Évfordulók VI.
2013.
október 9.-én a Nádor teremben ünnepeltük Láng István
születésének 80. évfordulóját. A pályatársak is gazdagították a műsort
egy-egy új kompozícióval, így az ünnepelt műveivel együtt igen szép és
méltó hangverseny részesei lehettünk.
Az
első műsorszám az idős mester egy negyven évvel ezelőtt
keletkezett elektronikus darabja, a Lebegés
volt. Az eddigi életút pontosan
felén Láng már a kísérletezés mellett is koherens, világosan megformált darabot
komponált.
A
következő mű Sugár Miklós Rábeszélés című darabja volt, mely
bemutatóként hangzott el. Fuvolára és zongorára íródott, három rövid
tételből áll, zaklatottabb illetve elandalító témákkal. A cím az
előadóművész felkérésére utal. Matuz
Gergely (fuvola) és Baráth Bálint
(zongora) hibátlanul muzsikáltak.
Láng
második darabja igazi csemegének számított, hiszen az Inquieto [Nyughatatlan] a nálunk ritkán hallható sakuhacsin
(shakuhachi) szólalt meg. A japán nemzeti hangszernek számító bambuszfuvola
(bambuszfurulya) neve a hosszára utal, miszerint egy sakuból és nyolc hacsiból
– egy láb nyolc hüvelyk – áll. Öt furat található rajta, melyek segítségével az
alaphangokon – „d” pentaton – kívül, a kromatikus skála többi hangja is
megszólaltatható. Maga a mű részben élőzenére, részben elektronikus
hangzásokra épül. A hangszer hangszíne miatt óhatatlanul keleties, de
mindenképpen különleges és egyedülálló kompozíció jól bizonyította, hogy a
távoli népek hangszerei milyen szervesen kapcsolódhatnak a legmodernebb európai
zenei törekvésekkel. A hattételes mű igyekezett minél jobban megmutatni
ennek a különleges hangszernek és az elektronikának közös lehetőségeit. Matuz István (sakuhacsi) igazán
elismerésre méltó teljesítményt nyújtott a – valószínűleg számára is
szokatlan – hangszer nagyszerű megszólaltatásával.
A
második pályatárs Madarász Iván
volt, akinek A tolmács című
művét Ljudmila Ulickaja regénye ihlette. A változatos összetételű
kisegyüttesre komponált mű hol ábrándozó, hol feszültségekkel teli,
ezáltal mindvégig érdekfeszítő. A végén szöveg nélküli énekhang emeli
éteri magasságokba.
A
szünet előtti utolsó darab ismét Láng szerzemény, a Felkiáltások volt. A művet legutóbb a 25. Mini-fesztiválon már
hallottam, akkor kizárólag akusztikus hangszereken előadva. Most a
klarinét, brácsa, cselló trióhoz elektronika is társult, ezáltal jócskán
kibővítve a hangzásbeli lehetőségeket. 2011-ben Mahler halálának
századik évfordulójára íródott, s az V. szimfónia trombitatémájából vett idézet
utal a mesterre. Az egytételességen belül hol gyorsabb – első négy,
illetve nyolcadik rész –, hol lassabb mű során „időről
időre váratlanul fájdalmas akcentusok jelennek meg.” (Láng I.) Erre utal a
cím. A hangzás egyediségéhez a Flatterzunge, flazsolet és fúvókával keltett
hangok is hozzájárulnak. Rozmán Lajos
(klarinét), Gulyás Nagy György
(brácsa) és Pólus László (cselló)
elhivatottan tolmácsolták a művet.
A
második félidő szintén Láng darabbal kezdődött. Az Ívek a térben II. ebben az évben
íródott, májusban volt a bemutatója. Fuvolára és nagybőgőre komponált
négytételes darab. Zenei összefogottsága, leszűrt egyszerűsége a
szerző mind nagyobb bölcsességét sugallja. Érdekessége a legmagasabb
fafúvós és legmélyebb vonós hangszer duója, illetve a hangképzési módok
sokfélesége. Ezek gyakorlati megvalósításában és a mű kiváló zenei
megformálásában Matuz István
(fuvola) és Lukácsházi István
(bőgő) működött közre.
Új
bemutató, s ennek megfelelően új szerző következett Tihanyi László személyében. A Clausula [Záradék] No. 6.-ot egy hétfős ensemble szólaltatta meg, Sugár Miklós vezényletével. Végig
változatos, különböző karaktereket megszólaltató, igényes zene.
Az
utolsó két mű az ünnepelt szerzeménye volt. Az első a Capriccio metronomico, mely
különböző sebességű metronómütésekhez rendel zörejeket,
hanghatásokat, concertáló metronómokat. Mindezt az elektronika nyújtotta gazdag
lehetőségek felhasználásával. A befejező mű Láng No Man
is an Iland, Intire of It Selfe [ Senki sem különálló sziget] – III. kamarakantáta volt John Donne
versére. A műben fúvós, vonós hangszerek, énekhang és elektronika is
szerepet kap. A valósidejű előadás és az elektronika mindig
különleges kapcsolatát kiválóan aknázta ki a szerző, sok ütős
effektust alkalmazva. A nem könnyű szoprán szólamot kiválóan énekelte Skoff Zsuzsanna, akinek nagyszerű
társai voltak a hangszeres zenészek.
Az
este méltóképpen ünnepelte a magyar zeneszerzők egyik doyenjét.
Eisenbacher
Zoltán
39. Korunk Zenéje Kortárs Zenei Fesztivál
Láng István 80
Láng István: Lebegés
Sugár Miklós: Rábeszélés
Láng István: Inquieto
Madarász Iván: A tolmács
Láng István: Felkiáltások
Láng István: Ívek a térben II.
Tihanyi László: Clausula No.6.
Láng István: Capriccio metronomico
Láng István: No Man is an Iland, Intire
of It Selfe – III. kamarakantáta
EAR Együttes (művészeti vezető,
karmester: Sugár Miklós)
Skoff Zsuzsanna ének
Baráth Bálint zongora, szintetizátor
Gulyás Nagy
György brácsa
Pólus László cselló
Lukácsházi
István bőgő
Matuz István fuvola, sakuhacsi
Matuz Gergely fuvola
Rozmán Lajos klarinét
Lakatos György fagott
Farkas István
Péter harsona
Horváth István hangmérnök
Nádor terem
2013. október 9.