Nyílt levél a magyar
vidéki opera- és operett-kultúra védelmében
–
tervezet –
Tisztelt
Miniszter Úr!
A magyar vidéki operaszínjátszás
megszületése óta a repertoár-játékra épült. Ez azt jelenti, hogy a legnagyobb
mesterek műveiből állandóan műsoron tartottak operákat,
operetteket. A közönségnek így megismerkedhetett a műfajjal. Nem volt az
kérdés, hogy van - e operarepertoár, játszanak - e operettet, vagy van - e zenés
társulat? A feladatokat a színházak alapító okiratai rögzítették. A háború
utáni leggazdagabb zenés színházi élet vidéken Szegeden, Debrecenben és Pécsett
fejlődött ki. E városokban még a 70-es, 80-as években is 10-12 különböző
operát játszottak. A repertoár a 90-es években kezdett jelentősen
csökkenni, de még akkor is 5-8 darab ment a bemutatókon kívül. Évente 50-80,
gyakran annál több operett előadást adtak elő. A színvonalat alapos
műhelymunka, 20-30 fős stabil operaénekesi társulat biztosította. Rendszeresek
voltak a külföldi opera - operett turnék, és a vidéki tájelőadások. A
tájelőadásokkal elérték az adott zenés színház minden olyan
vonzáskörzetét, ahol zenés darab kiállítható volt. A műfajhoz a közönség
így kisebb településeken is hozzájutott. A színházakban tánckar működött,
a Pécsi Nemzeti Színháznak 1984-ig, a szegedinek 2007-ig saját zenekara volt. A
gazdag repertoár prezentálta a műfaj külföldi nagyjait, Verdi, Mozart,
Puccini, Wagner remekeit. Emellett a közönség rendszeresen találkozhatott a
magyar operaszerzők műveivel. Nemzeti operánk, Erkel Bánk bánja a
90-es években még nemzeti ünnepeink állandó kísérője volt.
2012-ben
a minisztérium a nemzeti minősítést kapott vidéki színházakkal
közszolgáltatási szerződéseket kötött. Azóta egyértelművé vált, hogy a szerződések alkalmatlanok a
világhírű magyar opera és operett kultúra vidéki tradícióinak
folytatására. A minimálisan rögzített előadásszám általában töredéke
az elmúlt időszakokénak. A szerződések lehetővé teszik, hogy a
musical műfaj az opera és az operett rovására kaphasson teret.
Magyarország legnagyobb szabadtéri játszóhelyének neve összeforrt az
operajátékkal. A változó műsorpolitikára jellemző, hogy a Szegedi
Szabadtéri Játékok 2013-ban a Porgy és Bess – en kívül nem játszott operát. 2014-ben – két musical
mellett – a Háry János, vagyis a szerző által sem operának tartott
Kodály-daljáték lesz az egyetlen tervezett „opera”.
Az Erkel-bicentenárium évében a Szegedi
Nemzeti Színház semmilyen saját Erkel- darabot nem mutatott be. Debrecenben
3 éve, a Szegedi Nemzeti Színházban 10 éve, Pécsett 20 éve nem játsszák nemzeti
operánkat, a Bánk bánt. Tavaly Miskolcnak egy keresztmetszetet
(Operácska-sorozat) ugyan sikerült kiállítania a Bánk bánból, mégis, ki kell
mondani: Magyarországon vidéken három
éve nem játsszák nemzeti operánkat. Ez a nemzeti közszolgálati
szerződések, és a színházak nemzeti minősítésének egyik legnagyobb
kudarca. Eközben a Kolozsvári Magyar Opera – kisebbségi körülmények mellett
– évek óta színesebb zenés repertoárt játszik, mint bármely mai magyarországi
vidéki társulat. A folyamatos leépítések hevületére jellemző, hogy gyakran
színházi vezetők is azt kommunikálják, hogy a magyar opera-operett műfajra
náluk „nincs is szükség”. És valóban: az egyre kisebb választék, az egyre
igénytelenebb színvonal, a gyakran provokatívan modern, öncélú rendezések miatt
sokan ott is elfordulnak a műfajtól, ahol az nemrég még virágkorát élte.
Tisztelt
Miniszter Úr!
Levelünkkel megvártuk a parlamenti, és
önkormányzati választásokat. Ezt egyfelől azért tettük, hogy a nemzeti
kultúrát érintő téma ne szolgálhasson politikai célokat. Másrészt
indokolt, hogy az ügy a felálló új kormányzati és önkormányzati vezetések elé
kerüljön. Látjuk a kormányzat eredményeit is. Hatalmas előrelépés az Erkel
Színház újbóli megnyitása, az ott ismét beinduló, pezsgő operaélet.
Örülünk annak, hogy hungaricum lett az operett, ugyanakkor olyan városokban,
ahol évszázados hagyománya van, ahol egy-egy sikeres rendezést addig
játszottak, míg a ruha el nem kopott, a műfaj mára már kihalófélben van. Mialatt
hungaricum lett az operett, Szegeden a
2006/2007-es és a 2009/2010-es évadban, Debrecenben 2010-2011-2012-ben egyetlen
operettet sem játszottak. Ez példátlan, hiszen még a háborús években is
játszottak vidéken operettet. 2007-ben Debrecenben megszüntették a színház
tánckarát. Azóta a zenés produkciók táncos feladataira gyakran amatőr
kisegítőket kénytelenek szerződtetni. 2007-ben megszüntették a
debreceni operatársulat még meglévő közalkalmazotti szerződéseit.
Jelenleg csak az énekkar része a zenés társulatnak. A 2013-as Verdi évben Debrecen egyetlen Verdi operát sem játszott. Szegeden
néhány évtizede még egy Wagner-operát hármas szereposztásban tudtak kiállítani,
míg jelenleg hat operaénekesi státusz van. A pécsi társulatban négy operaénekes
van kinevezve. A leépítések miatt sok énekes kényszerült elhagyni a pályát. A
még státuszban lévő magánénekesek és énekkari tagok bére a művészi
munka presztízséhez mérten méltatlanul alacsony, helyenként havi 80-100-ezer forint
körüli. A színházaknak, a magyar kultúrának nemzetközi hírnevet, a művészeknek
némi anyagi kiegészítést jelentő turnék és tájelőadások
megszűntek, leépültek.
Mivel
vidéken megszűnt a stabil társulatiság, utazó vendégművészeket
foglalkoztatnak. A fiatal énekeseknek azonban ez nem nyújt perspektívát. A
magyar tradíciókat folytató, igényes repertoárt nem lehet vidéken stabil
társulat nélkül játszani. A vendégművészek gyakran több száz
kilométerről utaznak, évados szerződéseik miatt állandó
létbizonytalanságban élnek. Kiszolgáltatott helyzetükben olyan felkéréseket is
elvállalnak, amelyek számukra szakmailag előnytelenek. Az elindult
folyamat kihat az énekoktatásra is. A bizonytalan előmenetel nem vonzó a
fiatal tehetségek számára. Hogy meglegyen az óraszámuk, a tanárok egyre több
helyen csak a színvonal rovására képesek megtartani a státuszukhoz szükséges
gyereklétszámot. Jelentős a létszámcsökkenés az alapfoktól a doktoranduszi
szintig. Sokat romlott a színházi belső szakmák helyzete. A leépítések
hatására kevesebb az ügyelő, a súgó, a korrepetitor. A társulatiság
megszűnésével elveszett az igényes műhelymunka. A darabok egyre
kevesebb zenei és színpadi próbával kerülnek közönség elé.
A témával kapcsolatban a
következőket tartjuk a legfontosabbaknak:
Tisztelt
Miniszter Úr!
Levelünkkel szeretnénk felhívni figyelmét
a műfajban kialakult helyzetre. Sokan vagyunk, akik nem tudunk
beletörődni a kedvezőtlen vidéki folyamatokba. A változások érdekében
szeretnénk párbeszédet kezdeményezni az illetékes fórumokkal. A párbeszéd
lebonyolításában, megszervezésében felajánlotta segítségét a Magyar Zenei
Tanács. A levelet aláírók képviseletében szíves válaszát az MZT címére várjuk.
Budapest,
2014.
A kezdeményezés a Magyar Zenei
Tanács segítségével indult. A levél tervezete az Operaházban Ókovács Szilveszter főigazgató úr hozzájárulásával
került kihelyezésre. A támogató aláírásokat Pécsett, Szegeden, Debrecenben,
Miskolcon és Győrött gyűjtik. Jelenleg több mint kétszázötvenen írták
alá, köztük neves művészek, tanárok, színházi dolgozók, operabarátok. A
nyílt levelet támogatásáról biztosította a Magyar Zeneművészek és
Táncművészek Szakszervezetének 2014. április 23-i kongresszusa. Az
aláírásgyűjtő ívek elérhetőek az Opera és az Erkel Színház művészbejárati
portájánál. A témával kapcsolatban érdeklődni, segíteni lehet az alábbi
telefonszámon: 30 400-6294. A megfelelő szakmai nyilvánosság, és a
kellő támogatottság megszerzése után, a levél a tervek szerint az
őszi választásokat követően kerül az illetékes fórumok elé.
Bátki
Fazekas Zoltán