Rumy Balázs sikere New Yorkban
Rumy
Balázs 2013. november 13-án New Yorkban, a Carnegie Hallban lépett fel.
Klarinét-zongora szólóestjén Deborah Lee
működött közre, és a Carnegie Hall kamaratermének, a Weill Recital Hallnak a közönsége Bartók Béla, Weiner Leó, Orbán
György, Kókai Rezső, Witold Lutoslawski,
Bohuslav Martinu és Juraj Filas műveit
hallgathatta. Balázzsal a koncert előtt pár nappal Becze Szilvia beszélgetett.
Sz: Minden
fiatal zenész álma, hogy előbb-utóbb egy igazán nagy koncertterembe
eljusson, de hogy ez neked ennyire fiatalon sikerült, és mondjuk ki a Carnegie
Hall színpadán fogsz fellépni, szóval ennek mi a története?
B: Igen, számomra is elég hihetetlen volt, mikor
megtudtam, hogy ez a lehetőség összejött. Két évig tanultam a Juilliardon, és az Artist Diploma
program, amiben én is részt vettem, volt és jelenlegi növendékeinek volt
lehetősége pályázni erre a koncertre. Tavaly egy csellista fiú kapta meg a
hangverseny lehetőségét, idén pedig én.
Sz: Már
az is nagy dolog, hogy oda eljutottál, hiszen sok amerikai talán azt sem tudja hol van Közép-Kelet Európa a térképen, de ha már ott
vagy, akkor egyenesebb az út a Juilliardról a
Carnegie Hallba, vagy ott is azt tapasztaltad, hogy most már messze nem olyan
könnyű a fiatal zenészek élete?
B: Ezt annyira nem sikerült még felmérnem két év
alatt, de azt hiszem, hogy elég sok lehetőség van Amerikában. A Carnegie
Hallnak mindenféle külön rendezvényei, sőt programjai is léteznek, pl. a „The
Academy”, egy kétéves ösztöndíjas lehetőség
fiataloknak, ami tanulási és fellépési lehetőségeket biztosít a Carnegie
Hall színpadán kamarazenei produkciókban.
Sz: Ennek
a koncertnek, azon túl, hogy egy hatalmas élmény lesz számodra, milyen
folytatása, milyen eredményei lehetnek a pályádra nézve?
B: Ezt még egyelőre én sem tudom. A zongorista
lány, akivel játszom amerikai, és sokat segít a különböző szervezési dolgokban.
Van egy Musical America nevű könyv, amiben az
összes amerikai koncertszervező és fontos zenei személyiség megtalálható.
Kitűztük célul, hogy közülük sokat meghívunk erre
koncertre. Természetesen az elküldött 30-40 e-mailből csak 3-ra kaptam
választ, de ezek közül kettő azt mondta, hogy eljön. Remélem, hogy lesz
valami hozománya ennek a koncertnek, de ez nagyon sok szervezést igényel. Meg
kellett osztanom az időmet: amellett hogy felkészültünk az amúgy is hosszú
és nehéz műsorra, ezt is legalább ugyanannyi időben kellett volna
csinálni, amit egy kicsit elhanyagoltam, de talán azért lesz valami eredménye.
Sz: Hogyan
kellett összeállítani a programodat? Teljesen rád bízták, hogy mi lesz a
koncert műsora, vagy voltak előírások?
B: Nem volt semmi előírás, egy tetszőleges
programmal lehetett pályázni. Összeállítottam 3-4 különböző
programtervezetet, amikor még a Juilliardon tanultam,
és megkérdeztem a tanáromat, Charles Neidichet, hogy
ő melyiket tartaná ezek közül a legérdekesebbnek. Ő is azt választotta,
ami hozzám is a legközelebb állt: a kelet-közép európai zeneszerzők
népzene által ihletett műveit. Végül ezzel nyertem el a pályázatot, és
nagyon szívesen készültem erre a műsorra, többek között sok magyar
zeneszerző műve is fel fog csendülni a koncerten.
Sz: Most
Magyarországon találkozunk, néhány nap múlva a Carnegie Hallban játszol, de hol
képzeled el a jövődet?
B: Ez egy nagyon jó kérdés! Sokáig éltem Genfben,
aztán New Yorkban, de körülbelül egy éve hazaköltöztem Magyarországra és olyan
érzés volt, mintha tényleg hazajöttem volna, nemcsak azért mert magyar vagyok,
hanem minden értelemben egyből megtaláltam a helyem, és jobban éreztem
magam, mint bárhol a világon. Nagyon szeretnék Magyarországon élni és itt
dolgozni, és egyelőre szerencsém van, mert vannak lehetőségeim, és
remélem, hogy ez így is marad.
Becze Szilvia