BÚCSÚ SZOKOLAY SÁNDORTÓL
2013.
december 8-án, soproni otthonában elhunyt SZOKOLAY SÁNDOR nemzetközi hírű
zeneszerző, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem professor
emeritusa. Gazdag zeneszerzői és zenepedagógusi életútját társadalmi megbízatásai
is végig kísérték: Magyar Kodály Társaság elnöke (1978), a budapesti
Operabarátok (1985), a Magyar Zenei Kamara (1991-92), a Nemzeti Alapítvány
kuratóriumának elnöke (1991-92), 1992-től a Magyar Művészeti
Akadémiai tagság. A zenei közélet harcaitól megfáradva csaknem két évtizede
Sopronba költözött, és komponált rendíthetetlenül, illetve megmaradt a kodályi
szellem hordozójának.
Szokolay
Sándort 1960-ban és 1965-ben Erkel Ferenc-díjjal, 1966-ban Kossuth-díjjal,
1987-ben és 2001-ben Bartók-Pásztory-díjjal tüntették ki, 2002-ben megkapta a
Corvin-láncot. 1976-tól volt érdemes művész, később a kiváló
művész címnek is birtokosa lett. Magyar Örökség-díjjal is elismerték
munkásságát 1998-ban. 2008-ban Prima-díjat, 2011-ben pedig Artisjus-díjat
kapott.
Temetése 2013. december 21-én volt Sopronban,
melyen több százan búcsúztatták.
A magyar és az
egyetemes zenei élet felejthetetlen személyiségétől Aradi Péternek, a
GRAMOFON Klasszikus és Jazz folyóirat 2010. őszi számában megjelent
interjújával és benne Várkonyi Péter felvételeivel búcsúzunk. (A Szerk. megj.)
„Nem jelentős zenét szeretnék írni, hanem szépet”
Találkozás Szokolay Sándor
zeneszerzővel
A Művészetek Palotájában szeptember 19-én mutatják
be Szokolay Sándor új kantátáját, amelyet Széchenyi István halálának 150.
évfordulója alkalmából komponál. A több mint másfél évtizede Sopronban élő
zeneszerzővel terveiről, operáiról, összegzésről, sőt álmairól
és titkairól beszélgettünk.
✒ Aradi Péter
✒ Várkonyi Péter
Gramofon: Jövőre
lesz nyolcvanéves, de már a hetvenedik születésnapja alkalmából készült
interjúkban is arról beszélt, hogy szeretné átfésülni, rendbe tenni addigi
életművét. Hol tart most ez a folyamat, mit sikerült megvalósítania ez
irányú terveiből?
Szokolay Sándor: Semmi sem úgy sikerül, ahogy tervezzük. Úgy érzem, még
mindig nem foglaltam össze az életművemet, jóllehet – bár szellemileg és
fizikailag nem érzem öregnek magam – az éveim számát tekintve mindenképpen
ideje lenne megtennem ezt. A művészek gyakran nem a vágyaiknak próbálnak
megfelelni, hanem az elvárásoknak, ami nagyon sajnálatos. Szeretnék elbújni a
dolgozószobámban, a csendes zugomban – jó, hogy kistermetű vagyok, így még
inkább „el tudok ott tűnni” –, hogy csak azzal foglalkozhassam, ami
számomra fontos. Nem illik az életet rendezetlenül itt hagyni. Én hitben
nőttem föl, és a teremtett világ hitét mindmáig kételkedés nélkül
őrzöm magamban. De nem vagyok bigott, sem álszent, sem kegyeskedő –
bibliaolvasó ember vagyok; úgy mondanám, hogy nekem a hitem a légzési formám, e
nélkül megfulladnék. Nem mindegy, hogyan megyünk el innen. Tizenhatodik éve
élek Sopronban – itt nemcsak a műveimmel foglalkozom, hanem jobban
figyelem az embereket: a növendékeimet, az unokáimat, mindenkit. Úgy érzem, ez
a legszebb korszakom. Jó lenne, ha tíz év múlva is elmondhatnám ugyanezt, de
akkor is lehet tervem, ha már csak két napot élek. Azt hiszem, életem
legnagyobb szerencséje az, hogy nem vagyok senkivel összetéveszthető – ezt
sokaktól tudom.
G.: Mikor érezné úgy, hogy megtörtént az
összegzés?
Sz. S.: Biztosan nem fogok annyit élni, mint Takács Jenő,
aki Soprontól tizenhárom kilométerre, a burgenlandi Cinfalván lakott, és 103 éves
korában halt meg – úgy tudom, ő volt az első zeneszerző, aki
megérte a saját centenáriumát. Én a vágyaimat nem években mérem: szeretnék még
három szimfóniát írni, ami végig szép, amire figyelni kell, amit senki nem
írhat meg helyettem. Nem szeretem a csúnya zenét, de ettől még lehetek
modern zeneszerző. Az eget kimeszelni akaró vakmerőség sokkal
fontosabb a művészetben, mint a mű fogadtatása.
G.: Eddig, ugye, három szimfóniát írt?
Sz. S.: Igen, a
negyediken már töprengek. Szeretnék még egy operát is írni, Nagy Gáspár
szövegkönyvére, Hálók címmel. Úgy éreztem, hét opera után egy nyolcadikkal kell
búcsúznom, hogy összefoglaljam az életemet, de nem lehet, hogy elvérezzem egy
szövegkönyvön. Az operában nem önmagában a szó a legfontosabb, hanem a
fölerősített szó: az ének. Ezért nem az eseményeket, hanem a jelenségeket
figyeltem egész életemben, és talán emberismeretre is így tettem szert, mint
operaszerző. Olyan üzenetet szeretnék átadni, ami az első három
operámból hiányzott – azokban az ellentmondás volt a lényeg. A Vérnász fő
kérdése: az aggyal vagy a szívvel választunk? A mai világban könnyebb
barátnőt találni, mint élettársat vagy feleséget. A Vérnászt egyébként
Lamberto Gardelli ajánlotta figyelmembe azzal, hogy a darab megzenésítés után
kiált. A Hamletben látszani valaminek sokkal egyszerűbb, mint valakinek
lenni. A Sámsonban a szörnyeteg és a népét megváltó erős ember
kettőssége jelenik meg. E három opera után elegem lett abból, hogy
mindegyiknek a végén „hullahegyek” maradnak a színpadon, vagyis hogy ez
alapvetően tragikus műfaj. Jóllehet talán még ma is a drámaisághoz
van a legtöbb érzékem, mégis kerestem a megoldást. Következett az Ecce homo,
amelyben nem Krisztus életét játsszák, hanem a passiójátékot – és karácsonyra
már a Jézus szerepét alakító játékost megölik. A világ most ilyen: Krisztust
már előbb megfeszítették volna… Azután jött a Szávitri: ebben Illés Endre
indiai meséje nyomán már azzal próbálkoztam, hogy ne legyen a végén botrány és
megoldatlanság, de nagyon didaktikusra sikeredett. Első magyar témájú
operámat Szent Margitról írtam – akkor jöttem rá, hogy korábbi operáimban is
ott lapult a vallás és a hit. Fájlaltam, hogy ez az operám mindössze kilenc
előadást ért meg az Erkel Színházban, és a Margitszigeten nem mutatták be.
Sokszor álmodozom arról, milyen jó lenne, ha elhangozhatna a Soprontól alig
húsz kilométerre fekvő Sankt Margarethenben, ahol szintén van szabadtéri
színpad és fesztivál (lásd cikkünket a 68. oldalon – a szerk.). A zenés
színház nemcsak arra való, hogy szórakoztasson, hanem arra is, hogy
elmélyítsen. Hogy aki nézi és hallgatja, elgondolkozzon, vajon abban, ami ott
történik, ő hol foglal helyet. A Hálók története tudatosította bennem,
hogy az szeret a legjobban, aki meg tud bocsátani. Hogyha szeretünk valakit,
akkor mindenáron meg akarjuk menteni. Engem is visszahozott már a feleségem a
klinikai halálból, amikor hat évvel ezelőtt megállt a szívem. Később
megkérdeztem tőle, hogy csinálta, mire azt mondta: „Azt szeretném, hogy
három évvel tovább élj, mint ami meg van írva – tovább úgyse hagyod.” Úgy
tekintem, hogy akkor újraszülettem. Ezért nem félek az öregkortól, sem a
haláltól. Annyi biztos, hogy hosszabb időre kell tervezni, mint amennyi
adatik. Mindenki úgy megy el innen, hogy a javát elviszi magából. Ahogy Kodály
mondta: lehet, hogy odaát is szükség van rá.
G.: Akkor
azt sem bánja, ha netán nem sikerül megírni mindhárom tervezett szimfóniáját?
Sz. S.: Nem;
tudom, hogy csak egy vagy kettő lesz belőle, ezért a negyedikben
nagyon sokat el kell mondanom. Úgy érzem, szöveggel ezt már megtettem, nemcsak
az operákban, hiszen körülbelül ezer kórusművem van, harminchat magyar
költőt zenésítettem meg, hat nyelven komponálok, de egyik világnyelven sem
beszélek folyékonyan. Nagyon sok oratóriumot és kantátát írtam – most éppen egy
Széchenyi-kantátán dolgozom, amelyre halálának 150. évfordulója alkalmából
kaptam megbízást. Szeptember 19-én mutatja be a Művészetek Palotájában az
Erkel Ferenc Kamarazenekar és a Purcell Kórus, Vashegyi György vezényletével.
Háromrészes, körülbelül tíz-tizenkét perces darab lesz, vonószenekarra és
vegyes karra, a címe: Organum Hungarorum.
G.: Többször
említette beszélgetésünk során, milyen sok terve van még. Hogyan fér bele életprogramjába,
hogy megrendelésre is komponáljon?
Sz. S.: „Aranyos
gazemberségem” a magyarázat. Minden megrendelésnél rábeszéltem a
megrendelőt, hogy azt akarja, amit én gondolok. Nem erőszakos, de
nagyon meggyőződéses ember vagyok, aki megpróbál hangolni, rávezetni
másokat arra, milyen többletet ad a zene. Az aktualitást nem szeretem, mégis
minden aktuális, amit írok.
G.: Ez év
elején például Csoóri Sándor nyolcvanadik születésnapja alkalmából komponált a
költő verseire oratorikus művet.
Sz. S.: Szakolczay
Lajos vetette fel az ötletet tavaly karácsony előtt; annyira a szívemhez
szólt, hogy végigolvastam Csoóri verseit, és nekiláttam a munkának. Télvégi
tavaszváró a címe – a tél zsarnok, a tavasz felszabadulás, így van a passiókban
is. Február végén mutatták be a Deák téri evangélikus templomban.
G.: Valahol
azt mondta, sokkal szebb zenéket álmodik, mint amilyeneket aztán meg tud írni.
Ez még most is így van?
Sz. S.: Kodály
Zoltán azt kérdezte tőlem egyszer, hogyan komponálok. Mondtam, hogy
zongoránál: le kell írnom, különben elfelejtem. Azt felelte, amit elfelejt az
ember, az meg is érdemli, hogy elfelejtse – próbáljon meg fejben komponálni.
Most, öregkoromban, ha nem tudok elaludni, azt csinálom, hogy a
Hegedűversenyem lassú tételét, ami talán a legjobb zeném, fejben próbálom
követni, hogy lássam, jó-e még a memóriám: a tétel felénél általában elalszom.
Édesapám nagyothalló volt, ezért féltem, mi lesz velem öregkoromban, de
szerencsére egyre jobb a hallásom. És már elő tudom hívni és le is tudom
írni, amit álmodom.
G.: Azt olvastam, a vázlatait megsemmisíti…
Sz. S.: Ha nem értékes az a Szokolay-zene, elég, ha a mű
megvan. Ha pedig értékes, akkor ne csámcsogjanak azon, mi miből lett,
hányszor ragasztottam le, hogyan javítgattam. Nem tartom szükségesnek, hogy
ezzel foglalkozzanak.
G.: Pedig
ezt szeretik a szakemberek, hiszen így némileg nyomon követhető az alkotás
folyamata.
Sz. S.: Számomra
ez olyan, mintha valaki meglesné a szerelmi légyottot. Bár sokat beszélek, szemérmes
ember vagyok. Ahogy múlik az idő, egyre többet vagyok egyedül, többet
hallgatok, de amikor egy nagyobb művet befejezek, nagyon vágyom az emberek
közé. Roppant fontosnak tartom, hogy mindennap létrehozzak valamit. Ugyanakkor
elengedhetetlenül szükséges a pihenés. A legnagyobb csoda az álom: ha nem megy
valami a zongoránál, azonnal lefekszem, alszom fél
órát, és úgy ébredek föl, mintha egy angyal megírná helyettem. Persze senki nem
írja meg helyettem, csak kitisztul a fülem, és jobban rálátok az egészre.
G.: Azt mondta, azért sem tartja meg a
vázlatokat, mert azt akarja, hogy az utókor fejtse meg a műveit. Ehhez
képest többször is előfordult, hogy viszonylag hosszan leírta egy-egy
mű keletkezésének történetét, és sok mindent megmagyarázott. Nem érez itt
némi ellentmondást?
Sz. S.: Egy kollégám sértőnek
találta, mikor egyszer azt mondtam, annyira ösztönös ember vagyok, hogy még
hibát sem kérek kölcsön. De a hibával nem dicsekszem, azt mi ketten elintézzük
egymás közt a gyarlóságaimmal. Egy mű keletkezéstörténetének a szerző
általi leírása nem ugyanazokat az információkat tartalmazza, mint amelyek az
alkotási folyamatra nézve a vázlatokból kirajzolódnak, úgyhogy itt nem látok
ellentmondást.
G.: Az életmű rendbe
tételének bizonyára része az is, hogy például a már említett
Hegedűversenyét újrahangszerelte.
Sz. S.: Igen, két hónap alatt
áthangszereltem ütős, rezes, sok fafúvós nagyzenekarról csak
vonószenekarra, hárfára és egy-egy fafúvóra. A lányom, aki játszotta az
eredetit, azt mondta, egyetlen hang sem hiányzik az új változatból.
G.: Ezt saját elhatározásból vagy felkérésre készítette el?
Sz. S.: Ágoston András
hegedűművész kérdezte a lányomtól, aki a Budapesti Vonósok titkára,
nem csinálnám-e meg – aztán pedig csodálkozott, hogy minden hivatalos
megrendelés nélkül megírtam. Azt hiszem, azért vagyok boldog ember, mert
számomra az alkotóművészet hobbi. Én nem akarom unni, amit írok.
G.: Korábban azt tervezte, ír a
lányának egy második hegedűversenyt is. Ez nem készült el?
Sz. S.: Írtam egy kettős
hegedűversenyt, azt is nagyon szeretem. Most szó van róla, hogy egy
jelentős hegedűművész házaspár eljátssza, de még nem biztos,
úgyhogy nem akarom elkiabálni. Az ilyesmit nem szeretem erőltetni: alkotóművészként
az a dolgom, hogy komponáljak, nem az, hogy intézzem a pályámat. Ha az ember
megszokja, hogy pénzért ír, akkor a pénz lesz az ihletője? Enélkül is
találok ihletforrást, ami persze nem azt jelenti, hogy ha valamely
művemért pénzt ajánlanak, azt ne fogadnám el. De nem szeretem, ha el
vagyok kényeztetve. Miért kell, hogy az emberre mindenki felnézzen? Nekem az is
nagy öröm, ha az utcán vagy a villamoson megszólítanak, hogy hallottak a
rádióban, és megkérdezik, mikor beszélek legközelebb, mert szeretik hallgatni.
G.: Mennyire kíséri figyelemmel
pályatársai munkáit? Jár koncertekre és operába?
Sz. S.: Magyarországon minden
operát megnézek, és ha tudok, koncertekre is elmegyek, de egyre kevésbé mondom
el a véleményemet. Ha nagyon tetszik a mű, akkor melegen gratulálok, ha
nem, inkább nem megyek oda, mert senkit nem akarok megbántani, de hazudni nem
szabad. Egészen más lenne a művészeti életünk, ha őszinték lennének
az emberek – nem úgy, hogy mindenki beolvasna a másiknak, hanem úgy, hogy
együtt gondolkodnánk.
G.: És az ön darabjainak előadásaira elmennek a
kollégái?
Sz. S.: Nem jellemző. Gyakran
nyitok meg kiállításokat, ahol azt látom, hogy tolonganak a kollégák. A zenében
nem. Lehet, hogy engem leírtak, nem vagyok olyan jelentős számukra, hogy
eljöjjenek… Ám én nem jelentős zenét szeretnék írni, hanem szépet. Nagy
vágyam egy olyan vonósnégyest komponálni, amely annyira tiszta, mintha kétszáz
évvel ezelőtt írták volna. De nem stílusgyakorlatot, hanem igazi, tiszta
zenét.
G.: Azt mondja, gyakran nyit meg kiállításokat. Hogyan viszonyul
a képzőművészethez?
Sz. S.: Nagyon irigyeltem Lorcát,
meg Weöres Sándort is, aki rajzolt a kézírásos verseskötetébe. Ha telefonálok,
mindig firkálok, de rögtön el is dobom. Nem olyan jó a kézügyességem. Viszont
érdekes módon vizuális típus vagyok, annak ellenére, hogy szerencsére elég jó
fülem van: nem arra emlékszem, hogyan jutott eszembe egy gondolat, hanem arra,
hogy akkor sütött a nap, vagy esett az eső.
G.: Csaknem harminc évig tanított a Zeneakadémián. Voltak
olyan növendékei, akik az ön által kitaposott úton mentek tovább?
Sz. S.: Nem hiszem. Amint azt
beszélgetésünk elején mondtam, szerencsére senkivel nem vagyok
összetéveszthető. Zeneszerzés-növendékeimnek soha nem tanítottam a saját
zenémet. Nekem is vannak titkaim, amiket nem vagyok hajlandó elmondani.
Megtanultam, hogy a téglán, malteron, vasbetonon kívül mi minden tarthat össze
egy építményt. De ezt nem akarom átadni, mert soha nem vágytam arra, hogy
epigonjaim legyenek. Németh László azt mondta, a zene a lélek mosdóvize. Ez kicsit
tanító bácsis megfogalmazás, de igaz: aki sokat hallgat zenét, az
harmonikusabban él, aki kórusban énekel, az boldogabb, akkor is, ha nem lesz
muzsikus belőle. Akiket tanítottam, azokról szívesen szólok, rangsorolás
nélkül. A tanteremben Mohay Miklós tűnt mintaszerű növendéknek.
Örömömre szolgál, hogy sok kórusművet ír. Nem riadtam vissza a nehezen
tanítható esetektől sem, például az argentin Ernesto Arensont „szoros
gyeplőre fogva” vezettem rá az európai gondolkodásra. Ahogy öregedtem, úgy
lettem egyre szigorúbb és igényesebb. Akivel napi barátságunk alapvetővé
vált, Gémesi Géza karmester–zeneszerző. Kölcsönösen tanulunk egymástól.
Örülök, hogy Kondor Ádám a főiskola után elmélyült, és művei egyre
jelentősebbek. Mióta számítógéppel dolgozom, önmagamat is tudom
ellenőrizni, és ezáltal „saját növendékemmé” váltam. Azokra figyelek, akik
valóságos életformává alakítják zeneszerzői munkájukat.
G.: Titkokat említett.
Feltehetőleg minden zeneszerzőnek vannak hasonló jellegű titkai.
Sz. S.: Mindenki származik valakitől.
Elárulom, szerintem a romantikában ki a legnagyobb csúcs: Brahms. Ő úgy
folytatta a négy szimfóniájában Beethovent, ahogy senki más. Ennek a
romantikának a hatását szeretném még jobban magamba szívni. Manapság már
leírták a romantikus zenét, és sziszegnek tőle. A nyolcvanadik
születésnapomon lesz egy szerzői estem az addigra remélhetőleg
megnyíló Pesti Vigadóban, ahol terveink szerint a Savaria Szimfonikus Zenekar
játszik majd, Vásáry Tamás vezényletével, aki már több művemet dirigálta.
Elhatároztam, hogy Vásárynak és Kertesi Ingridnek meglévő imádságaimból
addigra összeállítok egy csokorra valót. Egy négykezes zongoraversenyt is írok
Orsi lányom férjének, Legendy Lászlónak és egy tajvani zongoraművésznek.
Egyébként úgy gondolom, a zene „fogyasztójának” nem szabad a szájába rágni, mit
gondoljon róla. Nagyon nem szeretek ismertetőt írni a műveimről
– bár néhányszor megtettem –, mert érzem, hogy nem lesz igazam. Kodály azt
mondta, nem magyarázkodás kell a zenéhez, hanem aperitif – vagyis egy kis étvágygerjesztés.
Kodály személye az idők múltával óriássá növekedett bennem. Ő vált
életem leghitelesebb példaképévé. Művei egyre kiérleltebbnek mutatkoznak,
és maradandóbbá vált „tökéletes megoldottsága”. Nagy örömömre szolgál, hogy
művészetéről Kocsis Zoltán is maximális elismeréssel szól, és
erről hangszerelései is tanúskodnak. A kodályi maximalizmust várnám az
utódoktól is.