Évfordulók V.
2013. október
7-én ismét Ligeti György (1923 –
2006) és Witold Lutosławski
(1913 – 1994) születésének kilencvenedik, illetve századik évfordulójára
emlékeztünk, éppúgy, mint legutóbb, október 5-én. A műsort most is keretbe
foglalták a szerzők saját alkotásai, csakúgy, mint szombaton, s ezen az
estén is elhangzottak kortárs szerzők hommage
darabjai. Ennek megfelelően az első műsorszám Ligeti György Etűdök zongorára - 3. sorozat
című alkotása volt. Az 1985 és 2001 között keletkezett etűdök a 20.
század legjelentősebbjei közé tartoznak, egy sorban említendők
Debussy etűdjeivel. Mindazonáltal a harmadik sorozat darabjai már mintha
kevésbé lennének invenciózusak. A 15. etűd, a White on White 1995-ben keletkezett és ajánlása Étienne Courant-nak szól. A 16. Pour Irina (1997) Irina Kataevanak, a 17.
Ŕ bout de souffle (1998) Heinz-Otto Peitgennek,
a 18. Canon (2001) Fabienne Wylernek.
A szerző a következőképpen nyilatkozott
művéről: „Jelen esetben két különböző zenei gondolatot
társítottam: a Schumann és Chopin darabjaiból ismert metrum-függő hemiolát és az afrikai zenére jellemző pulzációs
elvet.” A műveket Borbély László ihletett és virtuóz
előadásában hallhattuk.
Második műsorszámként egy fiatal szlovák
zeneszerző, Marián Lejava (1976) bemutatóként
elhangzó további hét csekélységét – Another Seven Bagatelles – Hommage ŕ
Ligeti György op. 18. – adta elő a Qaartsiluni
Ensemble Rozmán Lajos vezetésével. A
kifejezetten erre az alkalomra komponált fúvós szextett Ligeti zenei
gondolkodásával rokon. „Két alapvető feltétele a lineáris melódiaalkotás
Ligeti polifóniája alapján és a ritmizált, állandóan fejlődő és
változó, inkább vertikális struktúrák megjelenése.” (Marián Lejava).
Akülönböző szokatlan hangzásokat bátran
alkalmazó zene szellemes és változatos módon idézte a mestert. A kamaraegyüttes
Rozmán Lajos elhivatott és pontos vezényletével szinte hibátlan teljesítményt
nyújtott.
A szünet után Tornyai Péter (1987) Streichquintettje
következett.
(Tornyai
Péter portréját a fidelio.hu-ról vettük át)
Az ugyancsak fiatal szerző szintén Ligetire
hivatkozva magyarázza műve sajátos hangzásvilágát. „…vonósötösömben a
hangszereket egymás felhangjaihoz kell hangolni (ezt a módszert Ligeti György
is előszeretettel használja) és a játékosok szinte kizárólag üres húrokat
és természetes üveghangokat szólaltatnak meg, így jön létre a darab különböző felhangrendszereket ötvöző,
komplex hangzásképe.” (Tornyai Péter)
Befejezésül Witold Lutosławski Vonósnégyese
hangzott el. Az 1964-ben keletkezett mű, a szerzőre oly jellemző
aleatorikus komponálási mód talán legszebb példája,
ami mindenképp méltó befejezése volt a két világhírű zeneszerzőre
emlékező estnek. Szerencsére az előadók méltónak bizonyultak a nem
könnyű feladatra, szinte társalkotóvá válni a zenei folyamatban. Nagy
alázattal és hozzáértéssel tolmácsolták a művet, mely mostani
előadásában, szenvedélyességében, hitelességében maradandó élményt
nyújtott.
Eisenbacher Zoltán
9. Korunk Zenéje Kortárs Zenei Fesztivál
Ligeti Görgy 90 / Witold Lutosławski 100
Ligeti György: Etűdök zongorára – 3. sorozat
Marián Lejava: Another Seven Bagatelles – Hommage ŕ Ligeti György op. 18
Tornyai Péter: Streichquintett
– új változat
Witold Lutosławski: Vonósnégyes
Qaartsiluni Ensemble
Rozmán Lajos - művészeti vezető, karmester
Borbély László - zongora
Rákóczy Anna - fuvola
Horváth Béla - oboa
Bartek Zsolt - klarinét
Horia Dumitrache - klarinét
Tekula Endre - kürt
Horváth Andrea - fagott
Varga Oskár
- hegedű
Tornyai Péter - hegedű
Ludmány Dénes - brácsa
Kántor Balázs - cselló
Szervánszky Natasa - cselló
Budapest Music Center
2013. október 7.