Egy tizenkét éves fiút felvesznek a Zeneakadémiára, ezért
a családjával együtt a szülővárosából Budapestre költözik. Ebben idáig
semmi rendkívüli nincsen, az érdekes az, hogy ki hogyan éli meg ezt a
történetet. Erről és persze sok minden másról – kétségekről,
pályáról, és az állandó változásról – beszélgettem Kovács Gergellyel, aki tizennyolc éves, és hatodik éve tanul a
Zeneakadémián a Rendkívüli Tehetségek Osztályában. Gergő többször ért el
helyezést nemzetközi zongoraversenyeken, az áprilisban megrendezett Weiner Leó
Országos Kamarazene Versenyen pedig – unokatestvérével, Kovács Csillával –
harmadik díjat kaptak hegedű- zongora kategóriában. A duó két éve játszik
együtt, jelenleg pedig egy hollandiai kurzusra készül.
- Milyen darabot hagyott ott most az interjú
kedvéért?
- Schumann a-moll hegedű-zongora
szonátájának a zongora részét gyakoroltam, ezt is fogjuk játszani az
unokatestvéremmel Hollandiában.
- Egy több hetes fesztiválra készülnek, úgy
tudom.
- Három hétre mehetünk Hollandiába,
óriási lehetőség ez nekünk, rengeteg dolog rejlik benne. Két hétig egy
kurzuson veszünk részt Bergenben, ott több tanár is foglalkozik majd velünk és
fellépési lehetőségek is lesznek, az utolsó héten pedig különböző
városokban adhatunk koncerteket. Ez lesz életem első külföldi
koncertturnéja.
- Biztosan jól sikerül majd. Egyébként a legtöbb
zongorista, akivel beszélgettem, azt mondta: már kicsi korában ellenállhatatlan
erővel vonzotta a hangszer. Ön ebből a szempontból is üdítő
kivétel.
- Nagymamám, aki zongoratanár volt,
három- négy éves koromtól kezdve szolfézst tanult velem, és közben mindig
erőltette, hogy üljek le a zongorához, de nem voltam hajlandó. Még
kipróbálni sem akartam. A szolfézst viszont nagyon élveztem, szerettem a
szolmizációs hangokat, a kulcsokat… Nyolc évesen végül beírattak zeneiskolába,
azt mondták, zongorázni fogok. Addig leülni nem akartam a hangszerhez,
ettől kezdve pedig már felállni nem akartam a zongora mellől.
- Ezt a kor hozta meg vagy a tanár?
- Fogalmam sincs, ezt sosem tudtam
eldönteni. Nagyon jó tanárom volt egyébként, Kovács Adrienn, aki azelőtt a
nagymamámnál tanult, tehát nem ismeretlenhez kerültem.
- Lényeg, hogy átbillent.
- Igen, nyolc évesen elkezdtem
zongorázni, és élveztem minden pillanatát. Faltam a darabokat, és nagyon
gyorsan tanultam, sokaknak fel is tűnt, hogy előrébb tartok, mint a
korosztályom. Néhány hónapja zongoráztam csak, amikor megnyertem a Békés megyei
versenyt, és már oda sem a „Zongoraiskola 1”- ből vittem darabokat: egy
Mozart menüettet választottam, amit gyerekkorában írt, meg mindenféle
karakterdarabot. Szóval, nem egy sablont követtem, hanem több helyről
próbáltam tanulni. Nagymamámnak hatalmas kottatára volt otthon, és amint véget
ért a kötelező gyakorlási idő, – ami egyébként kínszenvedés volt –,
azonnal elővettem az engem izgató kottákat. Elkezdtem blattolni, de persze
keveset tudtam eljátszani közülük. A kezem is kicsi volt, meg néhány hónapja
tanultam csak zongorázni, de állandóan újakat és újakat akartam megismerni. A
zeneiskola könyvtárába is eljártam, hatalmas polcok voltak, fel sem értem
őket, de ahonnan csak tudtam, vettem le a kottákat. Rengeteg darabot
ismertem meg így, mert maga a kottakép is érdekelt. Ez még abból az
időből eredt, amikor a nagymamám tanított zeneelméletre, még
bőven a zongora előtt.
- Meddig tartott ki ez a lendület?
- Tizenkét éves koromig. Akkor
vettek fel a Zeneakadémiára, Keveházi Gyöngyi és Eckhardt Gábor tanítványa
lettem, viszont elkezdtem kamaszodni, jött a „semmivel nem törődöm”- időszaka az életemnek. Az a váltás is
megviselt, hogy Békéscsabáról felköltöztünk Budapestre. Annyira alábbhagyott a
tűz, hogy sokszor meg is ijedtem saját magamtól. Borzasztóan visszaestem,
nem játszottam úgy, mint aki alkalmas arra, hogy itt tanuljon. A legelső
félévi vizsgám után Eckhardt tanár úr odaállt elém, és megmondta: kezdjek el
rendesen gyakorolni, keressünk valami motivációt, ő segít, mert ha nem
változtatok, ez nem fog működni. Ez volt a mélypont. A második félévben
belehúztam, és az év végi vizsgán azt mondták, hogy még nem igazán jó, amit
csinálok, de legalább megvan az út.
- Mikor jött meg a motiváció? Amikor már kedvvel
csinálta, és nem valami ellenében?
- Igazából akkor is kedvvel
csináltam, csak nem olyan hévvel, mint korábban, de az sosem volt kérdés, hogy
miért ülök le a zongorához. Azt mindig szerettem. Csak a tűz, meg az, hogy
az ember ennyire imádja, az alábbhagyott. A következő két év viszont
nagyon beindított, és a harmadikban Eckhardt tanár úr azt mondta, elindulhatok
egy nemzetközi versenyen Szerbiában, most már képes vagyok rá. És ez a
felkészülés volt az a motivációs eszköz, ami végképp visszahozta a tüzet. A
versenyen harmadik lettem, és ezt komoly kudarcként éltem meg. Elhatároztam, hogy
jobb leszek, többet fogok gyakorolni, és még jobban rá fogok feküdni. Láttam,
hogy következő évben rendeznek fiataloknak Weimarban egy Liszt- versenyt,
elég magas színvonalúnak ígérkezett. Eldöntöttem, hogy megpróbálom.
Felkészültem, és a versenyen végül két ponttal maradtam le a
döntőről.
- Úgy látszik, a versenyek fokozzák
az elszántságát. Mostanában viszont már koncertlehetőségek is adódnak,
ahol végre nem zsűri, hanem közönség előtt játszhat.
- Életem egyik legnagyobb
élménye, hogy felléptem Brüsszelben, a Magyar Kulturális Intézetben. A
békéscsabai kórus vitt el magával szólistának, a koncerten egy Liszt- rapszódiát játszottam. Rengeteg ember jött el,
magyarok, belgák, nagyon jó közönség volt!
- Sok féle „jó közönség” van, nem?
- Persze. Imádok például gyerekeknek
játszani, ott az a nagy sikerélmény, ha le tudom őket kötni. Legutóbb
pedig, amikor az unokatestvéremmel életünk első közös koncertjét adtuk a Régi
Zeneakadémián, főleg zeneértők jöttek el, köztük rengeteg tanár. Az
megint más, mert ott végig síri csönd volt, és nagyon figyeltek. Azt is
szeretem, amikor nem szakmai, hanem zenekedvelő közönségnek játszunk.
Olyan embereknek, mint például a szüleim, akik nem értenek a zenéhez, de
imádják. Ilyenkor ugyan vannak zajok, de a végén néha sokkal lelkesebb ovációt
kapunk, mint amilyet a zeneértő közönség adni tud.
- Látom, szereti a színpadot.
- Nagyon. Engem feldob, ha kimegyek,
és azt látom, hogy mindenhol fej van.
- És ha csak egy embernek
játszik, úgymond privát?
- Az teljesen más. Az nem koncert,
hanem egy nagyon bensőséges helyzet. Az a szépsége, hogy akkor ahhoz az
egy emberhez tudok szólni. Aztán néha a zenész barátaimmal is összejövünk
meghallgatni egymást. Nagyon jó hangulatú összejövetelek ezek, mert az
órákon a tanár csak a hibákat sorolja, persze, ez a dolga. Mi viszont a jót
nézzük, megdicsérjük egymást, és ez segít egy kicsit elhinni, hogy talán mégsem
vagyunk annyira rosszak, valami jó is van abban, amit játszunk.
- És az is előfordul, gondolom, hogy senkinek
nem akar játszani, csak magának, ha éppen felgyűltek a dolgok.
- Igen, kivéve, ha ez éjjel tör rám,
mert a szomszéd miatt akkor nem játszhatok. Az viszont már sokszor
előfordult, hogy benn ültem a Konziban, vagy az Akadémián, és egyszerre
azt vettem észre, hogy este van, mert már rég nem is gyakoroltam, hanem
egyszerűen játszottam, csak úgy, saját magamnak. A zongorába adtam bele
mindazt, amit érzek, amit gondolok, amin az agyam jár. Morbid szóval élve intim
kapcsolatot alakítottam ki a hangszeremmel. Egyszer nagyon padlón voltam, akkor
Eckhardt tanár úr is mondta, hogy egyvalami soha nem fog elhagyni, és ez a
zongora. Benne sosem fogok csalódni.
- Ezt úgy mondja, mint akinek már rengeteg
csalódása volt.
- Volt néhány, mindenféle téren. De
mindegyikből erősödtem. Van, akit ezek összetörnek, engem inkább
motiválnak.
- Lassan tíz éve zongorázik, nyilván megtalálta
már azokat a szerzőket, akik leginkább izgatják a fantáziáját, akik
passzolnak az egyéniségéhez.
- Folyamatosan találok újakat. És
persze van olyan is, akiről azt gondoltam, hogy nagyon passzol, és
kiderült, hogy mégsem. Épp most megyek át egy ilyen változáson, mert kicsi
koromtól kezdve imádom az orosz zenét, elsősorban Rahmanyinovot hallgatni,
de arra nem voltam érett, hogy játsszam is. Mostanában viszont arra gondolok,
hogy talán már megértem rá, el is kezdtem az egész orosz kultúrát
tanulmányozni, hogy jobban megértsem. Úgy érzem, hogy ha rendesen beletanulok,
akkor az orosz zenét jól fogom tudni játszani. Ugyanakkor arra is rájöttem,
hogy Chopin nem való nekem annyira, mint amennyire gondoltam. Persze, ez
nem azt jelenti, hogy harminc vagy harmincöt évesen nem fogom tudni jól
játszani.
- Nyilván nem csak egyéniség kérdése ez, hanem
attól is függ, életének melyik korszakában jár. És Schumann, akit a
beszélgetésünk elején említett?
- Schumannt mindig is nagyon
szerettem, és szeretem játszani most is. Az a- moll zongoraverseny volt az
első, amit még kicsi gyerekként hallottam Ránki Dezsővel, és ő
mindig óriási hatással volt rám.
- Ahogy megy előre az életben és változik,
mindig másképp játszik egy- egy művet?
- Teljesen. Egy olyan darab van,
amit régóta folyamatosan játszom, a Liszt 6. rapszódia. Ezt vittem Szerbiába,
aztán Brüsszelbe, annak is már három éve, tehát nagyon hosszú ideje állandóan
elteszem, előveszem, elteszem, előveszem, és minden egyes alkalomnál
mintha teljesen másképp látnám a darabot. Most majd újra előveszem, mert
egy hónap múlva Olaszországban fogom játszani egy versenyen. És megint izgatottan
várom, hogy ezúttal vajon milyen új dolgokat fogok felfedezni benne.
Bokor Gabriella
Bokor Gabriellát a Kovács Gergellyel készült
riportjáért a MOL Új Európa Alapítványa díjában részesítette.
A MOL Új Európa Alapítványa által életre hívott
díjat azok az újságírók nyerhetik el, akik egy fiatal tehetséget bemutató
munkával sikeresen pályáztak. A 2013-as díjakat december 12-én a Hadik
Kávéházban adták át. A 124 pályamunka közül Bokor Gabriella riportját a
print/online kategóriában harmadik díjjal jutalmazták. Kovács Gergelyt, a
Zeneakadémia Előkészítő Tagozatának zongorista növendékét bemutató
írás 2013 májusában a LFZE Legato c. folyóiratában jelent meg először,
majd közzétette a LFZE Baráti Körének honlapja is.
(a http://zakbk.hu/portre-kovacs-gergely
honlapról, a Szerző szíves engedelmével)