Vásáry Tamás túl a nyolcvanadik életévén
A zongoraművész életét
csodagyerekként kezdte. 1961-ben nagy sikerű londoni bemutatkozása
a Royal Festival Hallban elindítja nemzetközi
karrierjét. Ettől kezdve évente száz koncertet ad a világ legfontosabb
zenei központjaiban.1962-ben George Szell mutatja be
New Yorkban a Carnegie Hallban. Rendszeresen lép fel a
világ legfontosabb zenekaraival és legnagyobb karmestereivel, mint Ernest Ansermet, André Claudio Abbado, Simon Rattle,
Wolfgang Sawallisch, Erick Leinsdorf, Antal Dorati, Bernard
Haitink, Kurt Sanderling, György Solti, Rudolf Kempe, Neville Marriner. A legfontosabb fesztiválok vendége, mint
Salzburg, Edinburgh, Berlin, Granada, Hong-Kong, London South Bank Festival, BBC.Prom,
Holland Fesztivál. Mint karmester több mint száz zenekarral dolgozott, köztük a
legrangosabbakkal, mint Berlini Filharmonikusok, New York-i , a Londoni
Filharmonikusok, a Symphonie Orchester
London, Royal Philharmonic, a Royal Philharmonic Orchestra, az Orchestra National de France,
Santa Cecilia (Roma), Torino Rai,
Spanish National, stb. Két angol zenekar igazgatója
és első karmestere: a Northern Sinfonia (1979-1982) és a Bournemouth
Sinfoniettáé (1989-1997). A Magyar Rádió Szimfonikus
Zenekarának főzeneigazgatója (1993-2004). Létrehozta a Kodály Zoltán
Ifjúsági Világzenekart, de nemcsak koncertező művész, nagyszerű
előadó is, s rádióban, televízióban hallhatjuk zenéről szóló
gondolatait. A nyolcvanadik születésnapját az Iseumban
ünnepelhettük a Savaria Szimfonikus Zenekarral, amelyen Tokody
Ilona és Ramon Vargas is
fellépett.
– Általában nem szoktam ünnepeltetni magamat, de tudom, hogy milyen kedves
gesztus mások részére. Tudom, öröm adni, s ha én tudok valakinek örömteli
gesztust nyújtani, akkor én is boldog vagyok, és jó kedvű leszek.
– Az egész élete egy adás volt. Adás volt a zenével, adás volt az
életútjával, adás volt karmesterként, adás volt zenei szervezőként adás
volt könyvíróként, adás volt ismeretközlőként a ragyogó előadásaival.
– Igen. Lesz előadásom is, mert folytatódik a Zenén túl a
televízióban. Minden évben négy előadás lesz. Nekem egész gyerekkoromtól
nagyon fontos volt, hogy én tudjak segíteni, nemcsak így hivatalos úton, hanem,
ha úgy adódik, akkor személyesen is.
Most nemrégen volt egy nagyon szép akció, amely az önkéntes egyetemisták
mozgalmához kapcsolódott a KOGART Galériában. Kapocs volt a címe. Kiállítással
és konferenciákkal, s hátrányos helyzetű művészek mutatták be
alkotásaikat. Brüsszelből külön ezért hazajöttem, hogy részt vegyek a
koncerten. Nagyon fontosnak tartom, hogy az emberek intézményesen és egyénileg
is segítsenek másoknak. Ha valaki szükséget szenved, és én tudok segíteni,
akkor meg kell tennem. Rengeteg jótékony célú mozgalom van, különösen
Amerikában és Hollandiában. Ott szinte automatikus, hogy adakoznak az emberek.
De még fontosabbnak tartom a mozgalminál azt, ha valakinek én tudok egyedül
segíteni, akkor segítsek. A segítséget nemcsak adni, de elfogadni is tudni
kell. Ez is művészet. Az én nagyapám Baltazár Dezső református püspök
csodálatos ember volt. Amikor a Debreceni Kollégium az 1920-as években
csődbe ment volna, akkor ő elutazott Amerikába és két prédikáció-sorozatot
tartott, hogy összegyűjtse a pénzt a kollégium fennmaradásához. Sikerült,
mert sokan adományoztak. Az egyik egyházfi zongora gyáros volt és küldött neki
egy zongorát ajándékba. Ez a zongora maradt véletlenül édesanyámra, és így
lettem én zongorista és zenész. Nagyapámat is sokan támadták. Az biztos, hogy
akármilyen pozitív dolgot csinál valaki, a háttérben mindig ott vannak a
negatív dolgok is. Azt is meg kell érteni. Nagyon sokáig nem tudtam, hogy
milyen címet adjak a könyvemnek, amely októberben látott napvilágot. A Megértés
címet adtam neki. Én mindenkiről úgy írok ebben a könyvben, amilyen.
Minden ember keveréke - ha így akarom megfogalmazni - a jónak és a rossznak. Olyan nincs is
számomra hogy rossz, hanem azt gondolom, azért ilyen, mert az illetőben
még nem ért meg a tudat, hogy ő kicsoda. Ha valaki tudja, hogy ő
szellemi lény, aki örökké fog élni, s így, tulajdonképpen mindenható, akkor nem
lehet gonosz. Bennünk az Isten - , ezt nem én mondtam,
hanem Jézus Krisztus. Mindannyian Isten fiai vagyunk, s ha ez tudatosul, akkor
egész máshogy fogunk viselkedni a többi emberrel. Tudnunk kell, hogy minden
gonoszság visszaüt. Egészen egyszerűen az akció miatt. Minden visszahat. A jó is és a rossz is. Ha
az ember éppen szeret, és éppen jót tesz, akkor jól érzi magát. Az, hogy a
másiknak jót fog tenni, az nem biztos, mert lehet, hogy ha én valakinek
megveszem a repülőjegyét, hogy meglátogassa az beteg anyukáját, lezuhan a
repülő. De az akció az én részemről az jó, az pozitív. Az biztos, ha
valamilyen pozitív árad ki az emberből, akkor ő maga is érzi jól
magát. Ha viszont gyűlölködöm és haragszom, akkor fizikailag is rosszul
vagyok. Én sem vagyok ettől mentes
és mindig harcolnom kell: „Na most fiam, nem jó úton
jársz, mert rosszul érzed magad”, összevissza
ver a szívem, nem tudok aludni, mert vitatkozom valakivel. Ez nem jó, ebből nem fog semmi jó
kisülni. Ezt válaszolom erre, amikor mondta, hogy én adok.
Meggyőződésem, hogy az emberek alapjában véve jók, s ha van rá
lehetőségük, akkor ezt ki is tudják adni.
– Sokféleképpen ad, de elsősorban a zenén keresztül ad…
– Eddig igen, de most azt hiszen, hogy a könyvem ad mást is. Gondolom,
sokan megtámadnak majd, mert nagyon őszinte vagyok. Karinthy Frigyes
szavaival kezdem a kötetet, az Előszóval, „Nem mondhatom el senkinek,
elmondom hát mindenkinek…” Ez történik, mert még a legközelebbi barátok sem
tudnak azokról a dolgokról, amelyek bennem lezajlottak, mert nem ismerhetik
életem pszicho drámáját. Az életem az volt. Ez a könyv magva és ezt szakítom meg
rengeteg színes történettel. Az sorsom tényleg úgy alakult, hogy sok esemény
történt, s megismerkedhettem sok érdekes emberrel.
– Az ön élete a zenéről szól, az adásról és a zenéről. Soha nem
csak koncertező művész volt. Mindig gondolt másokra is, elsősorban
a fiatalokra. Egy előadóművésznek miért fontos az, hogy a közösségre
is gondoljon? Az ifjúsági világzenekarról még nem is ejtettünk szót..
– Az ide tartozik tulajdonképpen.
Hét évvel ezelőtt megalapítottam egy nem létező zenekart.
Azért mondom, hogy nem létező, mert a Kodály Zoltán Ifjúsági Világzenekar,
minden évben más. Minden évben már tagok vannak benne. A Debreceni Nyári
Akadémia keretében jönnek a világ minden részéről, a konzervatóriumokból,
a zeneiskolákból a fiatalok. Én két hét alatt felkészítem őket egy
programra, amit aztán eljátszunk Debrecenben, Budapesten és külföldön is.
Voltunk Brüsszelben, Párizsban, Milánóban, most legutóbb a Bellaggio
Fesztiválon Olaszországban. Jövőre szeretném, ha Angliába is mennénk.
Ezekre a koncertekre két hét alatt kell felkészülni. Az első próba olyan,
hogy legszívesebben hazamennék, mert annyira rettenetes. Ezek a gyerekek soha életükben nem játszottak
zenekarban, és az nagyon más dolog, mint szólóban játszani Maga a tény, hogy
egyszerre kottát kell olvasni - amit nem tudnak -, aztán ők azzal
készülnek, hogy a tanáraiknak milyen szólót, milyen hegedűversenyt, milyen
brácsaversenyt visznek haza, de arra nem, hogy beülnek egy zenekarba. Azt az anyagot meg se nézik. Eleve nem tudják
a hangokat, néha egyáltalán nem tudnak játszani, de a végén mégis akkora a
lelkesedés, hogy mindig óriási a siker. Minden helyszínen, Párizsban,
Milánóban, Brüsszelben felállva tapsoltak az emberek. Zenekarban játszani miért
nehéz? azért nehéz, mert kétfelé kell figyelni: a
karmestert, a pálcát és a kottát. Ezt még soha nem csinálták ezek a fiatalok és
a ritmusoknak olyanoknak kell lenniük, hogy nem szabadon, ahogy én képzelem,
hanem a többiekkel együtt. Ez az együttjátszás ez nehéz. Mi számomra a zenélés?
A szeretet a legfontosabb dolog a világon. A világ nem létezne szeretet
nélkül. Két atom összetalálkozik, az már
szeretet. Így kezdődött az egész világmindenség. Ez a szeretet a lényege
és motorja a zenének is. Még az
ellentéte is: a gyűlölet, a harag, mert az is van a zenében. A gyűlölet
pedig nem más, mint az, hogy nincs szeretet. Azt a drámát kell megjelenítenem,
hogy nincs szeretet. Ahogy a Liszt Mephisto valcere megjeleníti Mephistót.
A vallásos művekben sem csak a szeretet van, hanem a Dies
irae (A harag napja) ott a harag, a büntetés és a halál. Negatív oldal is szerepel, de a lényeg az
érzelem. Az érzelmen belül pedig legerősebb a szeretet. Amikor együtt
zenélnek az emberek, akkor, mint zenészek, a zenében egyesülnek, vagyis
szeretkeznek. Egy ilyen lelki szeretkezés volt a Rádiózenekarral és a Savaria
Szimfonikusokkal is. Azt éreztem, hogy izzik a szeretet. Azt mondták, hogy az
én ragályos zeneszeretetem hatott és megtörtént a csoda: jobban játszanak, mint
ahogy tudnak.
Józsa Ágnes