Hercz DORMAN ALIZ*
BETEKINTÉS AZ EURÓPAI
ORSZÁGOK ZENEOKTATÁSI RENDSZERÉBE (V.)
Az olasz
zenetanárképzés felépítése és szakmai háttere
Olaszországban az iskolai zeneoktatás
csak a középiskola alsó osztályaiban, valamint a pedagógiai líceumokban folyik,
(11–14 és 14–19 éves tanulók számára) – a középiskola felsőbb
osztályaiban, valamint a zenei konzervatóriumokban hangszeres zenét is oktatnak.
A zenetanárok alapfokú képzése az egyetemekhez tartozó, úgynevezett „középiskolai
tanárképzésre szakosító iskolák”-ban (SSIS) és a konzervatóriumokban történik.
2007-ig a zenetanároknak kizárólag oktatói
diplomát kellett szerezniük, hogy szakképzett alsó-és felső középiskolai
általános zenetanárok lehessenek (a hangszeres tanároknak csak
előadóművészi oklevélre volt szükségük), 2007-től viszont minden
zenetanárral szemben elvárás, hogy mesterképzést is végezzen. A zenetanári MA-képzésben
részt vevők száma a 20 tankerületben rendelkezésre álló egyetemi férőhelyek
számától függ, míg a konzervatóriumok évente (intézményenként) legfeljebb 35 hallgatót
fogadhatnak be. Az egyetemeken a hallgatók kb. 1000 órás képzést kapnak, a
konzervatóriumi tanárképző kurzusok kb. 1200 órából állnak, a a diploma
megszerzéséhez mindként intézménytípusban 120 ECTS kredit szükséges.
Tanterv
Mindkét oktatási típus tanterve tartalmaz
általános pedagógiai kurzusokat, a tanügyi törvényhozást és igazgatást bemutató
tantárgyat, pszichológiát és általános módszertant. Főtárgyuk mellett a
zenetanárok képzésének legfontosabb tantárgyai: zenepedagógia,
zenepszichológia, zeneszemiológia és zeneszociológia, magánének és kórus-hangképzés,
zenetörténet, improvizáció és zeneszerzés-oktatás, stílusismeret. Minden
hallgató számára kötelező a tanítási gyakorlat, mentorok és felügyelő
tanárok irányításával. A választható kurzusok közül legfontosabb az idegen nyelv.
(Az
1. táblázatban az olaszországi zenetanárképzés tantervi moduljainak beosztása,
az 1.1.–1.2. ábrán a képzés során szerezhető kreditek százalékos aránya látható
[egyetemek, illetve konzervatóriumok]. A 2. táblázat [2.1.–2.2.] az egyetemek
és konzervatóriumok zenetanár-képzési ajánlott tantervének főbb
tantárgycsoportjait tartalmazza. )
1.
táblázat
Modulok |
Tantárgyak |
Egyetem |
Konzervatórium |
Általános oktatási modul |
bármely, tanárképző szakos hallgató számára
kötelező tárgyak |
24 kredit |
12 kredit |
Zenei modul |
általános zenetanárképző tárgyak |
|
35 kredit |
Szakirányú zenei modul |
ének-zene tanári, illetve hangszeres tanári szakirányú tárgyak |
|
40 kredit |
Oktatási és gyakorlati modul: zenetanárképző tárgyak |
(a zenetanári képzéshez szükséges tárgyak, az egyes
intézmények ajánlott tanterve szerint) |
24+24 kredit |
|
Választható modul (választható tárgyak és idegen
nyelvek) |
az egyes intézmények kínálata szerint |
|
12 + 3 kredit |
Tanítási gyakorlat |
|
30 kredit |
12 kredit |
Záróvizsga |
|
18 kredit |
6
kredit |
1.1. ábra
1.2. ábra
2.1. táblázat
Általános
oktatási terület |
|||
Konzervatórium |
Egyetem |
||
Általános
pedagógiai-pszichológiai tárgyak |
Általános
pedagógia |
Általános
pedagógiai-pszichológiai tárgyak |
Általános
pedagógia |
Interkulturális
pedagógia |
|||
Tanítási
jogszabályok és menedzsment |
Az
iskolai tanítás története (Tanítási jogszabályok és menedzsment) |
||
Általános
pszichológia |
Kognitív
pszichológia |
||
Pedagógiai pszichológia |
|||
Szociálpszichológia |
|||
Kulturális antropológia |
|||
Általános
szociológia |
|||
Általános
didaktika |
Oktatásmetodika |
2.2. táblázat
Zenetanár-képzési
terület |
||||
Konzervatórium |
Egyetem |
|||
Zeneelmélet-zenetörténet |
Zenepedagógia |
Zenepedagógia |
Zenetanítás:
elmélet és gyakorlat |
|
Zenepszichológia |
Zenepszichológia
és tudományos kutatás |
|||
Zeneszerzés
és analízis (hangszeres tanároknak) |
||||
Tanításelemzés |
||||
Hangszerelés
/ Transzponálás–partitúraolvasás |
Az
európai zene tanítása |
|||
Kórus-
és zenekar-vezetés |
A
zenetörténet tanítása |
|||
Hangképzés |
A
ritmusgyakorlat tanítása |
|||
Zenetörténet
(hangszeres tanároknak) |
A
hangképzés- és a magánének tanítása |
|||
A
zenehallgatás zenei elemzés tanítása: népzene |
||||
Zenetörténet
és zenei analízis |
|
|||
A
zenehallgatás és zenei elemzés tanítása: jazz |
||||
Zeneszemiotika |
2.2. táblázat (folytatás)
Zenetanár-képzési
terület |
|||
Konzervatórium* |
Egyetem |
||
Zenepedagógia |
A
zenetörténet-tanítás módszertana, |
Zenepedagógia |
A
zenehallgatás és zenei elemzés tanítása |
A
szolfézstanítás módszertana |
A
zenehallgatás és zenei elemzés tanítása: jazz |
||
Hangszertanítási
módszertan |
A
zenehallgatás és zenei elemzés tanítása: popzene |
||
Kórusmódszertan |
Az
improvizáció és a zeneszerzés tanítása |
||
A
kamarazene-tanítás módszertana |
A
zenei informatika és az elektroakusztikus zene tanítása |
||
Repertoárismeret |
A
zenetanítás elméleti ismeretei |
||
A
színpadi mozgás technikája |
A
gyakorlati tanítás módszertana |
||
Zenei
menedzseri ismeretek |
A
gyakorlati tanítás szervezése és beosztása |
||
Gyakorlati
tanítás |
Gyakorlati
tanítás |
*További
zenetanár-képzési tárgyak a konzervatóriumokban: Zeneszerzés és analízis
(hangszeres tanároknak), Hangszerelés / Transzponálás–partitúraolvasás, Kórus-
és zenekar-vezetés, Hangképzés, Zenetörténet és zenei analízis, Lapról olvasás
(ének és zongora), Zongorakíséret, Harmonizálás és transzponálás zongorán
* Hercz-Dorman
Aliz egyetemi adjunktus
(tanszékvezető-helyettes ELTE-BTK Zenei Tanszék) doktori disszertációjának
az a fejezete, amelyből a jelen számunkban idézünk, érdekes és tanulságos
betekintést nyújt az európai országok zeneoktatási rendszerébe. A kutatómunkát
a doktorjelölt szerző, dr. habil. Fehér Katalin CSc javaslatára kezdte el,
és dr. Bodnár Gábor (DLA egyetemi docens, tanszékvezető, ELTE BTK Zenei
Tanszék) szakmai irányításával fejezi be és készül műhelyvitájára A téma
aktualitását jelzi az is, hogy az ELTE BTK Zenei Tanszéke milyen nagyon
fontosnak tartja az európai egyetemek közötti átjárhatóságot, különös
tekintettel a náluk végzett nagyszámú hallgató okleveleinek külföldi
egyetemeken történő elfogadása érdekében. (A Szerk. megj.)