„A
Kodály-módszernél ma sem találni jobbat”
Dr. Vigh Andrea
a megújult zenei tanárképzésről, a mindennapi éneklésről, a XXI.
századi módszerekről
Áder János köztársasági
elnök dr. Vigh Andrea egyetemi tanárt kinevezi a
Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem rektorává a 2013. november 1-jétől 2018.
október 31-ig terjedő időtartamra
a Sándor-palotában 2013. október
14-én.
MTI Fotó: Soós
Lajos
Néhány esztendő alatt sikerült
jelentős eredményt elérnie a Zeneakadémia tavaly kinevezett rektorának,
hiszen dr. Vigh Andrea összefogta a zenei felsőoktatás valamennyi
intézményét, és egységes fellépésüknek köszönhetően jelentősen
megújult a zenei tanárképzés. S mindent megtesznek azért, hogy az oktatást
korszerűsítsék, a módszertan és a tananyag is megfeleljen a XXI. század
igényeinek, s mind nagyobb része legyen elérhető az interneten. Emellett
úgy véli, hasznos lenne, ha a kicsik minden nap énekelnének, hiszen bizonyított
tény, hogy a zenével foglalkozó gyerekek más területen is sokkal jobb
teljesítményre képesek. Szerinte erre az egész napos iskola keretein belül van
is lehetőség, s a Kodály-módszernél nem kell jobbat találni. Vigh Andrea
egyik álma pedig az, hogy szakképzett pedagógusok már az óvodában kezdjék el a
kicsik zenei nevelését.
– Minden
területen, így a zenepedagógiában is nagy kérdés, hogyan kell
korszerűsíteni az oktatást, milyen struktúrával lehet még hatékonyabbá és
a XXI. század igényeinek megfelelőbbé tenni. Hogyan kezdtek neki az
átalakításnak, mi történt azt követően, hogy bevezették a bolognai
rendszert?
– Amikor a bolognai
struktúra megszületett, és átalakították az osztatlan képzéseket osztottakká,
volt egy réteg, aki tiltakozott ellene, de jócskán akadtak olyanok is, akik az
akkori változást érdeklődően szemlélték, kíváncsian várva az
eredményeket. Azt mi is érzékeltük, hogy ez a rendszer nem kedvez igazán a
tanárképzésnek, hiszen megtöri az ötéves folyamatot, és más építkezést kíván. S
aztán azon is vita folyt, hogy a tanári mesterképzés mire adjon jogosítványt... Mindez nagy dilemmát jelentett mindenki számára.
Ráadásul zenei területen csak egyszakos tanárképzések léteztek, így a diplomák munkarő-piaci értéke is alacsonyabb volt. Köztudott,
hogy vannak olyan diplomák, amelyekkel, ha csak a tanítható tantárgyaknak
feleltetjük meg azokat, nem lehet kitölteni egy egész állást, és ez persze mind
a munkáltatónak, mind a pályakezdőknek nehézséget okoz. Sok volt tehát a
megoldatlan probléma – tegyük hozzá: nemcsak a zenei tanárképzésben, hanem a
közismereti tanárképzés területein is –, így a bolognai rendszer bevezetését
követően Magyarországon is elkezdtek gondolkozni azon, hogy a tanárképzést
hogyan alakítsák át.
– S arra
jutottak, hogy legyen ez az osztatlan képzés.
– Így igaz,
ekkor született meg a 4+1, illetve az 5+1 éves intervallum (a +1 év
mindkettőnél az összefüggő iskolai gyakorlatot jelenti). Hosszas és alapos mérlegelés után, figyelembe véve a minisztérium
adta lehetőségeket, a végeredmény zenei területen ez lett: 4+1 éves,
alapfokú tanításra felkészítő képzés működhet a klasszikus
hangszeres, énekes, egyházzene, zeneismeret, ének-zene és valamennyi jazz
szakirányon, míg az 5+1 éves, alap- és középfokra felkészítő képzés csak
egyes elméleti jellegű képzésekben (zeneelmélet, karvezetés, ének-zene,
egyházzene) és a népzenei szakirányokon folyhat. Az új rendszernek
számos előnye van, az osztatlanságnak köszönhetően a tanár jobban tud
tervezni, és a hallgatók is kiszámítható jövőképet kapnak.
A klasszikus
hangszerek, a klasszikus ének, a zeneszerzés és a muzikológia
szakirányokon az alap- és középfokra egyaránt felkészítő képzés továbbra
is csak a 3+2+1 éves rendszer él (3 év alapképzés, 2 év művész
mesterképzés, további 1 év művésztanári mesterképzés). Ennek egyik fő
oka, hogy a régi, művészi és tanári diplomát egyaránt adó képzések már nem
hozhatók vissza a rendszerbe: vagy tanári, vagy művész szakok léteznek. E
két vonal – bár a szakmai tartalomban nyilván hasonlóak – a bolognai rendszerrel
szétvált, e tekintetben visszaút már nincs. Ha az említett osztott tanári képzések
is 5+1 évesekké váltak volna, a végzettek csak tanári diplomát kaphatnának,
művészit nem. A művészképzés rangjáról azonban nem akartunk
lemondani. Másfelől számunkra lényeges, hogy ne csak országhatáron belül
gondolkodjunk. Az osztott bolognai szisztéma mágneskártya a világ más országaiba.
A 3 éves alapképzésben szerzett diplomával bárki jelentkezhet bárhová mesterképzésre,
s én szeretném is támogatni azt, hogy a hallgatóink „szabad madarak” legyenek.
Hozzánk is rengeteg külföldi növendék érkezik, főként a 2 éves mesterképzésre,
az ő szempontjukból is lényeges, hogy egy számukra kompatibilis
rendszerben végezhessék tanulmányaikat.
Nagyon örülök,
hogy tanárképzés kérdésében sikerült a teljes zenei felsőoktatással közös
nevezőre jutni, s egy akaratot képviselt mind a hat intézmény.
– Miskolc,
Debrecen, Szeged, Győr és Pécs is csatlakozott Budapesthez?
– Teljesen
egységesen léptünk fel a saját területünk érdekeiért, és együtt dolgoztuk ki a
rendszert. Az egyik legnagyobb vívmányunk az, hogy sikerült az 5+1-es
struktúrát kétszakossá tenni. Ez a hallgatóknak is remek, hiszen sokkal
piacképesebb diplomát kapnak, ráadásul a szakpárok is átgondoltak, és szakmai
szempontból is jól megvalósíthatók. Ezt a zenei felsőoktatás dolgozta ki, de
konzultáltunk az alapfok és a középfok képviselőivel is.
– S mind a két
képzésnél sikerült megvalósítani a két szakos oktatást?
– Sajnos a 4
+1-es rendszerben – a zeneismeret – ének-zene szakpár kivételével – nem tudtuk
ezt elérni. Azt szerettük volna, ha hangszeres vonalon is kétszakossá válna a
képzés, hiszen ahol például adott a „társhangszer” elsajátításának
lehetősége, ott optimális lett volna a kétszakos diploma kiadása. Ahol
pedig nincs ilyen adottság – például zongorista ugyanolyan magas színvonalon nyilván
nem tud még egy hangszert választani – azt ajánlottuk, hogy legyen a szakpár másik
tagja a kamarazene. Arra ugyanis mindenhol szükség van. Tökéletes is lett volna... Nagy bánatunkra azonban ezt a tervet a minisztérium nem
fogadta el, így a 4+1 éves hangszeres és énekes képzéseink egyszakosak lettek.
Kamarazenét természetesen a hangszeres diplomával továbbra is lehet tanítani.
Bár így kifejezetten a hangszeres kétszakosság nem valósulhatott meg, van egy
hasznos lehetőség a képzésen belül: ha például valaki fuvolista és elvégzi
a furulya módszertant is, akkor a munkáltató dönthet úgy, hogy alkalmazza őt
fuvolatanárként, de furulyát is taníthat. A köznevelési törvényben e
lehetőség alapja most is megvan, s feladatunk, hogy a jövőben ezt
megerősítsük. Az említett fuvola-furulya példán túl akadnak még ilyen szakmai
alapon meghatározott hangszerpárok: például egy csembalista
vagy egy orgonista alapfokon taníthat zongorát is, ha elvégzi a zongora
módszertant. Szerencsés és autentikus párosítások ezek.
– Valóban
logikusnak, ráadásul piacorientáltnak tűnnek ezek az egymáshoz rendelt
szakok....
– Az
igazgatóknak és a pályakezdőknek egyaránt megoldást nyújthatnak. Most úgy
érzem, hogy gyakorlatilag a fenntartói elvárásnak meg tudunk felelni, emellett
élhető, piacképes képzések épültek fel. Az intézményvezetők és a
tanárok részéről is tetszésre talált.
– Mi alapján
dolgozták ki, hogy mit mivel társítsanak?
– A kétszakos
képzésekben a szakpárok a szakmai logika és a munkaerő-piaci igények
alapján alakultak ki, az egyszakos képzésekben a kiegészítő módszertan
felvételének lehetősége olyan esetekben valósul meg, ahol a másik hangszer
(a „társhangszer”) közel áll a főhangszerhez, és a zenetanulás
folyamatában, a kezdőknél általában – sokszor egyszerűen életkori
sajátosságokból adódóan – megelőzi azt. Mindkét esetben komoly
szűrést végeztünk a párosítási lehetőségek vonatkozásában.
– S mennyi
időt töltöttek az előkészítéssel?
– Közel három
évet. Rengeteg egyeztetés zajlott szakmai körökben és a minisztériumi
képviselőkkel. Sok központilag egységes, a teljes felsőoktatásra,
illetve a tanárképzés valamennyi területére érvényes, általános kritériumnak is
meg kellett felelnünk, és ez természetesen nem könnyítette meg a munkát. De úgy
érzem, a lehetőségek és az adott keretek között a zenei
felsőoktatásnak sikerült kihoznia a változtatásból a lehető legtöbbet.
– Visszatérve az
osztatlan képzésre, mi a tapasztalatuk az első év után?
– Egyelőre
csak jó visszajelzést kapunk mindenkitől. Jelenleg gyűjtjük a
tapasztalatokat, hiszen csak egy tanév telt el, igazán akkor látjuk majd, hogy
milyen a teljes struktúra, ha az első évfolyam megszerezte a diplomáját.
Bízom abban, hogy az új tanárképzéssel sokat nyer a zenei terület, s ez a
képzés is segíti a pedagógusok elhelyezkedését, akik így több lábon tudnak
állni.
– Még mindig
vannak olyan hiányszakok, mint például a gitár? S akadnak olyan instrumentumok,
amelyek iránt visszaesett az érdeklődés?
– Gitártanárból
egyszerűen nem tudunk elegendőt képezni… Egyébként a zenei
felsőoktatásban az látható, hogy egyes hangszerek esetében a hallgatók
létszáma évenként eltérő. Nem minden évben jön ugyanannyi
felvételiző, aki meg is felel a követelményeknek. Több évre vetítve
azonban a létszám kiegyenlítődik. A kapacitásunk is véges, a többféle
képzési típusban nem minden évben tudunk minden képzést párhuzamosan
meghirdetni, elindítani.
– Mindig arról
beszélünk, hogy a zenét tanuló gyerekek száma nem csökken. Nagyjából ugyanannyi
pedagógust kell képezniük évről évre?
– Igen, s
elmondhatom, hogy szerencsére nálunk nagyon kicsi a lemorzsolódás.
Hallgatóinknak fontos, hogy megszerezzék a tanári diplomát, általában szeretnek
is tanítani, még azok is, akiknek a művészpálya az elsődleges.
Szívesen adják át a tudásukat. Jól kiépített rendszer ez, hiszen mire18 évesek
lesznek, már tucatnyi évet töltöttek muzsikálással. Sokkal jobb az önismeretük,
mint a zenét nem tanuló kortársaiknak. Arról nem is beszélve, hogy az
önkontrolljuk ugyancsak nagyobb. Saját családomból is akad példa, hiszen a
kisebbik gyermekem először nyelv- , majd két év
múlva reálszakos lett. Szerencsére, a zenei múltjának is köszönhetően,
hamar behozta a többieket.
– Éppen ezért
lenne fontos, hogy valamilyen szinten minden gyerek tanuljon zenét…
– Nem lehet
elégszer elmondani, hogy annak, aki zenét tanul, lényegesen gyorsabbá válik a
problémamegoldó képessége, felgyorsul a tanulási mechanizmusa, sokkal
gyorsabban átlát mindent. Ezek bizonyított tények. A zenetanulás olyan
idegpályákat kapcsol egyidejűleg össze, amelyek a látásért, a hallásért és
a megvalósításért felelnek. S minél több idegpálya kapcsolódik, annál jobb lesz
a megoldó képesség.
Hálásak vagyunk
azért, hogy azt látjuk, a zenét ma kiemelt területként kezelik. Jó lenne, ha ez
így folytatódna... Hiszen annak is hasznos mindez, aki
nem készül muzsikusnak. Az előbb emlegetett, kisebbik fiam zongorázik,
zenét szerez, fizika versenyeken indul. S amikor fáradt, akkor odaül a
zongorához, mert az jelenti számára a kikapcsolódást. S persze 12 évesen ő
is abba akarta hagyni a zenetanulást, de akkor az anyai szigorúsággal élve azt
mondtam, csak az alapvizsga után fejezheti be. Két év küzdelem után nemcsak az
alapvizsgát tette le, hanem folytatta a zenélést. Maga látta be: ha
eltűnne az életéből a muzsika, sokkal szegényebbé válna.
– S mit
tudnak tenni azért, hogy XXI. századi módszerekkel folyjon a zenetanárképzés az
Akadémián?
– Törekszünk
arra, hogy minél korszerűbb eszközöket alkalmazzunk. Számítógépes
kottaírás, kottaolvasás természetesen már van, sokfelé pályázunk, hogy legyen
ehhez megfelelő technikai hátterünk. A zenei képzésen belül nemcsak a híres
Kodály-módszert tanítjuk – amelyre, hozzáteszem, már akkora a túljelentkezés
külföldről, hogy nem is tudunk mindenkit fogadni –, hanem például a
Kokas-metódust, különböző hangszer-pedagógiai módszertanokat. S valóban,
napjainkban már nem lehet úgy tanítani, mint az 1970-es vagy a 2000-es években,
mert egészen más környezetben élnek a gyerekek. A világ felgyorsult, erős
vizuális ingerek áradata zúdul a kicsikre, ezért más módon kell velük
foglalkozni. Fontosak persze a perszonális kötődések is, az, hogy a
gyerekek mindemellett ne feledkezzenek el a verbalitásról, és arról: léteznek
emberi kapcsolatok is. A zeneoktatás segít az érzelmek kezelésében,
“megsimogathatjuk” vele a gyerek lelkét, és ő ezt tovább tudja adni. Az
értek megőrzés mellett modernnek kell lennünk, ehhez kell megtalálnunk a
megfelelő formát. Ezen többen dolgoznak a Zeneakadémián, Nemes László
Norbert, a Kodály Intézet igazgatójának vezetésével. Változott a világ, és a
jelenkorra kell adaptálnunk mindent. Ezért tanártovábbképzéseket is tartunk,
egyelőre ének-zene tanárok számára, de terveink szerint a
későbbiekben a kör bővülni fog. A továbbképzésekre az igény egyébként
akkora, hogy most már nemcsak a tanárok jönnek hozzánk, hanem mi megyünk
mindenfelé tanfolyamot tartani. Az ének-zene területén Nemes László Norbert
hatalmas oktatási bázisanyaggal rendelkezik. A megújult tanyag-válogatást
szeretnénk szélesebb körben elterjeszteni, ezért egy internetes tananyag-bázist
is tervezünk, amely az ének-zene tanárok munkáját segítheti.
– Sokan akadnak,
akik a Kodály-módszert nem tartják ma már elég korszerűnek...
– Tiszta
forrásunk, nagyon kell őriznünk, vigyáznunk rá, mert rendkívül értékes.
Nem lehet véletlen, hogy a világ minden tájáról ilyen sokan szeretnék nálunk
tanulmányozni! Most éppen a hollandok akarnak a Kodály-szisztémára alapozva
tanszéket alapítani... S tényleg azt mondom, ne
fanyalogjunk! Sok hasznos és jó pedagógiai módszert találni a világban, de aki
megismeri, ezt a szisztémát használja, mert a Kodály-módszernél ma sem találni
jobbat. Nyilván bizonyos tekintetben aktualizálni kell. De az alaptéziseit nem
lehet költséghatékonyabbat kitalálni, hiszen az emberi hangra épít, ami mindig,
mindenkinél ott van. A mindennapos testnevelést bevezették. Az is jó lenne, ha
a gyerekek minden nap énekelnének. Foglalkozzanak zenével naponta, olyan
muzsikával, amelyben örömüket lelik. Énekeljenek, mert ez nem kerül pénzbe,
viszont erős közösségi élményt ad. Énekelni kell, hogy egészséges emberek
nőjenek fel!
– Lényeges
lenne, ha minden gyerek kerüljön kapcsolata a muzsikával, az is, aki nem tanul
zenét.
– Különösen
most, amikor nyolctól négyig az iskolában vannak a gyerekek. Nem lehet egész
nap a padhoz kötni őket, ugyanakkor értelmesen kellene kitölteni az
időt. Ha nem használjuk ki ezt, akkor óriási lehetőséget szalasztunk
el az egészséges lélek nevelésére. Azt gondolom, egész napos iskolarendszerben
minden nap lehetne foglalkozni a muzsikával. Erre szívesen dolgoznánk ki a
Kodály Intézetben – amely, emlékeztetek rá, közel egy évtizede a
Zeneakadémiához tartozik – egy módszertant. Már egy programunk kész is: egy-két
mintaiskolában egész kicsi kortól kezdve, folyamatosan nevelnék a gyerekeket a
legjobb tanáraink. Fantasztikus eredményt érhetnénk így el. Az álmom az, hogy
az óvoda nagycsoportjában, a kötelező foglalkozásokba épüljön be az
éneklés, a zene. Napi tréning lenne ez, amelyen a kicsik az érzelmeiket
kifejezhetnék, emellett a készségeik is fejlődnének. Ezt szeretnénk
elérni, s a folyamatnak a Zeneakadémia kíván az élére állni. Legyenek zenei
tagozatos óvodák, legyenek rendszeresen zenei foglalkozások! Ezzel egyébként már
a kamarazene oktatás is elkezdődik, hiszen mi más a körtánc, az
együtténeklés, a tapsolás?! S azt is szeretnénk, hogy
ebben a rendszerben az első pillanattól kezdve kizárólag szakember
tanítson…
Réfi Zsuzsanna