Gondolatok az aktuálisról és az időtállóról
Fischer Iván: A
vörös tehén című operájának ismeretében
Eszter
– Varga Kyra (Fotó: Gordon Eszter / Budapesti
Fesztiválzenekar)
Furcsán
– s főképp: többféleképp – működnek a zenekedvelők: van, aki
kihasít magának egy vékony szeletecskét az egyetemes zenetörténet alkotásaiból,
arra esküszik, s van, aki inkább mindenbe belekóstol. A két különböző
típus egyvalamiben közös lehet: mindkettő – ösztönösen vagy tudatosan –
válogat a bőségkosárból. Aztán már az „ismétlés elmélete” működik a
gyakorlatban; ki-ki azt szereti mind jobban, amit leginkább ismer. Nagy
előnnyel rendelkeznek régi korok olyan kompozíciói, amelyeket több – akár
egymástól erőteljesen eltérő – interpretációban is hallhatunk, míg a
közelmúlt, a történelmi Tegnap Zenéje esetében már annak is örülni kell, ha
egyáltalán van mód az új kompozíciók megismerésére.
Éppen
ezért örvendetes minden olyan alkalom, amely lehetőséget kínál új
művekkel való találkozásra. Persze, egy meghallgatás korántsem elég az
alapos ismerkedésre, de amennyiben többször előadásra kerül valamely
mű, érdemes ismételt meghallgatási lehetőséget adni a kompozíciónak,
hogy megbízhatóan kifejthesse hatását.
Mert
korántsem mindegy, hogy hogyan hallgatjuk a korábban ismeretlen muzsikát!
Először csak követjük, később már gyakran megsejtjük, hogyan alakul a
folytatás, végül pedig lehet akár kedvenc részletünk is, amit előre
„várunk”. Talán ilyen korra nő fel a hallgató az előadókhoz –
kialakulhat egy olyan kapcsolat, amelynek jóvoltából szinte személyében
érintettnek érzi magát a publikum, s mindenképp úgy hagyja el a
koncerttermet/színházat, hogy alapos változásokon ment keresztül.
Valami ilyesfajta érzés uralkodik el
mindazokon, akik meghallgatták Fischer Iván operáját. Sokan ekkor szembesültek
a ténnyel, hogy a Budapesti Fesztiválzenekar életre hívója, s mindmáig
művészeti igazgatója, vezető karmestere egyszersmind komponálással is
foglalkozik, jóllehet, a dirigens immár második évtizede ír különböző
műfajú zenéket; többségükben olyanokat, amelyek aktuális-sürgős
közölnivalóval rendelkeznek. Fischer Ivánnak korántsem kell aktualizáló
kísérletekkel művére irányítani a figyelmet – s minél több írás jelenik
meg egy-egy előadásról, annál könnyebb a pártos, ugyanakkor elkötelezett
közösségvállalás a kompozícióval.
Mit sem
von le egy-egy mű értékéből, ha megrendelésre készült – másrészt
viszont örvendetes, hogy vannak gyakorló muzsikusok, akik késztetést éreznek
zenei világuk hangzó kivetítésére, másokkal való megismertetésére. Ugyanakkor,
a belső késztetésből életre hívott művek nyilván személyesek
annyira, hogy ez a fajta gondolati koncentráció óhatatlanul is figyelésre
készteti a hallgatókat.
Mint a
Fischer Ivánnal készített interjúkban maga a szerző is hangsúlyozta,
napjaink politikai közérzete tette ismét aktuálissá a tiszaeszlári vérvádat
felidéző témaválasztást. Megtudjuk: mintegy másfél évtizede készül ennek az
operának a megkomponálására. Tőle értesülünk arról, hogy tudatosan
törekedett arra, hogy ne magát a pert állítsa színpadra, hanem - impulzusokból
„összerakva” az egyes jeleneteket – egy lélektani rejtélyt járjon körül,
nevezetesen azt, hogy a 13 éves
Scharf
Móricból koronatanút csináltak. Egyfelvonásosa alig tartalmaz zenei idézeteket,
készen kapott anyagokat – ám a műzenei megkomponálás több szállal
kapcsolódik zenetörténeti (és előadóművészet-történeti) jelenünk
égető közéleti problémáihoz. Montázs? kollázs? – igen, vagy ha úgy
tetszik: képregény-epizódok sorozata, stilárisan különböző zárt számokból
kialakított képek sorozata.
A
bemutatón Fischer Iván más, rövid lélegzetű kompozíciói után került
előadásra, 2014 júniusában a Vígszínházban egy pódiumbeszélgetés
követően láthattuk-hallhattuk. A karmester-szerző hangsúlyozta:
rendkívül fontosnak tartja, hogy a közönség tisztában legyen a cselekmény
történelmi hátterével. Telitalálat, hogy sikerült e beszélgetéshez partnernek
megnyerni Komoróczy Géza professzor urat. Az értésnek köszönhetően
nyilvánvalóan nagyobb súlyt-jelentőséget kapnak a megzenésített szavak, s
ezúttal a látvány is szerves része a képsornak. A Budapesti Fesztiválzenekaron
kívül a Színház- és Filmművészeti Egyetem III. éves színművész
osztálya adja elő, valamint éneklő színészek és erőteljes
színpadi jelenléttel megáldott énekesek. Gyabronka József remek narrátor (ha
úgy tetszik, vallásos terminológiával: evangélista), Kossuth Lajost Cser
Krisztián jeleníti meg. A több jelentésű cím részben a különleges
szépségű kocsmárosnéra utal, akit Sáfár Orsolya alakít. Telitalálat volt a
több valós figurából összegyúrt Férfi szerepére Tóth Jánost választani. Az
egyes részletek között erősek a kontúrok – a hallgató hol a
szerkezetre/felrakásra figyel, máskor táncosok kötik le figyelmét (talán nem is
a 2. kép „táncrendje” volt hosszú, hanem a többi jelenet lehetne több, s a
kompozíció egészében hosszabb… Remekül eltalált karakterek sorjáznak, s oly természetesen
ékelődnek be a stilizált mozgást is minimalizáló hangszeres betétek, hogy
a hallgató alig tudja követni, „hol a színpad, kint-e vagy bent”. Szólni kell
Fischer Iván zenekarkezeléséről: vélhetően a számlálhatatlan
vezényelt zenekari darab során tett szert arra a tudásra, melynek
köszönhetően mindig frappáns színekkel ábrázol. S mivel számára fontos,
hogy a közönség értse a szöveget (rövidített részleteket Krúdy regényéből,
Kossuth leveleinek szövegét, s Parti Nagy Lajos e célra írott verseit), Fischer
Iván úgy zenésítette meg, hogy többnyire valóban lehetett érteni. Nyilvánvalóvá
vált: magyar nyelvű hallgatóságban gondolkodott a zeneszerző – tehát
e szövegértést is kritériumnak kell tekinteni.
Napjainkban
sajnálatosan aktuális e koholt per felelevenítése – de a többszörös történeti
tanulság a későbbiek során sem lesz felesleges.
Fittler Katalin