„…Világ Zeneszerzői!
Hozzátok létre azt a radikálisan új operaműfajt, amely egyesíti a mai musicalek népszerűségét a komolyzene iránt támasztott legmagasabb esztétikai-minőségi elvárásokkal és ezzel Mozart, Verdi és Puccini szellemiségéhez tér vissza…!” – részlet a 2014. évi Bartók Plusz Operafesztivál Művészeti Kiáltványából, amelyet fiatal operaíró versenyzőknek szántak.
2014. június 13-22. között ismét megrendezésre került Miskolcon az immár hagyományos Bartók Plusz Operafesztivál. Ennek keretén belül hirdettek – nem először – ifjú zeneszerzők számára ún. operaíró versenyt. A felhívás csak a legbátrabbakat ösztönözhette munkára.
Napjainkban megértetni az operától idegenkedőkkel – főleg tízen-huszonéves gyerekfelnőttekkel – hogy Don Giovanni pokolra kerülését milyen más és mély emberi érzelmek kísérik; Fülöp király micsoda megpróbáltatások közepette roppan össze a világi és egyházi hatalom valamint a reménytelenül viszonzatlan szerelem szorításában; hogy a törékeny Cso-Cso-szant miként viszi sorsa a naiv gyermeki bizalomtól az öngyilkosságra kész felnőtt elszántságig, elhitetni, hogy a Figaro fergeteges könnyekkel kísért kavalkádja, a Falstaff letisztult, bölcs humora; a Gianni Schicchi pimasz iróniája nem a felső tízezer arisztokratikus kiváltsága, hanem valamennyiünk közös kincs, embert próbáló feladat.
Márpedig a Kiáltvány ezt sugallja, hiszen csak ezek birtokában lehet új értéket teremteni ebben a mostanság érdemtelenül mellőzött gyönyörű műfajban.
Három versenyző jutott a döntőbe. Közülük a legfiatalabb a 20 esztendős magyar Szüts Apor. Két felvonásos operája Händel gyermekkorába kalauzol. A 9 éves – zenétől már teljességgel megfertőzött – kisfiút szigorú édesapja, a hallei kirurgus (ez egyben az opera címe is) el akarja tiltani a muzsikálástól, mert azt haszontalan tevékenységnek tartja. Nem zenei, hanem komolyabb pályát szán a fiának. A csökönyös, önfejű orvost, hiába győzködik a fiúcskát megértő, segítő szereplők (mindnyájan a gyermek pártját fogják), makacssága, büszkesége nem engedi, hogy hallgasson rájuk. Ám rá kell döbbennie, hogy konokságával elveszítheti a legfontosabbat: gyermeke szeretetét. A darab során mégis enged, így visszanyeri a fiát és a kis Händel kedvére zenélhet tovább. Az apa jellemváltozása az opera kulcsa.
Döntőbe került a 24 esztendős lengyel Andrzej Karalow Kepler c. minioperája is. Az egyfelvonásos darab képzeletbeli dialógus Ádám és Éva között. Ők ketten megtapasztalták a Paradicsomból való kiűzetés és az evilági létet. Távoli bolygóról szemlélik a Földet, ahol sok csalódás érte őket. Egy új, egy másik élet kezdetét várják. Misztikus környezetben, sajátos melankóliával és szomorúsággal emlékeznek a múltra. Ugyanakkor valami különleges szépség is áthatja elmélkedésüket. Az egész mű – miként ők maguk is – lebeg az univerzumban.
A döntőbe jutottak harmadik tagja a görög Eugenia
Manolides.
Az Ughetto Frank herceg és Pisanella között szövődő szerelem egy kíméletlenül embertelen korszakban nem végződhet happyenddel. A végletekig sanyargatott ciprusiak megjelenítése nagyszabású kórustablókkal színesíti a művet. A darab előadásának különlegessége volt, hogy az amúgy görög nyelven elhangzó muzsikát magyar nyelvű prózai betétek egészítették ki.
2014. június 17-én mindhárom opera megszólalt 11, 15 ill. 20 órai kezdettel. Az énekeseket a Debreceni Csokonai Színház adta Csurgó Tamás zenei vezetésével. Zongorakísérettel, ún. „felolvasószínház” formájában zajlottak az előadások, jelzésszerű színpadképpel a Kamaraszínházban.
Június 22-én aztán a Miskolci Nemzeti Színház zsúfolásig megtelt nézőtere előtt sor került az ünnepi gálára. Ez volt egyúttal a Bartók Plusz Operafesztivál záróeseménye. Az est háziasszonya és egyszersmind sztárvendége: Miklósa Erika volt, aki elkápráztatta hallgatóságát. A közreműködő Miskolci Szimfonikus Zenekart – amely a pályaműveket is kísérte – Csurgó Tamás vezényelte. Ekkor az időkorlát miatt csupán részleteket játszottak az operákból. A három, egymástól minden tekintetben különböző alkotás megítélésében bölcsen döntött a Kesselyák Gergely által elnökölt 5 tagú nemzetközi zsűri. Nem adtak ki 1. 2. és 3. helyezést, hanem a díjaknak nevet kölcsönöztek. Szüts Apor: ”Tehetség”-, Andrzej Karalow „Szakmai”-, míg Eugenia Manolides „Népszerűség”-díjat vehetett át a zsűri színpadi jelenlétében Kesselyák Gergely karnagy úrtól a közönség lelkes ünneplése közepette. (Amúgy a közönséget 6. zsűritagnak avanzsálták, ők nagyszámban szavaztak a görög operára.)
A díjazottak nyílván tovább keresik a járható utat az opera műfaja és a XXI. század kihívásai között nem könnyű rátalálni. Egyéni hang, közel félévezrednyi műfaj, modern várakozás… van mivel megbirkózni.
Kedves fiatal díjazott operaírók, szívből gratulálunk és további rangos sikereket kívánunk az ígéretes jövőben!
U. I
„ …Világ Zeneszerzői! Hozzátok létre azt a radikálisan új operaműfajt, amely egyesíti a mai musicalek népszerűségét a komolyzene iránt támasztott legmagasabb esztétikai-minőségi elvárásokkal és ezzel Mozart, Verdi és Puccini szellemiségéhez tér vissza!...”
A Bartók Plusz Operafesztivál Művészeti Kiáltványa (részlet)
A Bartók Plusz Operafesztivál a Zene Világnapja alkalmából a tavalyi év után újra meghirdette operaíró versenyét – immár két évre.
Kesselyák Gergely fesztiváligazgató, karmester múzeumi tárgy helyett élővé tenné az opera műfaját, olyan darabok írására szólítva föl a zeneszerzőket, amelyek egyesítik a mai musicalek népszerűségét a komolyzene iránt támasztott legmagasabb esztétikai-minőségi elvárásokkal.
A fesztiváligazgató a Bartók Plusz Operafesztivál élén „Az opera halott” elhíresült mondással debütált. Meggyőződése, hogy a mai opera is lehet egyszerre igényes és népszerű. Megszólalhatnak benne modern hangszerek, lehet mai „könnyűzene”, alkalmazhat kortárs eszközöket, hogy a mai közönség ingerküszöbét elérje. Ahogyan Mozart is a kor szórakoztató zenéjéből alkotta meg a komolyzene-irodalom egyik legkiemelkedőbb életművét. Ahogyan Verdi hangszerelési effektjei vállaltan hatni akartak a hallgató intellektusa mellett érzékeire is.
2014-ben és 2015-ben is márciusi határidővel a világ minden tájáról olyan „népoperákat”, közönségdarabokat várt a fesztivál, amelyekkel visszahódítható a széles közönség az opera számára. A döntőbe jutott pályaműveket részleteiben, a nyertes művet pedig a következő évben egészében is láthatja a közönség a Bartók Plusz Operafesztiválon.
Szüts Apor: A hallei kirurgus- opera két felvonásban
Az opera Georg Friedrich Händel életébe enged
képzeletbeli bepillantást. Az alaphelyzet tipikus: a jómódú polgári családban
az udvari orvos apa szemében nem kívánatos, hogy fia a zenei pályát válassza. A
mű során megismerkedhetünk azokkal a történelmi szereplőkkel, akik
valóban meghatározták a zenészóriás életét, s támogatták őt törekvéseiben.
Az apának le kell győznie a legnehezebben legyőzhetőt, önmagát,
ha vissza akarja szerezni fia szeretetét.
2014. június 17. Miskolc, Kamaraszínház
OPERAÍRÓ VERSENY
Közreműködik a Csokonai Színház Énekkara
Rendező, koreográfus: Gemza Péter
Vezényel: Csurgó Tamás
*
Szüts Apor:
A hallei kirurgus
Opera két részben
Szöveg: Ungár István
Szabó Magda emlékére
Szereplők:
A kirurgus Weissenfels tartomány udvari sebésze - Ürmössy Imre
Dorothea a kirurgus felesége - Lévai Enikő
A gyermek a Kirurgus és Dorothea gyermeke - Csontos Rita
Katharina a kirurgusék szolgálólánya - Susán Mónika
Matheus a kántor - Lakatos Gergely
Krieger udvari karmester - Donkó Imre
Weissenfels hercege - Kun Tibor
Hercegné - Janovicz Zsófia
Martin Mester részeges suszter - Vincze János
Kocsis - Kovács Levente
Zongorán közreműködik: Kozma Dávid
*
Eugenia Manolides:
La pisanella
Opera négy részben
Gabriele d’ Annunzio azonos
című műve alapján.
Szereplők:
Tire hercege - Udvarhelyi Péter
Ughetto hercege - Biri Gergeéy
Királynő - Prohászka Ildikó
Leone atya - Bene Koppány
Oberto Embriao - Harsányi Tamás
Trubadúr - Ladjánszki Tamás
Oriur - Bai Zsuzsanna
Dama Ecciva - Simon Erika
Biancofiore - Pintér Tímea
Kincstárnok - Bocskai István
Odiarte - Törő Krisztina
Apácák - Deák Emőke, Repka Sára, Tóth Szilvia
Prostituáltak - Marjai Magdolna, Lévai Tünde, Törő Krisztina
Zongorán közreműködik: Gyülvészi Péter
*
Andrzej Karalow:
Kepler
Opera egy részben
Szöveg: Maciej Papierski
Szereplők:
Ádám - Antómi Norbert
Éva - Kovács Csilla
Zongorán közreműködik: Turányi Tünde
2014-ben a Bartók Plusz főszponzora a MOL és a TVK.