„BEBÚJNI
A HANGOK MÖGÉ”
Interjú Perényi Eszter DLA, habilitált egyetemi
tanár, professor emerita-val a 2013. évi XIV.
Országos Koncz János Hegedűverseny tapasztalatairól
Egy-egy zenei verseny még azok számára is tartogat váratlan
meglepetéseket, akik esetleg már sok éve ülnek különböző
verseny-zsűrikben. Nem volt ez másképp a 2013 novemberében Szombathelyen
megrendezett XIV. Országos Koncz János Hegedűversenyen sem, amelynek legjobb
pillanatairól és általános tapasztalatairól Perényi Eszter
hegedűművészt kérdeztem.
- Ezen a versenyen az óvodástól az egyetemista korosztályig képviseltették magukat az indulók. Komoly különbségek lehettek…
- Ez egy alsó fokú verseny, de a három korcsoport még kiegészült egy negyedikkel, a „továbbképzős zeneiskolásokkal”. Még 22 éves versenyző is volt közöttük, őket tehát már semmiképpen sem lehet a hagyományos zeneiskolás korosztálynak nevezni. Ezek a fiatalok tanulnak ugyan zeneiskolában, elindultak a versenyen, de közülük nagyon kevesen készülnek a pályára. Egyik este tartottunk is egy szakmai beszélgetést, és ott minden kolléga elmondta, hogy mi a véleménye, kell-e szerepelnie itt ennek a bizonyos továbbképzős csoportnak. Én azt hiszem, hogy nem nagyon, inkább úgy kellene ezt a versenyt szervezni, ahogy régebben. Azelőtt öt korcsoport volt, a három kicsi és utána a két középiskolás korcsoport, aztán szétválasztották, és mostanra egy alsó fokú verseny lett belőle. Ezért mondom, hogy ez a negyedik korcsoport eléggé kilógott, mert itt főleg olyan gyerekek szerepeltek, akik nem muzsikusnak készülnek.
- Nagyon sok versenyen zsűrizett már. Adódnak
azért még olyan pillanatok, amikor felkapja a fejét?
- Igen, ért néhány meglepetés...volt egy nagyszerű lány – épp ebben az előbb említett, negyedik korcsoportban, akinek a produkciója kimagaslott az egész mezőnyből. Markó Gittának hívják, 17 éves, és nagyszerűen játszott. Zeneiskolában tanul, de úgy tűnik, ő profi hegedűs, és biztosan a pályára fog lépni. A másik meglepetés egy egészen kicsi lány, a mindössze ötéves Veér Lili volt. Kiválóan játszott, teljes harmóniában azzal, amit szeretne kifejezni, az eszközei, a hegedülése is szinkronban voltak a tudásával.
- Egy ilyen kicsi lány mióta tanulhat
hegedülni?
- Egy-másfél éve talán, nem tudom pontosan, csak azt, hogy 2008-ban született, és a budapesti Tóth Aladár Zeneiskolába jár. Ő igazán nagy meglepetés volt, mert egy tizenhatodos hegedűn, vagy talán annál is kisebb hangszeren nagyon szépen eljátszotta azt, amit szeretett volna. Persze nem lehet őt összehasonlítani a korcsoportja többi indulójával, mert ők 9-10-11 évesek, nagyobb hegedűn játszanak, a hang is más, de a korához képest ő kifejezetten jó volt, és látszott, hogy szereti csinálni. És volt még egy versenyző, akinél felkaptam a fejem: őt Tóth Kristófnak hívják, a harmadik korcsoportban indult, a 12-13 évesek között, akik középiskola előtt állnak. Ő a döntőben egészen nagyszerű produkciót nyújtott. Ezek voltak a meglepetések, de a többiek is elég jól játszottak.
- A pályaalkalmasság sokkal később, néha
csak a diploma utáni időszakban derül ki. Mi az, amit viszont már ennél a
korosztálynál is látni lehet, és ami alapfeltétel egy versenynél?
- Ahogy már említettem, sokan indultak ebben a bizonyos negyedik korcsoportban, akik számára viszont a zenélés nem elsődleges. Többen járnak például két tannyelvű iskolába, de mellette azért hegedülnek. Ez nagyon jó dolog, egy versenyen azonban sokat számít a tiszta intonáció, az, hogy üzembiztosan játsszon és rengeteget gyakoroljon. Ezt leginkább az első korcsoportoknál lehetett látni, ők nagyon jók voltak. A Koncz-versenyt egyébként egy válogató is megelőzi, a jobb növendékek közül is a legjobbak jutnak el idáig. Azt hiszem, közülük sokan mennek majd zenei pályára, majdnem mindenki. Úgyhogy egészében azt mondhatom: elég magas színvonalú verseny volt.
- Az évek során tapasztal valamiféle színvonalcsökkenést vagy emelkedést?
- Én nem látok különösebb változást, nem mondhatom, hogy siralmasan menne lefelé a színvonal, de azt sem, hogy épp meglódulna. A három évvel ezelőtti verseny is hasonló volt, akkor is voltak kiemelkedő versenyzők, és most is. Mindig van tehetséges gyerek. Más a probléma: amikor Angliában jártam a Menuhin-versenyen – ott is szerveznek senior és junior versenyt – felvetődött, hogy mi történik a gyerekekkel a pubertáskorban. Ott is gyakran előfordult ugyanis, hogy az alsó korcsoport nagyon nívós, de amikor ugyanaz a gyerek már később, a szenior korosztályban indul, csalódást okoz. Vajon mi történhet ezekkel a 14-15 éves gyerekekkel, akik ígéretesen indulnak, aztán megrekednek a fejlődésben? Erre nagyon nehéz válaszolni, és szerintem több ok is van: iskolát váltanak, tanárt váltanak, ezen kívül hormonálisan is alakulnak, és még rengeteg egyéb hatás éri őket, míg a kisebbeknek nincsenek ilyen problémáik, ők tehát „gondtalanabbul” zenélhetnek. Ráadásul a kamaszokkal szemben komolyabb szakmai elvárások vannak, és ezeknek sokan közülük már nem tudnak megfelelni.
- Volt olyan versenyző, aki ugyan nem
volt igazán jó technikailag, ön viszont azt érezte, hogy van benne némi
fantázia?
- Igen, ilyenkor szoktuk mondani, hogy „kézzel-lábbal hegedült”. Vagy fogalmazhatok úgy is, hogy nem játszott „szabályosan”, viszont érződött, hogy mit szeretne kifejezni. Ez inkább a negyedik korcsoportra volt jellemző, volt olyan induló, akinél láttam, hogy vannak gondolatai a darabról, de ez komoly anyag volt, jobban ki kellett volna dolgozni, többet gyakorolni. Aztán előfordul az is, hogy valakinél az jön le, mekkora tanári munka van a produkció mögött. Minden pontosan ki van dolgozva, de igazából talán nem egészen az övé. Azt most még persze nem mondhatjuk, hogy soha nem is lesz az övé, ilyen fiatal korban ezt még nem lehet kijelenteni. Elhamarkodott lenne azt állítani, hogy ez „csak” tanári munka, ő semmit sem adott magából, mert esetleg csak arról van szó, hogy nagyon vigyázott arra, hogy minden „szabályosan” menjen. És volt olyan induló is, akinél az ember már néha megbocsátja, ha valami mellémegy, ha nem úgy sikerül, mert élményt tud adni. Megpróbálja magáévá tenni a darabot, átmosni saját magán, hogy kifejezze, amit szeretne, szinte bebújik a hangok mögé, hogy közvetítse, mire is gondolhatott a zeneszerző. Ez végtelenül rokonszenves, de hát egy versenyen nagyon fontos az üzembiztos játék, ez a későbbi, nagyobb versenyek szempontjából is elengedhetetlen. Lényeges például, hogy a kötelező etűdöket precízen játsszák el. Ezek természetesen mindig az adott korosztálynak megfelelő nehézségű etűdök voltak. Kicsit olyan ez nálunk, mint a műkorcsolyában a kötelező gyakorlat: azokat pontosan és hibátlanul kell elvégezni, és csak azután jöhet a szabadkorcsolyázás. A versenyen is többször előfordult, hogy némelyik gyerek nagyszerűen hegedült, de nem nyerhetett, mert a „kötelező kűrt” nem csinálta olyan szabályosan, mint a másik. Az etűdöt azért írták, hogy az teljesen rendben legyen, meg kell tanulni ezeket precízen és tökéletesen eljátszani. Az lesz a nyerő, akinek ez sikerül, és emellett még élményt is tud adni. Végül gratulálok a szombathelyi Bartók Béla Zeneiskolának a verseny kiváló megrendezéséért, valamint két tanárnak, Szászné Réger Juditnak és Ácsné Szily Évának, akik – mint évek óta mindig – ezúttal is kitűnő növendékeket, verseny győzteseket hoztak.
Bokor Gabriella
Az I. korcsoport
eredményei:
Veér Lili Tóth Aladár Zeneiskola AMI, Budapest VI. Tanára: Ácsné Szily Éva Korrepetitora: Arató Ágnes |
I. díj |
Gaál Julianna Tóth Aladár Zeneiskola AMI, Budapest VI. Tanára: Ácsné Szily Éva Korrepetitora: Arató Ágnes |
I. díj |
Missurai Pálma Frédéric Chopin Zeneiskola AMI, Gödöllő Tanára: Gálné Bagi Márta Korrepetitora: Ferenczy Beáta |
I. díj |
Burai Zsolt Kevin Palotásy János Zeneiskola AMI, Jászberény Tanára: Bernhardt Andrásné Korrepetitora: Farkasné Szőke Tünde |
III. díj |
Székely Anna Lilla Józsefvárosi Zenei AMI, Budapest Tanára: Szászné Réger Judit Korrepetitora: Gyülvészi Gábor |
III. díj |
Bangó Adrienn Tóth Aladár Zeneiskola AMI, Budapest VI. Tanára: Ácsné Szily Éva Korrepetitora: Arató Ágnes |
III. díj |
Komjáthy Kamilla Alapfokú Művészeti Iskola, Siklós Tanára: Zavagyákné Dolgos Éva Korrepetitora: Agárdiné Hohmann Anett |
különdíj |
Szabó Anna Podmaniczky AMI, Aszód Tanára: Nagyné Kánya Andrea Korrepetitora: Dr. Magyari Zita |
különdíj |
Ürmös Alexandra Galli János AMI, Csongrád Tanára: Cigler Bagi Hajnalka Korrepetitora: Tóth Bernadett |
dicséret |
Wijnands Emma Leopold Mozart AMI, Budaörs Tanára: Bogáti László Korrepetitora: Szekér Bernadett |
dicséret |
Tiborcz Erik Bródy Imre Gimnázium és AMI, Ajka Tanára: Cserményi Zsolt Korrepetitora: Vörös Jánosné |
jutalom |
Boronkai Csilla Király-König Péter AMI, Szeged Tanára: Pécsiné Pánczél Mária Korrepetitora: Péterffy Gabriella |
jutalom |
Az II. korcsoport eredményei:
Somodari Benjámin Pálóczi Horváth Ádám AMI, Zalaegerszeg Tanára: Dóra Attila Korrepetitora: Bécs Tímea |
I. díj |
Kovács Sára Király-König Péter AMI, Szeged Tanára: Gabnai Sarolta Korrepetitora: Paragi Balázs |
II. díj |
Fóris Zsófia Hermann László Zeneművészeti Szakközépiskola, Székesfehérvár és AMI Tanára: Sziklási Szilvia Korrepetitora: Kovács Éva |
III. díj |
Tésik László Király-König Péter AMI, Szeged Tanára: Tóthné Szegszárdy Bernadett Korrepetitora: Papp Ágnes |
különdíj |
Keczeli-Mészáros Anna Kitaibel Pál Általános Iskola és AMI, Harkány Tanára: Zavagyákné Dolgos Éva Korrepetitora: Agárdiné Hohmann Anette |
különdíj |
Kiss Zoltán Józsefvárosi Zenei AMI, Budapest VIII. Tanára: Szászné Réger Judit Korrepetitora: Gyülvészi Gábor |
különdíj |
Bognár Szonja Bihári János AMI, Abony Tanára: Búzás Dóra Korrepetitora: Nálhi Éva |
jutalom |
Márki Ádám Király-König Péter AMI, Szeged Tanára: Gabnai Sarolta Korrepetitora: Paragi Balázs |
jutalom |
A III. korcsoport eredményei
Tóth Kristóf Nádasdy Kálmán Művészeti Iskola AMI, Budapest XXII. Tanára: Soltész Ildikó Korrepetitora: Sagyebó Ferenc |
I. díj |
Sárréti Márton Tóth Aladár Zeneiskola AMI, Budapest VI. Tanára: Ácsné Szily Éva Korrepetitora: Arató Ágnes |
II. díj |
Oláh Ernő Józsefvárosi Zenei AMI, Budapest VIII. Tanára: Szászné Réger Judit Korrepetitora: Gyülvészi Gábor |
II. díj |
Sztathatosz Sebestyén Király-König Péter AMI, Szeged Tanára: Gabnai Sarolta Korrepetitora: Paragi Balázs |
III. díj |
Tichiti Naim XIII. kerületi Zeneiskola AMI, Budapest Tanára: Jankó Katalin Korrepetitora:Savelieva Irina |
III. díj |
Dankó Ádám Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola és AMI, Debrecen Tanára: Hegedűsné Hernádi Éva Korrepetitora: Szentai Cecília |
dicséret |
Könczei Zsombor Szent István Zeneművészeti Szakközépiskola és AMI, Budapest XIV. Tanára: Csernátony Marianna Korrepetitora: Szörényi Csilla |
dicséret |
Kis Imola Villő Józsefvárosi Zenei AMI, Budapest VIII. Tanára: Szászné Réger Judit Korrepetitora: Gyülvészi Gábor |
jutalom |
A IV. korcsoport eredményei
Markó Gitta Józsefvárosi Zenei AMI, Budapest VIII. Tanára: Szászné Réger Judit Korrepetitora: Gyülvészi Gábor |
I. díj |
Hévizi Virág Tóth Aladár Zeneiskola AMI, Budapest VI. Tanára: Ácsné Szily Éva Korrepetitora: Arató Ágnes |
II. díj |
Járóka Sándor Richter János Zeneművészeti Szakközépiskola és AMI, Győr Tanára: Baranyai István Korrepetitora: Csaby Csaba |
III. díj |
Doffkay Réka Pálóczi Horváth Ádám AMI, Zalaegerszeg Tanára: Doffkay Attila Korrepetitora: Bécs Tímea |
különdíj |
Schaff Magdolna Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola és AMI, Debrecen Tanára: Versányszky Ildikó Korrepetitora: Bojti Eszter |
dicséret |
Józsa Dalma Kósa György Zeneiskolai AMI, Balatonalmádi Tanára: Horváthé Domonkos Tímea Korrepetitora: Fűkéné Sebestyén Mónika |
dicséret |