DR. VAS BENCE
Az osztatlan tanárképzés
Jelen, múlt és jövő
A tanárképzés
legújabb szerkezeti átalakításakor a zeneművészeti ág a különböző
szakterületein eltérő mértékű eredményeket ért el. A legsikeresebb az
alapfokú hangszeres és énekes zenetanárképzés szerkezetének rendezése volt.
Belső tartalmi változtatás mellett a zeneművész tanári képzés
szerkezete változatlan maradt, míg az elméleti képzések kétszakossá válása is
sikerként könyvelhető el, de viszonylag nagy áldozatok árán. A szakmai
vezetés túlnyomó többsége számára azonban mindezeket megelőzően két kiemekedő sikert könyvelhetünk el. Az egyik, hogy a
tanárképzés alapvetően osztatlan szerkezetűvé vált, míg a másik, hogy
a korábbi osztott képzés Pedagógiai és Pszichológiai blokkja leszakadt a
közismereti képzésről, és most önálló művészeti tanárképzésről
beszélhetünk.
E változások előkészítése 2010
októberében Pécsett kezdődött. Akkor a Magyar Tudományos Akadémia Pécsi
Területi Igazgatósága Művészti
Munkabizottságának rendezésében konferenciát hívtunk össze a tanárképzés
problémáinak megvitatására és közös állásfoglalás kialakítására. E konferencia
záródokumentumában fogalmazódott meg először az osztatlan tanárképzés
igénye, a zeneművészeti pedagógia és pszichológia önállóvá tételének szüksége,
valamint a kétszakosság bevezetése, illetve az alap- és középfokon való
tanításra jogosító képzések szétválasztása.
Az
ezt követő két év küzdelmei után a Zeneakadémia vezetésével végül is a
következő eredmények születtek az előbb felsorolt pontokban.
1. Szerkezeti felépítés.
Az
alapfokú művészeti oktatásra felkészülés esetén négy év egyetemi
tanulmányok után egy év egyéni iskolai gyakorat
szükséges a képzés végén államvizsgával.
A
középfokú művészeti oktatásra felkészülés esetén (ebben az alapfokú
oktatásra jogusultság is benne foglaltatik) maradt a
három eves alapszak, majd a kétéves művész mester szak, végül egy egyéves
zeneművész tanári szak zárja a sort.
Elméleti
tárgyak esetén megjelent a kötelező kétszakosság. A közismereti ének-zene
tanári szak mellé, mely 4+1 szerkezetű, felvehető lett a zeneismeret
4+1 éves szak, illetve a közismereti képzésben már gyakorlat az ének-zene és
egy másik közismereti szak választása. A muzikológia
tanár, vagy a kórusvezető- tanár esetében, mely 5+1 éves képzés lett,
szakpárként például felvehető a zeneelmélet tanár 5+1 éves szak. Abban az
esetben, ha egy 5+1 éves szakhoz társítjuk az ének-zene közismereti tárgyat,
akkor az ének-zene átváltozik és 5+1 éves lesz, és nem közismereti, hanem
művészeti besorolást kap.
A
megálmodott osztatlan tanárképzési szerkezetben az alapfokú zenetanár
képzés megvalósult, de a zeneművész tanári képzés esetében sajnos
nem. Az alapfokú oktatásra való felkészülés során 4+1 év áll rendelkezésre a
szakmai és a pedagógiai, pszichológiai, módszertani készségek elsajátítására.
Középfokon való oktatásra azonban csak a művészi diploma BA és MA
birtokában, de további csupán egy eves tanárképzés elvégzése után válik jogosultá a zeneművész tanár. Mivel ez utóbbi esetben
a hallgató pusztán fél évig tanulhat pedagógiai, pszichológiai, módszettani ismereteket és csupán fél év jut egyéni iskolai
gyakorlatra annak ellenére, hogy e diploma birtokában alap és középfokon is
taníthat belátható, hogy tanári felvértezettsége elvben nem lehet azonos és oly
erős, mint az alapfokra felkészítés esetén. E probléma orvoslására
szerkezeti megoldásokat nem tudott kiharcolni a szakma, ezért a most kialakult
keretek között kell megoldani (az alapszak és a művész mester szak,
valamint a további egy év során) a tanári pályára való felkészítés módját.
2. Az önálló zenetanárkézés
kialakítása.
A
szakma e kérdésben 2010 óta töretlenül egységes álláspontot képviselt a
tekintetben, hogy az egységesített tanárképzés pedagógiai és pszichológiai
modulja semmilyen módon nem szolgálta a zenetanári felkészülést.
A
bölcsészettudományok talán jogosan, vagy talán indokolatlanul vitatták - még a
főiskolai és egyetemi rendszer idején - a zeneművészeti tanárképzés
általános pedagógiai blokkjának tartalmát, de a tanárképzés egységesítése révén
hozzájuk került pedagógiai és pszichológiai modul "megzenésítésével"
nem tudtak megbírkózni. A közismereti tantárgyakkal
közösen oktatott elméletből számtalan speciális elem kiesett és számos a
képzés sajátosságait nem figyelembe vevő elem épült be.
Nem
kerülhetett sor az egyéni és a csoportos óra (többnyire lexikális tudás
átadására szólgáló stratégiák) közötti különbségek
tárgyalására. Az értékelési módszerek eltéréseire, a motiváció, az adaptivitás,
a tanterv, tananyag készítés különbségeire sem tértek ki. A tehetséggondozás
sajátosságaira, a hallás idegrendszeri alapjaira, a zenei képzeletre, zenei
memóriára, kreativitásra, a zene kognitív folyamatának elemzésére, a gyakorlás
és a motoros tevékenység módszerének idegrendszeri, életani,
kognitív vonásaira sem juthatott idő.
A
helyi egyetemi küzdelmek értelemetlenné és
eredménytelenné váltak. A mostani átalakulás legnagyobb sikereként tekinthetünk
arra, hogy a zeneművészet visszakapta az irányítást a képzés ezen területe felett. A mi feladatunk, hogy a zenepedagógia
és a zenepszichológia, zeneszociológia területén olyan képzést alakítsunk ki,
amely egyébként e területen rendkívül előrehaladott hazai és nemzetközi
kutatásokat, eredményeket integrálja a tananyagba és valódi segítséget nyújt a
zenetanári kompetenciák elsajátításában és kiérlelésében.
A
kétszakosság szükségességét elsősorban a munkaerőpiaci
visszajelzések tették időszerűvé. Bevezetésének eredménye, hogy
csupán egy diploma keretében lehetőség van egy közismereti tárgy
(ének-zene) és egy zeneiskolai tanári tárgy (zeneismeret) megszerzésére.
Hasonlóan például a kórusvezető tanár- zeneelmélet tanár is könnyebben
kaphat munkát e két szak együttes elvégzésével.
Bár
e pédák esetében belátható, hogy a két korábban külön
szak tananyaga között van átfedés, de még így is, és különösen az ének zene és
más közismereti tárgy szakpárja esettében komoly problámával
találkozunk. Az ének-zene vagy zeneismeret alapszak önálló szakként
megszűnik. A korábban a 180 kreditnyi tananyag (alapszak elvégzéséhez
kötelező kreditek száma), mely három év alatt volt teljesítendő,
kizárólag az adott szak szakterületére korlátozódott (a 10 kredites pedagógia
felkészítéstől eltekintve). Az ezt követő tanári mesterszak két éve
(120 kredit) a szakmán túl csak a pedagógiai tárgyakkal erősödött. Ez a
zeneismeret tanári szaknál, mely egyszakos volt tisztán megvalósult. Az ének-zene képzést a minor szakúság bonyolította, mely a szak
alapképzésében kb 50 kreditet, a mesterszakon is
további kb 40 kreditet vitt el.
A
kialakult mostani rendszerben az öt év alatt megszerzendő 300
kreditből csupán 100-100 kredit jut az egyik és másik tantárgyra, míg a
pedagógia és iskolai gyakorlatok összesen szintén 100 kreditet visznek el. Bár
tovább árnyalja a képet, hogy a pedagógiai 100 kreditbe került a
szakmódszertan, hopsitálás, tanítási gyakorlat,
egyéni iskolai gyakorlat, mégis látható, hogy az adott diszciplinák
elsajátítására lényegesen kevesebb kredit, azaz ráfordított idő és
tananyag jut mint korábban. Az elméleti képzésben
résztvevő diákok rendszerint rendkívül magas óraszámban tanulták csupán az
egyetlen szakjukat is. E mellé egy teljesen egyenrangú másik szakot felvenni
amellett, hogy a korábbi terhelést ne csökkentsük nem lehetséges. Még akkor is
így van ez, ha mint korábban említettük bizonyos szakpárok esetében van közös
szakmai anyag és átfedés. Az egyetemeken ezen új tantervek kidolgozásában
résztvevő kollégák kreativitására és leleményességére van szükség, hogy a
képzések színvonala megmaradjon a nyilvánvaló mozgástér szükülés
mellett is.
A
zenetanárképzés önállóvá válása utáni következő nagy feladatunk pedig a
zenepedagógusi szakvizsga és a zenei mentorképzés létesítése és indítása.
Azzal,
hogy önállóvá vált a művészeti tanárképzés, indokoltá
vált e két képzés létrehozása is. Jelenleg csak közismereti pedagógus
szakvizsgát és mentori vizsgát lehet tenni, de e képzések sem, vagy csak
részben készítik fel kollégáinkat a zenetanári feladatokra és a
zenetanárképzésben szükésges mentori feladatokra.
Bízom
abban, hogy az új szerkezet és a megújuló tartalom elősegíti a jövő
zenetanárainak képzését és a kor kihívásainak megfelelő szaktudással
fognak rendelkezni ifjú kollégáink.
Vas Bence DLA
gitárművész
tanszékvezető egyetemi
docens
PTE,
Művészeti Kar Zeneművészeti Intézet
igazgató
(Forrás:
A Kodály Zoltán Társaság Hírei)