Farkas
Ferenc zenekari műveinek CD-felvételéről
Orchestral Music, Volume One, Music for Chamber Orchestra
– három fontos információ a londoni Toccata Classics
új korongjának címoldalán (TOCC 0176). Összkiadás-jelleget sejttet, legalábbis
a zenekari műveket illetően. Tiszteletreméltó és szép vállalkozás ez,
ismerve Farkas Ferenc életművének kimeríthetetlen gazdagságát – s
főként elismerésre méltó, mivel „külföldi” szerző életművének
jelentős vonulatát népszerűsíti. Úgy tűnik, hazai vállalkozó nem
akadt erre a munkára… (Egyébként nem előzmények nélkül való ez a kiadvány:
TOCC 0019-ként már megjelent Farkas Ferenc teljes fúvósötös-termése, beleértve
a 17. századi magyar tánc-feldolgozásokat.)
Szerencsére
előadók annál inkább: a tervezett sorozat első korongján a MÁV
Szimfonikus Zenekar játszik, vezető karmestere és művészeti
igazgatója, Csaba Péter irányításával, szólistaként pedig Perényi Miklóst
halljuk. Hat művet ismerhetünk meg tolmácsolásukban, közülük négynek ez az
első hangfelvétele. Sajnálatos, hogy „megismerésről” tudósíthatok e
felvétel kapcsán, újabb adalékként ahhoz a tényhez, hogy nemcsak a kortárs
szerzők legújabb műveinek a játszottsága csekély. Márpedig ami a
kompozíciók befogadhatóságát illeti, arra ezúttal aligha lehet panasz. Farkas
Ferenc művei dallamosak, „hallgathatóak”, nem igényelnek különleges zenei
előképzettséget, - és még folytathatnánk…
Farkas Ferenc
(1905-2000) életművének legismertebb és legelismertebb szelete a
pedagógiai munkássága, pontosabban, zeneszerző-nevelő tevékenysége.
Több komponista-generációt nevelt fel, közkinccsé téve számukra túl a szakmai
tudását, s példát mutatva atekintetben is, hogy
érdemes tájékozottnak lenni a társművészetek területén is.
Ahogy az lenni
szokott, amikor valami a figyelem előterébe kerül (mint Farkasnál a
zeneszerző-nevelés), a munkásság más területei háttérbe szorulnak. Amíg
élt, „érdemes” volt játszani a műveit, hiszen azok közé a szerzők
közé tartozott, akik figyelemmel kísérik kompozícióik sorsát: nemcsak a
szerzői estjein és darabjai bemutatóján jelent meg, hanem lehetőség
szerint meghallgatta valamennyi megszólaltatásukat. Nem titkolta, hogy örül a
játszottságnak, a sikernek – ugyanakkor kevés energiát fordított művei
menedzselésére. Ha kevesellte a játszottságot, annak inkább csak baráti
társaságban adott hangot…
A 2013-ban a
Magyar Rádióban készült felvétel jóvoltából hat olyan kompozíciót hallhatunk,
amelyeknek keletkezési idejét nehéz lenne kitalálni - azt viszont kevésbé, hogy
szerzőjük magyar. Már első hallásra ismerősnek tűnnek a
dallamok, akkor is, ha semmiféle múltidéző szándék nem társult hozzájuk –
talán épp ebből lehet felismerni Farkas Ferencet. Érdemes felidézni, mit
válaszolt Varga Bálint Andrásnak a „3 kérdés – 82 zeneszerző” című
kötetbeli harmadik kérdésére („Mi hát a különbség egyéni stílus és önismétlés
között – hol végződik az egyik, hol kezdődik a másik? Hol a határ?”):
„Egyéni stílus véleményem szerint nincs. Van egyéniség, ami a legkülönbözőbb stílusokon is átvilágít, és
van stílus, amiből sokszor
hiányzik az egyéniség.
A zene absztrakt
művészet, mindig kapcsolódik valamilyen előzményhez – (nem is
egyhez!), ha ez nem tűnik is fel rögtön. Teljesen új stílust kitalálni nem
lehet.
Az önismétlés
nem hiba. Vivaldi ugyanazt a darabot írja meg több változatban, mégis mennyi
ötlet, mennyi változatosság van bennük. Braque mindig ugyanazt a csendéletet, Utrillo ugyanazokat a párizsi utcákat festi, Webern
ugyanazt mondja minden művében, mégis mind nagy alkotók.”
Ha egy szóval
kellene jellemeznem Farkas Ferenc műveit, talán azt választanám, hogy
újrahallgatnivalók. Nem lehet egyszerűen elintézni őket azzal, hogy
„már hallottam”, hiszen emlékük mindig kellemes közérzetet idéz. Sajátos „Gebrauchsmusik”-ként
értelmezhetőek, kedély-javítóként, értékes kikapcsolódásként. Ugyanakkor
sohasem elégednek meg a háttérzene szerény szerepével-rangjával, merthogy amíg
szólnak, odafigyelünk rájuk. A (többé-kevésbé) muzsikus akár azon is
eltöprenghet, hogy vajon ennek mi a titka…
Farkas Ferenc
zenéje közérthető, ugyanakkor elegáns – s talán épp ebben a kettősségben
kereshető annak magyarázata, hogy sajátos igényt támaszt az
előadókkal szemben. Nem elég ugyanis „lejátszani” a különösebb technikai
nehézségeket nem támasztó szólamokat (mármint a hangokat, ritmusban), hanem
ízlés és igény szükséges a szólam-arányok kialakításához, s nem utolsó sorban a
játszanivaló artikulációjához. Éppen ezért ideálisnak tűnik az
előadó-választás. A MÁV Szimfonikus Zenekar több művét játszotta már
Farkas Ferencnek, tehát értő olvasója kottáinak. A széles repertoárral
(azaz stílusismerettel) rendelkező együttes megbecsüli a
hangszerszerű szólamokat, gondosan-felelősséggel formál. Az
öt-tételes Divertimento (1930) afféle zenei múltidézés, a Lavotta Suite (1951) remekbeformált karakterdarabok sorozata. A
kamarazenekarra szánt Maschere (1983) az eredetileg
oboára, klarinétra és fagottra szánt trió átirata, az 1848-as forradalom
centenáriumára készült March Suite
(Márciusi szvit) tartalmazza a legváltozatosabb karakterű tételeket. A
vonószenekari kíséretes két csellóversenyre (Concertino all’antica
és Trittico concertato,
mindkettő 1964-ből) remélhetőleg felfigyelnek a csellisták, és
kedvet kapnak Perényi Miklóstól, hogy ők is megtanulják e műveket.
Méltán állt
remek hangszerelő hírében Farkas Ferenc – bármely apparátussal remekül
bánt. Választékos és színekben-tónusokban gazdag hangzás uralja e műveket
is. A MÁV Szimfonikus Zenekar tolmácsolásának köszönhetően várjuk a
kiadványsorozat folytatását.
A kiadvány
kísérőszövege kizárólag angol nyelven tartalmazza az életmű avatott
ismerőjének, Gombos Lászlónak értékes műismertetéseit. Ő volt a
közreadója a Farkas Ferenc válogatott írásait tartalmazó kötetnek (Vallomások a
zenéről – Püski, Budapest, 2004), s ezúttal élt a lehetőséggel, hogy
a szerző írásaiból való idézetekkel azokhoz is eljuttasson adalékokat,
akik nem tudnak magyarul.
Fittler Katalin