Lendvay Kamilló: 12 hegedűduó
(AKKORD
Zenei Kiadó A-1207)
Kiváló ajándék
kezdő hegedűsöknek – időszerű a Gyermeknap, s a tanévzárás
közeledtekor. Olyan kotta, amely első pillantásra megszeretteti magát.
Gyerekeket szólít meg, tréfásan-játékosan, ugyanakkor információkban gazdagon.
Már a kedves-szellemes címlap is ezt teszi: két smiley-fejű
hangszer-gyerek sejtteti, mi minden lesz a kottában. A figurák teste hangszer,
egyikük (ívelt) karjai vonót tartanak, másikuk (ugyancsak ívelt, ölelő
mozdulattal) pizzicatózni készül. Igen, az ábrán csak készülhet, hiszen a kép
pillanatot rögzít – s talán épp e várakozás miatt vág szomorú képet? Mert
egyikük mosolyog, a másikuk szája legörbül. Ilyen piktogramokkal a
kottaszövegben is gyakran találkozunk majd, a jelmagyarázat szerint a mosolygós
napocska jelzi a témát, a bánatos napocska a kísérő szólamra utal. A
számítógép-közelben nevelkedők elsöprő többsége ismerősként
tekint e jelekre: J és L.
Lendvay
Kamillónak e duó-sorozatával (melynek tételei tetszés szerinti csoportosításban
és egyenként is előadhatók) nem most találkozhatnak először az
érdeklődők – de mostantól vált széles körben hozzáférhetővé. És
remélhetőleg e lehetőséggel élni fognak a kezdő hegedűsök
tanárai!
A darabokat –
amelyek Molnár Zsolt ösztönzésére készültek – megelőzően
háromnyelvű kis zenei szótárral találkozunk, amelyben az olasz
előadási utasítások angol és magyar nyelvű értelmezése olvasható.
Korántsem formális fordításról van szó, hanem inkább rövid-tömör instrukcióról (az
a tempo például: a tempóváltozás után
az eredeti tempóban folytatva).
A 12 duó szinte
fokozatosan veszi birtokba a hangkészletet. A nyitótételben például mindkét
szólamnak mindösszesen 5-5 hangot kell pengetve megszólaltatnia. Az egyvonalas
e hangon indul a dallam (J segíti a tájékozódást),
mérőütés-jellegű kísérettel – de már a 4. ütemben a kísérő is
dallamot kap. Egyikük magasabb, másikuk mélyebb regisztert jár be, de zenei
anyaguk egyenlő rangú, nehézségű. Ezt a kottát érdemes nézni,
rengeteg információt tartalmaz: a váratlanul felbukkanó hangsúly-jelek
korántsem technikai fejadatot jelentenek, hanem a karakterizálást segítik, az
anyag mikro-újdonságaira rámutatva. Az első ütem daktilus-ritmusa
ismétlődik a másodikban – itt a tagolást, a lépték beállítását segíti. A
kísérőszólam 3. ütemének 2. negyedét emeli ki ily módon – azt a hangot,
amellyel kimozdul a korábbi hangismétlésből. Amikor a következő
ütemben dallamot kap, társa előző ütemét imitálja, amikor a 2.
nyolcadon kezdődött a játszanivaló – erre az újdonság-mozzanatra is hangsúly-jel
figyelmeztet. A végtelenségig folytatható lenne a mikro-analízis – de ennyi is
elég, hogy rámutassak: itt minden jelnek funkciója van (NB., nemcsak itt!), ami
azért rendkívül hasznos, mert idejekorán megtanítja a kezdőt a figyelmes
és értelmezett kottaolvasásra.
Az alsó fokú
oktatásban (is) több, különböző időben, szempontokat teljesítő
kiadványból tanulnak a kezdő hangszeresek, akiknek tehát túl azon a
feladaton, hogy hangszerükön megszólaltassák a játszanivalót, alkalmazkodniuk
kell a közreadói sajátosságokhoz (az egyik kotta gondosan berendezett, a másik
szinte urtext-jellegűen „üres”, azaz a megszólaltatásig vezető út
nagyobb aktivitást igényel a hangszerestől – persze, ilyenkor a tanár
gyakran kidekorálja a kottát). Ezúttal rendezői forgatókönyvet kapnak
kézhez a kis hegedűsök, s azt a késztetést, hogy soha ne csupán
„lejátsszák”, azaz „betartsák”, „teljesítsék” az instrukciókat, hanem mindig
legyenek tudatában annak, hogy miért kell úgy (és nem másképp) játszani
valamit. Rendkívül jelentősnek tartom, hogy a jelentéstani érdeklődés
(elcsépelt szóval: nyitottság) reflexévé válják mielőbb a hangszereseknek.
Akkor nem esztétika-könyvből kell felnőttként megtanulniuk a zene
beszédszerűségét, az intonációs típusokat, s minden olyasmit, amitől
nemcsak játékuk érdekesebb és értelmesebb, hanem egyszersmind ők is
tartalmasabbként élik meg a zenei részfeladatokat is.
Miként
nyilvánvalóan a zeneszerző is kedvvel teljesítette a darabok megírására
vonatkozó kérést – a nagylélegzetű kompozíciók alkotója, történeti
stílusokhoz-hagyományokhoz kapcsolódóan is saját hangon megszólaló komponista a
lehatárolt lehetőségek kereteit nem korlátozásként élte meg, hanem arra
törekedett, hogy az adott területen minél több élményhez juttassa a
hegedűsöket. Az is remek gondolat, hogy nem szorítkozik a mechanikus
ütempár-sorjáztatás gyakorlatára, hanem élő-eleven kisformákat épít, a
leggyakrabban használt ütempár-terjedelmű fordulatok közé szabálytalan
hosszúságú szegmensek beékelésével. Amikor pedig már jól „bejáratta” az
ütempár-szerkezetből kialakuló, „klasszikus” formastruktúrát, egy
következő formai szakaszban metrumváltást ír elő! A 4. duóban
nyilvánvalóan élményként élik meg a ľ-es ütemeket, mintha megváltoztatott
betűtípussal kiemelt szövegrész lenne, avagy, szövegkiemeléssel
megkülönböztetett részlet.
A játszanivaló
gyakran lépegető (dúdolható) fordulatokból áll, pregnáns ritmikával, tehát
akár arra késztetve a kis előadókat, hogy szövegeket (rigmusokat)
találjanak ki hozzá. Lendvay egyenrangúként kezeli a páros és páratlan
metrumot, és nem riad vissza a kezdet kezdetén a tripódikus dallamformálástól
sem. Nem szorítkozik gyermekdal-fordulatokra, és nem korlátozza a hangkészletet
pentatóniára. Tonális keretben bátran él a módosított hangok színező
erejével (ritkán akár feszültségteremtővel is), de távolabbi tájakra is
elkalandoztatja játékosait (a 7. duó magasabb osztályosok számára izgalmas
elemeznivaló szolfézs-gyakorlat lehet!).
A 12 duó
sorozata – egészében – korántsem csupán a kicsinyeknek szól. Már nekik is
érdemes megvenni a kottát – gyermekeknek szánt hegedűs kamarazene,
végigkísérheti őket zeneiskolai tanulmányaik során. A hazai kortárs
zenepedagógiai irodalom legújabb, minden bizonnyal időtálló értékei közé
tartozik.
Fittler Katalin