ASZTALOS ANDREA*
GYERMEKEK
ÉS FIATALOK HANGKÉPZÉSE, HANGKÉPZÉSI
PROBLÉMÁI
Napjainkban szinte valamennyi gyermek és
felnőtt valamilyen mentális betegségben szenved. Elfelejtődött a test, a lélek
és a szellem elválaszthatatlan egységének ereje, mert az önmegvalósítás beteges
hulláma háttérbe szorította az érzelmi intelligenciát, azt az erőt, amely az
élet valamennyi területén, valamennyi korosztály számára nélkülözhetetlen. Az
érzelmi intelligencia azonban csak szépséggel, katartikus művészi élménnyel,
egyetemes és autentikus értékek közvetítésével, valamint olyan önmegvalósító
életfelfogással őrizhető meg, amely közösségépítő jelleggel funkcionál. Sőt
mindennapi táplálékként öngyógyító hatást kifejtve, elősegítheti és
helyreállíthatja a természetes és harmonikus testi – lelki – szellemi
egyensúlyt.
Minden zenei élmény:
·
fokozza
az önértékelést, az önkifejeződést, a kommunikációt, az empátiát, az önuralmat,
a memóriát, a szellemi fejlődést, a rendezettség érzetét.
·
támaszt
nyújt,
·
feszültséget
old,
·
fájdalmat
csillapít,
·
megvigasztal,
·
lelkileg
megtisztít,
·
konfliktusoldó,
·
reszocializáló,
·
energetizáló,
·
hangulatjavító,
·
inspiráló,
·
stresszoldó,
·
relaxáló,
·
nyugtató,
·
aktivizáló,
·
emóciós,
fantáziát fejlesztő,
·
esztétikai
ízlést alakító hatása is bizonyított.
Kodály az éneklést tartotta az aktív zenélés legtermészetesebb
módjának.
Szerinte „az ének felszabadít,
bátorít, gátlásokból, félénkségből kigyógyít. Koncentrál, testi-lelki
diszpozíción javít, munkára kedvet csinál, alkalmasabbá tesz, figyelemre-fegyelemre
szoktat. Egész embert mozgat, nemcsak egy-egy részét. Fejleszti a közösségi
érzést. Kifejleszti, csírájában minden emberben meglevő zeneérzéket, ezzel
megadja a műveltség alapját, amivel eztán szebbé, gazdagabbá teszi egész
életét.”
A hang az önkifejezés egy eszköze. Attól
függően intim, vagy intimebb, hogy eszközzel hozzuk-e létre, vagy közvetlenül,
például énekléssel. Az eszköz használata ugyanis a külvilággal szemben védelmet
jelent, bár a zenélőt fejezi ki, hiszen ő szólaltatja meg általa a zenét, de eszköz
nélkül a zenélő sokkal mélyebbről és mélyebben nyilvánul meg.
Sajnos ma már a szóbeli megszólalás
is gondot okoz sok gyermeknek és felnőttnek, nemhogy az éneklés! Pedig Kodály
figyelmeztet arra, hogy az ének felszabadít! Igen, ha mernének énekelni! De nem
mernek sem énekelni, sem érzelmeiket kimutatni, mert szorongnak, félnek
a vélt vagy valós elvárások miatt,
helyette sokszor szomatikus tüneteik lesznek, s ezek is meggátolják őket az
éneklésben. Dr. Szendi Gábor szerint jól ismert, hogy a nyálkahártyák nagyon
érzékenyek a szorongásra, melynek következményeként a rekedtség, torokkaparás
vagy gyulladás, orrdugulás, kötőhártya-gyulladás alakul ki. Szemben az
elterjedt orvosi nézetekkel, miszerint ilyenkor csak beképzeltek a tünetek,
fontos kihangsúlyozni, hogy ilyenkor valóban kialakulnak reverzibilis
elváltozások a szövetekben, ahogy a szorongás sem
pusztán 'lelki élmény', hanem a
pszichológiai rendszerek helyzethez inadekvát működése. Ez is bizonyítja, hogy
van pszichoszomatikus összefüggés a szorongás és a hangadás kapcsolata
esetében. Ilyen helyzetben az elvárt teljesítménynek nem megfelelve pl. tiszta,
átélt éneklés vagy összefüggő szóbeli megnyilvánulás - önmaguk előtt (s mások
előtt) is megszégyenülnek, s ez a frusztráció egy életre összekapcsolhatja a
szorongást a hangadással. Pedig mindenféle hangadásnak kommunikációs szerepe
van: a gyerek gőgicsélésének, a bánat sóhajának, az öröm kacagásának, a
vidámság hahotázásának, a fájdalom kiáltásának, a düh fogcsikorgatásának,
ordításának. A probléma az, hogy a társadalmi viselkedésnormák vélt, vagy
tényleges elvárásai miatt - önkifejezési skálánk közel sem ilyen differenciált,
inkább csak a szavakra korlátozódik, s e szavakhoz kapcsolódó érzelmeket még
olyan esetekben sem jelezzük, illetve mutatjuk ki, vagy csak részben tesszük
ezt, amely esetekben ezt a közös megegyezésen alapuló viselkedési szabályaink
lehetővé tennék.
Nagyon fontos, hogy ismerjük meg
magunkat, lelkünket, testünket, érzéseinket; hogy tanuljuk meg rezdüléseinket
észrevenni, kifejezni, megérteni és kezelni, mert így másokat is jobban
megértünk majd, s empátiánk is érzékenyebb lesz. Erre vezessük rá
növendékeinket is. Megkeresni az örömforrást, tenni, dolgozni azért, hogy
örülni tudjunk, és örömet adni tudjunk, ehhez lelkierőre van szükség.
Zenepedagógusként szem előtt kell
tartanunk a következőket:
1.
„Az
egyik legcsodálatosabb testtanulási gyakorlat az éneklés. Eközben ugyanis a
gyermek agyának olyan virtuóz módon kell a hangszalagokat modulálnia, hogy
hajszálpontosan a megfelelő hang jöjjön ki. Ez a lehető legjobb finommotorikus
gyakorlat, és ugyanakkor feltétele minden későbbi, nagyon differenciált
gondolkodásmódnak is.” (Gerald Hüther
német agykutató és fejlődés neuropszihológus, Élet és Tudomány 2009/13)
2.
„A
hangképzés használata, a játék, beszéd, dudorászás, éneklés során fejleszti a
térbeli tájékozódást, a figyelmet, a hangok egymástól való megkülönböztetését
és a memóriát. A zenén át az érzékszervek működése finomodik, és a nyelv zenei
és ritmikus összetevői elősegítik a magasabb szintű megismerő tevékenységét. A
zene segíti az agy és a test együttműködését a hangok együtthangzására, és így
a test önmaga egy kifejező eszközzé, hangszerré válik.” (Sally Goddart Blyte A kiegyensúlyozott gyermek című könyve)
3.
Az
énekhang teljes szépségében akkor szólal meg, ha a légzés, gége, (a
hangindítás), a rezonancia viszonyok, és az énekes zene fonetikai jelenségei
helyesen működnek. Ahogy a zenei elemek tanítása korosztályonként másfajta
megközelítést kíván, ugyanúgy a hangképzésnek is minden szempontból
alkalmazkodnia kell az ember életkorához.
4. Mihelyt a lélek szabadon, akadályok
nélkül közölheti magát, előáll a hiánytalan művészi hatás.
Kodály: Visszatekintés I. (Gyermekkarok) 39 45 p./ -41 p.
5. „Az énekkel és mozgással telített tevékenység érzelmekkel serkenti
az agy működését, változatos hallási, látási, mozgásos (auditív, vizuális,
motoros) ingereivel aktivitásra készteti." (Kokas Klára:
Képességfejlesztés zenei neveléssel)
6. „Vannak a léleknek régiói,
melyekbe csak a zene világít be.” (Kodály)
7. „Van az emberi érzés- és
gondolatvilágnak egy rétege, amit csak a zene tud kifejezni, és semmi más.”
(Kodály)
8. „A zene azon hatalmas eszközök
egyike, amellyel a pedagógusok a lélek formálására rendelkeznek.” (Duhamel)
Előfordulhat, hogy a hangadó szerv teljesen
egészséges, mégis hang alig vagy egyáltalán nem keletkezik. A jó hangfunkcióhoz
több szükséges, mint a jó szervi működés. Szükséges az egész organizmus, az
egész személy belső késztetettsége, hogy a szerv teljes mértékben megfeleljen
feladatának. Ha minden rendben van, akkor jó a hangulatunk, és akkor van
rendben a hangunk is. A hang azonban visszahat a hangulatra és javíthatja azt.
A hangélmény visszahat a személyiségre: A hangtudatban mindig változik lényünk,
ami annyit jelent, hogy amikor a saját hangomat megtapasztalom, és intenzíven
megélem, valami megváltozik a személyiségemben.
Mai rohanó világunkban egyre több olyan
gyerekkel találkozik az ember, akik valamilyen hangképzési zavarban és / vagy
hangképzési hibában szenvednek. Ezek mind visszavezethetők a rossz
testtartásra, nem megfelelő levegővételre (magas légzés; üres légzés),
különböző izmok alul-, vagy túlműködésére, a test túlfeszítettségére vagy éppen
petyhüdt tartására, az ajkak és a nyelv nem megfelelő mozgására, a
természetellenes szájnyitásra, sőt mindennek pszichés okai is vannak. Ezek mind
befolyásolják a gyerekek személyiségének fejlődését. Ugyanakkor különbséget
kell tennünk a hangképzési hibák és a hangképzési zavarok között.
Hangképzési zavarok alatt a beszédhang különösen rossz hangzását értjük, amely minden
esetben károsító hatással van az énekhangra is. Itt a beszédhang és az énekhang
is károsodást szenved. Ennek gyógyításához, javításához feltétlenül a képzett
hangképzéstanáron kívül foniáter, logopédus, illetve terapeuta segítségére is
szükség van.
Hangképzési zavarokra utalhatnak a
következők:
1.
Ha
gyermek beszédhangja:
·
jóval
mélyebben szól, mint az ugyanilyen korú gyerekeké
·
jóval
magasabban szól, mint a többi gyereké
·
élesen,
visítva szól
·
túl
halkan szól
·
túl
hangosan szól
·
suttogva,
akadozva. szinte hallhatatlanul szól
·
nyomottan,
préselten, túlzott feszességgel szól
·
rekedten
szól
·
fátyolosan
szól
·
egyhangúan,
monotonon szól
2.
Ha
a gyermek hallhatóan, kapkodva veszi a levegőt
3.
Túl
gyorsan, hadarva beszél.
4.
A
beszédhang torz és érthetetlen.
Ha a gyerekek beszédhangja rekedten és
préselve vagy túl mélyen szól, akkor az éneklésnél egyáltalán nem találják a
hangokat. Hosszabb, tartósabb terhelés következtében az izmok teljesen
elfáradhatnak és a hangszálak komplett zárása teljesen lehetetlenné válik.
Ennek következménye, a levegős és erőtlen beszédhang és a kapkodó levegővétel.
A hiperfunkcionális
diszfónia a hangképzési zavarok leggyakoribb formája a gyerekeknél, ami a
hangképző szervek túl erőteljes használatán, túlerőltetésén alapszik, melynek
következtében a hangszálak állandóan túlterheltek.
A hangképzési zavarban szenvedő gyerekek:
·
kommunikációs
képessége korlátozott
·
érzéseket,
hangulatokat rosszul tudják kifejezni
·
problémájuk
van a beszéddel
·
nem
szívesen olvasnak fel hangosan az iskolában
·
gyakran
nem tudnak együtt énekelni a többiekkel, mert a hangokat egyáltalán nem
találják (Nem keverendő össze a „dörmögve” éneklőkkel!)
Hangképzési hibák esetén a hangproblémák elsősorban az énekhangban jelentkeznek, itt hallhatóak
jól, melynek bár nincs nagyon veszélyes károsító hatása a beszédhangra, de az
esetek többségében megfigyelhető negatív következmény a beszédhangban is. (pl.
levegős énekhang – levegős, fátyolos beszédhangot is eredményezhet). Ezek a
hibák megfelelő gyakorlatokkal, célzott fejlesztéssel, kitartással, türelemmel
és idővel javíthatók, hangilag képzett, a gyerekhangok sajátosságait jól ismerő
hangképzéstanárok, illetve kórusvezetők segítségével.
Egy rekedt vagy rikácsoló hangzású
gyermekhang nem természetes!
A gyermekhangokat fokozatosan,
lépésről-lépésre, az életkornak megfelelően fejleszteni kell.
A test lanyhasága vagy túlfeszítettsége
egyaránt hangképzési problémákat eredményeznek.
Központi szerepet játszik a hangképzésnél a
fül, az agy és a hang közötti harmonikus kapcsolat. Ha e három terület között
nem megfelelő az együttműködés, akkor keletkeznek a hangképzésben hibák és
zavarok.
Első lépésben tisztázzuk, hogyan szól, és
hogyan nem szólhat egy egészséges gyermekhang, egy fiatal lány illetve fiú hang
a mutálás után.
Milyen az egészséges gyermekhang?
· világos színű, könnyű, vékony,
fejhangszerű, lebegő, fénylő, csillogó, csengő, mozgékony, nem levegős, nem
mesterkélt, nyomás nélküli, természetesen nem túl hangos, mély regiszterben
könnyű
Hogyan nem szólhat a gyermekhang?
· keményen, nehézkesen, túl hangosan,
sötét színezetben, fénytelenül, durván, nyersen, érdesen, levegősen, rekedten,
préselve, rikácsolva, nem mozgékonyan, görcsösen, mély regiszterben túl
vastagon (testesen) és ugyanakkor magas regiszterben gyéren, üresen.
Milyen az egészséges fiatal lányhang a mutálás után?
· kerek, teltebb és nőiesebb, mint a
gyermekhang, fénylő, sugárzó, puha, lágy, csengő, rugalmas, lendületes,
mozgékony, nem levegős, mély regiszterben is erőteljes.
· A mutálás miatt időnként rekedtes
időszakok vannak, amik maguktól eltűnnek.
Hogyan nem szólhat a fiatal lányhang a mutálás után?
· gyerekesen, csipogóan, nazálisan,
üresen, gyéren, levegősen, lenehezítve (mozgékonyság nélkül), csak mellhangon,
rekedten, rikácsolva, görcsösen nyomással, mesterkélten, operai hangon, túl sok
vibrátóval
Hogyan szól egy fiatal férfihang közvetlen a mutálási időszak után?
· korlátozott hangterjedelemben, még
kicsit rezgő, kicsit kemény és merev, néha kicsit csikorgó, néha rekedt és
nyers, merev és fénytelen
HANGKÉPZÉSI HIBÁK
Hangképzési hibák okai:
1. Megbetegedés:
A légút krónikus megbetegedése, különösen az
asztma és pszeudokrupp, súlyos köhögés vagy a légút nyálkahártyájának allergiás
reakciója, ami gyerekeknél gyakran és jelentős befolyással van a hangi
fejlődésre és hangi képességekre.
2. A
gyakorlás hiánya
Ha a gyerekekkel egyáltalán nem vagy csak
keveset éneklünk, akkor ők nem tudnak a hangképzéssel kapcsolatban
tapasztalatot szerezni. Ennek következtében a hangérzékelésnek és a hang
produkálásának együttműködése nem jön létre. Pl. a hiányzó gyakorlás miatt van
az, hogy a gyerekek egy része „dörmögve, morogva” énekel.
3. Hibás, rossz példakép
Sok fiatal az ö pop kedvence hangjának
utánzásában találja meg a saját hangi kifejezési lehetőségeit. Ezt gyakran
jelentős erőkifejtéssel (nyomással, préseléssel) vagy egyes rezonancia
területek túlhangsúlyozásán keresztül (pl. izolált mellregiszter vagy
nazalitás), illetve üres, gyerekes vagy durvább rekedtes hangadással éri el.
4. „Magas légzés”
A belégzés többnyire a mell-, és a bordaközi
izmokkal történik, melynek látható jele a mellkas és a vállak felemelkedése,
magasra húzása. A felső bordák megnagyobbodnak, megemelkednek, hogy több
levegőt tudjon beszívni a gyerek eközben a rekeszizom csak kicsit vagy
egyáltalán nem vesz részt aktívan a légzésnél.
Következményei:
· a túl hangos belégzés
· rövidlélegzet, nagyon rövid motívumra
elegendő lélegzet
· magas gégeállás
· túl mély éneklés
· kemény hangindítás
· durva, rekedt és préselt hangadás
Egy mélyebb légzés keletkezését a sok ülés – az
óvodában és az iskolában - akadályozza.
Nagyon gyakori a gyerekeknél a „magas légzés”.
Ellenszer:
· testtartási- és lazítógyakorlatok a
légzés normalizálásához
· a helyes légzőmozgások tudatosítása
· a rekeszizom aktiválása
· munka képekkel, képzetekkel és
mozgással
· a légzésalapok gyakori ismétlése
Az leggyakoribb hangképzési problémák:
1. éneklés levegős, fátyolos hangon
2. éneklés üres, vékony (gyér) hangon
3. éneklés nyomott, préselt, forszírozott
hangon
4. éneklés rikácsoló hangon
5. éneklés izolált mellhangon
6. éneklés „dörmögő, brummogó” hangon
1. Éneklés levegős, fátyolos hangon
Élettani jelei:
A hangszálak nem zárnak teljesen; a levegő hallhatóan elillan
Okai:
· hiányos légzésfeszültség, amely
gyakran petyhüdt testtartással párosul
· hiányos levegőtámasz
· „magas légzés” illetve „üres légzés”
Következményei:
levegős hang; csekély hangerő; hiányos artikuláció. Gyakran csak rövid
dallamokat tudnak elénekelni.
Látható jelei:
beesett testtartás; csekély ajakaktivitás; petyhüdt mimika; alulvezéreltség
Ellenszerei:
· testtartás kiegyenesítése (testtartásra,
belső tágasságra figyelni)
· szájnyitás legyen hosszú és keskeny
· rágómozgások
· test aktiválása (mozgások,
gimnasztika) – intenzitás, élénkség, energia
· artikulációs gyakorlatok: a
mássalhangzók intenzitása és fürgesége fontos
· staccato gyakorlatok
· hasznos magánhangzók: i, e, ü
· előnyös mássalhangzók: b, d, g, c, r
· affektálva, drámaian sok energiával
játszani és beszélni
· különböző hangszínek alkalmazása
Képek, képzetek:
· „inalare la voce, non dare”=
„meginni” a hangot, nem kiadni
Énekelni a belégzés képzetével, de
semmiképpen sem visszatartani a levegőt! Húzómozgások elképzelése. A hang
befelé áramlik.
· Képzeletben a száj elé helyezett
gyertya lángja nem aludhat ki énekléskor.
Mozgások:
· lábujjhegyen járni (Ez éberebb
alapfeszültséget eredményez)
· a teremben hátrafelé menni és közben a
hangot „meginni”
· bőröndöt megemelni vagy vinni.
· rágómozgások éneklés közben
· a szegycsont 1 cm-rel emelkedjen meg
· húzómozgások
· vezetett körmozgások
Tananyag:
Főleg erőteljesebb, vidám és lendületes karakterű dalok
2. Éneklés üres, vékony (gyér) hangon
Élettani jelei:
szájüreg illetve a rezonanciatér csekélyen innervált
Okai:
Rezonanciatér csekély innervált; üres légzőmozgás; túl kicsi szájnyitás; nyelv
lustasága; téves hallásszokások; magas légzés; testi alulfeszültség
Következményei:
üres, infantilis hangzás; csekély hangerő; néha levegős; kicsi hangterjedelem;
a hangzás felhangszegény és inkább cincogó; az artikuláció nem megfelelő; nincs
zenei megformálásra lehetőség
Látható jelei: kicsi
vagy túl széles szájnyitás; csekély testtámasz. Az összhatás: néha flegmaság és
dekoncentráltság jelei a gyereken.
Ellenszerei:
· a test aktiválása, intenzitás,
éberség
· intenzívebb légzés (rekeszizom
aktiválása), fürgeség
· levegőtámasz kidolgozása staccato gyakorlatok
segítségével (Képzeld el, hogy pl. kicsi emberke vagy manó a trambulin közepén
fel-le ugrál)
· a száj puha, függőlegesen nyitva;
tágasság a szájban és a torok érzése; ásításérzés
· barátságos, vidám arckifejezés (belső
mosoly)
· fantázia, érzelem, gyermeki
képzelőerő mozgósítása – különböző hangszínek alkalmazása
· előnyben részesített mássalhangzók:
b, d, g, n, m, r
· előnyös magánhangzók: u, o, a, ö
· élénk artikulációs gyakorlatok
elegendő tágassággal a szájüregben.
Képek, képzetek
· „Tégy úgy, mintha operaénekes
lennél!”- affektált játék és beszéd
· Törpe vagy manó áll a rekeszizmon,
ugrál, ahogy egy trambulinon szoktak
· Szájnyitás, mintha kígyó lenne –
éneklés előtt ásítás – belső nyitás!
Mozgások:
· rágómozgás éneklésnél
· belső és külső tágasság keresése
· lendületes gyakorlatok
· nagy karmozdulatok
· gyakorlatok egy teniszlabdával vagy
egy gumilabdával
· egy lábon éneklés
Tananyag:
előnyben részesüljenek a lendületes darabok erőteljes karakterrel
3. Éneklés nyomott, préselt, forszírozott hangon
Élettani jelei:
túl magas levegőnyomás; a fújónyomás felfeszíti a hangszalagokat
Okai: feszes
test; gyakran görcsösség a torokban, vállakban, térdekben és ezzel együtt a
gégében is. Megfeszített illetve görcsös hasfal; passzív rekeszizom; magas
állású gégefő; hiányos fejrezonancia; vagy pszichés okok.
Következményei:
erőltetett és préselt hangadás; reszelőzajok; túl nagy hangerő; hiányos
flexibilitás; kemény hangindítás; gyakran regiszterváltás (hangmegtörés). Kicsi
hangterjedelem; kevés magasság; intonációs problémák
Látható jelei: megfeszített
test; magasra húzott vállak; görcsös kezek; magasra nyújtott és előretolt fej;
előretolt áll; merev arckifejezés; a fej követi a dallamot
Ellenszerei:
· lemondás a nagy hangerőről, forte-ról
„Simogatni” a hangot (puha, lágy hangindítás)
· testtartás javítása – különösen a
fejtartásra kell figyelni
· alsó állkapocs és az arcizomzat
lazítása
· testi lazaság és lazítás, ének mozgással
· légzés lazítása (hasfal)
· játékos gyakorlatok könnyedséggel
· artikulációs gyakorlatok
· előnyös magánhangzók: u, o
· előnyös mássalhangzók: p, t, k, f, s,
sz
· új hallási szokás kifejlesztése
· több fejrezonancia alkalmazása
Képek, képzetek
· a hangot „lélegeztessük”, levegőt
küldeni vele, de nem kilehelni
· a levegő nem rekedhet el = folyik,
áramlik
· a hang puha és bársonyosan/puhán
simogat, minden frázis piano-ból indul
Mozgások:
· járás
· rázómozgások a térdből és különösen a
kezekből
· kicsi felmozgások:” igen-nem”,
„jobbra-balra”
Tananyag: főleg
könnyű és lágy karakterű dalok
4. Éneklés rikácsoló hangon
Élettani jelei:
az ínyvitorla garatfalhoz való hozzásimulása miatt a szájrezonancia elveszik. A
gége magasra csúszik.
Okai: túl
széles szájnyitás; túl hangos és mély éneklés; hibás hangzásképzetek és hallási
szokások; hiányos fejrezonancia; magas légzés
Következményei:
a szájüreg, mint rezonátor elvesztése. A gége magasra csúszik. Egy túl nyitott,
éles és infantilis hangzás keletkezik. Gyakran regisztertörés keletkezik.
Intonációs problémák; a ritmus gyakran nehézkes; legato éneklés alig lehetséges;
nem szép összhangzás
Látható jelei: száj
tágra nyitása; a fej felfelé irányul; állkapocs előretolt; görcsös, merev
vállak; mozgó testbelépés. Figyelem!- Aktív és lelkes összhatást kelt.
Ellenszerei:
· lemondás a forte-ról. Minden frázis
piano-ból induljon!
· a szájnyitás tudatosítása, az alsó
állkapocs laza engedése és nem a száj felszakítása, tágra nyitása
· szájnyitás: keskeny és hosszú
· előnyös magánhangzók: u, o, ü, ö
· előnyös mássalhangzók: n, ng, m, s,
f, laza állkapoccsal
· hallásgyakorlatok és a
hangzásesztétika felébresztése
· fejrezonancia elősegítése zümmögő és
glissando gyakorlatokkal felülről
· lazítógyakorlatok és slampos
artikuláció
Képek, képzetek
· a hang simogatása, szájüreg
bársonyossá tétele
· szájnyitás, úgy mint egy kígyó, de
elől inkább kicsire nyitni – fogak ne legyenek láthatóak
· nézési irány inkább lefelé
· a hang mindig fentről jön, világos,
súly nélkül helyezzük el
Mozgások:
· puha, lágy folyó mozgások pl. fekvő
nyolcas festése
· ringató, lengő mozgások a test előtt
A térdek és a csípő rugalmas.
Tananyag: dalok
folyó, legato, puha, lágy karakterrel és csak kicsi hangközugrással
5. Éneklés izolált mellhangon
Élettani jelei: Túlzott mellrezonancia használata; a mellregiszter túlhangsúlyozása;
mindig a teljes hangszalagok rezgése, részrezgés nélkül
Okai: felszorult,
magas légzés; a hangszalagok teljes rezgésének megtartása annak fizikai határa
felett; túl hangosan és túl mélyen való éneklés; testi túlfeszítettség
Következményei:
Terjedelmesebb, de durvább hangzású hang; magas hangok hiánya; a hang megtörik
a regiszterváltás területén; nem lehetséges egy regiszterben énekelni; a hang
kevésbé rugalmas és mozgékony; kevés a dinamikai és kifejezési lehetőség;
tartós károsodás lehetséges az ének-, és a beszédhangban
Látható jelei:
nagy szájnyitás; magasra emelt fej; az alsó állkapocs előretolása; feszes
testtartás; magasra felhúzott vállak. Figyelem: látszólag aktív, lelkes összhatás
Ellenszerei:
· átmenetileg le kell mondani a mély
lágéban való éneklésről, de legalább is tilos mélyen a forte éneklés
· ajánlott a „mezza voce”, mindig
piano-ból induljunk
· helyes testtartás
· mélylégzés, tudatos rekeszlégzés.
rekeszizom aktiválása
· hang fejlesztése a fejregiszterből,
többnyire fentről lefelé menő gyakorlatokkal: glisszandogyakorlatok m, ng, u,
o, ü
· részrezgést elősegítő magánhangzók:
i, e, ü, ö, u, o
· előnyös mássalhangzók: n, m, ng, z
· hallásgyakorlatok, szép és fényes
hang érzékelésének kifejlesztése
· lágy, precíz belépések, hangindítások
könnyed ásítás-, és mosolyérzéssel együtt (csodálkozás, szemek területe
nyitott, élő)
Képek, képzetek:
· a hangokat egy fonálra felfűzzük
· barátságosság (vékony hangadás): „Ha
te szép és kellemes hangot akarsz énekelni, akkor ezt egy szép, vidám arcba
kell ültetned.”
· egy lábon énekelni
· előadás, ahogy egy könnyű, világos és
magas szoprán énekel
Mozgások:
· Lendületes mozgások lány és folyékony
sorrendben.
· testtől elvezetett mozgások
· egyensúlygyakorlatok
· rázó, lazító mozgások
Tananyag:
Könnyed, de lendületes karakterű dalok. Kis
hangterjedelem. Lehetőség szerint ne menjem e’ alá.
6. Éneklés dörmögő, brummogó” hangon
Azokat a gyerekeket nevezzük „dörmögőknek”,
akik nem tudják a dallamot annak valódi irányának megfelelően visszaénekelni.
Ezek a gyerekek egy a hallás, agy és hangképző szervek közötti funkciókapcsolat
hiányosságában szenvednek. Koordinációs zavar lép fel a hallás és a hang
között. A „dörmögők” nem tudják felvenni együtténekléskor a hangmagasságot,
lágét.
A „dörmögőknek három típusát
különböztethetjük meg.
1.
„beszédlágéban
éneklők”: Akik néhány hangon „énekelnek” a beszédhangjuk területén maradva. Nem
tudják érzékeltetni, hogy merrefelé, milyen magasságban mozog a dallam. sem
irányt sem magasságot nem érzékelnek ezáltal visszaadni sem tudják. Nem
érzékelik az adott lágét, hangmagasságot és hangmagasság különbségeket egy dal
éneklésekor. Nincs tapasztalatuk abban, hogy hogyan tudja a különböző magasságú
hangokat a hangképző szerveivel előállítani.
2.
„hamisan
éneklők”: A nagyobb hangmagasság változásokat gyakran csak kisebb változásnak
érzékelnek és így adják vissza. Pl. tiszta kvint ugrást csak nagy szekundnak
érzékel
3.
„mélyen
éneklők”: mindig, mindent túl mélyen énekelnek, dörmögnek.
A „dörmögők” mindaddig nem tudják, hogy
hamisan énekelnek, amíg valaki nem mondja ezt meg nekik.
A hang és a hallás koordinációja a legtöbb
„dörmögőnek” megtanítható, de ehhez sok idő, türelem, tapasztalat és megfelelő
gyakorlatok szükségesek.
Ellenszerek:
· testkontaktus: a dallam irányát, hangmagasság
különbségeket kézzel mutatni kell
· szemkontaktus: „énekeld a hangot a
szemembe!”
· hallásgyakorlatok: mély, magas
· koncentrációs gyakorlatok: egy kis
szünetet adjunk a felfogáshoz, mielőtt az adott hangot kiénekelné (meghallás –
átgondolás, felfogás – éneklés)
· zümmögő gyakorlatok alulról felfelé
(pl. rakéta, lift, hegymenet-völgymenet)
· imitációs gyakorlatok (állathangok
utánzása)
· „hanglabda” hordozása, dobása,
átadása
· „együttes hang, közös hang”
megtalálása
Fontos:
A gyerekek kizárólag csak egy világos
színű, csengő hangon éneklő tanárt tudnak leutánozni. Ezért nagyon fontos, hogy
a hangképzőtanár (nem magánénektanár!), illetve kórusvezető vékony, csengő
hangon énekeljen elő.
A helyes testtartás helyreállításához
és a könnyű levegővétel begyakorlásához
nagyon ajánlom az Alexander-technika alkalmazását már kisgyermekkortól kezdve
minden korosztálynak!
Az Alexander-technika
több mint száz éve az énekesek eszköze szakmájuk megalapozására és/vagy
képességük tökéletesítésére. Rodd-Marling mondta az éneklés megfogalmazásakor,
az éneklés és légzés mechanizmusát az a vágy tartja mozgásban, melyet önmagunk
kifejezésre juttatása mozgat. Ám az önkifejezés fokozására az élet más
területein is hajlamosak vagyunk arra, hogy mindent beleadva, izmainkat megfeszítve,
erővel hozzuk ki magunkból a legtöbbet. Ez nem minden helyzetben előnyös, mivel
ilyenkor a legtöbb izomcsoportot egységesen feszítjük meg, nem természetes
tónusában megőrizve azokat az izmokat, melyeknek az adott szituációban bizonyos
nyitásokat kellene, hogy lehetővé tegyenek. A nyak szabadsága, és minden apró
részletének feszültségmentessége elengedhetetlen az énekléshez. Figyelembe véve
a tényt, hogy szervezetünk egységes rendszerként működik, nem szabad
megfeledkeznünk a többi testrészünkről sem, melyek működése hatással van a
másikra.
Az Alexander-technika:
·
megtanítja,
hogy hogyan használjuk ki gerincünk teljes hosszát (a szokásos összegörnyedés
helyett)
·
hogyan
nyissuk mellkasunkat
·
hogyan
szabaduljunk meg a felesleges feszültségtől
·
a
mozdulatokat vezetve segít megérezni, hogy testünk hogyan működik optimálisan,
rendszerként.
A kifejezésre juttatás vágya nélkül
hangképző szervünk nem tud együtt működni az egésszel, mint rendszerrel. Ha
valaki ekkor énekelni akar, figyelme főként torkára koncentrálódik és úgymond
„csinálja” az éneklést.
Mi az a hangképző szerv, mellyel a zenei világban csodát lehet művelni?
Kissé elvont
megfogalmazásban, ez az a részünk, mely fejünk tetejétől a talpunkig átjár
bennünket, és amihez hozzátartozik a tüdőnk és a gége is. Mindezek több apró
részből állnak, és mindnek ébernek és aktívnak kell lennie, mielőtt az „egész”
működni kezdene.
Ha a légzés, gége, (a hangindítás), a
rezonancia viszonyok, és az énekes zene fonetikai jelenségei az ember
életkorához alkalmazkodva helyesen működnek, akkor megszólal az énekhang a maga
teljes szépségében.
A pszichés eredetű problémák, és a pszichoszomatikus megbetegedések
számának rohamos emelkedése figyelmeztető jel, melyet az éneklés, a zenélés, a
művészetekkel való foglalkozás megelőző lehetőségei szempontjából figyelembe
kellene venni az oktatás alsó, középső és felső szintjén egyaránt. A hangnak,
az éneklésnek közlő, önkifejező funkciója mára nagyrészt elveszett, s ennek
újratanulása segíthetné egyrészt a pszichés problémák megelőzését, másrészt az
örömteli éneklés, zenélés élményének megszerzését mindenki számára. A cél
(önkifejezés, öröm, személyiségfejlesztés) összekapcsolja a zenei nevelést a
zeneterápia hasonló célkitűzéseivel. A zenei nevelés és a zeneterápia nem
kioltják, hanem erősítik egymást. Cél: a harmonikus emberi lélek kialakítása.
Fontos egy felszabadult, kreatív és sikerélményt nyújtó légkör megteremtése,
amelyben lehetőség nyílik a felszabadult önkifejezésre, az önmagunkra és egymásra
figyelésre, kommunikációra zenén és mozgáson keresztül. Eredményképpen oldódnak
azok a blokkok, melyek gátolják a megfelelő viselkedést, teljesítményt.
A hangképzési hibák, ahogy már
említettem, megfelelő gyakorlatokkal, célzott fejlesztéssel, kitartással,
türelemmel és idővel javíthatók, hangilag képzett, a gyerekhangok sajátosságait
jól ismerő hangképzéstanárok, illetve kórusvezetők segítségével. Fontos a
gyermekhangok sajátosságának alapos ismerete, hiszen anélkül nem tudják
eredményesen javítani a tanárok a hibákat. Lényeges lenne különválasztani a
gyerekhangokkal is foglalkozó hangképzéstanárokat a magánének tanároktól,
hiszen az utóbbiak csak és kizárólag a mutálás lezajlását követően, tehát 16
éves kor utánra vonatkozó, arra alkalmas magánének tanítási módszert tanultak és
alkalmaznak, így nem tudják hogyan, milyen módszereket kellene alkalmazni a gyerekek
hangképzésekor. Jó hangképzéstanár meggyőződésem szerint ének-zene tanár,
karvezető képesítéssel rendelkező és egyben gyermek és/vagy ifjúsági kórusok
kórusvezetőiből kerülhetnének ki némi továbbképzés után. (Itt nem csupán a
zeneművészeti főiskolákon végzetteket, hanem az ELTE, JGYTF ének-zene,
karvezetés szakán végzett kollégákra is gondolok). A gyermekhangképzés egyéni
vagy kis csoportos (2-3 fős) formában lenne a leghatékonyabb. (Nálunk a Kodály
Zoltán Magyar Kórusiskolában már 25 éve ilyen keretek között zajlik a
hangképzéstanítás). Fontosnak tartom, hogy a jelenlegi ének-zene tanárképzésnél
is jelenjen meg a gyermek és ifjúsági hangképzés tantárgy, mivel ők is
gyermekhangokkal fognak foglalkozni. Nagy jelentősége lenne a hangképzés
tantárgy, mint szabadon választható tárgy felvételének az alapfokú
művészetoktatás zeneművészeti ágának tantervébe. Egyrészt a zeneiskolákban
működő gyermek-, és / vagy ifjúsági kórusok tagjainak egyéni hangképzési
lehetőségeként szolgálna, amely a kórushangzást nagyon pozitív irányban
befolyásolná, másrészt lehetőséget teremtene minden diák testtartásának,
légvételének, izomműködéseinek, hangadásának helyreállítására is, amely előnyös
lehet minden hangszert tanuló gyermek számára, akik a tanultak hasznát vehetik
a hangszerórákon, szerepléseken, vizsgákon. A hangképzés személyiségfejlesztő
hatása nagymértékű, amit nem szabad figyelmen kívül hagyni.
Az egyes hangképzési hibák javítására
alkalmas általam használt, jól működő, hatékony gyakorlatok sokaságát - és
ezeken felül ajánlott dalanyagot mellékelve - egy gyűjteménybe fogom
összeszerkeszteni, melyet igyekszem hamarosan egy könyv formájában megjelentetni
és a kedves zenetanár kollégák rendelkezésére bocsátani.
Az éneklés, zenélés
önmaga olyan élményt ad a tevékenységet folytatónak, ami belső
összerendezettséget eredményez. A zene képes felkelteni és fokozni az
aktivitást, feszültséget szabályoz, indulatokat kelt és levezet, nyugalmat
teremt, a legkülönbözőbb érzelmeket mobilizálja, serkenti a képzeletet,
képzettársítást, fantáziát, emlékeket; befolyásolja a közérzetet, alakítja a
viselkedést. Mindezek mellett jelentős az esztétikai hatása.
Beszéd nélkül is kapcsolatot teremt a gyermekek között, segít a gátlások
leküzdésében, és a feszültségek oldásában, és felébreszti a szunnyadó
képességeket.
Különösen ajánlatos az éneklés, zenélés:
tanulási nehézségek, tanulási zavarok, magatartási zavarok, önkifejezési
problémák, kapcsolatteremtési nehézségek, gátlásosság, közösségbe illeszkedési
nehézség, figyelemösszpontosítás nehézsége, és figyelemzavar esetén!
Azok a gyerekek, akik megtapasztalják az
éneklés és a zene varázslatos erejét, szívesen barangolnak a hangok, ritmus és
a lüktetés csodálatos világába.
" Mindenik embernek a
lelkében dal van,
és a saját lelkét hallja minden dalban.
És akinek szép a lelkében az ének,
az hallja a mások énekét is szépnek."
Babits Mihály
Irodalom:
Andreas Mohr: Handbuch der Kinderstimmbildung; Schott, Mainz, 1997
Babits Mihály: A második ének (1928)
Christiane Wieblitz: Lebendiger Kinderchor; Fidula Verlag,
2006
Evemarie Haupt: Hangterápia; Holnap Kiadó, 2006
Hámori József (2002): Az emberi agy és a zene, Hang és lélek,
Budapest, Magyar Zenei Tanács
Heinrich von Bergen: Unsere Stimme; Müller & Schade
Verlag, Bern, 2002
Karl-Peter Chilla: Handbuch der Kinderchorleitung, Schott
Verlag, 2003
Kokas Klára: Képességfejlesztés zenei neveléssel, Zeneműkiadó, Budapest, 1972.
Kodály Zoltán: Visszatekintés. Összegyűjtött írások, beszédek, nyilatkozatok
I. Sajtó alá rendezte és bibliográfiai jegyzetekkel ellátta Bónis Ferenc. Zeneműkiadó
Vállalat, Budapest, 1974
Lindbergerné Kardos Erzsébet: Zeneterápia;
Kulcs a Muzsikához Kiadó, 2005
Paul Lohmann: Stimmfehler – Stimmberatung; Schott Verlag, Mainz,
Paul Nitzsche: Die Pflege der Kinder-, und Jugendstimme; Schott, Mainz, 1970
Robert Göstl: Singen mit Kindern; Con Brio, Regensburg, 1996
Robert Macdonald-Caro Ness: Alexander-technika, Scolar Kiadó,
Budapest, 2007
Sabine Horstmann: Chorische Stimmbildung; Verlag Merseburger,
1996
Ulla Beushausen: Kindliche Stimmstörungen; Schulz-Kirchner Verlag, 2009
Urbánné Varga
Katalin: Zene és terápia; Zeneterápia, Kulcs a
Muzsikához Kiadó, Budapest, 2005
*Asztalos Andrea hangképzés, magánének,
szolfézs tanár és kórusvezető