Majorosné Tóth Eleonóra*
QUANTZ ÉS A „KICSIK”
Johann
Joachim Quantz (1697-1773)
Közismert, hogy Johann Joachim Quantz Fuvolaiskolája 2011-ben teljes
terjedelmében magyar nyelven is megjelent. Miközben természetesen jogos az
öröm, félős, hogy sokan, noha a könyvet a polcukon díszhelyre tették,
valójában nem sokat kezdenek vele. Döntő volna pedig, hogy a már-már
kötelezően kínálkozó tanulságokat és korrekciókat már a zeneiskolában, már
a legkisebbek fuvola-oktatásában is mielőbb hasznosítsuk.
1/ A királyi fuvolatanár szerint az oktatás egyik sarkalatos pontja a
növendék kiválasztása, tulajdonságainak értékelése, ’felbecsülése’, akár
zeneiskolai felvételiről, pályaorientációról, akár tanulmányi
versenyről van szó. A legfontosabb érték természetesen a „jó tálentum,
vagyis a természet adta tehetség”. Ez rendkívül összetett adottság, a Quantz
számára legfontosabb hozzávalók: „a lélek gyengéd érzésével egybekötött eleven
és tüzes szellem, temperamentumok jó keveréke, nagy képzelőerő, jó
emlékezőtehetség, finom hallás, éles és friss tekintet, könnyen és gyorsan
felfogó fej, az egyes hangszerek sajátosságai szerint különböző testi
tulajdonságok” (Bev.4.§). Már a kisiskolás gyerekekben is ezeket a
tulajdonságokat keressük. Ritka, hogy valakiben mindezen képességek a
megfelelő arányban legyenek jelen. Jól fel kell mérni és tisztán látni a
növendék erősségeit, gyengeségeit, mert csak ezek alapos ismeretével
tudjuk meghatározni, mire lesz képes a későbbiekben.
A zenész másik elengedhetetlen tulajdonsága a különleges szorgalom és
figyelem. „Aki jobban szereti a zenénél a lustaságot, henyélést vagy más
semmirevaló dolgokat, az nem remélhet különösebb előremenetelt”(Bev.11.§).
Amit se a szülők, se mi, tanárok nem tudunk megtanítani, csak példánkkal
megmutatni és serkenteni a növendékben, az a „szüntelen kedv, szeretet és vágy”
a zene és a zenélés iránt. Az erre való fogékonyság is fontos ismérve a pályára
alkalmas tanulónak. Quantz tézisei kiállták az idő próbáját, hiszen ma is
ezeket a szempontokat kell figyelembe vennünk a zenész-palánták
tulajdonságainak vizsgálatakor.
2/ 250 évvel ezelőtt teljesen más konstrukciójú hangszeren játszottak,
mint ma. Emiatt a fuvolatechnikáról szóló fejezeteket az illem kedvéért
elolvassuk, de első gondolatra nem számítunk sok találkozási pontra. Pedig
mi is állandó figyelemmel korrigáljuk a fej tartását, amit „fesztelenül a
magasba kell tartanunk, hogy ezáltal ne akadályozzuk a levegő szabad
áramlását” (II. főrész 5.§), vagy az ujjak pozícióját, amit nem szabad „a
játék alatt magasra… emelni, különben lehetetlen a meneteket….. gyorsan és
világosan előadnunk” (II. 8.§) . Ma is ugyan úgy küzdünk azzal a
nehézséggel, hogy „ansatzunk a fuvolán nem mindig egyforma és egyformán jó”,-
az a bizonyos ma valahogy nem szól olyan jól- de tudnunk kell, hogy „az
időjárás, bizonyos ételek és italok, belső láz és más véletlenek egy
időre igen könnyen rossz állapotba hozhatják az ajkakat…” (IV. 6.§). Igaz,
azzal nem értünk egyet, hogy a „légáram erősítésére semmi szükség sincs az
oktávok megszólaltatásához” (IV. 22.§), hiszen csak az ajkak feszességének
változtatásával –legalábbis kezdőknél- nem érjük ezt el.
3/ Quantz fuvola-iskolájában fontos fejezetek foglalkoznak a díszítésekkel.
Ezeknek az ismeretét jelenlegi tankönyvünk a zeneiskola negyedik osztályában
írja elő. A tankönyv írója, Jeney Zoltán, kétféle előkét különböztet
meg: a hosszút és a rövidet. Ezeket négy zenei példán gyakoroltatja
(Mozart-duó, Jeney-etűd, részlet a Carmen III. felvonásából, végül egy
Quantz-gyakorlat: II. kötet 56-59.). A növendékek tapasztalataim szerint
majdnem mindig e legutóbbinál ütköznek nehézségekbe. Nem csak a hangnem
(E-dúr), hanem a váratlanul nagy számban, illetve különböző ritmikai és
dallami fordulatokban megjelenő előkék miatt is. Jeney közöl egy
kidolgozott változatot is, ami a kottaolvasást ugyan megkönnyíti, de mégsem
teszi egészen világossá, a díszítések alkalmazásának logikáját. Kollégáimmal
folytatott konzultációim során kiderült, hogy ezt az etűdöt gyakran
átugorják.
Hogyan tudnánk orvosolni ezt a problémát? Milyen eszközökkel lehetünk saját
magunk és növendékeink segítségére? A Versuch VIII. fejezetének elolvasása
megadja a magyarázatot. Quantz az előkékről szóló rész végén közli
kompozícióját, amely már „az előkék legtöbb fajtáját tartalmazza” (13§).
Tehát mindezt megelőzi egy részletes, pár ütemes kottapéldákkal illusztrált
leírás. Világos tehát, hogy ezt a gyakorlatot úgy tudjuk könnyebben
megtanítani, ha a megfelelő módon készítjük elő, ahogy ezt Quantz is
tette. Növendékeimmel is áttanulmányoztuk, végigfuvoláztuk az ide vonatkozó
részeket Quantz könyvéből. Ezután összegyűjtöttük és paragrafusok
szerint csoportosítottuk a darabban előforduló előkéket.
6.§ átmenő előkék: 8. ütem, 13. ütem,
6.§ két előke esetén: 14. ütem,
7. § hangsúlyos előke: 1. ütem, 7. ütem, 11. ütem, 12. ütem,
8.§ nyújtott ritmus esetén: 2. ütem, 5. ütem, 6. ütem, 18. ütem,
11.§ ha a hangjegy után szünet áll: 4. ütem, 8. ütem, 16. ütem. A
negyedik ütemben rossz megoldással találkozhatunk: itt az előkés gisz’’
hangot negyed értékben kell kitartani, így a fisz’’ nyolcad értékű
főhang az ütem utolsó mérőjére esik.
az eredeti gyakorlat, C-dúrban
Ez által átláthatóvá vált a kompozíció. Hamar elhagyhattuk a mankót, és már
nem okozott gondot az eredeti kotta eljátszása. Mindez élvezetes munkafolyamat
volt, és nem maradt el a várt eredmény sem.
4/ A másik
fontos fejezet az egyszerű hangközök rögtönzött díszítése, amit első
sorban a lassú tételekben alkalmazunk. Zeneiskolás növendékektől még nem
várható el az önálló díszítés, de ezek a példák remek mintául szolgálnak arra,
hogy bevezessük őket az improvizációba. Természetesen nem az a cél, hogy a
Quantz által közölt megoldásokat tanítsuk meg, hanem a gyerekek életkoruknak és
hangszeres tudásuknak megfelelő szintű mini kompozíciókat
készítsenek. Minden figurációhoz basszus szólamot is ad Quantz harmóniai
jelöléssel, ezzel a lehetséges hangkészletet meghatározza. Ezeket az adott
harmóniába tartozó hangokat előre ki kell jelölnünk a növendékeknek,
hiszen ők összhangzattant még nem tanulnak. Könnyítésként adjunk hozzá
egyszerű ritmikai sémákat is.
Példa: 4. figuráció
Hangkészlet:
Egyszerű
nyolcadokkal:
Triola skálával
kitöltve:
Az esetleges
kezdeti nehézségek és gátlások leküzdése után tapasztaljuk, mennyi örömöt
lelnek a gyerekek az előadói szabadság és fantázia világában.
Ez csak néhány
aranytallér abból a kincsestárból, amit Quantz a kezünkbe adott. Nem ejtettem
szót a jó előadásról szóló intelmeiről, a különböző tempójú
darabok karaktereinek és a darabon belüli kifejezések kereséséről.
Mindezek fontos összetevői azon célnak, amit minden zenetanárnak ki kell
tűzni maga elé: „nemcsak egy gépies fuvolajátékos, hanem egyúttal
ügyes zeneértő nevelése is” (Előszó).