Cimbalom
Szemináriumi napok Besztercebányán
A Besztercebányai Művészeti Akadémia
Zeneművészeti Karának cimbalom tanszaka cimbalom szemináriumot szervezett
2013. november 25 és 28-a között.
A szeminárium témája: A népzene és a klasszikus zene
kapcsolata, improvizáció a klasszikus zenében.
Helyszíne a Besztercebányai Művészeti Akadémia
Zeneművészeti Karának koncertterme volt. A három napos szeminárium
előadói Magyarországból, Svájcból és Iránból érkeztek nov. 24-én. A szemináriumi program 24-én kezdődött, melyen részt
vettek a Besztercebányai Akadémia, a Besztercebányai Konzervatórium és a
besztercebányai Zeneiskola növendékei és tanárai, a Kassai Konzervatórium
növendékei és tanára, csehországi cimbalmos növendékek.
Az első nap Unger Balázs cimbalmos, népzenész,
aki Magyarországról érkezett, tartott előadást Közép-Európa és a balkáni
népek cimbalmos népzenei kulturájáról, melyet két zenésztársával
be is mutatott. A résztvevők a délutáni workshopon
ezt ki is próbálhatták. Este a népzenészek koncertet adtak, mely után
beszélgetés zajlott a zenészek és a résztvevők között.
A második nap nyitásaként én tartottam előadást,
melyben kifejtettem a népzene fontosságát és a klasszikus zenében való
felhasználását. Ezt követte a svájci Johannes Fuchs népzenész és hangszerkészítő
mester, a Cimbalom Világszövetség elnökhelyettese előadása a svájci cimbalom,
a hackbrett kulturájáról, a
hangszer készírtéséről. A workshopon
a résztvevők együtt játszottak a vendégművésszel, aki az esti koncert
után beszélgetés keretében válaszolt még a résztvevők kérdéseire.
A harmadik nap programjátaz
improvizáció szerepéről a klasszikus zenében tartott előadásom nyitotta,
majd Roozbeh Nafisi iráni santur (iráni cimbalom) művész és zeneszerző
adott előadást Ázsia népzenei és klasszikuszenei
kukturájáról, az improvizálásról, az európai és ázsiai
zenei kultúra különbözéséről. A workshopon iráni
népzenei improvizáció készült a résztvevőkkel, majd a művész
koncertje után tovább folytatódott a beszélgetés erről a témáról.
A cimbalmos résztvevők a kicsiktől a
nagyokig és a tanárok olyan ismereteket szerezhettek ezen a szemináriumon, amit
a zenei tanulásukban és tanításukban a
későbbiekben fel tudnak használni. Az élő, személyes előadás és
koncert közelebb hozta az ismeretlen kultúrákat egymáshoz, mely elősegíti
a nemzetek közötti kapcsolatok továbbfejlesztését és más kultúrák elfogadását.
Mind a résztvevők, mind az előadók elégedettségüket és örömüket
fejezték ki a távozáskor, hogy együtt lehettek ezen a három napon. Ezt a
programot a Szlovákia Kulturális Minisztérium támogatta. További segítőnk
volt a Besztercebányai Művészeti Akadémia Zeneművészeti Kara, a
Szlovák Cimbalom Szövetség és a Cimbalom Világszövetség. A Besztercebányai
Akadémia és a Konzervatórium cimbalmos növendékei és tanárai szervezési
munkájukkal tették lehetővé, hogy e három nap vidáman és problémamentesen
teljen. Köszönjük mindenkinek, aki részt vett a cimbalom szeminárium létrehozatalában
és kivitelezésében!
Hasonló programokat már korábban is szerveztem a
Besztercebányai Akadémián az ott töltött 16 év alatt, és mindig azt
tapasztaltam, hogy a diákok sokkal jobban megjegyzik azokat az ismereteket,
amit ilyen alkalommal szereznek, mintha azt egy egyszerű óra keretében hallanák.
Az Akadémiáról kikerült növendékeim – akik már kollégáim, hiszen legtöbbjük zeneiskolákban,
konzervatóriumokban oktatnak – a mai napig visszajárnak ezekre a
szemináriumokra, és magukkal hozzák növendékeiket is. Minden találkozáskor
felidézik a korábbi szemináriumi élményeiket. Tőlük tudom, hogy az ott
szerzett ismereteket szívesen felhasználják tanítási módszereikben. Ezért is járnak
szívesen vissza az akadémiai szemináriumokra. Az általam szervezett
szemináriumokhoz hasonlóan most már ők is szerveznek hasonló programokat,
ha nem is nemzetközi vendégekkel, de bevonva Szlovákia és Csehország valamennyi
cimbalom tanárát, tanulóit.
Herencsár
Viktória
A szerző Budapesten született, három és fél éves
korában kezdett cimbalmon játszani.
1974-ben kitüntetéses diplomát szerzett a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskola Budapesti Tanárképző Tagozatán cimbalom- szolfézs-ének
szakon. Cimbalom tanára Tarjáni Tóth Ida volt.
• 2004-ben művelődési és felnőttképzési menedzseri diplomát
szerzett a Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Kar Felnőttképzési és
Emberi Erőforrás Fejlesztési Intézetében.
• 2011-ben Művészetetek Doktora (ArtD), 2012-ben
docensi (Doc.) fokozatot szerzett a Besztercebányai
Művészeti Akadémián.
• 1973-tól a Magyar Rádió szólistája, 1975-től a Magyar Állami Operaház
zenekarának tagja. 1974-től 1982-ig a Budapesti Baranyai úti Ének-zenei
Általános iskola énektanára volt.
•
1993-tól 1998-ig a Szent István király Zeneiskolában és Zeneművészeti
Szakközépiskolában tanított cimbalmot.
• 1994-től a Balassagyarmati Nemzetközi Zenei Tábor cimbalomtanára.
• 1997-től a Besztercebányai Művészeti Akadémia vendég docense.
• 2005-ben a Pekingi Kínai Zeneakadémia vendégprofesszorának
nyilvánította.
• 2006 áprilisában az ERASMUS program keretében Görögországban tanított,
előadások tartott és koncertezett.
• 2006 őszén három hónapig oktatta a cimbalmot, előadásokat tartott
vendégprofesszorként a Pekingi Kínai Zeneakadémián, valamint koncerteket adott
a Bartók év alkalmából. A pekingi televízió által készített cimbalomtörténeti
program egyik főszereplője volt.
Klasszikus és népzenét egyaránt játszik. Világszerte vendégszerepelt
szólistaként, zenekari tagként (Stockholmi Rádiózenekar, Spanyol Állami
Hangversenyzenekar, Madridi Rádió Zenekar, Római Rádió Zenekar, Lisszaboni
Filharmonikusok, Stuttgarti Kamarazenekar, Szingapúri Kínai Zenekar, stb.) és kamarazenei
partnerként. Számos híres karmesterrel és művésszel dolgozott együtt. Több
ország TV és Rádiótársasága készített vele felvételeket, riportokat.
Zeneszerzők írtak számára szóló és kamarazenei műveket (Farkas F. Kocsár M. Hollós M. Szokolay S. Dubrovay
L. Györe Z. Pongrácz Z. Legány D. F. Voegelin. V. Didi, stb.), melyek ősbemutatói nevéhez
fűződnek. Magyarország külképviseletei által szervezett koncertek
gyakori vendégszereplője. Nemzetközi fesztiválokhoz és versenyekhez hívták
számos alkalommal zsűritagnak.
A koncertek mellett cimbalomtörténeti előadásokat és hangszerbemutatókat
tart német, angol, szlovák és magyar nyelven, szemináriumokat szervez külföldön
és Magyarországon. Növendékei közül többen nyertek nemzetközi versenyeket.
1991-ben a szervezője és házigazdája volt az első Cimbalom
Világkongresszusnak, ahol megalakult a Cimbalom Világszövetség, melynek
elnökéül választották. Azóta elnöke a Cimbalom Világszövetségnek.
Tudományos munkái:
• Hangszertörténeti előadások Magyarországon iskolákban, vidéken és
Budapesten, Rádióban és televízióban.
• A cimbalom magyarországi történetének, irodalmának bemutatása
kongresszusokon, fesztiválokon.
• Írások a cimbalomról kiadványokban Magyarországon és külföldön.
• „Cimbalmos ősök nyomában” c. könyv Allaga Géza
életéről, munkásságáról és a Magyar cimbalom történetéről.
• Kutatómunka a cimbalom történetéről és irodalmáról.
• Kongresszusok, fesztiválok, nemzetközi koncertek, szemináriumok, workshopok szervezése.
• Az 1995-ben és 1998-ban A Cimbalom Világszövetség
által megjelentetett „Magyar cimbalomzene I./II.” kottafüzeteinek szerkesztése.
• Magyar kortárszeneszerzők műveinek bemutatása koncerteken,
fesztiválokon, kongresszusokon és zenei fórumokon, Magyarországon és
világszerte.
• Átiratok és saját kompozíciók cimbalomra.