Hunyadi
Zsuzsanna*
Kreativitás a
zenetanításban
Bali János mondataiból is látszik, hogy nem olyan egyszerű ez a másképp tanítás-tanulás, de a gyerekekre gyakorolt pozitív hatásait tekintve nagyon megéri a fáradságot. A jelenlegi zeneiskolai oktatásban a meghatározó a hangszertanításhoz szükséges technikai, zenei képességek köre, és talán kevesebb figyelem jut a szélesebb körű, integrált fejlesztésre. Pedig a széles körű, komplex fejlesztés a tanulók egész életére kiható harmonikusabb, hatékonyabb, perspektivikusabb fejlődést eredményezhetne. Ehhez bizonyos mértékig más tananyagszervezésre, más tevékenységek bevonására, máshová helyezett hangsúlyokra, más elvárásokra lenne szükség - tehát egyfajta szemléletváltásra. Ténylegesen pedig, eddig mellékesként kezelt szegmenseket kellene előtérbe helyezni, mint például a zenealkotást.
II. A következőkben
néhány példát szeretnék bemutatni, ahol kísérlet történik:
1. kreatív alkotás folyamatának leírására /Québec Education Program/
2.1. A három zenei
kompetenciához kapcsolódó tanulási tartalmak
2.2. A művészeti nevelés fő jellegzetességei
2.3. Kereszttantervi
kompetenciák
2.4. A kreativitás meghatározó szerepe
3. az improvizáció
jellemzésére, szintjeinek meghatározására
3.1. Az improvizáció hatása a személyiség fejlődésére /Gonda J./
A zenei kreativitás legkomplexebben a zenealkotás során mutatkozik meg, ennek egyik ága az improvizáció. Az improvizációnak többféle magyarázata lehetséges: kötetlen fantáziálás, véletlenszerű próbálgatás, izgalmi állapotban történő ösztönös zenei érzelemnyilvánítás, háttérzenélés, köznapi zenélés, kortárs művészeti performansz, stílusgyakorlat, szigorú vagy kevésbé kötött szabályok által szerkesztett rögtönzés, stb. A kérdés az, hogy e sokféle változata közül mi az, ami a zenetanulás során pedagógiai haszonnal jár, hozzájárul a gyerekek fejlődéséhez.
„Az improvizáció nem egyszerűen egy ösztönös zenei viselkedés, és nem is csak a profik számára fenntartott aktivitás…Jelentős része kell hogy legyen minden tanuló zenei nevelésének az előkészítőtől a felnőttkorig. Az improvizáció egy zenei készség, melyet fejleszteni kell az egyéb zenei aktivitásokkal / előadással, figyeléssel, elemzéssel/ egyetemben, mert az improvizáció szintetizálja ezeket a területeket.
A gyakorlatban kezdhetjük a zenetanulás legkorábbi szakaszában, bátorítva a felfedezéseket és a zenealkotó kezdeményeket, megelégedést okozva a zenei elemekkel való manipulálás által, melyet nem korlátoz a leírt kotta.”[2]
Apagyi Mária: „… a minden emberben meglévő kreativitásról és kreativitásfejlesztésről van szó, ami nem új dolog. Miután a zene is nyelv, a zenét, mint nyelvet tanítom, a nyelv alapjait, melyek a zenei beszéd az improvizációs készség kialakításához feltétlenül szükségesek.”[3]
Egy hangszeren való játék megtanulásához olyan tanítási módszerek, technikák szükségesek, melyek látszólag ellentétben állnak az improvizációval, más tulajdonságokat kívánnak a gyerekek részéről: fegyelmezettséget, akaraterőt, céltudatosságot. A gyakorlás, a mozdulatok vég nélküli ismétlése monotonitást sugall, az egyénieskedés, a „kitalálás” csak zavaró tényezőként jelenik meg. Az más kérdés, hogy a megszerzett technikai tudással aztán nem tud igazán kifejezően játszani a növendék, mert hiányzik mögüle a módszeresen felépített zenei tudás és alkotóképesség. Véleményem szerint össze kell egyeztetni a hangszeres munkát /ami egyenlő a darabok betanulásával, megformálásával, technikai gyakorlatokkal/ az alkotó munkával /kompozíciók, improvizációk kitalálása/.
1. A kreatív alkotás
folyamatának általános leírása
A leírást a Quebec Education Program[4] alapján készítettem:
A kezdő szakaszban, melyet az intuíció és a spontaneitás jellemez, megjelenik az inspiráció.
A tanárok által adott témák, ösztönzések katalizátorként, vezérfonálként vagy szerkezeti keretként szolgálják a kreatív dinamikát. Ezeket a tanulók korához és érdeklődéséhez igazítják. Megjelenítik a problémákat, és nagy számú variációs lehetőséget kínálnak a megoldásra és válaszadásra. A „témák” származhatnak a reális világból, a képzelet birodalmából, művészi vagy média produkcióból és művészekkel való találkozásokból, kapcsolódnak a nevelés céljához és a kulturális vonatkozásokhoz. A tanulókat bátorítják, hogy fejezzék ki vízióikat konkrét, érzékletes és szimbolikus módon.
A tanulók kutatják és fejlesztik az inspiráció legjobb művészi kifejezését… dolgoznak az ötletekkel. Számos ötlet marad fenn a rostán, ebből kell azonosítani a legjelentéstelibbet, és azt fejleszteni.
A produktív tevékenység szakaszában a fejlesztés dominál. Ebben a fázisban a tanulók tudatában vannak annak, hogy most szabják meg munkájuk irányát. Komplex problémákat oldanak meg érzékenységük és intelligenciájuk segítségével. Ebben a kontextusban kombinálniuk, fejleszteniük, szervezniük kell az elemeket, és főleg anyagi formába önteniük gondolatukat, miközben folyamatosan értékelik a megfelelést az ötlet és a formát öltött munka között.
A szeparációs szakasz időt ad a fellélegzésre. Most van lehetősége az eddigi tevékenységre való reflektálásnak. Elemzés következik annak érdekében, hogy megfelel-e az eredmény a kezdeti inspirációnak.
Bemutatják munkájukat a társaiknak, meghallgatják észrevételeiket.
A leválásban képesek lesznek kivonni magukat az alkotás lázából, és úgy szemlélni a produktumot, mint egy lépcsőfokot a művészi fejlődésükben.
A nevelési program kiemeli, hogy fontos hangsúlyozni a kreatív folyamatot a művészeti tanulási tevékenységben. Mint ahogy az előadás és a műalkotások felfogása, úgy az alkotás is lényeges eleme bármilyen folyamatnak a művészi világban való tapasztalatszerzéshez. A kreatív folyamat erőteljes szerepet játszik alapfokon az egyik művészeti ágból a másikba való transzfernél.
A Quebec Education Program[5] véleményem szerint azért is érdemes a tanulmányozásra, mivel rendkívüli összhangban fejleszti a tanulás összes területét, és megtalálja a kiemelésre érdemes csomópontokat. A zenetanításra nézve mindenképpen újszerű a felfogása, mivel a következő három zenei kompetenciát helyezi a középpontba: a zenealkotást, a zenei előadást és a zeneértést.
2. Mivel a zenealkotás „fő” helyen
szerepel, érdemes megvizsgálni, hogyan épül be szervesen a teljes nevelési
programba a zenetanítás.
2.1. A három zenei kompetenciához kapcsolódó
tanulási tartalmak:
Stratégiák
Hangforrások, technikák
Zenei együttesek hagyományai
Kompozíciós technikák
Zenei nyelv
Grafikus kotta
Szerkezet
Kifejezés-eszközkészlet
Zenei repertoár
Kulturális vonatkozások
Ha feljebb lépünk a program
szintjeinek lépcsőjén, a művészeti nevelés leírása következik.
2.2. A művészeti nevelés fő
jellegzetességeit, célkitűzéseit a következőkben határozza meg:
A
valóság és világlátás észlelése és transzponálása
Nyitottság érzékenységre, szubjektivitásra, kreativitásra
Kommunikáció művészeti alkotásokon keresztül
Szimbolikus nyelvek szerteágazó használata
A társadalmak történelmi és evolúciós fejlődésére való reflexió
A mindennapi élet szociális és kulturális értékeire való fogékonyság
Hozzájárulás a kulturális és szociális értékek fejlődéséhez
Az intelligencia formáinak integrálása
A dolgok szimbolikus értékének felfedezése és kifejezésre juttatása
Az intuíció és a képzelőerő alkalmazása
Még feljebb lépve a következő szintre, azon kompetenciák leírása következik, melyek fejlesztése a teljes nevelési programban, minden tárgykörben elsőbbséget élvez, a teljes tantestület felelős működtetésükért:
2.3. Kereszttantervi
kompetenciák[6]:
Intellektuális kompetenciák:
Információhasználat
Problémamegoldás
Ítélőképesség gyakorlása
Kreativitás használata
Módszertani kompetenciák:
Hatékony munkamódszerek alkalmazása
Információs és kommunikációs technológiák használata
Személyes és társadalmi kompetenciák:
Önmegvalósítás
Együttműködés másokkal
Kommunikációhoz kapcsolódó kompetenciák:
Megfelelő kommunikáció
2.4.
A kreativitással kapcsolatban a programban a
következőket olvashatjuk:
„Az iskolában minden gyerek tevékenységében törekedni kell a kreativitásra.
Következésképp az
iskolának elő kell segítenie az olyan tanulási tevékenységet, mely
bátorítja a gyerekeknél a személyes eszközeik használatát, olyan problémákat
hoz, melyeknek nem egy megoldása van, olyan szituációkat, melyek megmozgatják a
fantáziát, és előnyben részesítik különböző megközelítések
használatát ellentétben egy állandó megközelítéssel.
Az iskola ily
módon jobban tudja kezelni a kamaszok szereplési vágyát, értékelve a
kezdeményezést, kockázatvállalást, ötletgazdagságot, járatlan utakra engedve őket.
Az iskolának
segítenie kell a rugalmas, nyitott tartalmakat, melyekben a gyerekek szabadnak
érezhetik magukat, hogy kifejezhessék különbözőségüket.”[7]
3. Az
improvizáció jellemzése
3.1. Az improvizáció nagy hatást gyakorol a személyiség fejlődésére, nemcsak a muzikalitást, hanem a személyiség egészét is fejleszti /Gonda János munkája alapján/[8]:
- fejleszti a fantáziát,
- logikát,
- memóriát,
- a variatív,
- alternatív és
- döntési készséget,
- az egymásra figyelés,
- a szenzitív reagálás készségét.
3. Szükség van lazább, kevés kötöttséggel történő rögtönzésekre is, amelyek
- a spontaneitást és
- az áttekintési gyorsaságot fejlesztik.
4. Rendkívül fontosak továbbá az írásos, elemi szintű „zeneszerzés-gyakorlatok” is, amelyek
- a tudatosságot,
- a zenei intelligenciát és
- koncentrációt fokozzák.
Kreatív feladatfajták:
Különböző típusait különböztethetjük meg az improvizációs feladatoknak, attól függően, mennyire kötöttük meg a szempontokat.
1. szint
Szabad
játék
Mely megfelel a Taylor (1960; idézi Gyarmathy 2011.) által meghatározott 5 kreativitási szint elsőjének:
„A kifejező kreativitásban a szabad kifejezés a lényeges, az alkotás nem feltétlenül eredeti, és az alkotáshoz szükséges technikák, ismeretek és képességek hiánya miatt minősége sem kiemelkedő. Ilyenek a gyermekrajzok. Ezen a szinten még hiányzik a tudás, amely kontrollt gyakorolna, viszont a szabadság élménye, a spontaneitás, amely később alapja lesz az alkotásnak, megjelenhet ezen a szinten is.”[9]
Ide tartoznak a meséhez kitalált zenei részek, az egyéb hangulati improvizációk, kevésbé kötött feladatok, stb:
Pl. a Hunyadi Zongoraiskola II. kötetében[10] a Varázserdő című mese :
a négy részlet mindegyike után a megadott zenei játékformákkal improvizációt játszik a tanuló /előre nem megkötött ritmus, ütemszám, formai felépítés/. Spontán alakul a zenei folyamat, a pillanatnyi „ihlet” illetve az adott meserészlet történése, hangulata határozza meg, hogyan alakul a forma.
2. szint
Kreatív
gyakorlatok
Taylor 2. szintje:
„Az alkotó /produktív/ kreativitás szintjén a cél már alkotás létrehozása, az ismeretek kontrollja már kötést jelent, ezért ezen a szinten realisztikus, tárgyilagos alkotások születnek.”[11]
Ide tartoznak a szorosabb megkötésű feladatok: pl. dallami improvizáció, kötött ütemszámú improvizáció, bizonyos szerkesztési elv szerinti improvizáció, megadott hangkészlettel történő improvizáció[12], stb.
Az 1. és 2. csoportba tartozó feladatok itt nem jelentenek fejlettségi szintet, egyaránt alkalmazhatók kezdőknél, haladóknál.
„A legalkalmasabb mód, ha az improvizációt úgy fogjuk fel mint különböző, többszintű, egyre inkább kifinomult viselkedések sorozatát”[13]:
1. szint: Felfedezés
A tanuló próbálgat hangszerén különböző hangzásokat és kombinációkat egy laza szerkezeti kontextusban. A tanár szerepe itt az, hogy elég időt adjon a felfedezéshez, és lehetőséget különböző hangzásforrások felfedezéséhez.
2. szint: Folyamat-orientált improvizáció
A próbálgatás során a tanuló felfedez hangzás-kombinációkat, melyeket ismételten el tud majd játszani. A képletek ismételt eljátszása elvezet odáig, hogy megtanulja előre hallani őket.
3. szint: Teljesítmény-orientált improvizáció
A tanuló tudatában van a zene bizonyos belső korlátainak, már jártasságot mutat egy nagyobb szerkezeti alapelvben, egyre egységesebb módon kezdi használni a képleteket, és csiszolni a technikáját. A tanár feladata: lássa el különböző improvizációs szempontokkal.
4. szint: Folyamatos improvizáció
A tanuló előadása fesztelen és folyamatos. Képes uralni a hangszerét, olyannyira, hogy a technikai megoldások automatikusak lesznek,
A tanár feladata, hogy a technikai ügyességet fejlessze azáltal, hogy lehetőséget ad különböző hangnemekben, karakterekben, metrumokban és tempókban improvizálni.
5. szint: Szerkezeti improvizáció
Amint a technikai problémák az improvizálás során háttérbe szorulnak, a tanuló jobban tud koncentrálni az improvizáció felépítésére, mint egészre, egyre bővíti a stratégiák tárházát.. A tanár javasoljon vagy mutasson be különböző eszközöket, adjon meg improvizációs struktúrákat.
6. szint: Stílus improvizáció
A tanuló már sok dallami, harmóniai, ritmikai jellemzőjét ismeri egy stílusnak, és beépíti azokat improvizációiba. A tanár bemutatja, milyen korlátai és kliséi vannak egy-egy stílusnak. A legtöbbek számára itt véget ér az improvizációs lehetőség, csak a legtehetségesebbek léphetnek a legmagasabb 7. szintre, egy új stílus kialakítására.
7. szint: Személyes improvizáció
Egy bizonyos határig minden improvizáció személyes, de a 7. szinten lévők új alapokat raknak le, saját szabályokat, korlátokat alkotnak. A tanár a 7. szintre úgy segítheti tanítványát, ha bátorítja, s támogatja kísérletezését. De a tanárnak nem lehetnek elvárásai, mi fog szólni a 7. szinten, mivel nem lehet megjósolni, milyen lesz az új stílus.
3.3.
Cziffra György zenetanulása jó példa arra, hogy az improvizáció mennyire megkönnyíti a zene megértését, elsajátítását.
A történelem alakította sorsát úgy, hogy fejlődése egyedi volt, a nyomor kényszerítette a
szinte autodidakta tanulásra. A rögtönzésen alapuló hangszertanulás a zene lényegét tárta fel
előtte, pótolhatatlan ismereteket szerzett ily módon, mellyel mesterien uralta, tetszése szerint
formálta a zenei anyagot. Saját maga tanára kellett, hogy legyen, és ő volt a lehető legjobb
tanár önmaga számára. Érezte, hogy mire van szüksége a fejlődéshez. Hibátlanul lepötyögtetett, közismert dallamokat játszott maga kitalálta balkéz kísérettel. Anyját kérte, énekeljen dalokat, melyeket megjegyzett és kikeresett. Mindez játék volt számára, akkordokat, modulációkat próbálgatott.
Straussok, Offenbachok és rögtönzések voltak a gyakorlatai ötévesen. Bekerülve az intézményes zeneoktatásba, ezt a szerves egységét veszített el zenélése. /Ez okozhatta, hogy tizenéves kori krízise odáig vezetett, hogy hosszú időre a könnyűzenére tért át./
Ez az improvizációs kezdeti zenetanulás nagyon eredményes volt számára. Később is úgy gondolta, hogy a gyermeki fejlődésnek nagyon megfelel ez a menetrend.
Hála ennek a módszernek ő időveszteség és lelkesedés-hanyatlás nélkül ért el igen gyors előrehaladást, amit nagyon élvezett. „Minden esetben meglepő előmenetelt fognak látni, akkor is, ha a tanítvány nem haladja meg a középszert.”[14]
„Hosszú távon ez a nem éppen ortodox módszer, amit a sorsom rám mért, átalakította a játékomat, és bizonyos eredeti pecsétet ütött rá.
A céhbeli és amatőr zongoristák – mind a komoly, mind a könnyű zene oldaláról – néha egész estéket töltöttek azzal, hogy figyelték, mit is csinálok és hogyan, és nem értették meg, hogy értem el azt az eredményt, amelyet nem lehetett besorolni semmiféle stílusba, mely a nagy virtuózokat, mint például Busonit vagy Rachmanyinovot jellemezték.”[15]
III. Befejezés
[Egyes szerzők] „odáig mennek, hogy érteni az improvizációt annyi, mint érteni magát a zenét, mert az megtestesíti mi is a zene, a zenélés….[Egyes szakírók] az improvizáció gyakorlatát olyan kreatív zenélésként mutatják be, mely holisztikus természetű, szociálisan interaktív, cselekedtető és felhívó jellegű…
Ha az improvizációs tanítás érvényre jut, a tanulók megkapják a lehetőséget, hogy aktív résztvevőkké váljanak, hangot adhassanak saját személyes céljaiknak úgy zenei, mint közösségi értelemben, és valódi közösséget alkothassanak.”[16]
IRODALOM:
Dr. Ábrahám Marianna (2013): A Zongorálom sikere külföldön
http://www.parlando.hu/2013/2013-3/2013-3-23-AbrahamMariann-Zongoralom.htm /2014.01.02./
Bali János (2013): Bevezetés az avantgárdba, Editio Musica, Budapest
Cziffra György (1983): Ágyúk és virágok, Zeneműkiadó, Budapest
Gonda János (1986): A rögtönzés és komponálás jelentősége a zenei képzésben,
Nemzetközi Jazz Tábor Tatabánya
Hunyadi Zsuzsanna (2012): A zeneértés alapjai – Zongoraiskola II.,
Aposztróf Kiadó, Budapest
Kratus, John (1991): Growing with Improvisation,
Music Educators Journal v78 n4 p35-40 Dec 1991.
Lines, David (2008): Improvisation and Styles of Music Teaching,
Paper Presentation at the Australia and New Zealand Association for Research in Music Education (ANZARME), Melbourne
Québec Education Program (2013):
http://www.learnquebec.ca/en/content/reform/qep/ Secondary, Cycle 1 /2013.12.31./
Taylor, I. A. (1960): The nature of the creative
process, Hastings Hall, New York
In: dr. Gyarmathy Éva (2011): A tehetség fogalma,
összetevői, típusai és azonosítása, ELTE Eötvös Kiadó, Budapest
* Hunyadi Zsuzsanna életrajza: 1983-ban
végeztem a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Debreceni Tagozatán
zongoratanárként. Azóta zeneiskolában tanítok zongorát és improvizációt. Ez
alatt a 30 év alatt fő törekvésem az volt, hogy a zeneiskolai oktatást
korszerű tanítássá alakítsam át, a gyerekek zenei fejlesztését
harmonikusabbá, perspektivikusabbá tegyem. 1999-ben elkezdtem módszeresen
kidolgozni a tananyagot egy új szemlélet szerint, mely komplexen egybeépíti az
ismereteket, az improvizációt és a hangszeres készségfejlesztést. Elkészítettem
1-4. osztályig a tanmenetet, hozzá zongorakottákat. Az érdeklődő
kollégák számára szerveztem egy ún. Improvizációs Műhelyt, mintegy
szemléletformálás, továbbképzés céljából. Úgy gondoltam, pedagógiailag jobban
alá kell támasztanom elképzeléseimet, ezért 2012-ben elvégeztem az Eszterházy
Károly Főiskola tehetségfejlesztő tanár MA szakát. Az itteni
tanulmányaim során megismert, a közoktatásban alkalmazott új módszerek adtak
inspirációt arra, hogy keressem a lehetőségét a technikaközpontú, hangszer
centrikus zeneoktatásból való kimozdulásnak, és egyéb zenei aktivitást,
szélesebb körű képességfejlesztést, ízlésformálást vonjak be a tanításba.
Jelenleg az
Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudományi Doktori Iskolájának hallgatója
vagyok. Kutatásomban arra keresem a választ, hogyan lehetne a zenetanításban a
kompetencia alapú fejlesztést érvényesíteni.
Megjelent munkáim:
Zenepedagógiai Füzetek I.
/2009 Aposztróf Kiadó Budapest/
A zeneértés alapjai –
Zongoraiskola I. kötet /2009 Aposztróf Kiadó Budapest/
A zeneértés alapjai –
Zongoraiskola II. kötet /2010 Aposztróf Kiadó Budapest/
Írjunk zenét! - A didergő
király /2009 Rózsavölgyi és Társa Kiadó Budapest/
Előkészületben:
A zeneértés alapjai –
Zongoraiskola III. kötet
[1] Bali János (2013.) Bevezetés az avantgárdba Editio Musica Budapest
[2] Kratus, John (1991.): Growing with
Improvisation, Music Educators Journal v78 n4 p35-40 Dec 1991.
[4] Québec Education Program (2013. ) p. 334. http://www1.mels.gouv.qc.ca/sections/programmeFormation/secondaire1/pdf/chapter84.pdf /2013.12.31./
[5]Québec Education Program (2013.) http://www1.mels.gouv.qc.ca/sections/programmeFormation/secondaire1/pdf/chapter84.pdf /2013.12.31./
[6] Québec Education Program (2013.) http://www1.mels.gouv.qc.ca/sections/programmeFormation/secondaire1/pdf/chapter3.pdf /2013.12.31./
[7] Québec Education Program (2013.)p. 42. http://www1.mels.gouv.qc.ca/sections/programmeFormation/secondaire1/pdf/chapter3.pdf /2013.12.31./
[8] Gonda János (1986.): A rögtönzés és komponálás jelentősége a zenei képzésben Nemzetközi .Jazz Tábor
[9] dr. Gyarmathy Éva (2011.): A tehetség fogalma, összetevői, típusai és azonosítása p. 63.
[10] Hunyadi Zsuzsanna (2012.): A zeneértés alapjai – Zongoraiskola II. Aposztróf Kiadó, Budapest
[11] dr. Gyarmathy Éva (2011.) A tehetség fogalma, összetevői, típusai és azonosítása p. 63.
[12] Hunyadi Zsuzsanna (2012.) A zeneértés alapjai – Zongoraiskola II. Aposztróf Kiadó, Budapest
[13] Kratus, John (1991.) Growing with Improvisation, Music Educators Journal v78 n4 p35-40 Dec 1991.
[14] Cziffra György (1983.) Ágyúk és virágok Zeneműkiadó, Budapest p. 33.
[15] Cziffra i.m. p.174.
[16] Lines, David (2008.) Improvisation and Styles
of Music Teaching Paper Presentation at the Australia and New Zealand
Association for Research in Music Education (ANZARME), Melbourne