Papp Károlyné ● Spiegel Marianna:
Alapfokú
szolfézstanítás
a
gyakorlatban
Kiváló
kötettel gyarapodott 2013 tavaszán a zenepedagógiai, módszertani szakirodalom.
Címében
ugyan a szolfézstanítás gyakorlatát jelöli meg, a kötet azonban nemcsak a szolfézstanítás, hanem a zenetanítás korszerű kézikönyve
lehet, s nemcsak alapfokon.
A szerzők a zeneoktatás több területén
és szintjén is sok évtizedes gyakorlattal rendelkező, kiváló pedagógiai
eredményeket felmutató tanáregyéniségek, akik nemcsak a jó tanár, hanem a felkészült
szakember példáját is mutatják.
Nehéz feladatot vállaltak, hiszen
hasonlóan összegző, a magyar zeneoktatás filozófiai-pedagógiai alapjait
tisztán felmutató, s ahhoz kapcsolódóan módszertani-gyakorlati utakat és
összefüggéseket bemutató kötet – mondjuk ki:
módszertankönyv – nem véletlenül hiányzik az elmúlt időszak kiadványai
közül. Az a sokrétű tanári munka ugyanis, amelyet a szolfézstanítás
igényel, nehezen összegezhető, rendszerezhető. A szerzők arra
vállalkoztak, hogy az ismereteik és tapasztalataik szerinti legfontosabb
zenepedagógiai alapelveket idézzék vagy megfogalmazzák, s ehhez kapcsolódóan
rendszerbe foglalják a tanítás és a készségfejlesztés gyakorlati
lehetőségeit.
Az idézetek elsősorban Kodály Zoltán
zenepedagógiai vonatkozású írásaiból, valamint Dobszay
László A hangok világa című
tankönyvsorozatának Útmutató
köteteiből valók. A mély szakirodalom-ismeretről tanúskodó, az
idézett gondolatokat szövegösszefüggéseiben közreadó válogatás kiválóan
alkalmas az olvasó tájékozottságának gazdagítására. Különösen igaz ez Kodály
kevésbé ismert írásai, azokból a szolfézstanítás szempontjából fontos elemek
kiemelésére, valamint Dobszay zenepedagógiai
megállapításai, módszertani útmutatásai szakszerű értelmezésére. Idézik a
szerzők zenepedagógiánk több kiváló személyiségének gondolatait is, a
hangszertanítás és az általános pedagógia szakterületén tevékenykedők
szakmai véleménye pedig erősítően hat a zenetanítás komplexitásában
hívő szakemberekre.
A kötet szerzői vallják: zenét kell tanítani szolfézsórákon is,
miközben a növendékek elméleti ismereteinek gyarapítása, készségeinek
fejlesztése a kiemelt feladat. A Dobszay-féle kitűnő alapgondolat, a zenei teljesség jelenléte a zeneórákon a stílusérzéket fejleszti,
és a stílusismeretet gazdagítja, s egyben olyan zenei nyelvi környezetet ad, mely ideális az élményt adó, aktív
muzsikálás folyamatos gyakorlatára is. Ennek a körforgásnak – a teljes
zenéből kiinduló, bizonyos elemeket kiemelő, tudatosító és
gyakoroltató, majd a zenéhez visszatérő folyamatnak – a megvalósításához
ad utakat a kellő pedagógiai körültekintéssel összeállított és
módszertanilag rendkívül gazdag kötet. A szakkönyv a szolfézstanítás
módszertani alapjainak bemutatásakor kitér a hangszer- és szolfézstanítás
kapcsolatára is.
Kiválóan alkalmazható módszertankönyvként
e kötet a zenetanárjelöltek képzésében, hiszen részletesen tárgyalja a szolfézstanítás
feladatait: a daltanítás és a zenei elemek tanításának folyamatát, a
készségfejlesztés lehetőségeit, a zenei ismeretek tanításának módozatait,
valamint a készségek és ismeretek alkalmazásának tanári feladatait. Mindezt
rendkívül gazdag zenei és szemléltető anyag közzétételével teszi,
világosan megfogalmazott utakat és lehetőségeket megmutatva a
tanárjelöltnek.
A már pályán lévő tanár pedig a
könyvet forgatva felfrissítheti módszertani gyakorlatát, melyre – valljuk be –
gyakrabban lenne szükség. S persze a megerősítés is fontos: ha a
szerzők zenepedagógiai elképzeléseivel és gyakorlati megoldásaival rokon
módon tanít valaki, ennek felismerése megerősíti napi tevékenységében.
A könyv tartalma nemcsak az alapfokú
oktatásra vonatkozik: szemléletmódja továbbvihető, módszertani folyamatai
pedig behelyettesíthetők a középfokú oktatás tananyagával is.
A kötet megrendelője és kiadója, a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézete
jelentős módon járult hozzá a hazai módszertani irodalom gazdagításához, a
módszertani kultúra megújulásához. Szerkesztője, Ittzés
Mihály pedig elvi és gyakorlati tanácsaival rendkívül hatékonyan segítette a
szerzők munkáját, a kiváló kötet megszületését.
Papp Károlyné és Spiegel Marianna könyve
megvásárolható, illetve megrendelhető a kecskeméti Kodály Intézet
Archívumában (e-mail: archivum@kodaly.hu).
S.
Szabó Márta