“ÜNNEPRE
JÖTTÜNK ...”
A születésnapra kapott
virágok illata után csukott szemmel is odatalálnék Erzsi néni lakásához. Nekem
folyton Kerényi György magyar szövege jut az eszembe, amikor a születésnap
előestéjén, a Zeneakadémián rendezett koncertre gondolok:
Ünnepre
jöttünk zengő énekszóval,
Hadd
szóljon orgona s a szárnyaló dal!
Hiszen
itt ez történt, énekszó és orgona köszöntötte 90. születésnapja alkalmából
Szőnyi Erzsébet zenepedagógust, zeneszerzőt, számos hazai és külföldi
elismerés és díj birtokosát. A zeneakadémiai hangverseny a születésnap
előestéjén egyike volt a kerek évfordulóra rendezett ünnepségeknek:
legelsőnek a Magyar és Nemzetközi Kodály Társaság köszöntötte fel, másnap
a Felső-krisztinavárosi templom, 2014. május 9-én a FÉSzEK
Művészklub, 10-én a MOM Kultúrház, 11-én a törökbálinti Szőnyi
Erzsébet Zeneiskola és 18-án a Magyar Művészeti Akadémia a Vigadóban. Nem
feledkeztek meg Debrecenben, Kecskeméten és Szegeden sem Szőnyi Erzsébet
születésnapjáról.
Ha diákkoromban, Szőnyi Erzsébet
tanítványaként azt a jóslatot hallom, hogy szeretett tanárunkkal 90 éves
korában riportot csinálok, nem hiszem el. Most a jubileumi születésnap közelében
szemben ülök egykori tanárommal, aki ismerősen energikus, fiatalos, és
keresem a szavakat.
Visszatekintve az elmúlt 9 évtizedre, a
tevékenységekből csak idézhetünk, de talán ez is bepillantást enged a
gazdag életműbe.
Bizalmasnak hat, hogy Erzsi néninek
szólítom, de én így szoktam meg, s ha megengedi, itt a riportban is kitartanék
szokásomnál.
- Tudom, hogy útjának
egyengetője B. Sztojanovits Adrienne, majd Kodály Zoltán volt, de ne
szaladjunk ennyire előre. Mi volt az első élmény, ami a zenepedagógia
felé irányította Erzsi nénit?
- Bizonyára Sztojanovits Adrienne példája és az
a zenei tevékenység, amit én már folytattam, mint diák. Kísértem az iskola
énekkarát, vezényelgettem, volt saját kamarakórusom, szerveztem zenei
önképzőkört, ami addig nem volt az iskolában. Azok az iskolatársak, akik
érdeklődtek a zene iránt, így tömörültek, ebből előbb-utóbb
kamarakórus is lett. Repertoárunk Adi
nénin keresztül Bartók és Kodály kórusaira összpontosult. Ezek a társaim, akikkel
itt együtt muzsikáltunk, fejből tudták a két nagy magyar zeneszerző
kórusait, és bármikor előadhatták akár vezénylés nélkül is. Így kialakult
egy olyan légkör, ami engem arra indított, hogy ez egy gyönyörű pálya, és
ezen kéne maradni.
- Azt
hiszem, ez így sikerült, sőt, aztán „ki tetszett nőni
Magyarországot”. Ez hogyan történt?
- Ez
egészen véletlenül történt, egy külföldi meglátta az órámat, ami már
zeneakadémiai tanítás volt. Ez a nemzetközi zenei vonal már a főiskolai
tanításom idején indult el. De konkrétan az ’50-es évek végén - ’60-as évek
elején kapcsolódtam a Nemzetközi Zenei Nevelési Társaság (ISME) munkájába,
spontán kíváncsiságból és érdeklődésből, és ott tartottak:
beválasztottak a vezetőségbe. Ennek az eredménye lett, hogy az ISME
Budapesten tartotta konferenciáját 1964-ben. Közvetlen előzménye az volt,
hogy a ’60-as évektől már külföldiek látogatták az óráimat. Így ismertté
vált az a fajta tanítási módszer, amit aztán később nagyon sok helyen
átvettek Amerikában, Ausztráliában, Japánban, sőt, utóbb már Kínában is,
természetesen Európában nagyon sok helyen.
Tanítás közben
a zongoránál 1974-ben
- Amikor a tengerentúli sikerek
egymást követik, nem fájdalmas-e látni azt, hogy itthon mi történik?
- De
fájdalmas. Csak egy remény van, hogy mint az életben, úgy itt is vannak
hullámhegyek és hullámvölgyek. Most hullámvölgyben vagyunk, de talán egyszer
elkezdünk kapaszkodni fölfelé. Az bíztató, hogy külföldön sok helyen átvették
módszerünket. Magyar tulajdonság, hogy általában az jobban tetszik, amit
külföldön csinálnak, és hátha az nekünk is jó, és „visszatanuljuk” azt, amit
valójában itt fedeztek föl.
- Emlékszem, a IV-es terem
ajtaján többször fogadott az a felirat, hogy szolfézs órára menjünk a
Tanácsterembe. Itt külföldiek vettek körül bennünket, sokszor egyszerre angol,
francia és német földről. Ilyenkor négynyelvű (!) tanítást kaptunk.
Erzsi néni olyan könnyedséggel kalandozott az angol, a francia, a német és
miattunk a magyar zenei szaknyelv között, hogy szinte észrevehetetlen volt.
Gondolom, világszerte rengeteg
ismeretség, barátság is szövődött így.
-
Elsősorban valóban szakmai kapcsolatokon át vezetett az út a
barátságokhoz. Általában előbb-utóbb barátságba kerül a szakmai
érdeklődő azzal, akitől ellesi a szakmai fortélyokat. Ahogy
telnek az évtizedek egyszerre csak azon veszem észre magam, hogy már több mint 40 éve vagyok kapcsolatban
x, y vagy z személlyel, mert nem adom föl, és szoktam
válaszolni a leveleikre, fogadom őket, ha Magyarországra jönnek. Jönnek is
elég sokszor, úgyhogy ez a kapcsolat szakmai és baráti szinten egyaránt folyik.
- Ezt tapasztalhattuk itt a
hangversenyen is, ahol ismerős külföldi arcok nem kis számban tűntek
fel.
- A zeneszerzés hogyan
kezdődött? És hogyan jutott rá idő a temérdek zenepedagógiai
elfoglaltság mellett, ami a zenepedagógiai művek megírásától a
külföldről Magyarországra hosszabb-rövidebb időre látogató
idegenekkel való törődésig rengeteg helytállást kívánt.
-
Fiatal korban kezdődik a zeneszerzéssel való kapcsolat, énnálam is
gimnazista éveimben indult. Próbálok visszagondolni arra, hogy volt
Sztojanovits Adrienne-nek egy ritka szokása: az énekórákon, amikor ismerkedtünk
a dallamokkal és elemezgettük a műveket, adott néha olyan feladatot, hogy
2-4 ütemes dallamokat kellett írni. Én 10-től 18 éves koromig az ő
tanítványa voltam, lehet mondani, hogy 3.-4. osztályos gimnazista koromban
kezdődött, hogy ilyesmiket is csináltunk az énekórákon. Ez aztán
természetesen folyatódott abban az irányban, hogy a zongoratanulmányaim folytán
– amivel előrehaladván egyre bonyolultabb műveket tanultam - eszembe
jutott, hogy bizonyos gondolatokat próbáljak zongorán kifejezni és leírni.
Ugyanez vonatkozott az énekkarra is, amivel aktív kapcsolatom volt, mint említettem.
Írtam olyasmit, amit ők énekelhettek, elsősorban
népdalfeldolgozásokat. Akkor még a népdal is annyira „új” volt, emlékszem,
Sztojanovits Adrienne bevezette, hogy népdalokat énekeljünk Kodály és Bartók
gyűjtéséből, akár még zongorakísérettel is, amit 6. osztályos
koromban már én láttam el. Voltaképpen ezek a kompozíciók indították el a
fantáziámat, és nem csak elgondoltam a dallamokat, hanem le is írtam őket.
- Most a templomi hangversenyes
misén elhangzott művek mikor tájt születtek?
- A
„Magyar mise” bevezetése a liturgiába nem túl régen történt. Inspirált engem,
hogy kellene egy magyar misét írni. Bevallom őszintén, hogy mindez
szabályszerűen a Rózsák terén álló templommal volt kapcsolatban, ami Szent
Erzsébetről van elnevezve. Ott énekelték először ezt a misémet,
amelynek a címét Bárdos Lajos találta ki. Ő, mint az OMCE [Országos Magyar
Cecília Egyesület] vezetője ugyanis megnézte a zenei kéziratokat, és az
ő véleménye alapján engedélyezték liturgikus használatát. Addig ez csak
„Magyar mise” volt, és Bárdos tanár úr ráírta, hogy „Szent Erzsébet mise”.
Speciális kézirat, amin az ő kézírása is rajta van, jellegzetes betűi
felismerhetőek.
- Ez így aztán a Szent Erzsébet
templomban hangzott fel először?
- Igen,
de nem csak a kórus énekelte, hanem kivetítették, és éveken keresztül énekelték
a hívekkel együtt. Ez Rakusz Ferenc karnagy érdeme, akivel azóta is
nagyon szoros kapcsolatban vagyok. Habár földrajzilag messze vagyok a Rózsák
terétől itt Budapesten, de a Szent Erzsébethez való kötődés miatt, és
azért, mert a misémet ott énekelték, eszmeileg mégis közelséget érzek.
Egyébként akkor ott plébános a mostani székesfehérvári megyéspüspök, Spányi
Antal volt.
- A
Felső-krisztinavárosi templommal mikor és hogyan alakult ki a kapcsolata
Erzsi néninek?
- Gyerekkorom
óta tart ez már, 6 éves koromban költöztünk oda, és utána alakult az az
egyházközség és épült fel a templom [1940]. Az alapkőletételhez és a
téglajegyekhez a szüleim is hozzájárultak, úgyhogy átadtam a templom múzeumának
azt a téglajegyet, amit megőriztünk évtizedeken át. Miután ott éltem abban
a körzetben, minden egyházi-családi esemény, tehát akár az esküvőm és a
gyerekeim keresztelője is ehhez a templomhoz kötött. Sőt, az unokáim
ott ministráltak, amikor még kisebbek voltak, de az idősebbik unokám most
is foglalkozik a kisebb ministránsokkal, mint a fiatalok dékánja. Így
természetes volt, hogy egy ilyen alkalommal ők lépnek „szolgálatba”. Azzal
a kórussal is jó a kapcsolatom, vezetőjük, Tőkés Tünde tanítványom
volt a Zeneakadémián.
Az ott
elhangzott „Salve Regina” kezdetű motettámat vegyeskarra nekik írtam át,
tehát az erre az alkalomra készült, hogy ott megszólalhasson. Ezzel művel
kapcsolatban megint Bárdos Lajosra kell utalnom, mert ezt a motettát az ő
emlékére a debreceni Bárdos Lajos Leánykarnak, és alapító-karnagyuknak, Szesztay
Zsoltnak írtam eredetileg, és ők is mutatták be. Itt viszont vegyeskar
énekelt, arra gondoltam, hogy Mária-motettát mindig lehet a misén énekelni, pl.
felajánláskor, hát elkészítettem egy vegyeskari változatot az ő kedvükért.
- Jó
volt látni és hallani, hogy ez egy nagy, arányos együttes, akik nem alkalmilag
társultak, hanem képzett hangú, nagy repertoárral rendelkező templomi
énekkar. Mit tetszik fontosnak tartani, amit mindenképpen az olvasók lelkére
kéne kötni?
Vissza
kell utalnom a beszélgetésünk kezdeti gondolataira, amikor a
hullámhegyekről és hullámvölgyekről volt szó. Az évforduló kapcsán is
tapasztalom, hogy nagyon komoly és nagyon szép munka folyik bizonyos
területeken, kórusoknál, zeneiskolákban, hivatásos képzésben is, viszont nem
kap elég sajtót, a média nem foglalkozik vele eleget. A másik része persze az,
hogy kellene egy kicsit több pénz. Azt látom, hogy általában az emberek 90%-a
lelkesedésből és odaadásból dolgozik, és nem a pénzért, mert az
rettentően kevés. Nagyon remélem, hogy közeledünk a „hullámhegyhez”.
- Ország-világ nevében kívánok
további termékeny éveket, nagyon jó egészséget, remélve, hogy egy
következő jubileumon megint találkozhatunk! Isten éltesse Erzsi nénit!
Kovács
Mária
Kovács Mária ének-zenetanár,
karvezető,
szerkesztő,
a ZeneSzó munkatársa.
Riportja a ZeneSzó c.
folyóirat felkérésére készült.