FELSMANN ADRIENN*
A kamarazene, mint közösségformáló erő
15 éve
foglalkozom zeneiskolai ütőhangszer tanítással és a kezdetek óta próbálom
a tananyag szerves részévé tenni a kamarazenélést. Sokan úgy gondolják, hogy ez
csak a nagyobb és ügyes gyermekekkel valósítható meg, de szerintem minden
zeneiskolás növendék számára fontos lenne, hogy megtapasztalja a közös
muzsikálás örömét. Ez természetesen a tanároktól rengeteg plusz munkát követel,
hiszen külön kamaraóra hiányában nekik kell megszervezni a közös próbákat,
kitalálni a darabokat, emiatt sokan félnek ettől a feladattól. Pedig
mindenképpen megéri a fáradtságot, mert a gyerekek nagyon szeretnek közösségben
lenni, együtt zenélni és főként együtt szerepelni. Még a
legvisszahúzódóbb, legizgulósabb gyermek is sokkal
bátrabban mer kibontakozni, ha nem egyedül kell a színpadra állnia, ha érzi,
hogy az ő munkája ugyanolyan fontos, mint ügyesebb társaié és egy közösség
megbecsült tagja lehet. A gyerekek sokszor egymást bátorítják, bíztatják és
nagyon boldogok egy-egy jól sikerült előadás után. Azt szoktam mondani a
tanítványaimnak, hogy a kamarazene egyfajta „csapatsport”, ahol nagyon fontos
az egyéni teljesítmény, de ennél sokkal fontosabb a közös siker, ez pedig csak
a maximális egymásra figyeléssel érhető el.
De mi is tulajdonképpen a kamarazene?
A
kamarazene a Wikipédia meghatározása szerint olyan
zeneművek és zenei műfajok gyűjtőneve, amelyek egynél több,
de 10-12-nél kevesebb előadót foglalkoztatnak. Általános értelemben társas
muzsikálást jelent, tágabb értelemben a kisebb zenekarokat és énekkarokat
szokás kamarazenekarnak, ill. kamarakórusnak nevezni.
Az
alapfokú művészetoktatási intézményekben a kamarazene tanítás az
oktató-nevelő munka egyik legfontosabb tevékenysége. A tanulók
lehetőséget kapnak a zene aktív művelésére, a társas muzsikálás
egyfajta biztonságérzetet ad azoknak a gyerekeknek is, akik egyébként
szólistaként kevésbé sikeresek, szoronganak, izgulnak. Már a kamarazene tanítás
kezdetén a legfontosabb feladat a figyelemmegosztó és alkalmazkodóképesség
fejlesztése, az egymás iránti felelősség és tisztelet. Természetesen
fontos, hogy a kamaraegyüttesben legyen egy irányító személy (ez lehet a tanár,
vagy egy ügyes növendék), akiben a többiek megbíznak, aki a darabot határozott
intéssel elkezdi, ill. befejezi, játék közben akár a szemével is irányítja a
tempóváltásokat, a dinamikai váltásokat, de képes legyen háttérbe vonulni, ha a
zene adott pillanatában másé a főszerep. Fontos, hogy az előadók
mindig tudják a saját szólamuk fontosságát, bátran kibontakozzanak a szólisztikus részeknél, de kellő alázattal vissza is
tudjanak vonulni.
A kamarazenei játékkal összefüggő
képességek, készségek fejlesztése
Közös
zenéléssel ideális esetben már egészen kis korban találkozunk. Gondoljunk arra,
amikor saját gyermekünknek énekelünk és ő velünk együtt játssza például a csip-csip csókát. Az óvodába kerülve a kisgyermekek
rengeteg gyermekdalt megtanulnak, és csillogó szemmel figyelik az óvó nénik
utasítását, mikor mit kell tapsolni, kopogni hozzá, legboldogabb pedig akkor
lesz a kisgyermek, ha valamilyen ritmushangszert kap a kezébe, lelkesen üti a
triangulumot, kisdobot, vagy éppen rázza a rumbatököt. Később
zeneiskolásként folytatja ezt a szolfézsórán, itt nagyon fontos a tanár kreativitása
és ösztönző ereje. Ütőhangszer tanárként nagyon szerencsésnek érzem
magam, mert a hozzám kerülő gyermekek szinte minden esetben maguk
választják ezt a hangszert (sokszor a szülők másra irányítanák őket),
de éppen emiatt talán tovább megmarad ez az őszinte lelkesedésük.
Már az
első évben megpróbálom a gyerekeket úgy tanítani, hogy a kezdők
lehetőleg egymás után járjanak órára, így szinte első perctől
kezdve tudnak közösen zenélni. Szívesen ottmaradnak egymás óráján, hallgatják a
társukat, felváltva, vagy akár együtt is eljátsszák a tanult darabot. És itt
kezdődik a kamarazene! Ennek első és legegyszerűbb lépése,
amikor a kisgyermek a tanár kíséretével eljátszik egy könnyű darabot, ez
lehet a saját hangszer, zongorakíséret, vagy zongoristák esetében négykezes.
Bartók Béla: Gyermekeknek
Amikor a
növendék már elér egy megfelelő képzettségi fokot, bátran összeállíthatunk
egy nagyobb együttest is. Természetesen a gyerekek nem egyformán ügyesek. A
tanárnak mérlegelnie kell, kinek milyen szólamot adjon, kit hová állítson (ez a
tempótartás miatt nagyon fontos!). Ki az, aki megbízható alapot ad a darabnak
(alsó szólam), ki az, aki szívesen és ügyesen megbirkózik a szólisztikus
feladatokkal, és ki az, aki inkább egy kicsit megbújik a többiek között, bár
tudatosítanunk kell, hogy az ő szólama is legalább olyan fontos, mint a
többi. Kezdetben azt javaslom, hogy a tanár álljon be a gyerekek közé, játsszon
velük, mert ez egyfajta biztonságot ad nekik.
Werdin: Kolo (szerb
tánc)
Szerencsés
az a tanár, akinek egy időben több hasonlóan tehetséges és nagyjából
egykorú növendéke van. Itt már egészen komoly produkciókat is létrehozhatunk,
mert a gyerekek szinte egymást inspirálják, ami a teljesítményükben megmutatkozik.
Nem akarják társaikat túljátszani, inkább teljes odafigyeléssel segítik egymást.
Ezek a gyerekek általában az iskolán kívül is nagyon jó barátok, így teljes
összhangban tudnak együtt muzsikálni. Szinte egymás gondolatát is ismerik, tisztában
vannak saját és a többiek értékeivel.
Edward Grieg: Peer Gynt-
Moorning mood
Ha van
négy-öt tehetséges növendékünk, akkor egyenes út vezet egy nagyobb együttes
kialakítása felé. Középiskolás korban a gyerekek már nem szívesen szerepelnek
egyénileg, de nagyon szeretnek közösségbe járni, és ez a közösség miért ne
lehetne egy kamaraegyüttes. Itt az sem baj, ha nem mindenki egyformán ügyes, de
fontos, hogy legyen egy irányító ember a csapatban, akire a többiek figyelnek
és felnéznek.
Verdi: A trubadúr-Cigánykórus
Néhány
éve felkértek egy tánctáborban való ritmustanításra, bevallom először
megijedtem a feladattól, hiszen mit tudnék kezdeni közel húsz kamaszkorú
táncossal, akik még kottát sem tudnak olvasni. Végül arra gondoltam, megtanítok
nekik egy „hangszernélküli” darabot, amihez csak nylonzacskók kellenek. Minden
várakozásomat felülmúlva a gyerekek 5 nap alatt egy fantasztikus produkciót
hoztak létre, amit hatalmas sikerrel elő is adtak. Ne féljünk az
elsőre megoldhatatlannak és nehéznek tűnő feladatoktól, legyünk
bátrak és kreatívak, a tanítványaink sikerei minden esetben a mi sikereink is.
Legyünk rájuk nagyon büszkék!
„Zacskós darab”
Végezetül
minden kollégámnak azt kívánom, a gyerekek szeretetéből merítkezzen, mert ők is nagyon hálásak a mi
szeretetünkért és odafigyelésünkért. Kitartó és örömteli munkát kívánok!
Két latin tánc
* Felsmann Adrienn
írása (Liszt Ferenc Zenei AMI, Győr-Akkordikus
Tanszak) a 2014. évi Országos Zenei Nevelési Konferencián, május 16-án
Győrben elhangzott előadásának szerkesztett változata.