CINEGEMUZSIKA FÓTRÓL
A Fóti Zeneiskola tanárai - élükön egykori
igazgatójukkal, a jelenlegi igazgató helyettes, főiskolai tanár Horváth
Istvánnal - már a harmadik füzetnyi Cinegemuzsika közreadásában működtek
közre. A már elfogyott első füzet megjelenését még a Fóti Dal zeneiskolai
alapítvány gondozta, de a második füzetet már a Romi-Suli
Könyvkiadó.
Szerkesztette Cselőteiné Z.
Katalin, Kis Veronika
A dalokat feldolgozta és
kísérettel ellátta Horváth István
A Zeneiskola helyi tantervében többek között az
olvasható, hogy „A Fóti Zeneiskola kiemelt feladatként
kezeli a kamrazene oktatását. Ez a műfaj különösen alkalmas arra, hogy általa
pedagógiai célokat – mint az együttes játék, az egymásra figyelés, a másikhoz
való alkalmazkodás, egymás segítése, a türelem gyakorlása – valósíthassuk meg
olyan szinten, amire a nagyobb csoportos oktatás nem ad lehetőséget.”
A
Cinegemuzsika első kötetének újdonsága, hogy már azokkal is megismerteti a
kamrazenélés örömeit, akik még csak az „üres húrokon” tudnak játszani. A 3.
kötetig eljutók azonban már a barokk és klasszikus zeneirodalom kedvelt
műveit játszhatják, melynek köszönhetően szinte észrevétlenül
fejlődik
•
a dinamikai jelzések megismerésére és alkalmazására
való képességük,
•
fejlődik húrváltó készségük,
•
kis- és nagy detache,
különböző vonáskombinációkkal történő játékuk,
•
jártasságot szerezhetnek a nehezebb vonóbeosztási
formák terén és a fekvésváltásban,
•
valamint a különböző zenei karakterek,
előadásmódok megszólaltatásában.
Mindhárom kötet a Horváth István által kidolgozott continuo-val jelent meg, amely komoly segítséget nyújt a
tanulóknak a helyes intonáció kialakításában és a szólamvezetések
kidolgozásában egyaránt.
E sorok összeállítója jelen volt azon a 2014. április
4-én megtartott hangversenyen, ahol a Fóti Zeneiskola növendékei egy 60 perces
bemutatót tartottak a KIFEJEZETTEN PEDAGÓGIAI CÉLKLBÓL SZERKESZTETT Cinegemuzsika
mindhárom kötetéből. A krónikást a látottak-hallottak meggyőztek arról,
hogy ezek a zongorakíséretes darabok (hegedűn, csellón és zongorán) milyen
élményszerűek a még csak üres húrokat vonóval játszó, vagy újjal pengetni
tudó tanulók esetében is! S mivel Horváth István harmonizálása könnyen játszható,
a kísérő szólam előadásával a zeneiskolások is könnyedén meg tudnak
birkózni, mint ahogy erre volt számos példa is az említett műsorban.
Sőt: a zeneiskolások előadásában ezek a kíséretek „zeneiskolai
jellegűknek köszönhetően” illúziót keltőbben voltak, mint amikor
tanárkolléga játszotta azokat!
(Z.T.)