Világra szóló érdeklődés az I. Nemzetközi Marton
Éva Énekversenyen
Harminc nemzet több mint 130 fiatal operaénekese
jelentkezett a Zeneakadémia első saját szervezésű nagyszabású
nemzetközi versenyére.
A 2014. szeptember 14-21. között a Zeneakadémián
rendezendő négyfordulós, 42.000 Euró összdíjazású megmérettetésre a
március végi jelentkezési határidőig sikeresen regisztrált több mint 130
énekes egytizede magyar ajkú. A kiemelkedően jelentős kínai, japán,
dél-koreai, román, lengyel, orosz és ukrán érdeklődés mellett a világ
minden tájáról érkezett jelentkezés Irántól Nigériáig, az USA-tól Ausztráliáig
és a Fülöp-szigetektől Izraelig, beleértve húsz európai országot.
"A siker szót majd csak a díjátadó gálakoncert után merem kimondani, de
rendkívül örülök, hogy már az első alkalommal ilyen sok komoly
érdeklődőt vonzott Marton Éva, a Zeneakadémia és Budapest neve. A
rangos Glyndebourne-i, vagy az idén ötvenedszerre
megrendezett Vińas-versennyel persze a mi most induló
versenyünk még nehezen vetélkedne, de bízom benne, hogy sikerrel rakjuk le az
alapokat, és legalább ilyen szép lesz a folytatás – a jelentkezők magas
száma mindenesetre nagyon is bíztató. Nagy örömmel nézek a verseny elé, hiszen
nemcsak a nevemet, a tudásomat is adom mint a
zsűri elnöke, és a Marton Éva hívó szavára jelentkező fiatal énekesek
biztosak lehetnek benne, hogy szívesen és örömmel hallgatom meg és veszem a
szárnyaim alá mindegyikőjüket" – nyilatkozta a névadó, egyben
zsűri elnök szoprán, a Zeneakadémia professor emeritája.
A nagyszabású nemzetközi zenei versenyt első
alkalommal meghirdető Zeneakadémia számára azonban már most sikertörténet
a Marton Éva nevével fémjelzett megmérettetés, hiszen a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem külföldi szervezőkhöz mérten szerény eszközei
elegendőnek bizonyultak, hogy az egész világ felfigyeljen a budapesti
versenyre. A meghirdetést a Zeneakadémia kommunikációs igazgatósága dolgozta ki
és hajtotta végre Szabó Stein Imre irányításával. A verseny számára a Liszt
Ferenc Zeneművészeti Egyetem 2013 őszén megújított vizuális világához
illeszkedő, mégis teljesen önálló arculat, brosúra és honlap készült. A
verseny stábja a 2013. decemberi meghirdetést követően világszerte több
mint 400 egyetemet és zenei szervezetet értesített a versenyről postai és
elektronikus úton egyaránt. "Az online jelentkezés január eleji indulását
nemzetközi összehasonlításban szerény költségvetésű, de a fókuszáltságát
tekintve jelentős, többlépcsős nemzetközi sajtó- és
keresőmarketing-kampány támogatta. A verseny visszafogottan elegáns
kreatívjai rendre ott voltak a New York-i Opera News-tól
a neves tengerentúli és európai operamagazinokon (Opera Now,
OpernWelt, Das Opernglas, Opéra Magazine, L'opera) át a
szingapúri Music Education Asia kiadványáig. A
legnépszerűbb internetes kereső-, közösségi, illetve videó megosztó
oldalakon, valamint szakmai kapcsolattartó fórumokon is megjelent az
énekverseny felhívása, egyúttal Magyarországot és Budapestet
népszerűsítve, illetve a Zeneakadémia világra szóló megújulásáról is
tudósítva. A Zeneakadémia életében ez az első saját szervezésű nagy
súlyú és nagy szakmai téttel bíró nemzetközi verseny – a sikeres meghirdetés
pedig nemzetközi és szakmai siker, főként, hogy az idő szorításában
úttörő online technológiai megoldásokat kellett bevetnünk" –
nyilatkozta Szabó Stein Imre kommunikációs igazgató.
A széles körű beharangozásnak köszönhetően
több mint 15.000 érdeklődő kereste fel a meghirdetés óta a verseny
angol és magyar nyelvű honlapját, ahol 2014 januárjától állt nyitva a
hazai összehasonlításban egyedülálló, de nemzetközi viszonylatban is élenjáró
módon videó feltöltést is lehetővé tévő online felület, melyen
keresztül a jelentkezések több mint 90 százaléka érkezett. A kihívást
jelentő feltételeket – a 18-32 éves hölgyek, illetve 18-35 éves urak
zongora vagy zenekari kísérettel előadott, szabadon választott barokk
részlet és egy másik ária felvételével jelentkezhettek – túl nehéznek
ítélő érdeklődők számára Marton Éva szeptember első
hetében, Budapesten élő utójelentkezést nyitna meg. „A legnagyobb
énekversenyeken bevett szokás, és én is szeretném, hogy azok az
érdeklődők is bekapcsolódhassanak a versenybe, akik esetleg nem
merték elküldeni az anyagaikat" – tette hozzá a zsűri elnöke. Addig
sem telnek eseménytelenül a várakozás hónapjai, hiszen a következő
hetekben Marton Éva vezetésével előzsűri
értékeli a beküldött videók alapján a jelentkezőket. Az őszi
fordulókra meghívást kapó versenyzők – akik egy Liszt-dal és hét további
ária előadásával méretik majd meg magukat – listája 2014. május 15-ig
kerül közzétételre a verseny honlapján.
A magyar kormány által kiemelten támogatott verseny
fővédnöke Áder János, Magyarország köztársasági elnöke; zsűrijébe -
melyet a névadó vezet majd - az operavilág olyan kiválóságai kaptak meghívást,
mint Elena Obraztsova világhírű mezzoszoprán és Vittorio Terranova tenor, Sabino Lenoci zenei szakíró,
mások mellett a L'Opera Award,
illetve a Musical Award című itáliai zenei
versenyek alapítója, számos fesztivál és televíziós műsor művészeti
vezetője, Miguel Lerín, az európai operaélet
egyik legbefolyásosabb menedzsere,továbbá Pĺl C. Moe producer, a Glyndebourne Festival casting menedzsere,
valamint Peter Mario
Katona, a londoni Royal Opera House Director of Casting pozícióját betöltő nagytekintélyű
szakembere, valamint Ókovács Szilveszter, az Operaház
főigazgatója és Kocsár Balázs karmester.
2014. szeptember 16-21. között a nagyközönség
előtt zajló fordulók és a döntő a Zeneakadémián kerülnek
megrendezésre, a gálának pedig a Magyar Állami Operaház ad otthont; a
döntő és a gálaest karmestere Medveczky Ádám
lesz. A 2014. szeptember 20-i döntőt a tervezett élő televíziós és
internetes közvetítésnek köszönhetően Magyarország és a világ minden
pontjáról követhetik majd az érdeklődők; a verseny honlapját, a martoncompetition.hu
címen elérhető oldalt pedig addig is érdemes időről időre
felkeresni, hiszen itt jelennek majd meg a versenyzők bemutatkozó anyagai,
illetve az őszi nyilvános fordulók részletei.
(Forrás:
MTI/Zeneakademia.hu)