Cimbalom Szemináriumi napok Besztercebányán

 

 

A Besztercebányai Művészeti Akadémia Zeneművészeti Karának cimbalom tanszaka cimbalom szemináriumot szervezett 2013. november 25 és 28-a között.

 

A szeminárium témája: A népzene és a klasszikus zene kapcsolata, improvizáció a klasszikus zenében.

 

Helyszíne a Besztercebányai Művészeti Akadémia Zeneművészeti Karának koncertterme volt. A három napos szeminárium előadói Magyarországból, Svájcból és Iránból érkeztek nov. 24-én. A szemináriumi program 24-én kezdődött, melyen részt vettek a Besztercebányai Akadémia, a Besztercebányai Konzervatórium és a besztercebányai Zeneiskola növendékei és tanárai, a Kassai Konzervatórium növendékei és tanára, csehországi cimbalmos növendékek.

 

Az első nap Unger Balázs cimbalmos, népzenész, aki Magyarországról érkezett, tartott előadást Közép-Európa és a balkáni népek cimbalmos népzenei kulturájáról, melyet két zenésztársával be is mutatott. A résztvevők a délutáni workshopon ezt ki is próbálhatták. Este a népzenészek koncertet adtak, mely után beszélgetés zajlott a zenészek és a résztvevők között.

 

A második nap nyitásaként én tartottam előadást, melyben kifejtettem a népzene fontosságát és a klasszikus zenében való felhasználását. Ezt követte a svájci Johannes Fuchs népzenész és hangszerkészítő mester, a Cimbalom Világszövetség elnökhelyettese előadása a svájci cimbalom, a hackbrett kulturájáról, a hangszer készírtéséről. A workshopon a résztvevők együtt játszottak a vendégművésszel, aki az esti koncert után beszélgetés keretében válaszolt még a résztvevők kérdéseire.

 

A harmadik nap programjátaz improvizáció szerepéről a klasszikus zenében tartott előadásom nyitotta, majd Roozbeh Nafisi iráni santur (iráni cimbalom) művész és zeneszerző adott előadást Ázsia népzenei és klasszikuszenei kukturájáról, az improvizálásról, az európai és ázsiai zenei kultúra különbözéséről. A workshopon iráni népzenei improvizáció készült a résztvevőkkel, majd a művész koncertje után tovább folytatódott a beszélgetés erről a témáról.

 

A cimbalmos résztvevők a kicsiktől a nagyokig és a tanárok olyan ismereteket szerezhettek ezen a szemináriumon, amit a zenei tanulásukban és tanításukban a későbbiekben fel tudnak használni. Az élő, személyes előadás és koncert közelebb hozta az ismeretlen kultúrákat egymáshoz, mely elősegíti a nemzetek közötti kapcsolatok továbbfejlesztését és más kultúrák elfogadását. Mind a résztvevők, mind az előadók elégedettségüket és örömüket fejezték ki a távozáskor, hogy együtt lehettek ezen a három napon. Ezt a programot a Szlovákia Kulturális Minisztérium támogatta. További segítőnk volt a Besztercebányai Művészeti Akadémia Zeneművészeti Kara, a Szlovák Cimbalom Szövetség és a Cimbalom Világszövetség. A Besztercebányai Akadémia és a Konzervatórium cimbalmos növendékei és tanárai szervezési munkájukkal tették lehetővé, hogy e három nap vidáman és problémamentesen teljen. Köszönjük mindenkinek, aki részt vett a cimbalom szeminárium létrehozatalában és kivitelezésében!

 

Hasonló programokat már korábban is szerveztem a Besztercebányai Akadémián az ott töltött 16 év alatt, és mindig azt tapasztaltam, hogy a diákok sokkal jobban megjegyzik azokat az ismereteket, amit ilyen alkalommal szereznek, mintha azt egy egyszerű óra keretében hallanák. Az Akadémiáról kikerült növendékeim – akik már kollégáim, hiszen legtöbbjük zeneiskolákban, konzervatóriumokban oktatnak – a mai napig visszajárnak ezekre a szemináriumokra, és magukkal hozzák növendékeiket is. Minden találkozáskor felidézik a korábbi szemináriumi élményeiket. Tőlük tudom, hogy az ott szerzett ismereteket szívesen felhasználják tanítási módszereikben. Ezért is járnak szívesen vissza az akadémiai szemináriumokra. Az általam szervezett szemináriumokhoz hasonlóan most már ők is szerveznek hasonló programokat, ha nem is nemzetközi vendégekkel, de bevonva Szlovákia és Csehország valamennyi cimbalom tanárát, tanulóit.

 

Herencsár Viktória

 

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A szerző Budapesten született, három és fél éves korában kezdett cimbalmon játszani.


1974-ben kitüntetéses diplomát szerzett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Budapesti Tanárképző Tagozatán cimbalom- szolfézs-ének szakon. Cimbalom tanára Tarjáni Tóth Ida volt.


• 2004-ben művelődési és felnőttképzési menedzseri diplomát szerzett a Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Kar Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Intézetében.


• 2011-ben Művészetetek Doktora (ArtD), 2012-ben docensi (Doc.) fokozatot szerzett a Besztercebányai Művészeti Akadémián.


• 1973-tól a Magyar Rádió szólistája, 1975-től a Magyar Állami Operaház zenekarának tagja. 1974-től 1982-ig a Budapesti Baranyai úti Ének-zenei Általános iskola énektanára volt.


 

• 1993-tól 1998-ig a Szent István király Zeneiskolában és Zeneművészeti Szakközépiskolában tanított cimbalmot.


• 1994-től a Balassagyarmati Nemzetközi Zenei Tábor cimbalomtanára.


• 1997-től a Besztercebányai Művészeti Akadémia vendég docense.


• 2005-ben a Pekingi Kínai Zeneakadémia vendégprofesszorának

nyilvánította.


• 2006 áprilisában az ERASMUS program keretében Görögországban tanított, előadások tartott és koncertezett.


• 2006 őszén három hónapig oktatta a cimbalmot, előadásokat tartott vendégprofesszorként a Pekingi Kínai Zeneakadémián, valamint koncerteket adott a Bartók év alkalmából. A pekingi televízió által készített cimbalomtörténeti program egyik főszereplője volt.

Klasszikus és népzenét egyaránt játszik. Világszerte vendégszerepelt szólistaként, zenekari tagként (Stockholmi Rádiózenekar, Spanyol Állami Hangversenyzenekar, Madridi Rádió Zenekar, Római Rádió Zenekar, Lisszaboni Filharmonikusok, Stuttgarti Kamarazenekar, Szingapúri Kínai Zenekar, stb.) és kamarazenei partnerként. Számos híres karmesterrel és művésszel dolgozott együtt. Több ország TV és Rádiótársasága készített vele felvételeket, riportokat.

Zeneszerzők írtak számára szóló és kamarazenei műveket (Farkas F. Kocsár M. Hollós M. Szokolay S. Dubrovay L. Györe Z. Pongrácz Z. Legány D. F. Voegelin. V. Didi, stb.), melyek ősbemutatói nevéhez fűződnek. Magyarország külképviseletei által szervezett koncertek gyakori vendégszereplője. Nemzetközi fesztiválokhoz és versenyekhez hívták számos alkalommal zsűritagnak.

A koncertek mellett cimbalomtörténeti előadásokat és hangszerbemutatókat tart német, angol, szlovák és magyar nyelven, szemináriumokat szervez külföldön és Magyarországon. Növendékei közül többen nyertek nemzetközi versenyeket. 1991-ben a szervezője és házigazdája volt az első Cimbalom Világkongresszusnak, ahol megalakult a Cimbalom Világszövetség, melynek elnökéül választották. Azóta elnöke a Cimbalom Világszövetségnek.

Tudományos munkái:
• Hangszertörténeti előadások Magyarországon iskolákban, vidéken és Budapesten, Rádióban és televízióban.
• A cimbalom magyarországi történetének, irodalmának bemutatása kongresszusokon, fesztiválokon.
• Írások a cimbalomról kiadványokban Magyarországon és külföldön.
• „Cimbalmos ősök nyomában” c. könyv Allaga Géza életéről, munkásságáról és a Magyar cimbalom történetéről.
• Kutatómunka a cimbalom történetéről és irodalmáról.
• Kongresszusok, fesztiválok, nemzetközi koncertek, szemináriumok, workshopok szervezése.
• Az 1995-ben és 1998-ban A Cimbalom Világszövetség által megjelentetett „Magyar cimbalomzene I./II.” kottafüzeteinek szerkesztése.
• Magyar kortárszeneszerzők műveinek bemutatása koncerteken, fesztiválokon, kongresszusokon és zenei fórumokon, Magyarországon és világszerte.
• Átiratok és saját kompozíciók cimbalomra.