Asztalos
Kata*
A
zenetechnológia kutatási irányzatai és alkalmazási lehetőségei az
oktatásban[1]
Beszámoló
a Sempre MET 2014 konferenciáról
A SEMPRE
(Society for Education, Music and Psychology Research), olyan egyedülálló
nemzetközi szervezet, amely tevékenységében ötvözi a zenepedagógia és a
zenepszichológia eredményeit. Idén „A zene kutatása, nevelés és technológia –
kritikus nézőpontok” címmel került megrendezésre a szervezet konferenciája
a London Egyetem Neveléstudományi Intézetének Nemzetközi Zeneoktatási
Kutatóközpontjában (iMerc). A konferencia elnöke Dr Evangelos Himonides a
London Egyetem és Dr Andrew King a Hull Egyetem professzora volt.
Bevezetés
A
Nevelés, Zene és Pszichológia Szervezete (SEMPRE) lassan ötven éves múltra
tekinthet vissza, elődjének az 1966 óta megrendezésre kerülő readingi
Zeneoktatási Konferenciákat tekinthetjük. A szervezet elsődleges célja,
hogy nemzetközi fórumot biztosítson a zeneoktatás és a zenepszichológia
kutatóinak, támogassa az eredmények tudományos megvitatását és a kutatások
disszeminációját.
A szervezet tevékenységének központjában két nemzetközi lektorált
folyóirat megjelentetése, konferenciák szervezése és a tagok szakmai alapon
történő díjazása áll.
A SEMPRE hivatalos, lektorált folyóirata a Psychology of Music, amelyet 1973-ban alapítottak, s amely 2012-ig
évi két lapszámmal jelent meg. 2012-től a SAGE Publication kiadóvállalat
gondozásában ez a szám évi hatra nőtt. Impakt faktora 1,553 (2012-es
adatok alapján), azaz nemzetközi szinten a terület legtöbbet idézett
folyóirata. Cikkei elsősorban a hallás, zenei előadás, zenei alkotás,
emlékezet, és a tanítás-tanulás területeihez kapcsolódnak, azonban nyitott a
szociológiai, képességfejlődéssel, attitűdökkel foglalkozó és
zeneterápiás tanulmányokra is. Különös figyelmet szentelnek azoknak a
publikációknak, amelyek a zenepedagógia és a zenepszichológia közös vonatkozási
pontjaira épülnek. 1993-ban a SEMPRE újabb nemzetközi, lektorált folyóiratot
indított Research Studies in Music
Education címmel, amely fő profilja a zeneoktatás és határterületei,
mint a filozófia, szociológia és pszichológia. A cikkek között legnagyobb számban
az értékelés, a tanterv és a zenepedagógia témáit találjuk mind elméleti, mind
gyakorlati szempontból megközelítve. A szervezet folyóiratai az utóbbi
időben spanyol és kínai fordításban is elérhetők.
Évente általában két egynapos őszi konferenciát szerveznek,
illetve minden páros év tavaszán kétnapos nemzetközi konferenciát tartanak az
Egyesült Királyságban. Ezeket a rendezvényeket a SEMPRE a helyszínt adó
egyetemekkel közösen szervezi. A konferenciák a plenáris előadások,
előadások és poszter prezentációk mellett rendszerint élőzenei
bemutatókkal, workshoppokkal és vitafórumokkal is várják az érdeklődő
tudományos közönséget. A szervezet nagy hangsúlyt fektet a tagok tudományos
munkásságának díjazására. A hat pályázható díj közül hármat a tehetséges diákok
és fiatal, pályakezdő kutatók támogatására alapítottak.
A szervezetet a fő tisztségviselőkön kívül egy szenior
kutatóprofesszorokból álló csoport és a Psychology
of Music folyóirat mindenkori főszerkesztője vezeti. A SEMPRE
jelenlegi elnöke Prof. Graham E. Welsch a London University Zeneoktatási
Tanszékének vezetője.
A 2014-es Sempre MET konferencia
célkitűzése, témája
A SEMPRE 2014.
április 3-4. között Londonban tartotta a kétévente megrendezésre kerülő
nemzetközi konferenciáját, amely a „A zene kutatása; nevelés és technológia –
kritikus nézőpontok” címet viselte. A tudományos fórum elsődleges
célja a zenetechnológiai fejlődés új kihívásainak és lehetőségeinek
kritikus megvitatása és a területhez kapcsolódó kutatások szakmai közönséggel
való megismertetése volt. A konferencia-felhívás kilenc fő témát jelölt
meg a digitális technológiához kapcsolódóan:
1. Zeneszerzés és alkotás
2. Zenei előadóművészet
3. Zenekészítés (felvétel,
stúdiótechnika, zenei archiválás és zenei kommunikáció)
4. Zenei műfajok (populáris,
klasszikus, világzene)
5. Kreativitás
6. Valós zenei kontextusok
(osztályterem, stúdió)
7. A zenei fejlődés és/vagy a zenei
teljesítmény mérése
8. Technológia-alapú zenetudomány
9. Sajátos nevelési igényű diákok
oktatása/szükségletei
A rendezvény szükségességét
indokolja, hogy bár a zenével foglalkozó szakemberek egyre gyakrabban
támaszkodnak az új lehetőségekre, napjaink gyors technikai fejlődése,
az eszközök és eljárások egyre szélesebb skálája szükségessé teszi a
zenetechnológia szerepének újradefiniálását.
A konferencia résztvevői
A Sempre
MET2014 Konferenciára az Egyesült Államoktól Ausztráliáig 12 országból érkeztek
egyetemi oktatók, kutatók, tanárok és gyakorlati szakemberek. A legnagyobb
számban az Egyesült Királyság egyetemeinek munkatársai képviseltették magukat,
de fontos kiemelnünk az Egyesült Államok és Spanyolország résztvevőit is.
A konferencia során 35 előadás, két plenáris előadás, két workshop
került megrendezésre, valamint három zenetechnológiai vállalat bemutatóját
hallgathatták meg az érdeklődők.
Ország |
Résztvevők
száma |
Egyesült Királyság |
17 |
Amerikai Egyesült Államok |
5 |
Spanyolország |
4 |
Ausztrália |
1 |
Brazília |
1 |
Finnország |
1 |
Írország |
1 |
Japán |
1 |
Magyarország |
1 |
Németország |
1 |
Nigéria |
1 |
Norvégia |
1 |
1. táblázat: Az előadók létszáma országos szerinti bontásban
(többszerzős anyagok esetén az első szerző alapján)
Aktuális tendenciák a zenetechnológiai
kutatások területén
Az
előadások témái között legnagyobb számban a zenepedagógiát találjuk. Ezek
között is kiemelkedő azoknak a kutatásoknak a száma, amelyek az
info-kommunikációs eszközök oktatási környezetben való gyakorlati
alkalmazhatóságára irányulnak. Ezek közé tartozott a magyar előadás is,
amely egy online diagnosztikus zenei képességmérő teszt bemutatására, és a
segítségével rögzített adatok statisztikai elemzésére fókuszált (Asztalos, 2014).
Előadások
témája |
Előadások
száma |
Zenepedagógia |
19 |
Zenekészítés |
6 |
Zenei előadóművészet |
4 |
Zeneszerzés és alkotás |
3 |
Technológia-alapú zenetudomány |
3 |
2. táblázat Az előadások témáinak megoszlása
Plenáris előadások
Ian
Cross, a Cambridge Egyetem intézetvezető professzora plenáris előadásában
etnomuzikológiai és kognitív pszichológiai szempontok alapján értelmezte a
technológia szerepét napjaink zenéjében. Kiemelte, hogy a technológia hatására
a zene sokkal inkább tekinthető terméknek, mint hangzó jelnek, vagy
szimbólumnak. A zenei szoftverek, szerkesztőprogramok és digitális
eszközök elterjedése lehetővé teszi az előadók, szerzők és a
hallgatók számára, hogy számos új csatornán keresztül kerüljenek interakcióba a
zenével. Ian Cross hasonlatával élve a zenetechnológia egy olyan protézishez
hasonlatos, amely kiegészíti az emberileg lehetséges zenei tevékenységek sorát.
Ugyanakkor a technológiai alapokon nyugvó zene továbbra is elsősorban
„előadási” médium maradt, azaz olyan speciális tevékenységek eredménye,
mint a komponálás és az előadás. Nem szabad azonban elfeledkeznünk arról,
hogy a zenei kommunikáció evolúciós célja az aktív részvétel. Habár a legtöbb
interaktív zenei rendszer többnyire az egyéni felhasználókra koncentrál a
technológia óriási lehetőséget tartogat a közösségi zenélés számára is.
Ian Cross kiemelte, hogy a közösségi lehetőségek feltárása és kiaknázása a
zenetechnológiai kutatások egy olyan területe, amelyre mindeddig kevés figyelem
hárult, azonban új és érdekes eredményeket jelent a kutatók számára is (Cross, 2014).
A konferencia második plenáris előadója David M. Howard volt, a
Center for Singing Science audiólabor kutatója és a Yorki Egyetem Elektronikai
tanszékének vezetője. A vokális traktus-orgona megalkotója nemrég a
királyi udvarban is bemutatta találmányát. Kutatásaiban arra keresi a minél
tökéletesebb megoldást, ami már Kempelen Farkast is foglalkoztatta a 18. század
végén: hogyan lehet mesterséges eszközökkel emberi hangot
előállítani. Ebben nagy segítségére
vannak korunk modern technológiai eljárásai. A mágneses rezonancia képalkotás
hozzájárul ahhoz, hogy a vokális traktus belső működéséről is
pontos képet alkothassunk, a háromdimenziós nyomtatás pedig lehetővé teszi
az apparátus precíz másának elkészítését. A hangok ennek a mechanikus közegnek
valamint az elektromos, szintetizált gégejeleknek köszönhetően szólalnak
meg. A vokális kommunikáció mesterséges leképezése és annak tökéletesítése
elsősorban a fogyatékkal élők számára jelent nagy segítséget, azonban
a vokális traktus-orgona izgalmas zenei kísérletezésre is lehetőséget
biztosít (Howard, 2014). (David M
Howard rövid bemutatója és Puccini O mio babbino caro kezdetű áriája
vokális traktus-orgona kísérettel: https://www.youtube.com/watch?v=SX-f1oU0_Kk)
A konferencián bemutatott technológia-alapú
zeneoktatási eszközök
A
résztvevőknek a konferencia ideje alatt lehetőségük nyílt olyan
technológia-alapú zenei eszközök kipróbálására, amelyek nem csupán
szórakoztatóak, de magas pedagógiai értéket is képviselnek. A szoftverek közül
fontos kiemelnünk az EarMaster zenei fejlesztőprogramot, amelyet a program
tulajdonosa és az EarMaster vállalat ügyvezető igazgatója Hans Jakobsen
Lavdal mutatott be. A program célja a zenét tanulók és a zenekedvelők
relatív hallásának tréningezése. Számos gyakorlati és zeneelméleti feladaton
keresztül széleskörűen fejleszti a zenei készségeket. Nem csak a
klasszikus zenei alapok elsajátítására nyújt lehetőséget, de rendelkezik
jazz funkcióval is, amely a jazzre jellemző ritmikai, harmóniai és
melodikus feladatokra épül. A program különlegessége, hogy nem csak a zenei
jelenségek felismerésére épít (pl. hangközmegnevezés, ritmus diktandó), de a
reproduktív hallási képességeket is edzésben tartja. A számítógép beépített
mikrofonja elegendő ahhoz, hogy az énekelt hangokat, vagy a tapsolt
ritmust a program kiértékelje, ezzel is segítve a kottaolvasás vagy az
elhangzott zenei anyagok pontos reprodukciójának fejlődését. A szoftver
ideális önálló gyakorláshoz, azonban a pedagógiai gyakorlatban is sikerrel
alkalmazható, hiszen leckék sorozata állítható össze a diákok számára, akiknek
eredményéről, fejlődéséről a tanár közvetlen visszajelzést,
könnyen áttekinthető elemzéseket kap. Ennek a funkciónak is
köszönhető, hogy a program felhasználói között olyan híres intézményeket
találunk, mint a Heidelbergi Egyetem, a madridi Joaquin Turina
Zenekonzervatórium, a Hanoi és a Lisszaboni Zenekonzervatórium vagy az Amerikai
Haditengerészet Zeneiskolája. A program legújabb verziója már magyar nyelven is
elérhető (további információ: http://www.earmaster.com/).
A Practice Your Music applikáció a magányosan végiggyakorolt órák
monotonitása ellen nyújthat segítséget. A program célja, hogy a hangszeres
gyakorláshoz virtuális kamarapartnereket biztosítson a felhasználó számára,
aktív és motiváló légkörrel segítse elő a zenei fejlődést. Mindehhez
hozzájárul az aprólékosan kidolgozott vizuális megjelenítés, az egyre
bővülő hangkönyvtár és az interaktív funkciók (pl. egyes hangszerek
némítása, a kotta kivetítése hangszerenként, közeli felvételek megtekintése a
hangszerjátékosokról, bármely zenei frázis többszöri ismétlése vagy a darabok
tempójának tetszés szerinti változtatása…). Az alkalmazás honlapján
lehetőség van az ingyenes próbaverzió letöltésére is (http://www.practiceyourmusic.com/Inicio/IndexBlues.aspx).
A MusicFirst program megalkotói gyakorló pedagógusok
közreműködésével egy olyan technológia-alapú segédeszköz létrehozására
törekedtek, amely teljes mértékben megfelel az osztálytermi zeneoktatás
követelményeinek és problémamentesen illeszthető az iskolai gyakorlatba. A
MusicFirstbe integrált 12 szoftver segítségével a diákok kottaírása, relatív
hallása, zenetörténeti és zeneelméleti tudása hatékonyan fejleszthető. A
program nagyban megkönnyíti az értékelést is, a minden részletre kiterjedő
tesztek és a visszajelentő eszközök alkalmazása pedig lehetővé teszi
a diákok teljesítményének objektív és idő-hatékony követését. Az egyéni
online tanulói portfóliók alkalmasak a diákok felvételeinek, kompozícióinak,
kvízekre és tesztfeladatokra adott válaszainak tárolására, amelyhez a tanárok,
szülők és diákok egyaránt hozzáférnek. A MusicFirst számos óratervet
tartalmaz, s egyben összeköti a felhasználó pedagógusokat, akik megoszthatják
egymással ötleteiket, így elősegíti a folyamatosan megújuló, kreatív
munkát. A program óriási mennyiségű kottához, audiótartalomhoz és írásos
segédanyaghoz biztosít hozzáférést (https://musicfirst.com/).
Zárszó
A SEMPRE
MET 2014 Konferencia hiánypótlónak tekinthető, hiszen a technológia-alapú
zenetudomány, mint egységes kutatási terület, gyerekcipőben jár. A
tudományos szekciók és viták azonban segítettek a jelenlévő szakembereknek
abban, hogy közös célokat fogalmazzanak meg, s egyúttal bővítsék
látókörüket. A konferencia kiváló lehetőséget biztosított a kutatási
eredményeik disszeminációjára, valamint mások eljárásainak, technikai hátterének,
módszerereinek megismerésére.
A SEMPRE következő konferenciája 2014. október 24-25-én kerül
megrendezésre a Readingi Egyetemen. A rendezvény első napjára
elsősorban posztgraduális képzés keretei közt kutató fiatalok
jelentkezését várják zenepedagógiai és zenepszichológiai témákkal, a második
nap központi témája a gyermekek zenei világa lesz. Az előadások és
poszterbemutatók absztraktjainak leadási határideje július 11. (bővebb
információ: http://www.sempre.org.uk/conferences/forthcoming).
Felhasznált irodalom
Asztalos Kata (2014): Online Diagnostic Measurement of Musical
Abilities in Hungarian Schools – a cross sectional study of 1st to 11th grade
students. In: Evangelos Himonides & Andrew King (Ed.) Proceedings of the Sempre MET2014 - Researching Music, Education,
Technology: Critical Insights. Great Britain, International Music Education
Research Center, 25–29.
Cross, Ian (2014): Music technology: production and participation. In:
Evangelos Himonides & Andrew King (Ed.) Proceedings
of the Sempre MET2014 - Researching Music, Education, Technology: Critical
Insights. Great Britain, International Music Education Research Center,
13–15.
Howard, M. David (2014): Singing synthesis and the Vocal Track Organ.
In: Evangelos Himonides & Andrew King (Ed.) Proceedings of the Sempre MET2014 - Researching Music, Education,
Technology: Critical Insights. Great Britain, International Music Education
Research Center, 13–15.
A SEMPRE hivatalos weboldala: http://www.sempre.org.uk/
Az EarMaster program hivatalos weboldala: http://www.earmaster.com/
A Practice Your Music applikáció hivatalos weboldala:
http://www.practiceyourmusic.com/Inicio/IndexBlues.aspx
A MusicFirst program hivatalos weboldala: https://musicfirst.com/
* Asztalos Kata a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi
Doktori Iskolájának végzős hallgatója, óraadó, aki a zenei képességek
technológia-alapú mérésével és értékelésével foglalkozik kutatásai során.
[1] A kutatás a TÁMOP 4.2.4.A/2-11-1-2012-0001 azonosító számú Nemzeti Kiválóság Program – Hazai hallgatói, illetve kutatói személyi támogatást biztosító rendszer kidolgozása és működtetése országos program című kiemelt projekt keretében zajlott. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.