FARNADI TAMARA*
Hagyomány és megújulás az alsó tagozatos énektanításban
Betekintés a
Kerettantervekbe**
„Egyetlen parancs van, a többi csak tanács: igyekezz
úgy érezni, gondolkozni, cselekedni, hogy mindennek javára legyél.
Egyetlen ismeret van, a többi csak toldás: Alattad a föld, fölötted az ég,
benned a létra.”
(Weöres Sándor: Szembe-fordított tükrök)
Fontos beszélnünk
az általános iskolai énektanításról. Már sokat panaszkodtunk a
nehézségeinkről, a visszahúzó erőkről, a kevés időről.
Most nézzük át a dolgot más szemszögből is. Mit tehetünk azzal a kevésnyi
idővel, azokkal a lehetőségekkel, amiket kaptunk? Mit gondoljunk újra
át, min változtassunk, mik a fontossági szempontjaink, amik meghatározzák az
egész tanítási rendszerünket? Mi az, ami előre viszi a zenetanítás ügyét?
És nem utolsó sorban mi ad nekünk, tanítóknak, tanároknak lendületet,
erőt, lelkesedést? Mert, elsősorban rajtunk áll, hogy a
tanítványainkkal eltöltött időt milyen minőségben, milyen lelkülettel
töltjük el. Nagy felelősség ez!
Minden
megújulni vágyó kolléga keresi a segítséget, a kapaszkodót, a hitében való
megerősítést a munkája során. Kerettanterveink az első, kéznél
levő támogatóink ebben. Mielőtt belemélyednénk, tudatosítanunk kell
magunkban, milyen körülmények és lehetőségek között, kiket taníthatunk,
mennyi időt kapunk rá, és mennyi időt tudunk még hozzá „teremteni”,
mennyi segítséget kaphatunk munkánk során? Folytathatnánk a sort sokáig. Csupa
olyan kérdés, melynek megválaszolása fokozatosan rendet rakhat bennünk,
mielőtt megterveznénk a konkrét feladatainkat a tanévre vonatkozóan. Ám
előfordulhat, hogy a kérdések még további kérdéseket hoznak felszínre. E
sorokat elolvasva, talán választ kaphat ezekre is a Kedves Olvasó.
Kezdjük
az elején. Az alsós korosztállyal nem csak ének tanárok, hanem tanítók is
foglalkoznak az énekórán. Mindkét esetben a legfontosabb, amit tisztáznunk kell
magunkkal, mi az igazi célunk a heti
egy, jó esetben kettő alkalommal? A zene szeretetére, értésére,
mesterségére akarjuk megtanítani a gyerekeket, koncertlátogató közönséget
nevelnénk belőlük, esetleg mindegyik cél ott lebeg a szemünk előtt?
Hiszen, ha összeszedjük, hogy mit is értünk ének-zenetanításon,
megdöbbentő, milyen sokrétű, tág világba csöppenünk. Engedjék meg,
hogy a legtöbbször hangoztatott kifejezéseket felsorolhassam e helyen.
Amennyiben a mesterségre nevelést vesszük alapul, akkor: a daltanulás, éneklési
készség, szolmizálás, kottaírás-kottaolvasás, hallásfejlesztés, zeneelméleti
ismeretek, zenehallgatás stb. kifejezések jutnak először eszünkbe. Sok-sok
fantasztikus továbbképzés szól ezekről a témákról. A koncertlátogató
közönség nevelése kapcsán azonban ezek a szavak kevésnek bizonyulnak. Sokkal
inkább fontossá válnak az élmények, a színek, a formák, a hangulatok, az
érzelmek, a zene mögött húzódó „valódi” tartalom és mondanivaló. Ugyanis az
igényes muzsika megszerettetését nem csak a zenei ismeretek átadásával
segíthetjük,hanem a zene átélésével, megélésével, aktív zenéléssel.
Megtapasztaltatni a muzsikát, belebújni és hagyni, hogy megérintsen: micsoda
szép küldetés! Érezze meg a gyermek minden alkalommal a saját bőrén ezt a
csodát, egyszer csak igénye lesz arra, hogy az élete részévé váljon a magasabb
rendű zene. Bármilyen típusú iskolában, bármilyen óraszámban is tudunk
együtt lenni tanítványainkkal a zene kapcsán, minden alkalommal a muzsika élményével ajándékozzuk őket meg!
A legfontosabb célunk tehát a zene megszerettetése! Ennél alább nem adhatjuk
még heti egy alkalommal sem. Hol találhatunk ehhez segítséget? Mire az olvasó
ezen írás végére ér, remélhetőleg, megkaphatja azokat a támpontokat,
melyen elindulhat.
Azzal
kezdeném, hogy a tanítóknak micsoda lehetőség adatik a kezébe nap, mint
nap! Hiszen nem egy héten egyszer, hanem bármelyik órán, szünetekben, délutáni
foglalkozásokon lehetősége van dalra fakadni, belefülelni egy-egy
zenemű részletébe, meghallgatni a csendet, a madarak énekét vagy rácsodálkozni
egy-egy hangulatra, képre, versre, a művészetek sokszínűségét
odavarázsolva. A kerettantervek kapcsolódási pontokat jelölnek segítségképpen a
magyar nyelv és irodalom, a dráma és a tánc, illetve a vizuális kultúra
tantárgyakhoz. A kodályi „mindennapos” zenei nevelés kis időre, akár pár
percre, pillanatra, de megvalósulhat! Ezek az alkalmak szépen lassan
összeadódnak és napjainkat észrevétlen szövi át a zene. Ezek után az énekóránk
ezeknek a „ellopott”, megélt pillanatoknak, hangulatoknak az összefoglalása,
összerendezgetése lehet. Van-e erre erőnk, van-e elszántságunk megújulni,
van-e szabad lelkünk, hogy szárnyalhasson, és egyáltalán: mi magunk jól
érezzük-e magunkat az óráinkon? Ez a kulcskérdés. Hivatásunk-e, életünk-e a
zene? Vállaljuk-e, hogy a nehézségeken is átvergődve visszük ezt a
csodálatos és világhírű magyar zenei nevelési filozófiát a vállainkon
tovább? Ezen el kell gondolkodnunk. Azon is, hogy mennyi erőnk,
kapacitásunk, időnk, lehetőségünk van az ének-zene tanítására. Mik
segítenek, mik gátolnak céljaink elérésében? Tudunk-e változni, változtatni?
Fontos
kérdés az is, hogy a zene érzelmi és intellektuális megközelítésének arányát
megfigyeljük és egyensúlyba hozzuk. Ezek harmóniája a tanár karakteréből,
lehetőségeiből, ő és növendékei viszonyából, találkozási
idejéből, helyéből alakul ki, tehát mindenkinél más és más. Nagy
figyelmet kíván ezen egyensúly megteremtése, melyhez külső segítséget
hiába is várnánk, csak a mi figyelmünk, elhatározásunk, szándékunk alakíthatja
ki.
Szeretnék most erről a
kettősségről bővebben szólni.
Az intellektuális zenetanítás, így a kodályi pedagógia
is lépésről-lépésre tanítja meg a zene elemeit, a kisebb részekből
tart az egész felé. A szolmizáció, a legegyszerűbb ritmikai és dallami
elemek a magyar gyermekdalok kis motívumaiból kiindulva fokozatosan, a
gyönyörű népdalainkon keresztül építik fel a gyermekekben a muzsika képi
és hangzásvilágát, hogy aztán a zeneirodalom legnagyobb zeneműveit is
értő figyelemmel hallgathassuk. Tehát, fokozatosan állnak össze a
motívumok, zenei sorok, periódusokká, nagy formákká. A megtanult elemek
rakosgatása, cserélgetése, gyakorlása által válnak érthetővé a nagyobb
zenei egységek. Így a tanulmányunk során azt észleljük a zenében, amiről
már tudunk valamit. Úgy is mondhatnánk, hogy a részekből haladunk az egész
felé. Sok-sok idő, míg a kisgyermek felnő és annyi tudása lesz, hogy
ily módon befogadhassa és átélje a zene teljességét. Ám ennek igényét és
képességét életünk kezdetétől magunkba hordozzuk. A kisgyermek is képes a
zene befogadására, már nagyon korán átélheti a zene teljességét, bár
megfogalmazni ezt nem tudja, tárgyi tudása még kevés hozzá. Így felmerülhet
bennünk az az igény, hogy kis tanítványainknak már a kezdetektől a
legnagyobb mesterek művein keresztül mutassuk meg a muzsika hatalmas
birodalmát, hogy szívükkel lássák meg a Teljességet. Mindenféle intellektuális
elvárás és elemzés nélkül, ám mély figyelemmel, ösztönösen, teljes lényével
átérezve. Minél többet és többször időzünk ebben az állapotban, annál inkább
rajzolódnak ki a zene titkai, összefüggései, egyre közelebb és közelebb kerülve
a megértéshez is. Ebben az esetben az egészből haladunk a részek felé.
Így tett Kokas Klára zenepedagógus is, aki megtalálta
azt a kulcsot, mely már kisgyermek korban utat nyit a zene totális
befogadásához: a szabad mozgást. Az
egykori Kodály tanítvány a zene befogadását az önfeledt mozgás-improvizáció
által megközelítve, a zene teljes figyelmének kialakításával a kodályi
pedagógiának egy új, gyermekközpontú utat nyitott meg, mely hagyományos,
illetve ének-zenei iskolákban, fogyatékkal élők és hátrányos helyzetű
gyermekek között egyaránt felvirágoztatja az iskolapadba szorult énekórát. A
Kokas-pedagógia alkalmazása során szépen összetalálkozhat a kodályi és kokasi
rendszer: a teljesség igényével és tapasztalatával egymásra rakosgatni zenei
tudásunk lépcsőfokait.
Az alábbi sorokban megfigyelhetjük majd, hogy az új
Nemzeti Alaptanterv és a két féle kerettanterv mindkét szemléletben támogat
minket. Segítséget kapunk abban is, hogy a helyi tantervünket, tanmenetünket a
saját osztályunkra, közösségünkre, időbeosztásunkra állíthassuk össze.Az
alapdokumentumok olyan új lehetőségeket, célokat tárnak elénk, melyekkel
más nézőpontba helyezik az egész embert nevelő, méltán világhírű
Kodály-koncepciót és így újra új utakat nyitnak meg a zenei nevelésben. E
tantervekben olyan szakkifejezéseket olvashatunk, melyek mögött számtalan
tanítási, módszertani ötlet, zenei játék, zenehallgatási lehetőség áll.
Így segítséget kaphatunk, hogy a heti egy illetve két énekóra is élményt és
örömet nyújtson a gyermekeknek és tanítójuknak egyaránt.
Nemzeti
alaptanterv – 2012.
„A
művészi tevékenység mind a mai napig megőrizte beavatás jellegét, a közös forma- kincset és a közösség
teremtő erőt. Az ezekkel való ismerkedés és küzdelem a felnőtté válás lényeges
mozzanata.”[**]
Márpedig
a beavatás egyik leglényegesebb funkciója az ember életének megváltoztatása,
vagyis egy újjászületés! Művészetekkel foglalkozni, azokat „művelni”
ily nemes cselekedet! Amivel tehát a zenetanításban foglalkozunk, az túlmutat
az átlagember hétköznapi, öt érzékszervvel való tapasztalásán. Növendékeink egy
olyan Útra léphetnek segítségünkkel, mely egyre közelebb és közelebb viszi
őket az igazi természetükhöz, a Tiszta Forráshoz. Az érés, a felnőtté
válás nehéz útján segítjük személyiségük harmonikus kibontakozását. Micsoda
kapaszkodót, vigasztalót, jelenthet ez gyermekeink számára! Kokas Klára
zenepedagógus mondatai a legszebben fejezi ki ezt a folyamatot: „A zene, az
igazi, a megtisztulás fürdője, olykor jeges, olykor forró. (…) A tisztulás
igénye örök. A talentum, amellyel erre alkalmas zenét költhetett a perui
pásztor, a székely öregasszony, az afrikai pigmi és a zenelejegyzésünk
egyezményét ismerő Bach és Bartók, mindenféle technikán keresztül fülbe,
szájba, kézbe, szembe, véráramba jutva elkezdi tisztító munkáját. Söpör, sikál,
ás, kapál, gazol, lazít, egyenget, kiemel, fényesít.” (Kokas 2001., 4. o.)
Kerettantervek[††]
A tanterv ének-zenei fejezete a teljes embert
fejlesztő kodályi pedagógia mellett a következő legfontosabb célokat
jelöli meg:
„Az
iskolai ének-zenei nevelés fő célja az igényes zene megszerettetése egész
életre, kulcsot adva megismeréséhez és élményt adó megértéséhez.”[‡‡]
Ezen
kívül kiemeli még a zene és a mozgás,
a befogadás és az önkifejezés összekapcsolását, mely a komplex élményt segíti
és erősíti. A zenei kreativitás
az aktív zenélésen, éneklésen kívül az önkifejező, alkotó improvizációban nyilvánulhat meg. A
zenei emlékezeten és a koncentráción kívül a zenei fantázia által juthat el a gyermek a zene befogadásához, a
zenehallgatás figyelméhez és élményéhez. Az alsó tagozatban az ének tanítás
legfontosabb céljának az emocionális
érzékenység fejlesztését és a zenei ismeretek megalapozását jelöli ki. Így
a zenei írás-olvasás a zene megértésének és megszerettetésének csak EGYIK ESZKÖZE(!)
Fontosnak
éreztem kiemelni ezeket a kifejezéseket, hogy magunkban átrendezhessük a
zenetanításunk, énekóráink sarkalatos pontjait, melyek köré rendeződhetnek
majd a kerettantervekben feltüntetett lehetőségeink.
Lássuk tehát most ezeket!
Az A és
B változat közötti különbséget abban találjuk, hogy hová helyezi a hangsúlyt az
énekórai munkánkban. Az előbbit az válassza, aki főként énekelni,
zenét hallgatni szeretne sok-sok mozgással és készségfejlesztő játékokkal,
improvizációkkal. Ebben az esetben a kóruséneklés is lehet a tanmenetünk része.
Az utóbbit pedig az válassza, aki a zenei ismeretekkel, a belső hallással,
a zenei emlékezettel, a kottaolvasással, a szolmizálással szeretne többet
foglalkozni. Ezeket az igényeket az óraszámkeretek közti különbségekben is
fogjuk látni. Íme:
Mindkét
esetben két évre összefoglalva, 130 órára lebontva találjuk meg a tervezetet, a
hiányzó 14 órával a tanár maga rendelkezhet.
A
Kerettantervekben két nagy területbe csoportosulnak az énekórai kompetenciák: zenei reprodukció, melybe többek között
éneklés sok mozgással, alkotó (generatív) tevékenységek, önkifejező
improvizációk, készségfejlesztések, zeneelméleti ismeretek tartoznak, illetve a
zenei befogadás, amely tartalmazza a
befogadói kompetenciákat (a zenei tájékozódást segítő játékos feladatokat)
és a zenehallgatást.
Nézzük részletesebben!
Az A változat legfontosabb céljai:
- az
éneklés öröme sok mozgással, többségében hallás utáni daltanítással, szabad improvizációval
- a zene
spontán és tudatos befogadása.
Az énekóra tartalmaz sok
éneklést, zenei alkotó tevékenységeket és zenehallgatást.
A zenei reprodukció kiemelt terület, amely
megjelenik a következőkben:
-
sok-sok éneklés mozgással
(körjátékok, szerepjátékok,
fantáziajátékok)
-
kreatív zenei gyakorlatok
-
kóruséneklés,
-
generatív, alkotó készségek és képességek fejlesztése-felismerő
kottaolvasás (a már tanult dallam kottájával való ismerkedés). Csak abban az
esetben szükséges a szolmizáció, ha az a szebb, tisztább hangzást segíti.
A Zenei befogadás a rendszeres
zenehallgatást, a csend és a teljes figyelem megtapasztalását, az önkifejezést, az egymásra figyelést jelenti.
Óraszámokra lebontva az 1-2. osztályban:
Zenei
reprodukció |
Zenei
befogadás |
Éneklés:
78 óra |
Befogadói
kompetencia: 13 óra |
Alkotó,
kreatív zenei tevékenység: 13 óra |
Zenehallgatás:
13 óra |
Felismerő
kottaolvasás: 13 óra |
(tánc
és szabad mozgás) |
Mindezek a kettő tanév alatt még 14
óra szabad időkerettel bővíthetők.
Óraszámokra lebontva a 3-4. osztályban
Zenei
reprodukció |
Zenei
befogadás |
Éneklés:
78 óra |
Befogadói
kompetencia: 7 óra |
Alkotó,
kreatív zenei tevékenység: 13 óra |
Zenehallgatás:
19 óra |
Felismerő
kottaolvasás: 13 óra |
(tánc
és szabad mozgás) |
Mindezek a kettő tanév alatt még 14
óra szabad időkerettel bővíthetők.
A
B változat legfontosabb céljai:
- értelmi és érzelmi nevelés,
jellemnevelés
-
a zene, az éneklés élménye
-
befogadás, önkifejezés, egymásra
figyelés
- emlékezet, belső hallás,
zenei ismeretek, zenei improvizáció
Az énekóra tartalmaz éneklést,
kottaolvasást, alkotó tevékenységet, zenehallgatást.
A
zenei reprodukció ebben az esetben kiemeltebb terület, amely a következőkben jelenik meg:
-
egyszólamú és többszólamú éneklésben
-
alkotó, kreatív zenei tevékenységekben (hallásfejlesztés, formai egységek,
zenei ismeretek tudatosítása)
-
kottaolvasásban, kottaírásban, szolmizációban
A zenei befogadás magába foglalja
-
a zenei figyelem fejlesztését,
-
a csend megnövekedett szerepét
-
a zenehallgatást.
Óraszámokra lebontva az 1-2. osztályban
Zenei
reprodukció |
Zenei
befogadás |
Éneklés:
70 óra |
Befogadói
kompetencia: 15 óra |
Alkotó,
kreatív zenei tevékenység: 15 óra |
Zenehallgatás:
15 óra |
Kottaírás,
kottaolvasás, zeneelméleti ismeretek: 15 óra |
|
Mindezek a kettő tanév alatt még 14
óra szabad időkerettel bővíthetők.
Óraszámokra lebontva a 3-4. osztályban
Zenei
reprodukció |
Zenei
befogadás |
Éneklés:
70 óra |
Befogadói
kompetencia: 15 óra |
Alkotó,
kreatív zenei tevékenység: 15 óra |
Zenehallgatás:
15 óra |
Kottaírás,
kottaolvasás, zeneelméleti ismeretek: 15 óra |
|
Mindezek a kettő tanév alatt még 14
óra szabad időkerettel bővíthetők.
Összehasonlítva az
óraszámokat, észrevehető, hogy az A
változatban az éneklésre több időt szánhatunk (78 óra) - ide tehetjük
a kóruspróbáinkat is ,sőt a szabadon használható 14 órát is
hozzárakhatjuk! - és egyenlő óraszámban (13 óra-13 óra) oszlanak el a
további feladataink. Ezt a változatot tehát azoknak a kollégának ajánlanám, aki
szívesebben foglalkozna többet az énekes játékokkal, a népdalokkal, a
kórusénekléssel (több iskolai, városi szereplést vállalva), szívesen mozog,
játszik, hallgat zenét a tanulóival, tehát aktívan, sok energiával a gyermekek
zenei érzékenységét segíti kibontakozni, zeneelméleti ismeretekre kevesebb
időt tud szánni. Ez a kerettanterv tehát kimondottan a TANÍTÓK
időbeosztásához, napi sokrétű teendőihez igazodva nyújt
segítséget. Bátran éljünk vele!
A B változatban megemelkedik a kottaolvasás, a szolmizáció, a zenei
ismeretek szerepe (15 óra), és úgy az aktív zenei tevékenységek (pl.
improvizáció), mint a befogadó kompetenciák és a zenehallgatás ideje is
megnő. Ebben az esetben a zenei ismeretek megalapozása előtérbe
kerül, így képzett énektanáraink bizonyára ezt a kerettantervet hívják
segítségül a munkájukban.
Bármelyiket is választjuk,
olvashatunk bennük olyan kifejezéseket, melyekről pár segítő
gondolatot szeretnék önökkel megosztani.
Az alábbi kiemelt szavak
Kokas Klára zenepedagógiájának is alappillérei, mozgatórugói és meghatározó
elemei. Saját mondataim mellett ezért hívom segítségül az ő gyönyörű
sorait is.
Mozgásimprovizáció-szabad mozgás
A zene és a gyermek között a
legfontosabb kapcsolat, hogy mindkettő lételeme a mozgás. A spontán mozgás
velünk született, személyiségünk legmélyéről jön. Készen áll arra, hogy a
zene megindítsa. Ám a kezdeti, reflexszerű mozdulatok a sok zenehallgatás
során egyre finomodnak, el kezdenek a hallott muzsika köré rendeződni.
Fokozatosan egymásba simul zene és mozdulat. Megszületik a totális
zenebefogadás. Hosszú folyamat ez, amelyet megelőznek és kiegészítenek a
gyermekdalok átváltozós, képzelet gazdag játékformái. Ezekről később
még lesz szó.
Íme, néhány idézet Kokas
Klára A zene felemeli kezeimet című
könyvéből:
„Mi
azonban nem a mozgásért mozgunk, hanem a zene átéléséhez segítünk a szabad
mozdulatainkkal. A tánc tanítása mozgási képességeket feltételez: erőt,
ügyességet, fürgeséget, rugalmasságot. Mi nem gondolunk ezekkel. Céljainkat
elérhetjük gyengén, ügyetlenül, nehézkesen, töredékesen, részlegesen, sérülten
mozgó testtel, akár bénán is. Ihletett táncok születtek egyetlen ujjal. Azzal
mozgunk, amivel rendelkezünk és amit éppen mozgatni szeretnénk. De ha nem
kívánunk mozogni, tökéletes mozdulatlanságban, belülről is táncolhatunk.”
(Kokas 1992., 12. o.):
A
szabad mozgás, melyet egy dal, illetve egy hallgatott zenemű ihlet, egyre
érzékenyebbé tesz a zenéhez vezető úton. Lassan megjelenik a meghittség,
az áhítat, a szenvedély, a bánat: a muzsika varázslata. A legnagyobb csoda,
hogy az öröm és a feltörő érzelmek útján megszületik a katarzis. Ez az
aktív zenebefogadás a gyermek személyiségét harmonizálja, segít megnyílni a
külvilág és saját maga felé. „Kokas Klára zenepedagógiájának eredetisége abban rejlik, hogy tanítása
során felismerte: a koncentrált, teljes figyelem, a zenei átélés, a totális
befogadás a gyermekek esetében a mozgás,
a cselekvés, az alkotó tevékenység által érhető el igazán.” (Deszpot
2012., 7. o.)
„A
szabad mozdulatok a feszültségek oldásával nyitnak ösvényeket a zenének a
bejutáshoz és az egyéni mondanivalónak a felszínre kerüléséhez. Ebből a
kettősségből születik az önkifejezés egyik legszebb eszköze. Primér
eszköz, de nem primitív. Színek árnyalatai vibrálnak benne, mélységes
mondandókat emel a szemünk elé. A szabad mozdulat a zenéből nyeri el a
tartalmát. Az ihletett, tiszta zene azonban nemes tartalmakkal árasztja el a lélek
rétegeit, és nemes tartalmakat emel felszínre. A szabad mozdulat készenlétet
teremt ahhoz, hogy a zene tartalma továbbjuthasson lényünk finomabb,
bensőbb valóságához.” (Kokas 1992., 15. o.)
A
„bensőbb valóság”, az igaz természetünk, a valódi lényünk az, melyet az
ember egész életében keres, kutat és érzi, hogy valami nincs rendben, hiszen
sokszor rejtve marad a hétköznapok rohanó világában. Ezek azok a pillanatok,
amikor felszínre bukkan a lélek igazsága, a mozdulat lendíti ki a mélyből,
a zene pedig röpíti tovább.
„A zenefigyelem: áldás, kegyelem a magasból. A
magasba kell feljutniok érte.” (Kokas 1992., 34. o.)
„A
zenei elmélyülés szolgálatában a mozdulat olyan, mint a levegő vagy a víz mozgása,
minél szabadabb, annál teljesebb. A mozdulatok megtanulása memóriát vesz
igénybe, azt fejleszti a mozgási képességekkel is. A szabad mozgás a képzeletet
veszi igénybe, azt fejleszti a zene befogadásával is.” (Kokas 1992., 14. o.)
Szabad improvizáció
(Szabad
befogadás - szabad önkifejezés)
Énekelve
megszólalni: elsősorban a pedagógus bátorsága. Minél többet fejezzük ki
gondolatainkat így, annál többet fognak tanítványaink is hangicsálni.
Köszönéskor, körjátékok közben (pl. „Énekeld a nevedet!”„Válasszál valakit!”)
lehetőségünk van arra, hogy dallammal együtt „beszéljünk”. Idővel ez
oly természetessé válhat, hogy a gyermekek is átveszik tőlünk a közlésnek
e remek formáját. Így válik természetessé a rögtönzött, instrukciók és szabályok
nélküli éneklés. Bátran éljünk vele!
Induljunk akkor tovább ezen az
utóbbi gondolatmeneten!
Zenei képzelet- fantázia
A
képzelet segítségével olyan dolgokat láthatunk belül, amik már léteznek,
léteztek valahol és magunk elé tudjuk őket bármikor idézni.
„A
képzelet az emberi értékek legszebbike, gyermeki érték, az ô világukból való.
Szentgyörgyi Albert, Nobel-díjas magyar tudós magyarázta nekem ragyogó
késő öregségében, miért elengedhetetlen a tudományban is. Az emberi élet
valamennyi fázisában lehet teremtő erő. A képzelet a művészetek
forrása, fontos, hogy a művészetek tanításában is megelőzze az
ismeretek átadását. Megelőzze,
kiegészítse, átjárja. A képzelet – az enyém és tanítványaimé – minden
tanulásunkban jelen van. Ahogy a folyó görgeti a homokot, kavicsokat, mosdatja
a fák gyökereit, formálja a partokat. Ringat falevelet, bujtat finom, könnyed
halakat és kövéren tetyegő békát, társalog napsugarak fénykévéivel és
üzenget csillagoknak.”(Kokas 1998., 22. o.)
A
képzelet a művészetek forrása. Egy olyan teremtő erő, mely a
zenei ismereteinket megelőzi. Dalosjáték közben messzire visz, túlmutatva
a szöveg adta lehetőségeken, átrepülve a körjátékok szabályait.
Zenehallgatás közben belemerít a muzsika mélyére, eggyé válunk vele.
A
képzeleten is túlmutat a fantázia, mert meg tudja teremteni bennünk azt is, ami
még sohasem létezett, (sétáló fák, zengő erdők stb.) vagyis mi
TEREMTJÜK éppen akkor a dolgokat. Ebben a muzsika rendkívüli inspirációnk
lehet! Ezek a képek ugyanis a gyermekek fogalmi gondolkodását megelőzik,
jóval előbb formát öltenek, a szavakon túlmutatnak. Ezek a képi világok
röpítik aztán csodálatos helyekre a zenét figyelő, a zenével játszó
gyermek lelkét.
Átváltozás
Zenéhez,
dalos játékhoz kitalált jelenet, történet, érzés, mely során a gyermek
átformálódik, mássá lesz. A képzeletből fakad, az egész testet
megmozgatja. Ha a tanítótól odafigyelést, megerősítést kap, egyre inkább
kibontakozik, egyre színesebb lesz, eltérve a megszokott dolgoktól. A
gyermeknek lelki megújulást, felfrissülést ad.
Mit jelenthet ez a tanításunkban?
Dalos játékok, körjátékok
átváltozással
Gyermekeink
sok játékot tanulnak meg szülőktől, tanároktól egyaránt szabályokkal,
mozgásformákkal, térformákkal. Ezek állandó ismétlődéseit nagyon szeretik,
vég nélkül fújják, táncolják, átélik újra és újra. Az ismétlődés a tanulás
legfontosabb útja, a gyermeki biztonságérzet fontos táptalaja. Ilyenkor
igazából főznek, lovagolnak, öntözik a virágokat, nem csak eljátsszák a
bárányt és a farkast, hanem azzá is változnak. Ám ezekben a dalokban még
temérdek lehetőség van megélni a világ számtalan többi csodáját is!
Az
Iglice szívem, iglice című dal kacskaringózó sortánca, a „bokrok” (három
gyermek) kikerülése csak a játék kezdete, bemelegítése. Miért is kerülgetjük a
bokrokat? Például azért, mert töviseik vannak és szúrnak. Hamar tüskéket
növeszthetünk, és félelmetes csápjainkkal hajladozhatunk, elriasztva a hozzánk
közeledőket. Így máris „értelmet nyert” a bokrok szerepe a játékban. Ám
ezeknek a bokroknak lehet más, érdekes tulajdonságuk, pl. különböző
színük, illatuk, méretük van, vagy más-más állatot rejtegethetnek,
„elindulhatnak” otthont keresni egy vízpart felé stb. Mit jelenthet az, hogy
„aranyos lábú”? Mutassuk meg, játsszuk el, menjünk és lépjünk úgy! (Igazából
azt jelenti, hogy a gyökerében - a „lábában”- van a kincs, vagyis az orvosság.)
Látható, hogy az átváltozások lehetősége végtelen! Így a dalt akár egész
órán játszhatjuk, mindenféle történetbe ágyazva, még a szünetekben is, más
órákhoz kapcsolódóan… Nincs határa a lehetőségeinknek! Túl kell nyúlnunk a
dal határain!
Ezekkel
a játékokkal szinte „megágyazunk” a szabad mozgásos zenehallgatásnak, ahol
rövid, 1-2 perces zenemű többszöri meghallgatásával utazunk a mozdulat, a
képzelet, az átváltozás segítségével és fogadjuk be teljes testünkkel a
muzsikát.
Mindezekhez
olyan nyugalmat és békés közeget kell teremtenünk, ahol szabad utat engedhetünk
a hangoknak.
Teljes figyelem - a Csend
A
Csend életünk nélkülözhetetlen része. Ebben a zajos, háttérzenékkel, hangzavarral
teli világban a mi feladatunk megismertetni, meghallgattatni tanítványainkkal a
nyugalom, a béke „hangjait”. Ugyanannyira fontos ez, mint a zene hangjai.
„A
zenei figyelem több a magatartásnál, az illemnél, amit nem lenne olyan nehéz
megtanítani. Amikor tanítványaimat zenefigyelemre nevelem, a zenével élés
szabályait is kondicionálom, és már az első hang előtt megkeressük a
csöndünket. Nem az első hang után vagy közben. Előtte. A lélegzet
várakozó pillanata ez.” (Kokas 1992., 32. o.)
Ez
a Csend éber, teret és utat ad a zenének. Ám, időtlen, mert közben nem
érezzük a percek múlását. Ilyenkor
kapcsol össze minket a figyelem a zenével. A teljes figyelem csak ebben a tág
csendben tud megjelenni. Amennyiben megtaláltuk e hosszú pillanatot, a mozgás
segít életben tartani.
Hosszú
idő tanítványainkat erre rászoktatni, pedig zenei nevelésükben ez
kulcskérdés. Mikor már otthonosan
mozognak azonban ebben a csönddel teli zenei világban, természetessé válik a
zeneszerző és műve iránti tisztelet, megnyílik az út a zene totális
befogadása felé.
Összefoglalva az
előbbi gondolatokat: a zene aktív élvezete, a mozgással és tánccal megélt
zenehallgatás olyan harmonizáló hatással van a gyermekekre, mely egész
személyiségükre, lelki világukra pozitív hatással van. Íme, így valósulhat meg
Kodály Zoltán filozófia rendszerének, zenei nevelésének koncepciója, mely ezen
az úton az új generációkat is megszólítja. Ez a szakmai kihívás állandó
önvizsgálatot és megújulást kíván tanítótól és zenetanártól egyaránt. A NAT és
a kerettantervek több fajta lehetőséget kínálnak nekünk ehhez, szabadságot
adva a saját elképzeléseink megvalósításához, ám kapaszkodót nyújtva az
ének-zene tanítás legfontosabb mozzanataihoz. És, hogy mi az igazán fontos?
Láthattuk: az érzelem, a személyiség, a lélek, a harmónia, az élmény… és a
középpontban a gyermek áll. „Jól csak a szívével lát az ember. Ami igazán
lényeges, az a szemnek láthatatlan.” (Antoine de Saint-Exupéry: A Kis herceg)
Amennyiben
a gyakorlatban is szeretnék megtapasztalni a fent említett szakkifejezések
mögött húzódó tartalmakat, esetleg további kérdések merültek fel Önökben a
kerettantervekkel kapcsolatban, e sorok írója szeretettel várja a kollégákat
egynapos továbbképzésére, melynek címe:Kokas-pedagógia
az általános iskolai új ének-zene kerettantervben - képzési nap tanítóknak és
énektanároknak.(Érdeklődni lehet a www.kokas.huhonlapon
ill. a farnadi.tamara@gmail.com
e-mail címen.)
Mindezek
mellett bátorítom Önöket, hogy keressék azokat a továbbképzéseket, amelyben
pedagógusi munkájukban megújulásra találhatnak. Engedjék meg, hogy kettőt
máris ajánljak Önöknek:
-
Sáry József Kreatív zenei gyakorlatok
című 30 órás továbbképzései
-
Kokas Klára zenéből indított
módszere a gyermekek harmonikus fejlődésére I-III. 3 x30 órás pedagógus
továbbképzés (tájékozódni lehet a www.kokas.hu
honlapon)
Végezetül
munkájukhoz kívánok Önöknek sok erőt, lelkesedést és jó egészséget!
Felhasznált
irodalom
110/2012
(VI.4.) Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és
alkalmazásáról In.: Magyar Közlöny 2012. 66.sz., Rendelet: 10635-10847.
Művészetek (II.3.7.) Ének-zene: 10784-10790 o.
51/2012.
(XII. 21.) számú EMMI rendelet a kerettantervek kiadásának és jogállásának
rendjéről mellékletei http://kerettanterv.ofi.hu/01_melleklet_1-4/index_alt_isk_also.htmlés
http://kerettanterv.ofi.hu/02_melleklet_5-8/index_alt_isk_felso.html
Deszpot
Gabriella szerk. (2012, szerk.): Kokas
Klára és alapítványának bemutatása. Budapest: Kokas Klára Agape
Zene-Életöröm Alapítvány.
Farnadi
Tamara (1996): „Tücsök koma hegedül…”-
zenei naptár óvodáknak. Győr: magánkiadás.
Farnadi
Tamara (2012): Zenében lelt öröm. Tanító
folyóirat. 2012. október.
Kokas
Klára – Lájer Józsefné – Furka Bea – Kocsis Melinda (2007): Öröm, bűvös égi szikra. Multimédiás
DVD-ROM tanításaimról. Budapest: dr. Kokas Klára magánkiadása.
Kokas
Klára (1992): A zene felemeli a kezeimet.
Budapest: Akadémiai Kiadó.
Kokas
Klára (1998): Öröm, bűvös égi
szikra. Budapest: magánkiadás.
Kokas
Klára (2001): A tanító talentuma. SZÉP
KELET, SZÉP NAP, 2001. június.
Négyesiné
Dr. Pásztor Zsuzsa (1980): A zene megközelítése, mozgás segítségével. Kodály Szeminárium, 1980.
Sáry
László (2000): Kreatív zenei gyakorlatok.
Pécs: Jelenkor Kiadó.
Weöres
Sándor (2000): A teljesség felé.
Budapest: Tericium Kiadó.
* Farnadi
Tamara ének-zene tanár, karnagy (Bartók Béla
Ének-zenei Általános Iskola, Győr)
** A cikk a Győri Zenei Nevelési Konferencián 2014. május 16-án elhangzott előadás átdolgozott változata.
[**] A kerettantervek megtalálhatóak és letölthetőek az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet honlapján: http://kerettanterv.ofi.hu/
[††] A kerettantervek megtalálhatóak és letölthetőek az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet honlapján: http://kerettanterv.ofi.hu/