DR.
BÁLL DÁVID*
A zongorapedagógia lehetőségei –
a Bartók–Reschofsky-féle
zongoraiskola
Az
alapfokú oktatásban számos zongoraiskola van jelen. Egymás után bukkannak fel
újabbnál újabb kiadványok, amelyek vagy addig nem tapasztalt metódust
alkalmazva, vagy pedig új szempontból próbálják meg a pedagógusok számára a
diák képzésének alapköveit elhelyezni. Bevallom, amikor néhány évig zeneiskolában
tanítottam nem fektettem túl nagy energiákat az akkor megjelenő zongoraiskolák
tanulmányozásába. A benyomásaim azonban – köszönhetően annak, hogy néhány
kollégám polcán megtalálhattam ezen kottákat is – nem
voltak feltétlenül pozitívak. Javarészt egyre több képpel, illusztrációval próbálták
a gyermekek kedvét meghozni, a
darabok minősége, azok száma viszont csökkent.[1]
Láthatóan az volt az elsődleges cél, hogy a tanulási folyamat, maga a
zongoratanulás minél játékosabb formában, semmi esetre sem feladatként lebegjen
a gyermekek lelki szemei előtt. Írásom apropója nem az iménti koncepció
létjogosultságán való elmélkedés, de ugyanakkor megjegyzem, hogy véleményem szerint
többek között ezen hozzáállás is nagyban hozzájárult a mai alapfokú zenei
oktatás néhány sarkalatos pontjának súlyos deformitásához – a tanítás
minőségének változása, a diákok és szüleik sok esetben nem megfelelő
hozzáállásuknak elősegítése. Jómagam nem értem, miért kell a zenetanulást
rögtön, annak legelején, minden diák esetében úgy tálalni, mint például a
játszótéren való fogócskázást. A zeneiskolában tanárként eltöltött
esztendőim alatt jónéhány szülővel
találkoztam, akik nem értették, miért várom el a gyermeküktől (és maguktól
a szülőktől is), hogy az általam feladott darabokkal, megoldandó
problémákkal otthon is foglalkozzanak. Úgy gondolták, az a pár ezer forint,
amiket fél évente befizettek, hogy hetente egy–két órát a nebuló intézményi
keretek között töltsön nem jogosít fel minket, pedagógusokat
arra, hogy feltételezzünk némi befektetett energiát. Észrevehetően
meglepődtek, amikor azt kértem tőlük, hogy sarjukkal a zenetanulás
tekintetében ugyanolyan formában foglalkozzanak, mint más egyéb, közismereti
tantárgyak esetében. Tisztában vagyok azzal, hogy az utánpótlás-hiány, a
kultúra, a klasszikus értékek felé tanúsított érdeklődés jelentős
csökkenése miatt bizonyos engedményeket kényszerülünk tenni. Mindaddig, amíg az
iskolavezetés – sok szempontból érthető – elsődleges szempontja a felvett
diákok számának megtartása, netán növelése, nem lehet (megfelelő) minőségi
szűrőket alkalmazni. Köztudott, hogy nem mindenki rendelkezik
kellő tehetséggel, elszántsággal, szülői motiváltsággal ahhoz, hogy
zenetanulmányait magas színvonalon, gyors előrehaladással végezze. Mivel a
zeneoktatás minden szinten való művelése nagy mértékben
járul hozzá a gyermekek lelki, szellemi fejlődéséhez, néhány esetben jogos
lehet a korábban említett koncepció, vagyis, hogy csak hobbiként, játékként fogja
fel a diák a zeneórákat, azonban úgy vélem, ennek alkalmazása pusztán az
érintettek lehetőségeinek komoly mérlegelése után kerülhetne a pedagógiai
programba.
Mindezek
ellenére, úgy érzem, szükségszerű elgondolkozni a remekül felépített, fokozatosan,
minőségi terhet a diákokra helyező zongoraiskolák alkalmazásán. Habár
tudomásom szerint igen sok pedagógus a számomra kiválónak tartott Fantóné–Hernádiné–Komjáthyné–Máthéné–V. Inselt Katalin
(a továbbiakban EMB) által szerkesztett Zongoraiskolából okít,[2] a Bartók–Reschofsky-féle mű
tanulmányozásán, használatán (is) mindenképpen érdemes elgondolkodni.
Meglepő, hogy – tapasztalataim szerint – milyen kis mértékben (szinte
egyáltalán nem) használnak fel darabokat ebből a nagyon részletesen kigondolt
alkotásból, mennyire nem foglalja el méltó helyét a zongoraoktatásban. Talán
nem szorul magyarázatra, hogy pusztán abból a tényből fakadóan, hogy Bartók Béla, korának egyik
legnagyszerűbb pianistája, Thomán István hajdani
növendéke volt a zongoraiskola egyik szerzője, szükségesnek vélem annak
tanulmányozását. Ha nem csak zongoraművészként tekintünk rá – hogy is
tehetnénk, hanem az egyetemes zenetörténet egyik meghatározó zsenijeként, ez a
feladatunk elengedhetetlennek bizonyul.
A Bartók–Reschofsky-féle Zongoraiskola keletkezése[3]
Bartók Béla a Rózsavölgyi
kiadó felkérésére látott neki a Zongoraiskola megírásának. Mivel nem volt
tapasztalata kezdők tanításában ragaszkodott Reschofsky Sándor közreműködéséhez, akivel közösen 1913 tavaszára
készültek el a művel. Lampert Vera megjegyzi,
hogy a bartóki életműben nincs
még egy olyan kevés figyelemre méltatott kompozíció, mint a Zongoraiskola. Igen
érdekes, hogy habár a Zeneiskolából kiemelt, 1929-ben megjelent 18 darab –
Kezdők zongoramuzsikája – jelentékeny része Magyarországon a pedagógiai
munkának, magával a Zongoraiskolával, annak többi művével kevesen foglalkoznak.
Lampert írásából tudjuk, hogy a
Kezdők zongoramuzsikáját nem számítva – amit háromszor rögzítettek Lampert írásáig – a Zongoraiskola
darabjait lemezre sosem vették és a korongok kísérőfüzetében található
rövid leírásokon kívül az irodalom nem tárgyalja ezeket. Úgy véli,
mellőzésének oka az lehet, hogy a füzetből nem egyértelmű,
melyeket írta Bartók és melyeket Reschofsky. Reschofsky 1959-ből való
visszaemlékezéséből azonban, amelyet az Országos Széchenyi Könyvtár
Zeneműtárában őriznek, kiderül, hogy „[…] a Bartók–Reschofsky Zongoraiskola minden
egyes kottafeje és szava a két szerző együttes átgondolása és megbeszélése
alapján és kölcsönös ellenőrzése mellett jött létre olyanformán, hogy Reschofsky Sándor építette fel a Zongoraiskola
vázát és írta a gyakorlatokat, Bartók
Béla a gyakorlatokhoz alkalmazkodva írta az összes darabokat. Pontosabban: Bartók Béla írta mindazt, ami a 7-120
számok között metronóm jelzéssel, azaz m.m.-mel van ellátva. Nyomdahiba következtében a 92. számnál
hiányzik az m.m. jelzés, de
ezt is Bartók Béla írta. Reschofksy Sándor írta mindazt, ami nincs m.m. jelzéssel ellátva.”[4] (Lampert, 1996. 207. o.)
Amennyiben bízunk a szerzőtárs
emlékezetében, Bartók 48 darabbal
járult hozzá a Zongoraiskolához. Lampert szerint
számos alkotáson jól felismerhető a zseni kézjegye. A 7. szám például
azonos a Mikrokozmosz 2. számának első felével, a 33. népdal imitáció,
igen sok a Gyermekeknek című füzetek közeli
rokonai.
A Zongoraiskola
felépítése
A
szerzők előszava alapján tudni, hogy a mű az első évfolyam
tanítási anyagát foglalja magában. „[…] összességét adja a zongoratechnika valamennyi
csírájának” – s valóban, ilyen tekintetben is összefoglaló alkotásról van szó,
amely részletekbe menően, kitűnő – más zongoraiskolák
darabjaihoz képest nehezebbnek, összetettebbnek mondható – koncepcióval építi
fel, segíti elő a tanulni vágyó képességeit. Jelentős különbségnek
vélem egyéb iskolákkal szemben, hogy Bartókék úgy vélték, a zongoratanulás első évét
(illetve a tárgyalt kiadvány elvégzését) követően nem célszerű újabb
zongoraiskola használata, sokkal inkább külön technikai gyakorlatok, etűdök,
előadási darabok szolgálják a növendék fejlődését. A zongoraiskola
felépítésének vizsgálata során igen korán szembetűnik a szerkesztésmód
precizitása, az a különös gond, amellyel ténylegesen próbáltak a
kottalejegyzést is értő diákot nevelni.[5]
A gyakorlatokat
megelőzően aprólékosan kidolgozott bevezetővel találkozunk,
amely fonalát követve a kezdő pedagógus (is) jelentős útmutatót
kaphat az első lépések koordinálásához.[6] A
négy képpel illusztrált helyes kéztartást követően hallási gyakorlatokat
ajánlanak a hangmagasság megismertetésének céljából, majd a hangjegyekről
és szünetjelekről látunk összefoglalót. Érdekes, hogy mennyire természetesként
kezelik a nebuló énekeltetését, vezényeltetését (!) is tanulmányainak ezen szakaszában. Ritmusgyakorlatok, később a billentyűzet,
a vonalrendszer és a violin-, basszus-kulcs kerül a
tanuló látókörébe.
A füzet
következő részében külön kézre írt gyakorlatokat találunk. A hasonlóság
szembetűnő Dohnányi Ernő A legfontosabb ujjgyakorlatok című kiadványának
első darabjaival (a Zongoraiskolában azonban külön kérik, hogy a zárójelben
írott hangok ne kerüljenek megszólaltatásra – így könnyebbé téve a gyermek
számára a nehézség megoldását).[7] Dohnányi első darabjának
célkitűzésével egyezik meg a Zongoraiskola 1/a,
1/b, 1/c, 1/d darabja, míg Dohnányi második
(és néhol harmadik) műveinek feladatával a 2–4-ig terjedő
gyakorlatok. Ehelyütt felhívnám a figyelmet Dohnányi
gondolatára, amely a művének előszavában olvasható:
„Mindenekelőtt tehát az etűdök anyaga redukálandó, ami kár nélkül
történhetik, ha olyan gyakorlatokat veszünk elő, amelyek időmegtakarítás
mellett ugyanolyan haszonnal járnak. Ujjgyakorlatok tehát fontosabbak, mint
etűdök; már csak azért is, mert azokat kotta nélkül játsszuk, és ezáltal egész figyelmünket a gyakorlatok kivitelére
koncentrálhatjuk, ami feltétlenül szükséges.” (1966.) Rendkívül
elgondolkodtató, hogy más iskoláktól különbözően Bartókék rögtön ezen
ujjfüggetlenítő feladatokkal nyitnak, nem pedig rövid gyermekdalok külön
kézzel történő megszólaltatásának igényével. Ugyan találhatunk hasonló
gyakorlatokat – bár jóval kisebb számban – egyéb zongoraiskolákban, azoknak
jóval jelentéktelenebb szükségszerűséget tulajdonítanak.
A legato és non legato játékmód
elsajátítása a következő feladat, felhasználva az imént tárgyalt,
függetlenítést elősegítő gyakorlatokban megismert technikát,
természetesen külön kézzel. A 2a feladattól kezdve egyre nagyobb tért hódítanak
a dallamcsírák, eleinte kettőskötések, majd egyre hosszabb dallamívek
formájában.[8]
A 9a-ban ismét visszatérnek a korábban megtapasztalt metódus alkalmazásához, köszönhetően
annak, hogy a 2a-tól kezdve pusztán fehér billentyűket használtak, s
immáron a kereszttel ellátott variánsok kerülnek előtérbe. 15-től
kezdve csuklógyakorlatok következnek, igen gondosan leírva, hogyan végezze a
diák azokat.
A
kétkezes játék a korábbi külön kezes darabokban már megjelent dallamív
eljátszásával kezdődik (5a, 5b, 5c, 5d, 6a, 6b, 6c, 6d).[9] A
folytatásban a kettőskötések eddig nem tapasztalt módon jelennek meg a növendék
előtt, köszönhetően annak, hogy már nincsenek a letartott hangok, így
a csuklómozgás jelentős szerepet kap. A segédvonalak megismertetése is
ehelyütt kerül be a programba, Bartók
egyedülálló zsenialitásának alkotásaival (stílusának jegyei egyértelműen
felismerhetőek). A „helyérzék fejlesztése” a biztonságot jelentő kézpozíció
– eddig nem volt szükség a kéz elmozdítására a darabok eljátszásához –
elhagyását megelőzően kapott helyet (27a–). A 29-es mű már egy
kvintváltó dallam. A staccato játékmód elsajátítása
külön kézzel történik. Külön választja az „ujjstaccató”-t és a „csuklóstaccató”-t, majd a legato és a staccato ötvözése az elsajátítandó anyag – a bé-módosító jelet ekkor tanulja meg a diák, s a 35. darabban
találkozik először nyolcad értékű hangokkal.[10]
Érdekes, hogy a 35a darabot megelőzően felhívják a figyelmet arra,
hogy több egymást követő nyolcad-kotta esetében a számolás, hasonlóan a
negyedekéhez, „egy, két’, há’, négy”, nem pedig
egyet, kettőt, hármat, négyet.[11] Ennek
oka talán az lehet, hogy a gyermeket már a tanulásának ezen
szakaszában arra akarták ösztönözni, hogy a nagyobb egységet tekintse alapul,
ne pedig a kisebb érték határozza meg a gondolkodását.
A
37a-tól a 39c-ig ismét – nem egyszerű – gyakorlatokkal találkozunk. A
páros és páratlan ujjak párokat képeznek, fekete és fehér billentyűkön
egyaránt, eleinte külön kézzel, majd együtt, de nem unisonóban,
ami még bonyolultabbá teszi a kivitelezést.[12] A
40-es darabot a 39a, b, c-hez viszonyítva, tekintettel arra, hogy nem pusztán nyolcad-mozgások
vannak, könnyebbnek ítélem, de a 6–7–8-ik ütem jelentős
problémákat okozhat. A feloldójel, valamint a forte és piano alkalmazása ezt
követően kerül bevezetésre (ismét ujjfüggetlenítő-gyakorlatok
formájában – 41a, b). A dinamikával kapcsolatban megjegyzik, hogy amíg a diák
nem tudja technikailag megfelelően a darabot, tekintsünk el azok használatától.
A 44-es mű ismét Bartók egyik
remeke, négysoros, a növendékek számára is jól érthető szerkezeti felépítéssel:
A A B Av.
A
hangsúly, majd a triola elsajátítása következik a tananyagban, olyan
feladattal, amelyben a kettőt egyszerre kell használni (45a, b). A triola
esetében, ahogyan a nyolcadoknál is, nem e-gyen-ként ket-ten-kénti mérést
javasolnak, hanem három nyolcad értékű hangra egy számlálás jut.
Különösképp jelentős a súlyos és súlytalan ütemrészek magyarázatánál
helyet kapó gondolat: „A súlyos ütemrészekre tulajdonképpen
nyomaték esik, de ezt nem játsszuk mindig hangsúllyal (kivéve, ha hangsúlyosnak
van jelezve); az illető ütemrész súlyos voltát inkább csak helyesen kell
érezni, illetőleg a hallgatóval érzékeltetni. […] de az összes ütemek
megegyeznek abban, hogy az ütem első részére kerül a fősúly.” (Bartók–Reschofsky,
1913. 29.) Az idézet alapján nyilvánvaló, hogy valóban tehetséggel megáldott
tanulók számára írták a zongoraiskolát, hiszen általában az ütem-egyek súllyal
való jelzése is gondot szokott okozni. Azt, hogy az ütem-egyet ne
hangerő-nyomatékkal, hanem megfelelő időbeli elhelyezéssel érzékeltesse,
már–már kivitelezhetetlen kívánságnak tűnik.[13]
A
crescendo és diminuendo alkalmazása (47a, b) igen
összetett gyakorlattal kezdődik, feltehetőleg a csukló használatával,
nem pedig minden egyes esetben ujjból való indítással. Ezen utasítások elsajátítása
közben is számos korábban taglalt előadási módokat ötvöznek: diminuendo, crescendo, staccato, legato, a hangsúlyok különféle fajtái, forte, piano. Néhány
gyakorlat erejéig, 52–54-ig, a két kéz közötti legato
megvalósítása a cél. Mindemellett megjelenik a teljes taktusra vonatkozó
szünet- és tenuto-jel és a ľ-es
ütem hangsúly-viszonyainak lehetőségei. Az első írásos feladat az
56-os mű vonatkozásában merül fel, egy oktávval mélyebbre kell helyezni a
hangokat, mind a két szólamot basszuskulcsban jegyezve. Az 58. darabban újabb
nehézség kerül elő: a két kéz egyidőben
történő dinamikai különbözőségének megszólaltatása. Ez igen nagy
nehézséget szokott okozni a kezdők számára, különösképp, hogy ehelyütt nem
néhány hang erejéig, hanem két félperiódusig
szükséges kivitelezni (az ismétlést nem számítva).
A
kettősfogások elsajátítása az 1a és 3b között már megismert metódus
alapján történik – habár kéthangúsága révén bonyolultabb a megoldás. Az ilyen
jellegű feladatok már pusztán azért is rendkívül nehezek, mert a
növendékek többsége nem képes az ilyen jellegű gyakorlatokat
megfelelő kéz-lazasággal előadni. Tapasztalataim szerint minden olyan
esetben, amikor jelentős koncentráció szükséges – az ujjfüggetlenítő
gyakorlatok általában igénylik –, izmaikat megfeszítik, görcsbe rándul a kéz,
ami helytelen pozíciót és interpretációt eredményez (az esetleges
ínhüvely-problémákról nem is szólva). Ezeknek alapján az első osztályban
felmerülhet az érintett gyakorlatok létjogosultságának kérdése, amelyeket a
kívánt, normál helyzetben lévő kéz megtartása nélkül nem szabad használni.
A 64a számtól már nem csak egyenként, hanem egymást követően is alkalmazni
kell a kettősfogásokat. A szerzőpáros tizenegy feladatot szán ennek
abszolválására. A páros és páratlan ujjak kettősfogásként, szoros
egymásutánban való eljátszásának bonyolultsága miatt a 68-as darab könnyebb,
mint az azt megelőzőek.[14]
Interpretációs szempontból azonban korántsem egyszerű.[15] A
kötőívek hosszának váltakozása, a jobb és bal kézben lévő legato-jelek különböző kezdési és befejezési pontjai,
a nem az ütemegyen kezdődő kötőívek,
valamint a tenutók használata komoly összpontosítást
követel. A prima és seconda
volta alkalmazása ehelyütt kerül elő.
A
következőkben két szólam egy kézben való eljátszása a cél, írásos feladattal
együtt. A 72-es darabtól ismét a mai értelemben vett átlag képességekkel megáldott növendék számára már–már lehetetlen kihívásokkal találkozunk – különösen a 76.
számú műre gondolok. A 77-es gyakorlat jócskán bővelkedik
előadói utasításokban. A 79a, b némileg hasonló a 47a, b, illetve a 30a, b
feladathoz. A 79-es és 30-as darabok is a staccato
helyes kivitelezését hivatottak elősegíteni, ez esetben azonban
kettős fogással tarkítva. Érdekes, hogy a 6/8-ad esetében már nem a
negyedenkénti osztást javasolja, hanem minden nyolcadra kér egy számlálást
(81).[16] A
83. számnál Bartókék
felhívják a figyelmet a zenei műszavakra (allegro), tempójelzés figyelembe
vételére, valamint a kettőskötés helyes kivitelezésére – vagyis, hogy a
második hang halkabb az előzőnél.
A 43.
oldalon megjelennek a kvint távolságnál nagyobb fogások, s azok gyakorlatai. A
felütés, véleményem szerint, kissé bonyolult módon kerül a diák látókörébe, egy
ľ-es ütem negyedik nyolcadján
kell a témát kezdenie (89). A 90a, b és a 91a, b a repetíció
elsajátítására irányul, csuklóból, illetve ujjakból előadva. Ezek sem
egyszerűek, tekintettel arra, hogy nem csak az 1–2–3–4-es ujjakat
használja, hanem az ötödik is szerepet kap. Ezt követően kerül sor a néma
ujjváltás gyakorlására. A 92-es mű, ahogyan korábban jeleztem, a metronómjelzés
hiányának dacára Bartók tollából
származik. A következő ujjgyakorlat az első és második, valamint a
negyedik–ötödik ujj közti távolságot hivatott növelni. Érdekes, hogy a
nyolcadik ütemben az utolsó két nyolcadot a két kézben
nem felelteti meg egymásnak, a bal kézben a kis kéz számára igen kényelmetlen
2–4 kapcsolatot használja az 1–4 helyett. A 94-es a bal kézben már igen
független ujjakat feltételez, remekül megírt kompozíció, szerkezetét tekintve
is a gyakorlatok egyik gyöngyszeme. A
fél- és egész hang elméletét követően a basszusban megjelenik a legato terc-kapcsolat igénye, a 96-os darab pedig a tizenhatodokat
mutatja be, ujjgyakorlat formájában. A számolást ez esetben is hangonként
javasolják. A 98a, b nagyszerű ujjfüggetlenítésre, a dinamikai kívánalmak
miatt is – a jobb kéz forte, a bal kéz piano vagy fordítva – komoly koncentrációt
igényelnek. Az ehelyütt elsajátított nyújtott ritmust a 99-es menüetben kamatoztatja.
Igen
érdekes, hogy a pedagógiai programban pusztán ekkor térnek rá a skálák és hangközök
tárgyalására – úgy vettem észre, hogy a bemutatott technikai, s egyéb nehézségeket
megoldani képes diákok az alapfokú oktatás során általában ekkor már
megismerkedtek a skálákkal, s azt rendszeresen használták is, technikai
fejlesztés céljából. A kvintkör után ismét nem könnyű ujjügyesítő
feladat következik, kettőskötések formájában. A 101 hangnemi kitérőkben
jócskán bővelkedik, s egyben új ritmusképletet is tartalmaz. A
harmincketted bemutatása után a 102-ben alkalmazza is, igen összetett kompozíció
keretében. A szinkópa körüljárását követően (103–105.) némileg a 100-ban
megismert módon, ám kissé nehezítve újabb ujjgyakorlatokkal találkozunk. A 108
az addig megismertetett ujjváltásokkal jelentkezik, amik néha idegenül hatnak –
például a harmadik ütem utolsó három tizenhatoda, s a folytatás leginkább az
ujjak ügyesítését célozza meg és nem a természetes (kényelmes) ujjsorrend
felismerését. Érdekes, hogy piano kiírással nem találkozunk a műben,
hangerősség tekintetében pusztán forte utasítások
kerülnek elő.
A
továbbiakban a „harmonikus moll – lágy skálák” kerülnek középpontba. Némi hallás-
és énekgyakorlat után a hangnem-kérdésre tér ki Bartók és Reschofsky,
majd az alla breve
ütemjelzést és a portamento jelentését, s előadásának
módját magyarázzák meg egy–egy kis darabnak a
segítségével (109., 110.). A „fő hármashangzatok (akkordok)” és azok
fordításainak megtanulása, valamint az alá- és fölétevés
kivitelezésének elsajátítása a következő lépcsőfok. Ehhez a füzet
elején már használt metódust hívják segítségül (ld. 1a–), egy hangot némán
letartva, csuklómozgással kell megszólaltatni a kívánt hangokat. A 113a és b
feladatban kerül alkalmazásra ez a módszer, az 1–2, 1–3, 1–4 ujjak párba
állításával. Az alá- és fölétevés elsajátításának
fontossága nem újszerű az irodalomban, habár például Charles Louis Hanon hangsúlyosabban
foglalkozik ezen feladat gyakoroltatásával.[17]
Megjegyzésre érdemesnek vélem azt a tényt, hogy Hanon ehelyütt alkalmazza
először és utoljára művében – ahogyan Bartókék is tették a 111, 112-ben
– a némán, előre leütött hangok kombinálását a hangzóakkal.[18]
Érdekes,
hogy Hanon esetében is éppen ezen a ponton kerül
be a skála a tanulók látóterébe és a francia pedagógus sem tulajdonít neki
különösebb jelentőséget.[19] Bartókék az ujjazatra vonatkozólag megjegyzik, hogy egy oktávon belül
minden esetben pusztán egyszer kerül sor a negyedik ujj használatára, s ezek
gyakorlásakor kerülni kell a hangsúlyokat, a hangoknak egyenletesen kell
követniük egymást, a számolás elmarad. A külön kézzel való C-dúr skála után
váltott kezes skálát javasolnak, több fajta előadásmódban: mf, f, p, legato, ujjstaccato.
Az
akkordok megszólaltatására kerül a nyomaték a következőkben, egyben,
illetve felbontva. Hanon
is a szext-játszás technikájával folytatja a már említett füzetében, habár beékelődik
elé a repetíció elsajátítása. Bartók és Reschofsky a szext-skálák után tér vissza a kis
kompozíciókhoz (114.), amik közé G-dúrtól és e-molltól kezdődően –
hiszen a C-dúr és annak párhuzamos mollja már korábban megjelent – H-dúr,
gisz-mollon át, majd a bé-s hangnemeknél visszafelé,
Gesz-dúr, esz-mollon folytatva F-dúr, d-mollnál fejezi be.[20]
Érdekes, hogy az oktáv-játék nem kerül be a zongoraiskolába. A szextek
interpretációja után felmerülhet az igény, hogy az oktávák helyes játékmódját
is elsajátítsuk a növendékkel. Az is lehet, hogy a szerzőpáros a legtöbb
esetben fiatal kiskezű tanulókra gondolván nem tartotta szükségesnek annak
beillesztését.[21]
A 114-es
mű külön kézzel sem egyszerű (különösképp a bal kéz esetében), nem
pusztán a technikai feladatok, hanem a szerzői utasítások tekintetében
sem. A 115-ik felüdülést jelenthet a diák számára, ismét népdalszerű
darabbal találkozunk, ami sokkal könnyebb, mint az azt megelőző – itt
a bal kéz akkord-játékára kell elsősorban koncentrálni. A 116. az „Érik a
szőlő” kezdetű népdal feldolgozása, amelyben az akkordok
megszólaltatásának igénye mindkét végtag esetében jelentkezik. A 117. darab merőben eltérő az előzményektől,
6/8-ad ütemmutatójú, vivace, felütéssel, nem súlyos
ütemrészeken elhelyezett hangsúlyokkal, egymást kiegészítő szólamokkal. A
folytatásban, kis mértékben ugyan, de szextek is megjelennek. A 119. és 120.
műben ismertetik meg a diákkal a portamentót, a
fortissimót és a pianissimót. A 121-es mű bizonyos tekintetben fordulópont
a zongoraiskolában. Először találkozunk egy harmadik zeneszerző
kompozíciójával, Czerny Op. 261. Esz-dúr darabjával, amelyet
követnek még Duvernoy, Lemoine alkotásai.
Jelzésértékűnek érzem Bartókék cselekedetét, hiszen ezáltal
a tanuló számára megnyitják az utat a zongorairodalom egyéb mestereinek
tanulmányozására, s a darabjaikkal való ismerkedésre. Hűen azon
vélekedésükhöz, hogy ez a zongoraiskola „összességét adja a zongoratechnika
valamennyi csírájának”, felvértezve érzik a növendéket azon kihívásokhoz, amelyekkel
egy értő zenetanár útmutatásával találkozni fog.
Irodalom:
Bartók–Reschofsky (1913.): Zongoraiskola.
Editio Musica Budapest.
Dohnányi
Ernő (1966.): A legfontosabb
ujjgyakorlatok a biztos zongoratechnika elsajátítására. Zeneműkiadó
Vállalat. Budapest.
Fantóné Kassai
Mária–Hernádi Lajosné–Komjáthy Aladárné–Máthé Miklósné–V. Inselt
Katalin (szerk.) (1966.): Zongoraiskola 1.
Editio Musica Budapest.
Hanon,
Charles Louis (?): A zongoravirtuóz.
Ujjgyakorlatok. Editio Musica
Budapest.
Lampert
Vera (1996.): Bartók Mikrokozmoszának keletkezéstörténetéhez. In: Papp
Márta (szerk.): Zenetudományi tanulmányok
Kroó György tiszteletére. Magyar Zenetudományi és
Zenekritikai társaság:205–214.) Budapest.
[1] Szándékosan beszélek általánosságban, természetesen nem mindegyik kiadványra vonatkoznak észrevételeim.
[2] Editio Musica Budapest, 1966.
[3] A közölt információk Lampert Vera Bartók Mikrokozmoszának keletkezéstörténetéhez című tanulmányából valók (In: Papp Márta (szerk.): Zenetudományi tanulmányok Kroó György tiszteletére. 1996., Magyar Zenetudományi és Zenekritikai társaság:205–214.)
[4] Az idézeteket mindvégig szó szerint közlöm. A nevek dőlt betűvel való közlését ekkor is alkalmazom.
[5] Interpretációs kérdésekkel a Kultúra és Közösség c. folyóirat megjelenésre váró számában foglalkozom bővebben. (2014. július)
[6] A bevezető néhány oldal tanulmányozása (is), véleményem szerint, akár egyetemi tananyag is lehetne.
[7] Írásomban nem célom az összehasonlítás egyéb irodalmakkal, párhuzamot pusztán néhol állítok – számomra különösképp érdekes hasonlóság vagy különbözőség miatt.
[8] Figyelemre méltó, hogy a puszta ujjgyakorlatokat már ekkor, a zongoratanítás legelején nem gépies kalapálásnak, hanem – ez esetben a legato-jel használatával – zenei koncepcióval együtt képzelik el.
[9] Dallam-összetevőként az öt hang később is jelentkezik, csak nem egymást szorosan követve (7, 8, 12a, 12b, 12c, 12d, 13, 14). A továbbiakban, amennyiben a zárójelben lévő szám után nem rakok o. – vagyis oldal – betűt, mindig a mű Zongoraiskolában számozott helyére gondolok.
[10] A kereszt-módosító jelet az elsők között ismertetnék meg a növendékkel, annak bemutatása még a bevezetőben – „Billentyűzet, vonalrendszer, kulcs” – jelenik meg. (12. o.)
[11] Ütőhangszeres tanulmányaim kezdetén a második lehetőség használata élvezett előnyöket (1991–).
[12] Tapasztalataim alapján az említett feladatokat a legtöbb diák nem, vagy csak hosszas munka után lenne képes előadni tanulmányainak ezen szakaszában.
[13] Ennek megértése, s alkalmazása sok esetben a felsőoktatásban is jelentős energia- és időbefektetéssel jár.
[14] Én még nem találkoztam olyan elsős növendékkel – olyannal sem, akinek a képességei akár pusztán a lehetőségét felvetették volna annak, hogy kettősfogásokat gyakoroltassak vele –, aki ezt képes lett volna megfelelően előadni.
[15] Átlagos képességű és hozzáállású gyermek esetében ez a darab manapság a második, harmadik osztályban lenne elképzelhető.
[16] A 81–82-es feladatot egy átlagos képességű növendék, véleményem szerint, körülbelül a zongoratanulás harmadik évében tudná megfelelően előadni.
[17] Hanon: A zongoravirtuóz. Ujjgyakorlatok. (EMB, Z. 7783.):32–37. gyakorlat.
[18] Hanon: A zongoravirtuóz. Ujjgyakorlatok.:37.
[19] Hanon a 38-as számú feladatát szenteli csupán a klasszikus skála-ujjazat rögzítésére.
[20] A 122–123 között nyomdahiba található, felcserélték a két hangnem nevét, Esz-dúrnál c-moll szerepel és fordítva.
[21] Hanon jelentős terjedelmet szentel az oktáváknak. Nem csak oktáv-repetíció, hanem oktáv-skála, s felbontott oktávák is megjelennek.
* Báll Dávid zongoraművész, Magyary Zoltán Posztdoktori Ösztöndíjas. Főiskolai adjunktus (NyF), egyetemi tanársegéd (LFZE, DE). Bővebben: http://lfze.hu/oktatok/1571.