A
színpadon tanultam meg mindent Beszélgetés
Miklósa Erikával Józsa
Ágnes Kritika| 2011.
május 31. Húsz
éve van a pályán, énekel a világ nagy operaszínpadain, s egyre többet
Magyarországon is. A MÜPA-ban Donizetti Szerelmi bájital című
vígoperájának Adináját, majd az Operaházban Verdi Rigolettójának Gildáját
énekelte. A karácsonyt az USA-ban töltötte, kilencszer énekelte el a
Varázsfuvola Éj királynője szerepét. A primadonnák többnyire
megközelíthetetlenek. Ön nem. Azt hiszem, az a legfontosabb, hogy
az ember sose felejtse el, honnan jött, ki is ő, és milyen a
személyisége. Egyszerűen ellenkezik a személyiségemmel, hogy én
mindenféle allűrökkel és a megközelíthetetlenség jelzőivel illessem
magam. Szerintem az a legfontosabb, hogy az ember a legtermészetesebben
csinálja azt, ami a hivatása, nem csak az életét. Nekem ez az ars poétikám. Sportolónak készült, aztán
kiderült, hogy nem lehet sportoló, és akkor énekesnő lett, s az Éj
királynője áriájával sikeresen felvételizett az Operaházban. Nagyon szerettem volna magasugró
szakedző lenni. Egy tizenöt éves lánynak, aki éppen azt sem tudja, hogy
milyen a nagybetűs élet, ez pszichésen nagyon nehéz. Sokat vívódtam, nem
találtam a helyem, és leromlott a tanulmányi eredményem. Az ének egyféle
kapaszkodó volt. Megemlíteném azt a tanárnőt, aki felfedezett, tanított,
s aki a máig ható alapokat adta nekem: dr. Madai Lilla. Ő hitt benne,
hogy fel tudok állni ebből a mélységből. Igaza lett. A sport és az,
hogy stramm, vidéki lány vagyok, mind segített abban, hogy nagyon gyorsan
váltsak. De azért nem volt az olyan egyszerű! Azon sem gondolkoztam,
hogy az Éj királynője szerep milyen fantasztikus, mert fogalmam sem volt
az operavilágról. Arról sem volt fogalmam, hogy ez az ária minden szoprán
vágyálma, „a” csúcsszerep. Vannak a szerepek és van az Éj királynője.
Ezt mindig külön emlegetik. De végül is nem foglalkoztam ezzel, hanem
örültem. Tanult előtte is zenét? Zenei tagozatos általános iskolába
jártam alsó tagozaton. Nem voltam annyira süket fülű, sőt
javasolták is a szüleimnek, amikor még óvodás voltam, és tehetségkutatók
járták az óvodákat, hogy jó lenne zenével foglalkoznom, mert nagyon jó a
hallásom, jó a ritmusérzékem, s erős, tiszta hangom van. De nem ebbe az
irányba mentünk el. Jött a középiskola, és akkor már az
operaénekesi pályára készült? Nem
összpontosítottam erre a területre. Nagyon korán bekerültem az Operába. Alig
voltam húszéves. Eléggé
nagy lépés ez, s nem is szokványos. Mielőtt valaki bekerül az
Operaházba, előtte több évig tanul a Zeneakadémián. Azért
ez meg volt tervezve. Lilla néni elővezette nekem, hogy mi a menet, hogy
a konzervatórium után jön a Zeneakadémia. Mindig
eléggé individuális személy voltam. Valahogy az én életemben semmi sem
történt normálisan. El kellett fogadnom, hogy nem vagyok átlagos ember. Már
gyerekkoromban sem. És ez sok mindenben megnyilvánult. Nagyon erősen
tudtam hatni a társaimra. Állandóan szervezkedtem, őrsvezető
voltam, meg kicsiket vittem kirándulni. Mindig valami programon ügyködtem. A
közösségépítés benne volt az életemben. Ez sem normális. A váltás sem volt
normális. Azt kellett elfogadnom, hogy nálam nem úgy történt, ahogy másoknál
szokott. Mikor elmesélték, hogy ez és ez lesz, akkor én elgondolkodtam, hogy
Úristen, milyen sok év lesz az, amíg elvégzem a Zeneakadémiát, és majd, talán
28-30 éves koromban be is kerülök az Operaházba! Hát nem így történt. Nem azt
mondom, hogy linkóci voltam, de azt igen, hogy hebrencs. Valahogy a
sebezhetőségemet palástolva, még nem a végzet asszonyaként, de a végzet
lányaként viselkedtem. Szóval, mindig ellenkeztem, mindig szabotáltam. Ami
kötelező volt, azt direkt nem csináltam meg. Így a konziban sem voltam
ott mindig, amikor kellett volna. És akkor egyszer nagyon mérges lett az
énektanárnőm, Valika néni, és azt mondta: annyira, de annyira elege van
ebből – Szörnyellának hívott –, hogy egyszer itt vagyok, egyszer ott,
mint egy szellem. Vége. Előéneklést hirdettek az Operaházban, és ő
nagyon kíváncsi rá, hogy autentikus személyek milyen véleményt mondanak
rólam, egy ilyen fiatal lányról. Így mentem föl azt előéneklésre az
Operába, és mivel áriát kellett énekelni, s én az Éj királynőjén kívül
nem tudtam más áriát, hát ezt énekeltem. Én nem úgy nőttem föl, hogy az
operairodalom szólt reggeltől estig. Kiskunhalason egy kis alföldi
városban születtem, szüleim átlagos emberek... ...akik
segítették életútját... Természetesen,
ha szereti a szülő a gyerekét, akkor elfogadja s támogatja. Amennyi az
erejükből tellett, segítettek, de azért nem voltunk úgy eleresztve. Amikor
a próbaéneklésen kimondtam, hogy a Varázsfuvolából az Éj királynője
áriáját szeretném énekelni, akkor nagyon örültek és csodálkoztak, hogy ilyen
fiatalon, mert nagyon kevesen énekelnek elő ezzel a szereppel. Nekem
sikerült. Éretlen volt még a szerep, de mégis, az a háromvonalas F az tiszta
volt és ott volt, ami ennek a szerepnek a lényege. Így kerültem be a Magyar
ÁllamiĘOperaházba, tulajdonképpen brahiból és az énektanárom
dühéből. Hiányzott
az, hogy nem végzett Zeneakadémiát? Tulajdonképpen
az alapokat nagyon jól megkaptam a konziban is, meg előtte, magánúton. És
most, így, húsz év távlatában el kell, hogy mondjam, sajnos, a színpadi
művészek tanításában nálunk nagyon sok a hiányosság. Túl sok elméleti
dolgot tanítanak, és sokkal kevesebb az, ami lényegesebb lenne: például a
színészet. Ma már nagyon fontos az, hogy mit kap az ember a színpadon. Nem
elég, hogy valaki szépen, tisztán énekel. Számít az is, hogy néz ki, és
fontos a színészi játék. Ma már ott van az énektudással egy értékben – nem
mögötte – a színészi játék. Én több színpadi technikát tanítanék az
énekeseknek. De én semmiben nem szenvedtem hiányt, hiszen a színpadon
tanultam meg mindent igazi, nagy mesterektől. Lehet
ezt nevesíteni, helyszínekhez kötni? Szerencsém
volt, mert amikor bekerültem az Operába, a vezetőim érezték, hogy egy
ilyen fiatal emberrel, aki életében opera közelében sem volt, azzal másként
kell bánni. Elsősorban arra figyeltek, hogy nagyon sok kis szerepet
tanuljak, s minél tökéletesebben. Mellém adtak egy embert, akinek áldom a
nevét a mai napig, Komlóssy Erzsébet alténekesnőt – a legjobb Gertrudis
volt a Bánk bánban Simándy József partnereként. Nagyon jó színésznő is
volt, és nagyon sok olyan dolgot tanított, például: hatalmas palástot hogyan
kell viselni, hogyan kell járni abroncsos szoknyában vagy ampír ruhában. Olyan
dolgok ezek, amelyekre nem is gondol az ember, de mégis, a tökéletes
produkciónak ezek is részei. Nagyon sok mindent megtanított nekem és a
legfontosabbat: hogy akár emberileg, akár énektechnikailag minél
természetesebben csináljak mindent. Ne térjek le soha arról az útról, amit
belülről érzek. Ő volt az, aki indulásomat segítette. Megemlíteném
Hamari Júliát is, aki tizenkét évig volt mellettem. És hatással voltak rám a
karmesterek, a rendezők. Ruszt József például, akivel nagyon fiatalon,
1993-ban találkoztam, s nagyon sokat tanultam tőle. Neki köszönhetem az
ismeretséget Gálffi Lászlóval, aki 1995-ben indított osztályt a
Színművészeti Egyetemen, és engedélyezték, hogy bejárjak a színészmesterség
órákra. Beült
a hallgatók közé? Be.
Nagyon sokat tanultam ott, és hát jött a külföld. A külföldi színpadokon
pedig nagyon keményen kell teljesíteni. Ott én is egy énekesnő vagyok és
nem Erika drága. Mi az,
ami segítette, hogy megtalálja a helyét Szegedről a világ nagy
színpadain a világ nagy előadói között. Gondolom, a helyszínek és a
partnerek között is van különbség. Az
embernek nagyon sok önbizalmat ad, ha olyan helyen énekelhet, amely nívós és
amelyet jegyeznek a nagyvilágban. Nekem
is igazából nagy önbizalmat a New York-i Metropolitan adott 2004-ben. Ott
olyan munkamorál van, és olyan rendszerben dolgoznak, amely irigylésre méltó.
És ha szabad ilyet mondani, igazából dolgozni én is ott tanultam meg. Sok
mindenre ott jöttem rá. Valószínűleg ez jött a korral, az én érésemmel
is. Amit ajánlanék mindenkinek, és azonnal le kellene másolnunk, az a
kollegiális viszony, az ahogy a kollégák ott ösztönzik és bátorítják egymást.
Mindig a produkció a lényeg. Azt kell közösen megalkotnunk, így nem az egyéni
érdekek motiválnak. Természetesen, nekem kell a legjobbnak lennem, nem arról
van szó, hogy nem, csak mégis közösen és együtt. Nekem ez nagyon tetszik, ez
a közösségi munka. Itthon ezzel nem találkozott? Itt ez eleve nehezebb. A magyar
ember kicsit más típus. Benne van a kishitűség, a saját magába vetett
hitnek a hiánya, arról nem is beszélve, hogy nálunk az irigység az első
számú motiváció. Ebből ki kellene lépni, és értékelnünk kéne, amit
tudunk. Kis ország létünkre sok mindenben annyira jobbak vagyunk mint mások a
világon! Érdemes lenne tükörbe nézni és tudni, hogy kik vagyunk és mik
vagyunk. Függetlenül attól, hogy mi volt a történelemben, túllépni ezen,
továbblépni. A színpadi művész életében a
szerepeken keresztül épül a világ. Önnek hogy épült? Ez sem volt normális. Kezdtem a kis
szerepekkel a pályám elején, és utána nagyon gyorsan jöttek a nagyon nagy
szerepek. Amíg a Magyar Állami Operaház tagja voltam, a Lammermoori Luciától
kezdve, a Denevér Adélja, az Arabellából pedig a Fiakker Milli – óriási feladatok.
És nemsokára rá készültünk a Mozart-évre. Az Éj királynőjére rengeteg
felkérést kaptam. Azt tudni kell, hogy ez a szerep nem tűr meg maga
mellett más szerepeket. Más testet, mozgást, hangot, idegrendszert kíván, mert
technikailag is különlegeset követel. Hat évem volt, ami csak ezzel telt. És
a köztes állapot? Talán két hónap szünet volt, a többit mind ezzel töltöttem.
A világ összes nagy színpadán elénekeltem, és lemez meg film is készült. Akkoriban
mondogatták is, hogy én nem tudok kijönni már soha többé ebből a
szerepből. De ez nem így van. Ha az ember odafigyel magára, s nem
törődik ezekkel a hangokkal, akkor továbblép. Most, lassan, úgy érzem,
megértem már más szerepekre is. Jön is több, például a Szerelmi bájital vagy
akár Rossini Ory grófja, vagyis, az operabuffák, a vígoperák. Ez más
karaktert kíván hangilag is. A vígoperákban nagyon sok komikus elem van. Mit
adnak ezek a szerepek? Egyszerű átállni, hogy egyik este Gilda vagyok, a
másik este Adina? Nincs
egyik este meg másik este. Ezt így nem lehet csinálni. De annyira sok
tapasztalatom van, volt és energikus típus vagyok, így nagyon könynyen tudok
alkalmazkodni helyzetekhez, szerepekhez. Ezek a vígoperák pedig engem mindig
kikapcsolnak, sosem tudok beléjük fáradni. Ez talán azért is van, mert
észrevettem, hogy ezekben a szerepekben – akár Adinaként a Szerelmi
bájitalban vagy a Don Pasquale Norinájaként vagy az Ory grófjában Adélként –
maximálisan saját magamat tudom adni. Ez azt jelenti, hogy bennem van a
drámai is valamilyen szinten, és bennem van a komikai alkat is. Minden. Meg
tudom az igazi saját magamat mutatni a szerepen keresztül. Mintha
fürdőznék, annyira szabadnak érzem magam ezekben a szerepekben. Eddig
igazából a könnyű műfajban, a musicalekben meg a nekem írt dalokban
éreztem ilyen szabadnak magam, és nem is gondoltam, hogy operában is
érezhetem így. Ez sem
mindennapos, hogy nincsenek műfaji határai. Igen,
én ezt soha nem is titkoltam. Ezért rengeteget támadtak. Ezt, ha félreértik,
ha nem, nem érdekel. Ez egy adottság. Én egy olyan szerencsés ember vagyok,
aki a Jóistentől megkaptam azt, hogy csodálatos hanggal, csodálatos
alkattal, s jó természettel születtem. Ezzel az adottsággal az az egyetlen
dolgom, hogy szolgáljak. Közvetítő vagyok, aki ha tetszik, embereket
gyógyít ezzel – mindegy, hogy hívjuk, lehet hívni gyógyításnak,
örömszerzésnek, kikapcsolódásnak – egyre megy. Én ezt az ajándékot kaptam, s
nincs az odaírva, hogy én ezt csak az operában tehetem. Az én nagy szerencsém
az az – mint az autózásban a Forma–1 –, az éneklésben az opera az abszolút
csúcs. Én ezt tanulhattam, ezt csinálhatom, de végül is alkalmas vagyok ezzel
a technikával bármilyen stílusra.. Hogy én egy magyar népdalt énekelek vagy
egy megzenésített verset, egy musicalt, egy popszámot avagy egy operát, az
szerintem, majdnem hogy mindegy. Az a lényeg, hogy énekeljek. Ezek
mind különböző feladatok. Ezekre hogy készül? Természetesen,
tudatosan készülök. Nem úgy van, hogy összevissza mindent elvállalok, hanem
ezeket beosztom, hogy mikor, mit lehet, mikor mi fér meg egymással. Segíti
valaki ebben? Természetesen.
Elfelejtettem eddig mondani, hogy egy művész számára nagyon fontos az,
hogy szakmailag milyen háttérrel rendelkezik, ki van mögötte, ki az, aki
segíti. Nekem már nagyon régóta ugyanaz a zongorakísérőm, korrepetítorom,
edzőm, ha úgy tetszik: Haraszdi Miklós. Ő segít, és rajta kívül még
több olyan emberrel dolgozom, akik a saját területükön a legprofibbak. Így
Malek Miklós, Maklári László nevét kell említenem. Ők vezetnek engem az
ő területükön stílusban és zenében. Mindig megtalálom azt az embert,
vagy megtalál engem az az ember, aki nekem segít. És én mindig is maximális
alázattal fordultam minden mester felé. mert másképp nem is lehet. Meg is
fogadtam, hogy nyitottan, alázattal és tanulásvággyal fordulok mások felé. Soha
nem szabad éreznem, hogy belefásultam. hogy rutinból csinálom, vagy azt, hogy
én szuper vagyok. Sose leszek szuper, és sose leszek tökéletes, meg nem is
vagyok az. De megpróbálok törekedni rá. Azért is vagyok sokszor nyugodt,
amikor kérdezik, hogy miért nem izgulok. Mondom azért, mert én felkészültem,
mit izguljak? És
soha nem történt olyasmi, ami megzavarta volna ezt a színpadi önbizalmat? Biztosan,
fiatal koromban, amikor még betöretlen csikó voltam, akkor nagyon sok hibát
követtem el, de idővel az ember ezeket a helyzeteket megtanulja kezelni. Mások
nem tudják megzavarni? Nem,
soha. Sem
itthon, sem külföldön? Karácsonykor a Varázsfuvola angol változatát énekelte.
Mi ez az angol változat? Az
Egyesült Államok mindig a nagy újításokról volt híres, és pár évvel
ezelőtt az opera új intendánsa, Peter Geld elhatározta, hogy valami
olyant hoz létre, amivel még több embert be lehet csalogatni, még több embert
meg lehet szólítani, legalábbis meg lehet velük ismertetni az opera
műfaját. Elsősorban a gyerekekre és a fiatalokra gondolt. A
Varázsfuvola erre abszolút alkalmas. Kitalálták nagy merészen, hogy angolra
lefordítják a darabot, átírják a szöveget, s készítenek belőle
egyrészes, 80-90 perc közötti időtartamú változatot. Természetesen,
rengetegen támadták őket ezért, hogy szentségtörés, mert ugye
Mozart-remekmű. De szerencsére, ez őket nem érdekelte. Szerepeket
is kihúztak belőle? Nincsenek
kihúzva szerepek, csak jóval rövidebbek lettek, kivéve az enyém. Megmaradt a
történet maga, és nagyon pergő és izgalmas lett. Tökéletesen sikerült.
Filmet is készítettek belőle. Ez volt az első élő
operaközvetítés. A világban nagyon sok helyen közvetítették. A filmet,
sajnos, még nem láthatták itt, Magyarországon. Ez a változat ment most
karácsonykor. Kilenc előadás volt, melyekre hónapokkal előre
eladták rá az összes jegyet, mert annyira népszerű. Most itthon készülök
a lemezemre is meg a Don Pasqualéra is, ami a tavaszi fesztiválnak lesz az
egyik kiemelt eseménye, a címszerepben Juan Ponssal. Juan Pons Alvarez még
soha nem volt a Magyar Állami Operaházban, és nem is énekelte ezt a szerepet. Új
lemezre készül. Eddigiek: Szivárvány (2000), Alternadíva (2003),
Csillagfényben (2003), Az ég szabad – poplemez – (2006), Impression –
koncertáriák (2006). Az új CD-n milyen műfajban hallhatjuk? Egészen
különleges lemez lesz. Természetesen, nehogy már egy megszokott, normális
hangulata legyen! Ez egy teljesen újfajta lemez lesz. Még nincs címe, de ha a
hangulatának megfelelően egy címet kívánnék írni, akkor
valószínűleg az a szenvedély útjai lenne. A válogatásban az utazásaim, a
szerelmek, vagyis sokféle érzések jelennek meg, nagyon érdekes, izgalmas
hangszerelésben. Kiválasztottam többet kedvenc helyeim, s kedvenc énekeseim
közül. Lesz benne ezért az argentin tangótól a portugál fadon keresztül
áthangszerelt Carmen-habanera is. Hogy értse: egy része egy quintettel
készül, akik gitár, harmonika, nagybőgő, zongora, hegedű
összeállításban kísérnek. Több szerelmes szám is lesz, amelyet
áthangszereltek. Ács Péterék – a Quartett Escualo –
kiegészült az én zongorakísérőmmel, Haraszdi Miklóssal. Így lett a quartettből
quintett. Közreműködik még Fekete Kovács Kornél is. Amikor Sanghajban
énekeltem, akkor ő készített a zenekarával egy olyan összeállítást,
amelyben nagy Kálmán Imre-operettekből hangszerelt át kicsit dzesszesre.
Fantasztikus volt, vele is készítettünk már Händel-átiratokat is. Szóval ez
az új lemez egy nagyon érdekes, szenvedélyes utazás lesz. Milyen
helyszínek és mely szerepek szóltak bele az életébe? Az Éj
királynője, az abszolút. Az teljesen a névjegyemmé vált, hiszen a
nemzetközi karrieremet is ez indította el. Ezzel jutottam a csúcsra, ezzel
jutottam London, Párizs, Madrid, München, Berlin – sorolhatnám a világ nagy
színházait –, s a Metropolitanbe is. Aztán vannak kedves szerepek. Ilyen
például: Straussnak az Arabella című operája, amelyben van egy olyan
speciális szerep, mint az Éj királynője, a Fiakker Milli, aki egy magyar
lány. Erre engem hívtak. Zürichben volt a bemutató, és még Götz Friedrich,
aki fantasztikus nagy rendező volt, állította színpadra ezt a darabot. A
szerep technikailag nagyon nehéz, igazi koloratúrszerep. Nekem ez is nagy
lökést adott a pályámon nagyon fiatalon. Színészileg is rengeteget tanultam
meg énektechnikailag is. Aztán meghatározó volt az életemben Milánó, amikor
ösztöndíjasként a Scalában tanulhattam egy évig. Akkor ott Riccardo Muti volt a zenei vezető.
Ott én a „rettegett” Ricardo Mutival is dolgozhattam. Ott találkozhattam egy
csodálatos nagy énekesnővel, aki nekem a szereptanulásban segített, a
török származású Leila Genscherrel. Nem tudom, hogy mond a neve ma valakinek
valamit, mert tulajdonképpen peches volt. Maria Callassal egy időben
indult a pályája. De fantasztikus személyiség, és ő is nagy hatással
volt rám. Milyen szerepeket énekel szívesen? Strauss Denevér című darabjában
az Adélt. Azt nagyon-nagyon kedveltem. Talán azért, mert ez volt az első
rendezés, amelyben felléptem, s a nyitány alatt szivaroznom kellett. Ez
nagyon jópofa volt. Hogy mit szeretek még? Mindent. Tulajdonképpen nem tudok
mit mondani, mert mindig azt a szerepet szeretem a legjobban, amivel éppen
foglalkozom. Szerettem a Humperdinck Jancsi és Juliskájából az ébresztő
manót meg az altatómanót. Ezek nem nagy szerepek, de jók. A kis szerepeket is
szeretem. A nagy szerepek közül most kezdtem el tanulni Bellini A puritánok
című operájából Elvira szerepét, amely – szerintem –, nagyon is nekem
való. És hol? Hát, sajnos, nem nálunk. Ezt a
darabot külföldön is ritkán adják elő és akkor is leginkább
koncertszerűen. De talán egyszer itt is el tudom énekelni valamikor. Ami
talán még egy ilyen nagy szerepem lehet, az Verdi Traviatájában a Violetta. Más
Donizetti, más Verdi, más Mozart, más Bellini... Igazából
két technika van. Az egyik a Mozart-technika, amely karcsú s nagyon
koncentrált éneklést kíván. Szokták mondani néha az énekesek, hogy nem árt
időnként kicsit Mozartot énekelni, mert helyreráz technikailag. Ott
nincs kecmec, annyira észre lehet venni, ha abból kiesik az ember. És van a
bel canto. Ez olyan éneklési technikát jelent, amely a tökéletes
dallamformálást helyezi az előadás középpontjába. Ez, ugye, az olasz
operáknál kell, és ott aztán elengedhetetlen. Mozartosan nem lehet egy Verdit
vagy egy Bellinit énekelni, mert az teljesen más technika. Ha tudatos egy
énekes, akkor nagyon figyel ezekre a dolgokra. Ezt tudni kell. Ezt meg lehet
és meg is kell tanulni. Kivételes
alkat. Kell féltenie az alakját? Az
alakomat nem féltem. Szerencsés vagyok. De
ezért sokat is teszek, hogy így maradjon. A sportolást nem hagytam abba,
futok is meg tornázom is, szinte napi rendszerességgel. Egyébként is ilyen
alkat vagyok. A mozgás nekem nagyon kell. Másnak is kellene. Nem kell
élsportolónak lenni. Én szerencsés alkat vagyok, nem vagyok hízékony típus.
Mindig ilyen voltam, vagyok. De odafigyelek. S gondom van arra is, hogy egészségesen táplálkozzam. Hogyan tudja beosztani a
napirendjét? Hát nehezen. Nem csak az utazások
miatt. Ez rendszertelen élet. Csak úgy tudom,
ha valamilyen rendszert teszek bele. Például ilyen a táplálkozás: figyelek
arra, hogy az a napi ötszöri étkezés meglegyen, de figyelek a folyadékbevitelre,
a mozgásra. Ez is rendszer az életemben. Tanult táncot vagy színpadi
mozgást? Nem tanultam, de folyamatosan
gyakorolok. Ha olyan produkció van, akkor természetesen táncórákra kell
járnom. Most készül ez az új lemez, amelyből koncerteket is szeretnék. Ehhez
meg kell tanulnom az argentin tangót, meg különféle táncokat. Fantasztikus
est lesz, mert koreográfiája lesz az egésznek. Ma már elengedhetetlen
szerintem, hogy egy művész igazi show-műsort csináljon. Jár énekórákra is? Gyakorlatilag én öntanító vagyok.
Ezt a módszert nem lehet általánosítani, mert van, akinek kell hogy
énektanárja legyen. Kell a külső fül? Nekem van, ő a korrepetitorom,
Haraszdi Miklós. Ő az abszolút kontrollom, és napi kapcsolatban vagyok
vele. Nagyon sokat edzünk, ha lehet így mondani. Van egy teljes apparátus,
amelynek tagjai szívvel-lélekkel segítenek engem a munkában. Ez a Pentaton
művészügynökség, azon belül is Lőrinczi György, aki elvállalta,
hogy segít nekem. Sokat utazom, sok a fellépésem itthon és külföldön is, s vannak olyan adminisztratív és gyakorlati dolgok,
amelyekre egyszerűen nincs időm. Ez nagyon kemény élet, hivatás. De nem áldozat. Aki ilyen adottságot
kap a Jóistentől, mint én, annak ezt el kell fogadni. Jó, nem mondom,
néha, mikor „alsó hullámot” fogok, akkor elmondom magamnak, de jó lenne
egyszerű testnevelő tanárnak lenni, aki végül is, bármikor oda
mehet, ahova akar. Amikor fiatalabb voltam, én nem járhattam diszkóba, meg
füstös helyekre. Nem vagyok egy ivós, de az embernek néha jólesik egy-egy
pohár vörösbor, de azt sem lehet mindig. Ha az ember tökéletesen akar valamit
csinálni, akkor tudatosan kell élnie. De hát
önben rengeteg érzelem is van. A belső fűtöttség azért tud átjönni
a szerepeiben, mert azok emocionálisan is alá vannak támasztva, hitelesek. A
színpad az más. A színpad az a hely, ahol kendőzetlenül, leplezetlenül
kiállhat az ember és kifordíthatja saját magát, a szívét a lelkét. Megmutathatja,
hogy ki is ő vagy mi ő, és nem kell félni attól, hogy az
őszinteségéért kinevetik. Mindig felment, hogy a színpadon vagyok. Ez az
én hivatásom. Amikor nagyon fiatal voltam, akkor nem értettem, hogy miért
képesek az emberek meghalni a színpadon. Színészekről nem egyről
hallani. Az énekesek kevésbé, mert ott a technika miatt sokkal
racionálisabbak. Nem mindenki ég el a szerepben. De volt szerencsém olyan
énekesekkel is találkozni, akik a színpadon haltak meg, és ott is akartak
meghalni. És akkor még nem értettem, hogy miért kell ez, miért jó ez, s aztán
idővel megvilágosodott. Nem is lehet más választásom. Én azért kaptam
ezt a csodát, hogy azok az emberek, akik odajönnek és meghallgatnak engem,
ők nem egy CD-t akarnak meghallgatni, hanem hús-vér embert. Olyan
érzéseket akarnak átélni, amelyeket ők maguk nem mernek kimutatni,
megélni, hogy azt én megéljem, s csodálatos zenével fűszerezve így
élhessék át. Ez magasztos dolog. Sok művésztársam talán nem is fogja föl
ezt, és nem is gondol bele. Valamiféle eszköznek meg valamiféle jópofa
dolognak gondolja, hogy „operaénekes vagyok”. És
ezért más Miklósa Erika... Nem
biztos, hogy ezért más, csak én ezt így élem meg. Van, amikor jobban sikerül,
van, amikor kevésbé. Van ilyen napom, és van olyan napom. De kétszer
egyformát soha nem fogok csinálni. Nem
volt kudarca? Dehogyisnem!
Rengeteg kudarcom volt. Hú, de sokszor! Sokszor volt. De a kudarcot
sokkal könnyebb elviselni, mint a sikert. A sikerrel
valójában semmit sem lehet kezdeni. Igazából hogy is éljem meg én a sikert,
tapsolnak, meg őrjöngenek, meg fantasztikus leveleket kapok... De
valahogy azt nem tudom kikiabálni magamból. Egy kudarcot, azt igen. Akkor azt
mondom: a rohadt életbe, ebből föl kell állnom. És megmutatom, hogy
igenis sikerül. Megcsinálom. De a siker? Ott állok egyedül a sikeremmel, és
mit tudok vele kezdeni? Sokszor van úgy, hogy előadás után leülök nagy
magányomban egy vörösboros pohárral a kezemben, és nézek ki a fejemből,
hol sírok egyet, hol gondolkodom. Olyan üresség vesz körül a siker után. Erre
kéne valami gyógyírt találni. Hogy
el tudja viselni saját magát? Igen,
hogy el tudjam viselni saját magamat. Egy csomó kérdés felmerült bennem
ilyenkor, hogy egyáltalán, miért élek, meg hogy miért vagyok ilyen, amilyen
vagyok. El is mentem egy nagy asztrológusmesterhez, hogy csinálja meg a
horoszkópomat. Kiemelt betűkkel írta benne, hogy félelmetes a
kommunikációs készségem. Akkor mindent megértettem. Ezen nem is tudok
változtatni. Én ilyen vagyok, kész. El kell fogadni és el kell viselni saját
magamat. Tegnap is voltam egy forgatáson, és egész forgatás alatt, meg amikor
fotóztak, ott pofáztam, és mondtam és mondtam. A partneremért tettem, akivel
együtt fotóztak, akivel együtt fogunk énekelni. Éreztem, hogy ő nagyon
izgul attól, hogy velem énekel. Hogy oldjam őt, mint egy bohóc, szörnyen
viselkedtem. Mondtam is a menedzseremnek, Gyuri nagyon neveletlen voltam? Á,
nem csak a szokásos, rakoncátlan pimasz, válaszolta. Különböző
partnerekkel énekel, más-más felkészültségűekkel. Ez mindegy? Nem
mindegy, hogy kivel lép fel az ember. Vannak olyan partnerek, akikkel azonnal
megy a kommunikáció, azonnal érezzük egymás minden rezdülését, s vannak olyan
partnerek, akikkel nem. Nem is lehet mindenki szimpatikus. És ezt
hogyan hidalja át? Úgy hogy a szerepre koncentrál? Velem
nem lehet veszekedni. Nem is tudok. Általában addig dolgozom az ügyön, amíg
legalább egy mosolyt ki nem csalok az illetőből. Meg kell ismerni
egymást, és nem szabad haragudni arra, akit abban a pillanatban morcosnak
látunk. Nem biztos, hogy morcos, csak nehezebben oldódik. Én könnyebben
oldódó vagyok, s ezért sokkal könnyebb helyzetben vagyok. Az a fontos, hogy
türelmesek legyünk. Ez sokszor nagyon nehéz. Ezért ezt is tanulom. Olyan
emberekkel találkozom, és olyan emberektől próbálok tanulni, akik az
emberek szeretetének a gyakorlását magas szinten művelik. Katolikus
vagyok. A nagyszüleim eléggé vallásosan neveltek, de nem vagyok bigott
katolikus, csak egyszerűen keresztény ember vagyok. Van nekem egy lelki
vezetőm, aki több mint egy lelki vezető, és úgy hívják, hogy Barlay
Ödön Szabolcs, aki irodalomtörténész, teológus, zenetudós. Ő segít a
szeretet és a türelem gyakorlásában. Hogyan
tudja ezt is az életébe iktatni? Hogy van erre is ideje? Ilyenekre
kell időt hagyni, olyan emberre, aki 91 éves, s azután, hogy 1956 után
nyolc évet volt börtönben, kiverték a szemét, megalázták, meggyalázták, s
mégis tele van szeretettel. Ilyen emberre kell időt szánni, mert minden szava
erőt adó. Ezek nem véletlen találkozások. Ezt is tudatosan kell építeni.
Az embernek időt kell szánnia arra, hogy fejlődjön. Én például, aki
tele vagyok szeretettel, nekem sokszor nagyon nehéz minden ember felé
szeretetettel fordulni, mert nagyon meg tudják nehezíteni az én szeretetemet.
És ilyen nagy embertől, mint Szabolcs atya, nagyon sokat lehet tanulni. A
könyvekből, az irodalomból is sok mindent fölszedhet az ember. Amikor
tizenéves voltam, sok irodalomkönyvet el sem olvastam, mert kötelező
volt. Nekem ahhoz is idő kellett, hogy fölfogjak dolgokat, hogy verseket
meg regényeket olvassak. Negyvenévesen sem szégyen tanulni, sőt... Világsztár,
de semmiféle színésznős allűrje sincs. Mert
nem is kell. Úgy érzem, hogy sok művész egyfajta külső elvárásnak
akar megfelelni. Azt gondolják, hogy egy művész, egy díva, vagy
primadonna – teljesen mindegy, hogy hívjuk – az csak hisztis lehet. Azt
szoktam mondani, hogy biztosan félnek attól, hogy meglátják a valós énjüket,
félnek attól, hogy meglátják, hogy milyen sebezhetőek, hogy milyen védtelenek,
hogy mennyire szeretetre éhesek. Ön nem
sebezhető? Dehogyisnem.
Teljes mértékben. De nem baj. Sebezhető vagyok és kész. Nekem óriási
szerencsém van azzal, hogy én sok mindent meg tudok élni a színpadon, és a
sebezhetőségemet is kiélhetem, akármimet, mindent, bánatomat, örömömet. Mindenre
lehetőségem van egy kiemelt térben, a színpadtérben. Van, akinek az adja
az energiát, hogy mielőtt színpadra lép jól megpofozza a másikat,
belerúg, kiabál kettőt, legyalázza. Éntőlem ez nagyon sok energiát
venne el. Én máshogy készülök. Általában én vagyok az első, aki bemegy a
színházba. Még senki sincs ott, még egy díszletépítő sem. Ülök csöndben
addig, amíg be nem kell mennem a színpadra. Szeretem érezni, hogy ott vagyok,
s hallgatom a változó zajokat. Ha hétkor kezdődik az előadás, én
fél ötkor már ott vagyok, és akkor még teljes a csönd, és akkor meghallom a
díszletépítőket, akik végzik az utolsó szögelést, azután jönnek a
kollégák folyamatosan, és mindig ugyanaz történik. Ez a zenéje az én
előadásomnak, ezek a fokozódó zajok, erősödő morajok. És végül
a közönség. Ez már a vége. De az a legjobb, amikor bemegyek fél ötkor. Az
első moraj, az olyan mint amikor valaki – bocsánat a hasonlatért –
elveszti a szüzességét. Annyira
együtt van a színpaddal? Együtt
élek vele, de mégsem színpad az életem. Sokszor azt gondolják, hogy az
őszinteség az a színház, holott nem. Én mindent megélek egyébként az
életben is. Ennek is nagyon örülök, mert nem volt mindig így. Féltem
kimutatni, önmagam lenni. Még
mindig az a cserfes kislány, aki volt tizenévesen? Ha
operát énekelek, akkor az opera elnyomja azt a cserfes kislányt. Igen, ez is
én vagyok. Az Ikrek havában születtem. Nem hiszek benne, de gondolom, hogy
jelent valamit, mert ez sokszínű, sűrű, összetett
személyiséget rejt. Ez vagyok én. Ez a fajta vágy, hogy kibeszéljem, hogy
megmutassam magam. Éli az
életét. Mi az, amit szerepben szeretne? Nincs
szerepálmom. Amit remélem, hogy meg tudnék formálni, s érzem, hogy nagyon
erősen bennem van, az a Violetta Verdi Traviatájából. Az a szerep
teljesen rám passzol. Csak érzem, még érnem kell hozzá. Szerepekre
hívják. Volt olyan, amire nem tudott elmenni, volt, amit szeretett volna, de
nem kérték? Hogy is alakul ez? Általában
úgy, hogy meg kell nézni, pihenéssel együtt mire van ideje az embernek, s a
felkérés belefér-e abba az időszakba. Figyelmi kell arra, hogy
körülbelül egy fajsúlyú dolgokat csináljon az ember. Ne legyen olyan, hogy
tegnap Mozartot, holnap pedig Verdit énekelek, mert ezt fel kell építeni. Ezért
jó, ha az embernek szakembergárdája van, és segítik ebben. Aztán én sem tudok
mindent eldönteni saját magam. Pedig
sokféle praktikát ismer? Például a Szerelmi bájital jelmezeire a rendező
intézménynek nem volt pénze, ön akkor megkeresett egy divattervezőt, s
annak a ruhájában lépett fel. Én
ilyenben eléggé erős egyéniség vagyok. Amikor megformálok egy szerepet,
és tudom már, hogy mi a rendező elképzelése, akkor már abban is biztos
vagyok, hogy mit akarok látni. A Szerelmi bájitalnál tudtam, hogy milyen
hajat akarok, és hogy milyen ruhát. A divattervező pedig segítette a
munkánkat. Elfogadta, hogy én kialakult személyiség vagyok, aki tudja, milyen
színt akar, milyen szabást. Amit kiválasztottam, ő abban segített és
támogatott. A tervezőkkel is szeretem együtt alakítani a színpadi
kosztümömet. Hogy
tanulta meg, hogy ebben a közegben hogy kell közlekedni? Hogyan tanulta meg,
hogy kell mozogni a nemzetközi hírességek között? Ezt nem
így kell elképzelni. Ez sokkal természetesebb. Ez nem egy csodavilág. Teljesen
normálisan működik minden, semmi különleges nincs. Sokszor volt, hogy
Domingóval a kantinban együtt tésztáztunk, salátáztunk. Az ön
számára ez ilyen természetes volt, hogy most a szegedi konzervatórium a
közegem, aztán meg a Metropolitan büféjében együtt tésztázom Plácido
Domingóval? Nem. De
hát eltelt közben egy csomó idő. De mindig is jól tudtam alkalmazkodni
helyzetekhez. Jó kaméleon vagyok. Ez soha nem volt probléma. Még akkor sem,
ha nem hercegi családba születtem. Mindig tudtam, hogyan kell viselkednem,
hogy hol vagyok. Ösztönösen. Ez vagy benne van az emberben, vagy nincs. De az
sem baj, ha tanulnia kell. Most pedig olyan a férjem, aki ennek a mestere,
szinte tudományos szinten ismeri ezt a területet. S amikor megakadok, hogy
illik-e vagy hogy illik, akkor mindig megadja rá a választ. Töretlen
az az életív, amit eddig befutott. Minden
úgy történt, ahogy történnie kellett. Egy csomó mindennek kell összejönnie,
hogy ezt a pályát az ember sokáig tudja csinálni. Először is: jó
választások kellenek mindig. Akár szerepválasztásnál, akár abban, akik
körülveszik az embert. Fontos a partner, akár a színpadi, akár a magánéleti
partner. Meghatározó egyénisége volt a pályámnak, és sokat énekeltem vele, s
nagyon sokat segített engem, és nagyon hasonlítottunk, az Gregor József volt.
Nagyon-nagyon hiányzik, mert ő volt, aki személyiségben olyan volt, mint
én, ilyen közvetlen. Azt nagyon sajnálom, hogy egy dologban nem tudtam rá
hatással lenni. Ő nem figyelt az egészségére. Sokszor ültem ott a
halálos ágyánál, és láttam, hogy az az energiával telített ember, aki
csodálatos előadásokat énekelt és mindig vidám volt, most előttem
fekszik soványan, pehelyként. Úristen, mit fizet azért, hogy saját magára nem
figyelt, vagy későn eszmélt rá, hogy mindenáron nem lehet ezt csinálni. Ezért
én egy dolgot megfogadtam: igen ez az életem, de nem minden áron. Amikor
meghalt Jóska, mondta is Mari, a felesége, hogy Erika, egy dolgot ígérj meg
nekem, nem csinálod ugyanazt, mint Jóska. Ha nem érzed jól magad külföldön,
ha honvágyad van, gyere haza. S akkor gondolkoztam el ezen, és akkor
változtattam az életemen, hogy nem lehet mindenáron. Először is nagyon
honvágyas vagyok, másodsorban túl sokat dolgozom. Nem lehet, hogy nem állok
meg, és nem nézek körül, hogy hol vagyok, mint vagyok, ha nem élvezem azt,
amit csináltam, ha nem élvezem az életet. És akkor eldöntöttem, változtatok.
Eltelt tizenhét év akkor. Miért kell nekem, mint egy vándorcigánynak
állandóan menni? Mi elől futok, hova menekülök? Az ennivalóm megvan,
több kenyeret sem bírok egyszerre megenni, mire vágyom hát? És akkor
megértettem, hogy arra vágyom, azt szeretném, hogy itthon énekeljek sokat. Mikor
ezt eldöntöttem, akkor még nem tudtam elképzelni sem, hogy ez hogyan sikerül,
hiszen tizenhét évig itthon sem voltam, egyfolytában külföldön énekeltem. Ezt
az új életet föl kell építeni, és ha az ember meg tudja fogalmazni, hogy mit
is akar, akkor az – mindig a Jóisten kezében vagyunk – úgy is történik. JÓZSA ÁGNES |
|