezve az Isten
dicsőítésének szándékát. A befejező Agnus Dei halk, bensőséges,
egyetlen szólamban felhangzó strófával kezdődik, majd ebből bomlik ki
a kánon. A végső dona nobis pacem valódi templomi hangulatot varázsolt a
hallgatóság köré.
A következő
műsorszám, egy két évtizedet átfogó alkotás, a kürtökre íródott négy Echoes [Visszhangok] két középső
darabja volt. A No. 2 és 3 komponálása közben eltelt nyolc év a hangzásban is
érezteti hatását. Utóbbi konszonánsabb, teltebb kürthangzásra törekvőbb. A
három kürtművész – Varga Zoltán,
Tekula Endre, Farkas Ferenc –, néhány hangindítási problémától eltekintve
szép hangon, jól formálva adta elő a műveket.
A következő
részben ismét visszatértünk a kórusmuzsikához, a vallásos zenéhez. Az O vos omnes [Ó, ti mindnyájan] az
ószövetségi Siralmak könyvének 1.12 éneke. „A drámai fortéval induló zene a
belenyugvás pianójában oldódik föl.” Idézi a szerző szavait
ismertetőjében Hollós Máté.
Az Ave Maria [Üdvözlégy Mária] bemutatóként
hangzott el. Mostani megzenésítése az Istenanyához fohászkodás őszinte
bensőségességével szólal meg, külön zenei jelentőséget adva a Jézus
szavaknak. Az Öregisten, Nagyisten
Jókai Anna: Ima Magyarországért című versének részleteit zenésíti meg. A
vádoló-aggódó, könyörgő vers súlyos mondanivalóját a szerző tudatosan
homofon szerkezetbe komponálta, amit „…csak ott vált fel polifon
szerkesztésmód, ahol az nem veszélyezteti a vers érthetőségét.” (Kocsár)
A szünet után Benjamin Britten (1913 – 1976)
művei következtek. Elsőnek a Missa
Brevis csendült föl, amit a szerző 1959-ben komponált. A kezdő
Kyrie igen magas hangfekvésben indul, ami nem kis nehézséget okozott ezzel a
kórusnak. A következő Gloria különlegessége talán a mozgalmas 7/8-os
ostinato ritmus, illetve a Qui tollis részben a váltakozó szóló és tutti. A mai
estén már másodszor maradt el a Credo, mivel tudomásom szerint az Anglikán
Egyház hagyományosan kihagyja ezt a tételt. A Sanctust követő Benedictus
szólói és duettje sajnos ismét hamiskásra sikerült. A különleges lüktetéshez
vonzódó szerző az Agnus Deit 5/4-ben komponálta.
A
XX. századi zeneművészet nagyjai: M. Rosztropovics, D. Ojsztrah, B.
Britten és D. Sosztakovics
A befejező
mű a Ceremony of Carols volt,
ami tizenegy részből álló karácsonyi témájú darab kórusra és hárfára.
Eredetileg különálló szerzemények voltak, melyek egységét az elejére és végére
komponált Procession, illetve Recession tételek gregorián antifónája adja,
néhány más motívum mellett.
Az összességében
magas színvonalú előadást sajnos elég gyakran veszélyeztette a kórus és az
énekes szólisták hamis intonációja. Ez bizonyára részben a művek
nehézségéből, részben a gyermekek rutintalanságából, illetve még
kiforratlan hangjából adódott. Mindent egybevéve azonban egy szép és emelkedett
hangulatú esten vehettünk részt.
Eisenbacher
Zoltán
39. Korunk Zenéje Kortárs Zenei Fesztivál
Kocsár Miklós 80 / Benjamin Britten 100
Kocsár Miklós: Missa in A
Echoes No. 2., 3.
O vos omnes
Ave Maria
Öregisten, Nagyisten
Benjamin Britten: Missa brevis op. 63.
Ceremony of Carols op. 28.
Angelica Leánykar
Gráf Zsuzsanna - karnagy
Szigeti Diána - ének
Deák Andrea - ének
Szélig Anna - ének
Varga Zoltán - kürt
Tekula Endre - kürt
Farkas Ferenc - kürt
Vígh Andrea - hárfa
Balasi Barnabás - orgona
Budapest Music Center
2013. október 4.