EMLÉK-SZILÁNKOK*

 

CZIFFRA GYÖRGY első mesterkurzusa

 

(1986 nyara, keszthelyi Festetics-kastély)

 

http://images.postr.hu/uploads/blogs/2014/8798/post_8798_20110116182227.JPG?q=1295198543062

 

A Parlando 1986/10-11. száma 24-27. oldalán közölte azt az összefoglalást, amit Cziffra György nyáron, Keszthelyen tartott első mesterkurzusa után közlésre leadtam a folyóirat Szerkesztő Bizottságának. Akkor egyedi és túlcsorduló volt az élmény, és igyekeztem féken tartani a mondanivalóm. Most, halálának 20 éves évfordulója (1994. január 15.) kapcsán fellapoztam a szinte gyorsírással papírra vetett feljegyzéseimet és rádöbbennem arra, hogy szavai és fülembe csengő illusztratív előjátéka (ami sajnos ilyen formában nem visszaadható) két évtized távlatából semmit nem veszítettek erejükből. Cziffra minden motívum minden rezdülését élménnyé tette. Saját dinamizmusával meghajtva segítette elő a darab zenei tetőpontjainak elérését.

 

Természetesen a kurzus minden aktív hallgatója romantikus művet hozott meghallgatásra. Cziffra személyének hatása ránk, hallgatókra tűzijátékként hatott – sziporkázó, capriccioso varázslat volt, mintha a romantikus zenét, minden szeszélyét, végletességét, brillanciáját, panaszát és diadalmas himnikusságát akkor fedeztük volna fel, mintha akkor hallottunk volna először százszor hallott, minden zongorista által játszott műveket. Cziffra keze alatt olyan gazdagsággal szólalt meg a zene, és a játékában olyan erő volt, ami a másik zongoránál ülő játékost minden magyarázat és trükk nélkül fölemelte ebbe a világba. Mi, akik a kurzust hallgattuk, megtapasztaltuk, hogy a még rövid idővel korábban sekélyesen, laposan, csak éppen megsejtve eljátszott zenei gondolatok hogyan változnak át az idő tört része alatt. Nem kellett találgatni magyarázatok értelmét, mert Cziffra zenei bemutatása megszólaltatta, amit kért. Játszott az anyaggal. Belülről tudta kinyitni az előadó növendékek  legigazibb és leggazdagabb énjét. Elragadtatással tudta hallgatni a fiatalok előadását, gyönyörködött játékukban. Keze nyomán kinyíltak a zsilipek. Mi a hallgatóság, akik a kurzuson ott voltunk, tanúi lehettünk ezeknek az átváltozásoknak. Hirtelen körül lettünk véve egy csomó „rendkívüli tehetséggel”, pedig közülük egynéhányról nem voltunk túl nagy véleménnyel. Tanácsaiból, gondolataiból szeretnék most néhányat megismételni – szó szerint, ahogy elhangzottak.

 

Komplikált dolog ez, - mondja - az ember először felszabadítja magát, érzi ezt a szabadságot, de ez kevés!  Ezzel a szabad magával kellene azután a darabot formába önteni.

 

Nagy tanár az, aki a formát azonnal megérezteti, és el tudja helyezni benne a részleteket a maguk gazdagságában.

 

Mindennél fontosabb, hogy a zenét, mint nyelvet beszéljük, de még inkább az, hogy sok mindent elmondjunk vele. Ne hagyd elveszni a formát a dekoratív elemeknél.

 

Állandóan a legszemélyesebb élménnyel megtöltött történetet mondd el a zenéddel. Majdnem perfekt, amit csinálsz, de fokozódjék boldogsággá ez a dolog! Hullámozzon, deklamáljon és beszéljen a zene.

 

Ez a zene tele van nosztalgiával, ne ismételd kétszer ugyan azt, változtass hangszínt, ne legyen matt.

 

Aztán egy-egy technikai tanács:

 

Az egész technikai motorizmust a belső lelki dolgoknak kell mozgatni.

Nem ütni, ruganyosan játszani, hassa át a játékodat a virtuozitás öröme. Ne siess, csak hagyd menni.

 

Soha ne csak alkarral játszd az akkordot!

 

Most meg a jobb kézben a második ujjad le van sántulva egy kicsit.

 

Amikor kicsi voltál, tudtál gurigázni? Nahát, ezt a felbontást is gurítsd.

 

Nem arról van szó, hogy egy zenét szeretek vagy nem szeretek, hanem hogy fedezzem fel azt a nagy egyéniséget,- vagyis a Szerzőt - akiben az erő az érzékenységgel, a technikai bravúrral és alkotó vénával társul. Thomas Mannt idézi: ’egyetlen cél az életben: feltörni a gubót, és pillangóvá válni.’

 

20 év távlatából visszatekintve egyértelmű, világos – alkotni tanított, nem kritikát gyakorolt!

 

Úgy tudom, Cziffra György mindössze kétszer tartott mesterkurzust életében. Ha valakit részletesebben érdekel az első, a keszthelyi kurzus, az alábbi linkre kattintva elolvasható.

 

Cziffra György mesterkurzusa a keszthelyi Festetics kastélyban

 

Ábrahám Mariann

 

 

 

 



* 20 éve hunyt el Cziffra György (Budapest, 1921. november 5. – Longpont-sur-Orge, Franciaország, 1994. január 15.), az egyik legjelentősebb és világszerte az egyik legismertebb magyar zongoraművész.