Évfordulók
VII.
2013. október 13.-án
az Olasz Intézetben ünnepeltük Dubrovay
László 70. születésnapját. A nagyzenekari esten a MÁV Szimfonikus Zenekar és Baráti
Kristóf hegedűművész működött közre Kesselyák Gergely vezényletével.
Az első
műsorszám – Tündérszép Ilona és
Árgyélus királyfi – mindjárt magával ragadta és meghódította a közönséget.
A Liszt Ferenc születésének 200. évfordulójára készült hét részes szimfonikus
költemény szinte elénk varázsolja a mese lenyűgöző világát.
Csodálatos, elbűvölő harmóniák festik a képzelet birodalmát. Az
első részben az aranyalmafa és az azt lopkodó hollók jelenete elevenedik
meg, míg a másodikban a lelepleződött hollóvezér és Árgyélus szerelme,
valamint a Vénbanya által levágott hajfürt története hallható. A harmadik a királyfi
szomorúságát ábrázolja, majd a negyedikben indul el Árgyélus világkörüli
útjára, hogy megkeresse Tündérszép Ilonát. Az ötödikben ördögökkel találkozik,
akiktől csellel megszerzi varázserővel bíró örökségüket, a
köpönyeget, bocskort és az ostort. Segítségükkel jut el kedveséhez, hogy a
hatodik részben a varázssíppal elaltatott Vénbanya mesterkedése ellenére
háromszori csókjával megszabadítsa Ilonát a Varázsló hatalma alól, s hazavigye
feleségének. A befejező, hetedik rész a mese boldog lezárása. A liszti
egytételességet követő mű áradó dallamosságával és láttató
képszerűségével Csajkovszkij Diótörőjét juttatta eszembe.
A második
műsorszám, a Hegedűverseny No. 2 kifejezetten Baráti Kristófnak íródott. A
hagyományos szerkezetű, háromtételes kompozíció első, Allegro con fuoco tétele szonáta
formájú. Gyönyörűen éneklő hegedűszóval kezdődik, majd flageolett
hangokból álló melléktémához érkezünk. Az expozíciót egy sok glissandoval
tarkított zárótéma fejezi be. Nagy szerephez jutnak az ütősök is, majd a
tétel végén a codaban újra megszólalnak az üveghangok. A második Adagio tétel harangjáték és
ütőhangszerek rémisztő, túlvilági hangzásával indul, amihez a hegedű
siratószerű dallama társul. Majd mindez egy népzenei ihletésű
melódiában oldódik föl. Végül a rézfúvók és ütők baljós akkordjai fölött
visszatér a glissandos siratódallam, hogy befejezésül a szférák zenéjének éteri
magasságába érkezhessen. A harmadik Presto
tétel kezdete ismét gazdag ütőszólamokban. Az előző tételek
anyagát is felhasználó, Kodály reminiszcenciát is tartalmazó tétel
bővelkedik gyors futamokban, balkéz pizzicatokban, üveghangokban,
glissandokban, spiccatokban. Gúnyolódó, csúfondáros hangvételű, amihez
káprázatosan virtuóz hegedűszólam társul. A 2011-ben komponált mű
bemutatóként hangzott el. Baráti Kristóf irigylésre méltó magabiztossággal és
technikai felkészültséggel zenélt mindhárom tételben. Muzsikálásáról csak a
legnagyobb elismerés hangján szólhatunk. A szűnni nem akaró taps után
ráadásként Eugčne Ysa˙e második szonátájának első tételét hallgathattuk
meg mindannyiunk legnagyobb örömére.
A szünet után az
1996-ban keletkezett III. szvit
(Aphrodité) csendült föl, melyet a szerző a Faust, az elkárhozott című balettből komponált. Az öt
tételből álló mű Faust és Aphrodité szerelmét, illetve fiuk, Euforion
halálát meséli el. Az első tétel – Aphrodité
és Faust szerelme – a habokból megszülető istennőt és a tritonok
táncát, majd a szerelmesek boldogságát mutatja be. A zene csodálatos hangfestését
hallgatva, óhatatlanul Debussy jut eszünkbe. A második tétel – Pas des trois – Boldog családi együttlét
– a családi örömöket ábrázolja, könnyed, táncos ritmusokkal. A következő a
Nimfák tánca, mely 4/5-ben csendül
föl, miáltal különleges lüktetést kap. Tiszta, egyszerű melódia szólal meg
a fuvolákon, hogy azután az egész zenekar átvegye. Az eddigi idilli képeket
azonban a negyedik tételben – Icarus
repülése és halála – tragédia váltja föl. Az ifjú, aki nem elégedett a
földi boldogsággal, az eget akarja meghódítani. Sorsa azonban az
elkerülhetetlen bukás. A zene zaklatottsága, a fúvósok különleges hanghatásai
érzékeltetik a repülés szépségét és nehézségét, végül a zuhanást. Az utolsó
tétel – Aphrodité búcsúja – története
szerint az istennő – miután Fausttal megismertette a szerelmet és a
családi boldogságot – fia halálát követően fájdalmas búcsút vesz a földi
léttől, s visszatér az alvilágba. A tétel szívhez szóló angolkürtszólóval
kezdődik, s végig visszatér ehhez a hangszerhez.
Az este
befejező műalkotása a 2009-ben komponált Tavaszi szimfónia volt, ami Erkel Ferenc születésének 200.
évfordulójára készült. Szintén bemutatóként hangzott el. A szerző szavai
szerint „a háromtételes kompozíció követi a klasszikus hagyományokat, de az
első tétel két tétel összeépítéseként a szkrjabini szonátaformát fejleszti
tovább két gyors tétel összedolgozásával.” (Dubrovay László) A második tétel
talán a Jó és a Rossz harca, melyben a modális hangsorokból építkező Jó
végül győzelmet arat. A harmadik, scherzo tétel végig gunyoros, komikus,
mely kifigurázza a bevett zenei fordulatokat, s szokatlan, humoros
hanghatásaival ellenállhatatlan derűt és jókedvet sugall.
A MÁV zenekar
hallható kedvvel és odaadással játszott, a felkészülten és szuggesztíven
dirigáló Kesselyák Gergely vezényletével. Méltó befejezése volt ez a koncert a
39. Korunk Zenéje Fesztiválnak. Grandiózus, monumentális, mégis szívhez szólóan
nagyszerű.
Eisenbacher Zoltán
39. Korunk Zenéje Kortárs Zenei Fesztivál
Dubrovay László 70
Dubrovay László: Tündérszép Ilona és Árgyélus
királyfi – mese szimfonikus költemény
Dubrovay László: Hegedűverseny No. 2.
Dubrovay László: Faust az elkárhozott – III. szvit
(Aphrodité)
Dubrovay László: Tavaszi szimfónia
MÁV Szimfonikus Zenekar
Kesselyák Gergely -
karmester
Baráti Kristóf -
hegedű
Olasz Intézet
2013. október 13.