LITVÁN
GÁBORTÓL BÚCSÚZUNK
LITVÁN GÁBOR
karmester, zeneszerző temetése 2014.
február 14-én volt az Új Köztemetőben, a Belvárosi Templomban pedig
2014. február 15-én emlékeztek meg róla egy mise keretében. Sugár János és
Haramza László búcsúztatója Litván Gábor temetésén hangzottak el.
Sugár
János:
Litván Gáborral a 80-as évek elején találkoztam a Virágárok utcában. Az
Erdély család közeli barátja volt, Indigó gyűlés előtt néha láttam
elmenni. Érezhetően bensőséges baráti szál fűzte a családhoz.
Emlékszem, kérdeztem hogy ki ő? és megtudtam, hogy zeneszerző,
akkoriban települt vissza családjával Keletnémetországból, ahol az ottani
operában, csakúgy mint korábban Debrecenben, radikálisan fölmondott.
Szabadidejében operaáriákat tanított be Erdély Mikósnak. Az a kevés, amit
megtudtam róla kiváncsivá tett, de csak pár évvel később szólítottam meg,
hogy az első filmem zeneszerzője legyen, ugyanis hozzá volt egyedül
bizalmam, hogy nem dob ki az elképzelésemmel.
Ahogy beszélni kezdtünk egymással a legnagyobb hatást azzal tette rám, hogy
képtelen volt közhelyekben fogalmazni, minden kimondott mondata eredeti volt
nem csak tartalmában (ez talán még nem is volna olyan nehéz), de formájában,
azaz szavaiban, fogalmazásában is. Mintha a legegyszerűbb, legdilettánsabb
megszólításra is, egy hatalmas, komplex működés lépne életbe és
válaszolna; mintha egy folyamatos belső diszkussziv gépezet
sűrítményei lennének a kimondott mondatok - és természetesen a zenéje is.
Komoly volt, de a komolyságnak, és tegyük hozzá, a komolytalanságnak sem
viselte semmilyen ismert formáját. Ha elfogadnám a pontatlan meghatározást, úgy
a közhelyes „nyitottságot“ kéne használnom. Keveseken tapasztaltam ezt az
igényes és elfogulatlan
együttműködési készséget, és érdekes módon ezen kevesek, az évek
során szinte kivétel nélkül hasonló kapcsolatba léptek Gáborral. Hangsúlyoznám:
nem arról volt szó, hogy igényessége ellenére
volt elfogulatlan (pedig az is elég komoly feladat).
Ezt követően közel 20 éven át dolgoztunk intenzíven a
legkülönbözőbb felállásokban együtt, a filmzene után felkérésemre operát
csináltunk a videótechnikáról, segítettem a szinpadi produkcióit,
dokumentáltam, rendeztem darabjait, hangjátékot csináltunk a rádióban, és mivel
nagyra becsültem a rajzait, elvittem a váci Grafikai Műhelybe, ahol
litográfiákat készített. Szerintem az együttműködésünk alapja a
formabontásban való szolidaritás volt, amelyben ő a zenei dramaturgia
tiszta és érzéki logikáját képviselte, ami messze komolyabb és több volt, mint
pusztán a zene ismerete, vagy a zenélni tudás. Közös munkáink során másokkal is
megismertettem, és kialakult körülötte egy kör, akikkel szintén intenzív
munkakapcsolatba került. Dolgozott a Cseresorozattal,
a Hejettes Szomlyazókkal, a Titanic társasággal, majd maga
megalapította a Jósika Utcai Társulatot,
és ez a koncentrikus baráti kapcsolatrendszer segítette
kiteljesíteni működését, pótolta a szakma elismerését.
Már első előadó estjeit is társművészeti demonstrációk
kísérték; saját megfogalmazásában: Kísérő
vizuális program egyezteti a zenei és költeménybeli lélegzetet és léptékeket.
Ennek nyomán a 80-as évek végére kifejlesztett egy új, és eredeti szinpadi
műfajt, ami az ún. komolyzenét nem az ismeretterjesztés jobb, vagy néha
közhelyesebb, ismert formái felé vitte, hanem amely a konceptualizmus, a performance-művészet
és a zenei dramaturgia alapjain szinpadi produkciókban jelent meg. Ezekben az opera
keresztmetszetekben profi zenészek és énekesek játszottak
együtt fiatal művészekkel, a szinpadkép egyetlen koherens eleme a zenei
dramaturgia logikája volt. Ez többszörösen ellentmondott mindannak, amit a
„szakma“ legyen akár zene, szinház, vagy képzőművészet el tud
fogadni, a felületes szemlélő számára ezek a produkciók kaotikus
ügyetlenkedésnek tűntek. Alternatív újrajátszások
sora született meg a legkülönbözőbb helyszíneken, a Liget galériabeli
litográfia kiállításának napján egy Dózsa György úti étteremben állított
szinpadra egy Figaró parafrázist, majd további ún. operafrázisokat mutatott be többek között a Szkénében, az Egyetemi Színpadon.
Ezt követték Litván
Péter és saját szövegkönyveire épülő önálló, több felvonásos zenés
színházi darabok, mint: Patria research,
avagy egy gátszakadás kávéskanala, Bábeli zűrzavar, Monstruózus
Montparnasse. Ez utóbbi 1994 előadását követően a társulat nem
oszlott föl, hanem Gábor Jósika utcai lakásában rendszeresen találkozott és
próbált, majd megalakult a Jósika Utcai Társulat. A
megoldandó problémák különbözősége az igazi színházi munka közösségét
idézte. Ezekben
a zenés-szinházi munkáiban a zenei szervezőerő nevében vállalt
egyszerűség és eszköztelenség egyfajta kortárs összművészetté
alakította a hagyományos felfogást. Kár, hogy ebből
csak egy szűk kör tudott profitálni. A
dolog elemi radikalitása miatt ezek a produkciók épp hogy meg tudtak születni,
úgy is mondhatnánkk a jelen minden ellenállása dacára. Az előadások, sokak
lojalitása és baráti segítsége révén, és leginkább magánerőből, épp
hogy elkészültek a bemutatóra, (a közönség legtöbbször már kint állt), de
megszülettek, és a létrehozás sodrásában való közösség is a résztvevők
élményévé vált.
A sok munka közben sokat veszekedtünk, de ezzel nem csak én voltam így,
mindegyikünk elmondhatja ezt, de jellemző módon, ez nem lazított a baráti
kapcsolatunkon, mert Gábor felfokozott érzékenysége a zenei lényeg iránti igényességéből
fakadt. Ő a zene belső, drámai struktúráját látta, ami mellett minden
más eltörpül, és pontosan ezért is tudott abszolut nyitott maradni, és ezért
tudott profi énekesekkel, zenészekkel, és amatőrökkel, szavalókórussal, és
olyan botfülűekkel is, mint én magam is, együtt dolgozni. Munkásságának
besorolhatatlansága miatt mind a zenei, mind a színházi nyilvánosság
perifériáján mozgott, és boldoggá tesz a tudat,
hogy segíthettem neki abban, hogy a külvilág érdektelenségét legyőzve,
aktív alkotóként tudjon dolgozni.
Sugár János
dr. habil, DLA Sugár János egyetemi tanár
Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia Tanszék
Haramza László:
Idővonalaink,
min ujjal a puha homokon húzott árkok, néha találkoznak, néha eggyé válva élnek
újabb idővonalakban…- de míg a valós idő ritmusának tiszta tagolását
megbontja a végesség sejtésének szorongatása, a megteremtett, újrateremtett
idő fel kell, hogy szabadítson bennünket. A finom homokrajzolatok néha
elmosódnak és úgy tűnik, eltévedtünk… hiányzik valaki, aki mellettünk,
előttünk járt. –Hol vagy? – kérdezzük… majd találkozunk ismét? –Igen, majd
találkozunk, hogy közösen rendezzük alkotásaink új idejét.
Gábor
karmesternek, zeneszerzőnek és költőnek született. Maga alkotta saját
reguláját, hogy eltökélt költészetében éljen folyamatosan éber, nyitott
lélekkel várva az ihlet, avagy a kegyelem pillanatát, hogy a pergő napok
valószínűtlen és pontatlan ritmusából saját, alkotó idejébe léphessen.
Látta, az ember vigasztalásra szorul, s kell a jó, az egyszerű
szó…de hogyan vigasztalódhatna bárki, ha a szavak súlyának cipelését lelke nem
győzi, s a szólamok ragyogó akusztikáját lefedik a tompa és szorongató érdek-,
élmény-viszonylatok. A Mester előbb jár… csapásokat üt
az úttalan ágboga vesztői fölött a száraznak tűnő csonk cseppnyi
nedve után kutatva… hite rendíthetetlen, hogy a szó csak telíti a lelket
mindaddig, míg abban föl nem fakad és szét nem árad a hang, a zene… Ahogy a
sebre tett kéz után maga a bizonyosság… eleven szó a dalban… értelme szépséges
és öröknek tűnő jelenétől elválaszthatatlan, és semmilyen
társítás, vagy hiú érdek jelentésének rezonanciájától többé el nem vonhatja.
Szembesít, kopog és kopogtat kéretlenül, vallat és világot faggat, sikerért,
hírért meg nem keményül, s fel nem is olvad… Az Élő Teremtő
követeként nyilvánul meg.
Beszélgettem… beszélgetnék
a Mesterrel. Ültem értetlen és dühös türelmetlenséggel és vigaszt nyertem… hogy
valószínűtlen időnkben a mi teremtett időnkhöz nagyon sok
kitartás, fegyelem és hit kell… mi a hittel látók és hallók kell, hogy legyünk…-
és a fejlámpát… a fejlámpát ne felejtsd el föltenni!...a
homok utakat kezdi befújni a szél!
– és addig? … kérdeztem volna… – addig adj hálát te is… tán így: Uram,
köszönöm, hogy teremtettél engem, s teremtő teremtményeid között megtartottál
engem.
Haramza László
magánénekes,
Magyar Állami Operaház