Madarász Iván az Artisjus
élén
Madarász Iván személyében 15 év után ismét
olyan komponistát választott elnökének a zeneszerzők, szövegírók és írók
jogdíjait kezelő Artisjus egyesület, aki a komolyzene területéről
érkezett.
(Fotó: fidelio)
A
több mint 12 ezer magyar zeneszerzőt, szövegírót, írót és
zeneműkiadót képviselő szervezet ezzel a lépéssel a műfaji sokszínűséget
és a különböző alkotók egységét kívánja szimbolizálni - olvasható az
Artisjus hétfői közleményében.
Madarász Iván a 2012 elején megválasztott Victor Mátét váltotta. Az
elnök ugyan nem rendelkezik kiemelt döntési jogkörökkel, de informális szerepe
jelentős: a szerzők és a külvilág felé képviseli az egyesületet. „Az
elmúlt két év talán a legnehezebb volt az egyesület 18 éves történetében,
hiszen úgy kellett megőrizni az alkotói közösség egységét, hogy közben
több jelentős változás zajlott. Az elnöknek komoly szerepe volt azokban a
tárgyalásokban, amelyek a jogkezelők kulturális támogatását a Nemzeti
Kulturális Alaphoz irányító, megütközést és aggodalmat kiváltó
törvénymódosítások miatt voltak szükségesek" - fogalmaznak.
Az
1949-es születésű Madarász Iván az alkotómunka mellett a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem egyetemi tanára, oktatási területe a zeneelmélet, a
szolfézs és az analízis. Kórusművek, kamarazenei, oratórikus,
versenyművek és szimfonikus zenekari darabok mellett négy opera és négy musical
szerzője. A Magyar Zeneszerzők Egyesületének alapítója és elnökségi
tagja, 1990-től az Artisjus vezetőségi tagja, 19901 óta vesz részt a
PARLANDO Szerkesztő Bizottságának munkájában is. 1992-ben Erkel
Ferenc-díjjal, 1998-ban Bartók-Pásztory-díjjal, 2005-ben
a Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztjével tüntették ki.
Az
Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület korábbi elnöke
Petrovics Emil (1991-1999), Bródy János (1999-2012) és Victor Máté (2012-2014)
volt.
(Forrás:
MTI/fidelio)
Madarász Iván 1949. február 10-én született Budapesten.
Zeneszerzést előbb Szelényi Istvánnál tanult a Budapest Bartók Béla
Zeneművészeti Szakiskolában, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetem zeneszerzés szakát végezte el Szervánszky
Endre osztályában. 1972-ben kapta meg kitüntetéses diplomáját.
Diplomamunkájaként egyfelvonásos operát írt a Magyar Televízió felkérésére.
1973-80-ig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Pécsi Tagozatán
tanított. 1980-tól a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára. 2000-ben
szerzett habilitált mesteri (magist. habilit.) fokozatot, 2002-ben nyert egyetemi tanári (prof.)
kinevezést.
A Magyar Zeneszerző Egyesület alapító, és
elnökségi tagja. 1990-től a magyar Szerzői Jogvédő Iroda
(Artisjus) Vezetőségének a tagja, 1998-2002 között és jelenleg is kurátora
a Nemzeti Kulturális Alapprogram Zenei Kollégiumának.
Kompozíciói rendszeresen szólalnak meg hazai és külföldi koncerttermekben. Négy
önálló szerzői lemeze jelent meg, számos művéről felvétel
készült a Magyar Rádióban. Kórusműveivel több pályázaton nyert díjat.
Meghívást kapott a ISCM Yokohama-i
Világzenei fesztiváljára.
Zeneszerzői díjak: Monreux-i Filmfesztivál
különdíja, az OIRT dalpályázat díja (két ízben) és Budapest Főváros
kóruspályázatának díja. Munkássága elismeréseként 1992-ben Erkel Ferenc díjat,
1998-ban Bartók-Pásztory-díjat kapott. 2005-ben a
Magyar Köztársaság Érdemrend Lovagkeresztjével tüntették ki.
A zenei műfajok széles skálája jelenik meg kompozícióiban. A recenziók
zenéjének drámaiságát, valamint az énektechnika, az emberi hang használatának
újszerű módját emelik ki. Hangszeres zenéjére, különösen
fuvolaműveire a hangszeres technika újabb módozatainak keresése
jellemző. Kamaraműveiben sajátos módszert alakított ki bonyolultabb,
ún. nem-ekvivalens arányú ritmusok
megvalósítására.
Válogatás
Madarász Ivánnak a HUNGAROTONNÁL megjelent cd-iből