Aszalós Tünde
Beszámoló egy „zongorapedagógiai misszió” újabb
eseményéről
A verseny ismét Budapesten a XVII. kerületben
két helyszínen játszódott: „A” helyszín a Vigyázó
Sándor Művelődési Ház, „B” helyszín a Bartók Béla AMI (Zeneiskola)
volt.
A zsűri
és az egész verseny iránti figyelmesség, az odaadó szeretet, türelem
leírhatatlan! A Zeneiskola tanárai, élükön Tóváriné Perémi Orsolya igazgatónővel mindannyiunkban
minden alkalommal felejthetetlen nyomot hagy. Külön köszönet érte! Az ügymenet,
a verseny bonyolítása és gördülékenysége – amelyhez hozzájárult Papp Károlyné
szakmai titkári munkája is – szintén elismerést érdemel.
Úgy érzem, hogy a versenyző növendékek és
tanáraik – akik az áldozatos munkában nem ismernek határt – számára fontos lesz
a továbbiakban a két zsűri elnökének véleményét megszívlelni a további
sikeres, vagy sikeresebb zenei fejlődés, illetve zenei nevelés érdekében,
amihez ezúton is sok sikert kívánunk!
Nádor György
Professor Emeritus
(Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem)
Ahhoz a korosztályhoz tartozom, amelynek személyes emlékei lehetnek e
kiváló zongoraművészről. Zenei életünk azt a nagy korszakát eleveníti
fel, amiket hasonló kiváló professzorok fémjeleznek, mint Kadosa Pál, Hernádi
Lajos, Solymos Péter, a közelmúltban elhunyt Zempléni Kornél, aki egyben engem
a pályámon is elindított. Még most is előttem van a mindenkivel
nagyon közvetlen, kitűnő humorérzékkel megáldott Ferenczi professzor,
és a fülemben csengenek a Zeneakadémia Nagytermében játszott világszínvonalú
Scarlatti szonátái, amit később Bécsben rögzítettek. Természetesen ezek
más idők voltak, de egy dologban változatlanok, ami erre a korra
jellemző volt: az önzetlen, áldozatkész tanárok és a kiapadhatatlan
forrása az új tehetségeknek.
Nyugodtan elmondhatjuk, hogy ez a verseny is előrevetítette a
jövő zenei életének nagy lehetőségeit. Szinte minden
korcsoportban voltak kiemelkedő, kitűnő tehetségek. A
zsűri, mint gyakran, nehéz helyzetben volt, de mint zsűri elnök kijelenthetem,
hogy mindvégig legjobb szándékunk és tudásunk szerint próbáltunk dönteni.
Tisztában voltunk azzal, hogy milyen fontos az az
áldozatkész munka, ami a diákok produkciójában, és ami mögötte van.
Volna egy pár személyes észrevételem az elhangzottakkal kapcsolatban. A
kollégákkal egyhangúan állapítottuk meg, hogy egyrészt nagyon megható volt a
nagy érdeklődés, ami a versenyzők nagy létszámát illeti, de
ugyanakkor a verseny átlagos színvonalát tekintve a jövőben talán jobb
lenne regionális válogatókat tartani, ami lerövidítené a verseny időtartamát
és egyben magasabb színvonalúvá tenné.
A zsűri tagjainak egybehangzó véleménye volt, hogy akusztikailag
gyakran nem jól alkalmazkodtak az előadók a hangszer és a terem
adottságaihoz. Sokszor fordultak elő szárazon pedálozott produkciók (a basszus
hang túlzott lerövidítése), a másik oldalon pedig a nem tiszta pedálok. Jómagam
is rengeteget tanítottam hasonló korú gyerekeket és úgy gondolom, hogy a
felhang dús zongorahang, amellyel a zongora kellemetlen kopogó hangját tudjuk
elkerülni, igen fontos a tanulmányok során. Úgy is mondhatnám, hogy a lábunk és
az ujjunk vége egyforma érzékenységgel kell, hogy közeledjen a hangszerhez.
A másik észrevételem a zenei ritmikára vonatkozik. Az egyenletesség jó
dolog, de a jó ritmus és a jó időérzék az egyenletességen túl van. A zenei
szabadság, tehát a rubato előadásmód gyakran hiánycikk volt a
versenyzők produkciójában.
Nagy örömmel hallgattam a műsorokban szereplő modern
műveket, melyek sok tekintetben eltértek a szokásos szerzőktől
és így érdekes színfoltjai voltak a programoknak és számtalanszor a legjobban
sikerültek.
Mindent egybevéve úgy érzem, hogy ezen a szinten is tartjuk
meglehetősen jó pozíciónkat Európa és a világ zenei életében. Ezt bátran
kijelenthetem, mivel gyakran járom a világot zsűrizések, mesterkurzusok,
előadások céljából.
Eközben volt és van módomban felmérni a különböző országok
színvonalát.
Befejezésül szeretnék mindenkinek köszönetet mondani, elsősorban Darska Izabellának, aki kimeríthetetlen energiával és
odaadással szervezi mindannyiszor ezt az örömteli eseményt. Ugyanúgy
köszönet az iskolának és személy szerint mindenkinek, aki a verseny
lebonyolítását végezte és a zsűri munkáját segítette.
Havasiné Darska
Izabella
zongora-művésztanár
A Ferenczy verseny egyes
produkcióit – amióta a verseny létezik – mindig is hallottam, csak sajnos, nem
mindig hallgattam. Közel 10 évig nem vettem részt a zsűri munkájában, csak
a kulisszák mögött – egyéb elintézni való dolgokkal felváltva – hallgattam,
vagy éppen csak hallottam a produkciókat. Persze, rendelkezem bizonyos
emlékekkel abból az időből is, de határozott véleményem, személyre
szóló véleményem csak azóta van, amióta prof. Janski átruházta rám a zsűri elnöki feladatát. Ez azt
jelenti, hogy a 2011. évi és a 2013. évi verseny egyik helyszínén már végig
hallgattam a versenyzőket.
Chopin művekkel
kapcsolatban el kell mondanom, hogy az egyik szemem nevet, de a másik sír.
Örömmel tapasztalom, hogy a kollégák jelentős része „szót fogadott” nekem,
mert az első versenyekhez képest sokkal kevesebb Chopin mazurka hangzott
el, főleg a legfiatalabb csoportoknál. Ez valóban nagyon nagy öröm nekem,
mert szilárd meggyőződéssel hiszem azt, hogy a lassú tempójú, kevés
hangból álló Chopin-mazurkák a legnehezebbek – felnőtt korosztálynak
valók. Sajnos, az öröm mellé egy kis üröm is jutott: attól tartok, hogy a
kollégák inkább csak megijedtek a kemény szavaimtól, mint sem látnák tisztán a
problémát. Nem tudják elképzelni, mitől is olyan rettenetesen nehéz egy
lassú, kétoldalas mazurka, miért kell ezeket elkerülni. Ezt abból
következtetem, hogy valóban kevesebb mazurka volt műsoron, de az
elhangzott darabok választása továbbra sem a legszerencsésebb.
2010-ben, a Chopin-év
tiszteletére készítettem egy Chopin témájú előadássorozatot, melynek egyik
része a lengyel táncokról szól, és segít megérteni, hogy mi is valójában egy
Chopin-mazurka. Több helyen hangzott már el ez az előadás, és meg kell mondjam, a jelenlevő kollégák döbbenten hallgatják
a benne foglalt ismereteket.
Az előadás céljai:
1. feltárni a „mazurka” szó
gyűjtőfogalom voltát,
2. elhelyezni a „mazurka” fogalmon belül a Chopin mazurka fogalmát,
3. elérni, hogy azok, akik ezt az előadást végighallgatják, már
ne gondolják azt, hogy a mazurka egy
lengyel tánc,
4. segítséget nyújtani ahhoz, hogy érezhető legyen az egyes
darabok valódi nehézségi foka és előadási módja. Ezek alapján pedig a
kollégák helyes döntést hozzanak a darab választásával kapcsolatban.
Ami az általános, minden zenei
korszakot átívelő, mindenféle zenei műfajt érintő problémákat
illeti, a következő dolgok hívták fel magukra a figyelmemet
legtöbbször:
1. Pedálhasználat mennyisége
és minősége. Nagyon sok, a darabot élvezhetetlen állapotába taszító
pedálozást hallottunk – legalább is a mi helyszínünkön. Nem tudom ezt
megérteni, mert két éve ez a probléma nem volt számomra annyira
„fülbeötlő”, mint most. Nagyon megdöbbentett.
3. Súlyos-súlytalan kezdések-befejezések. Gyakori
hiányosságok. Bonyolult, nehéz témakör. Több figyelmet érdemelne, több
következetességet, több türelmet.
A következő gondolataim is
régebbi keltezésűek, és ezek sem akarnak elavulni:
1. Nem tudom megérteni, hogy
töménytelen mennyiségű „24-karátos zene” létezése mellett miért kerülnek
választásra – országos versenyekre is – olyan darabok, melyek a „tantermi
darabok” címet is alig érdemlik meg. Tudjuk, hogy annak idején, amikor minden
úri kisasszonynak – ha akart, ha nem – zongorázni kellett tanulni, sok, ún. szalonzene-gyűjtemény látott napvilágot. A kétes
művészi színvonalú művek még vidáman éltek a XX. sz. első
felében, egy részük még a XX. sz. második felében is éldegélt, és – sajnos –
igénytelenül szerkesztett gyűjteményekben manapság is találunk
belőlük. Darabok választása – nyilvános fellépésre – egy kicsit népművelési
feladat is. Ezt a tanár szakmai feladatának, sőt, szakmai-erkölcsi
kötelességnek tekintem.
2. Nem tartom helyénvalónak, ha
a növendék saját szerzeményét játssza akár a zongoravizsgán, akár más,
nyilvános fellépésén. Nagyra becsülöm a növendékek zeneszerzési próbálkozásait
és a tanári segítségnyújtást a szárnypróbálkozásokhoz, de egy zongoraverseny
nem zeneszerzési verseny. A tanári értékítélet nem engedheti meg, hogy ezek a
művek együtt szólaljanak meg az időtálló értékekkel – mindaddig, amíg
hasonló színvonalat nem képviselnek.
Engedje meg a kedves Olvasó,
hogy a zsűri elnökök után pár mondatban elmondjam saját véleményemet is:
Valóban örömet jelentett
számunkra, hogy a Chopin művek a zongoratanulás korai időszakában is
jelen vannak. A gyermekek fejlődése, a sokat emlegetett akceleráció
eredményezheti ebben az életkorban a romantikus művek érzelmi-indulati
telítettségi fokának elsajátítását. Megnyugtató lehet számunkra, hogy – amint
az első versenyeken előfordult – most dilettáns produkció nem volt hallható.
Reménykedjünk, hogy előbb-utóbb a sok jó szándékú kritika értő
„fülekhez” jut el és a következő évtizedek meghozzák a chopini
interpretáció tökéletesedését szűkebb hazánkban és azon kívül. Egészen
bizonyosra veszem, hogy a résztvevők között van olyan, aki az eljövendő
években a pódiumon ezt a fejlődést felmutatja majd a zongorairodalom más
stílusaiban is.
Néhány szó az elhangzott Bartók
művekről:
A tanárképzésben
mennyire/eléggé súlypontozzuk azt, hogy a szöveges dalokon alapuló műveket
énekeltessük és ismertessük meg a szöveget? Ez támpont a karakter és a hangulat
megéreztetésében, valamint a tempó és a metrum pontosításában. A Mikrokozmosz
pedig olyan kincs a zongoraoktatásban, melynek fel nem használása komoly
negatívumot jelenthet a továbbiakban.
Minden előadott műre
vonatkozik az, hogy meg kell találnunk a megfelelő hangzásarányokat a két kéz tökéletesen kifejlesztett önállósága
által. Ezen kívül: az egyik kézben hosszú hang van, a másikban rövid; nem lehet
mindkettő azonos hosszúságú, illetve rövidségű!
A Gyermekeknek c. művekben
sokszor előfordul, hogy tenuto és staccato billentésmód egy időben kell, hogy
létrejöjjön. Ezekben a művekben különben a tenuto,
mint artikulációs jel fontos hangot is jelent, illetve jelezni kíván -
hangerőtől függetlenül.
Szabad legyen egy-két mondatban
szakmai életem kissé szomorú és megrendítő epizódját itt elmondanom.
Hónapokkal a verseny előtt – nehéz döntést hozva – jeleztem, hogy
energiáim fogyatkozása miatt le kell mondanom a további
zsűrizésekről, amely az elmúlt tizenegy évben sohasem szakadt meg. A
nemes lelkű Darska Izabella művésznő a
gálahangversenyen megilletődötten, megható szavakkal köszönt el tőlem
a közönség „együtt érző” reagálása közepette. Mindent, mindent nagyon
köszönök!
A gálaversenyen játszó fiatalok a legnagyobbakkal
összemérhető előadásban szólaltatták meg a műveket. Rendkívüli
technikai perfekció, tökéletes zenei értelmezés és
nagyfokú muzikalitás jellemezte játékukat. A versenyen résztvevő
növendékeknek és a tanár kollégáknak is bizonyára hasznára vált e nagytehetségű
zongoristák meghallgatása. Darska tanárnő
áldozatos szervező munkája, valamint külföldi kapcsolatai révén jutottunk
ehhez a nagy élményhez.
Egy érdekes momentum emlékeztetett bennünket a
Ferenczy versenyre 2014. január 22-én. Dr. Hargitai Imre, a budapesti Bartók
Béla Zeneművészeti Szakközépiskola zongoratanszakának
vezető művésztanára megszervezte a verseny kiemelkedő
produkcióinak bemutatását a Bartók Szakiskolában, valamint ehhez kapcsolódóan –
szinte családias légkörben – meghallgathattuk a III. Bécsi Nemzetközi Bartók
Béla Zongoraverseny győzteseinek műsorát is. (A bécsi verseny
főszervezője Ott Éva zongora művésztanár.)
A hangverseny után az orgona teremben fogadás
volt.
A kollégák és a növendékek megismerhették a
Szakközépiskola légkörét, megtapasztalhatták a barátságos fogadtatást,
beszélgethettek a Szakiskola tanáraival is. Reméljük, hogy ezek közül a
növendékek közül többen életük folyamán éveket fognak ott eltölteni. Sok ilyen
kellemes és sikeres rendezvényen szeretnénk részt venni és mindannyiunk nevében
köszönjük!
A továbbiakban sok sikert
kívánok minden résztvevőnek! Kívánom, hogy sok-sok áldozatos munkájuknak
legyen eredménye; továbbá Izabella asszonynak ez a missziója, a különleges
ügyszeretet, a nagyfokú szakmai hozzáértés hozzon rendkívüli elismerést
hazánkban és külföldön egyaránt!