oboaművész-tanár, ny. főiskolai docens
A Tehetségek Szolgálatáért életműdíj - 2014.
Kerényi Sándor oboaművész-tanár, ny. főiskolai
docens, az Oboás Társaság Alapítvány egyik alapítója, országos kuratóriumának
tagja, tehetségpont-kapcsolattartó, mentor, aki meghatározó művészi és
pedagógiai munkássága alapján, az egész magyar hangszeres képzés, s ezen belül
az oboapedagógia meghatározó személyisége.
Sokrétű feladatvállalása révén kulcsfontosságú, hiánypótló és jelenleg is
folyamatos szakmai tevékenysége alapján javasolja az oboatanárok országos
testülete, és nevükben Alapítványunk kuratóriuma a megjelölt kitüntetésre.
Művész-tanár úr zenekari, szakmai tapasztalatait a MÁV Szimfonikus Zenekar
szólamvezető I. oboás művészeként szerezte, 1960-tól 1993-ig,
(mintegy 33 éven keresztül), melyet sokrétűen konvertált át a pedagógiai,
didaktikai munkájába, és ezt mintegy 43 éves pedagógiai munkájában
kamatoztatta. Azon kevesek közé tartozik, aki a képzés minden szintjét
közvetlenül, saját tapasztalatából ismeri, így a folyamatos fejlesztő,
tehetségépítő, gondozó munka minden elemét kellő alapossággal,
didaktikai rálátással fejleszthette.
4 év alapfokon (Békéscsaba, Cegléd), 19 év középfokon (Miskolc), 20 év
felsőfokon (Budapest: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem) a
tanárképzésben szakmai tevékenysége meghatározó jelentőséggel bír a magyar
oboapedagógiában. Tudva levő, hogy a felsőfokú képzésben személyét
megelőzvén félévszázados elmaradásban „vegetált” e hangszer tanár- és
utánpótlás képzése, melyet teljesen új alapokra kellett helyezni, mind
didaktikai, mind tananyag-szerkezeti szemléletváltás vált időszerűvé:
mindezt 2 évtized alatt a felsőoktatásban dolgozó Kerényi Sándor
1987-től 2007-ig példaértékű eredményességgel, tanárgenerációk
felnevelésével épített fel.
A képzés didaktikai innovációit saját jegyzeteinek közreadásával valósította
meg, melyben a módszertani fejlesztés mind a légzés, hangindítás, memorizálás
pedagógiai gyakorlatának fázisaira egyaránt kiterjedt. www.oboa.hu
Hangszerismeret OBOA szakkönyve - elsőként a hangszertanítás gyakorlatában
- egyetlen alapja e tantárgy tanításának az alapfokú művészetoktatás
országos intézményhálózatában.
Szakmai eredményességét, országos találkozók, a főiskolai és egyetemi
képzésben résztvevők országos versenyeinek megszervezésével terjesztette,
adta közre, s kivételes szervező tehetsége révén kohéziót teremtett az
ország felsőfokú képzésében résztvevő tanárok és növendékek körében.
Feladatvállalása itt nem állt meg: a felsőfokú képzés számára a kortárs
irodalom repertoár-bővítését is lehetővé tette azáltal, hogy
kötelező darabként kiváló magyar szerzők (Balassa Sándor, Huszár
Lajos, Madarász Iván) 1-1 új művet komponáltak az egyes versenyekre. A
szerzők kéziratait közel 70 évesen saját kezűleg számítógépen
szerkesztette - a kortárs kottakép igen összetett kottagrafikai igényeit is
teljesítve - kottaszerkesztő s
terjesztette az ország minden régiója számára - programmal.
Figyelme kiterjedt tanárjelölt növendékeinek munkaterületére, az alapfokú
képzés metodikai, tananyag-szerkezeti hiánypontjaira is. A hiányos, a
tehetségfejlesztés egyes fokozataihoz alig, vagy egyáltalán nem illeszkedő
tananyag, etűd-, illetve előadási darab repertoár példanélküli
bővítését végezte el - saját etűdanyag megkomponálásával -
elsőként a magyar oboapedagógia területén (22 etűd),
valamint a fejlesztés egyes fokozataihoz pontosan illeszkedő szóló
és kamara előadási darabok átirataival, megkomponálásával, s az Oboás
Társaság Alapítvány által gondozott kiadványaival új alapokra helyezte az
alapfokú képzés darabrepertoár gazdagítását, mely alapot szolgált a hangszeres
készségelemek megfelelő fejlesztéséhez, ütemezéséhez egyaránt.
Etűdjei, átiratai ma már az alapfokú művészetoktatás, valamint a
művészeti alapvizsga anyagaként ismeretesek, használatosak a magyar
közoktatásban. Ennek folyamatos bővítését ma is mindennapi feladatának
tekinti, s napról napra újabb és újabb átiratai válnak hozzáférhetővé
pedagógiai munkánk során: több kötetnyi új előadási darab, kamaradarab,
duó, trió, kvartett vár kiadásra jelenleg is.
Alapítványunk egyik kutatási projektje a 22 etűd gyakorlataira
konvertálva, olyan „munkamódszer kidolgozása” - a függelék fejezetben - mely
eredményesen fejleszti a váltakozó ütem helyes értelmezésének, megtanulásának
és begyakorlásának munkamenetét a növendékek számára. E készülő 2. kiadás
épp a soron következő innováció a tananyagszerkezetben, mely egyedülálló
módon, kizárólag Kerényi Sándor didaktikai fejlesztése az alapfokú
művészetoktatás továbbképző osztályai számára.
Aktív pedagógiai elhivatottságát mutatja, hogy e példátlan munkabírás mellett
aktívan vett részt mind a középfok, mind az alapfok szakmai programjain,
találkozóin, versenyein - mint zsűri elnök, zsűritag, fővédnök -
s építő jellegű szakmai észrevételeivel nap mint nap segíti a tehetséggondozás
ügyét: az Országos Oboástábor és Fesztivál programjainak aktív
kurzusvezetője 2004 óta folyamatosan, immár 6 alkalommal. Legutóbb 2012.
augusztusban Veszprémben is, ahol az ország minden régiójából érkező
mintegy 40 növendék szólaltatta meg orgonakísérettel újabb többszólamú
átiratait.
Kitüntetése régóta várat magára, hisz Kerényi Sándor e különleges
elhivatottságát 2004-ben az oboatanárok munkaközössége, s az Alapítvány
kuratóriuma Országos Szakmai díjjal ismerte el; ezen kívül még soha nem kapott
méltó erkölcsi elismerést kiemelkedő munkásságáért.
Életműdíj kitüntetése egyben elismerése annak a rendkívül hosszú útnak,
amit e hangszer pedagógiai előrelépése mutatott az elmúlt évtizedekben.
Oboás
Társaság Alapítvány kuratóriuma nevében
Munia Zoltán
képviselő,
a NTT tagja
(Forrás: TEHETSEG.HU)