Agócs Gergely
A
mesterség elsajátításának társadalmi intézménye a
cigányzenészek körében*
(Szlovákiai magyar példák)
Lajtha László ”Szépkenyerűszentmártoni
gyűjtés”-ének közzétételével a népzene
”életének”, ”életmódjának” sajátos értelemben vett vizsgálatára tett
kísérletet.[1]
Lajtha gyakran hangsúlyozta a zenei hagyományok összetettségét és az adott
szociokulturális környezettől való elszakíthatatlanságát: ”A zene nem
önmagában és önmagáért élő valami, hanem összefüggő, egy egységet
alkotó, különböző etnológiai elemek egyike”- olvashatjuk egy későbbi
írásában.[2]
Ezt a gondolatot a zenefolklorisztika talán a legeredményesebben a vokális
zenei hagyomány előadásmód-vizsgálata terén tudta alkalmazni.[3]
A hangszeres népzenekutatás területén az első irányadó tanulmányok után[4]
csak elég megkésve, a nyolcvanas évek elejétől kezdtek újból megjelenni a
hagyományos hangszerjáték technikai és stílusbeli kérdéseivel is foglalkozó
írások.[5] A zenei élet folklórjának további aspektusairól
viszont máig is csak keveset tud a magyar etnomuzikológia.
A hagyományos zenei kultúra funkcionális rendszeréhez ugyanis hozzátartozik egy
sor olyan folklórjelenség, amelyeknek beható vizsgálatával mindmáig adós maradt
a tudomány. A zenészek az európai népek hiedelemrendszerében egy jól
körülírható mágikus specialistának, az ördöngös muzsikus alakjának
szerepkörében is ismertek,[6]
a hangszeres zene alapvető része több kalendáris,
és közösségi vagy egyéb, az emberélet fordulóihoz köthető szokásnak,[7]
és találkozhatunk vele a szövegfolklór számos műfajának témái között is.[8] A hagyományos hangszeres zenei kultúrának
ezen kívül még számos olyan aspektusa van, amelyek nem kerülhetik el a
lelkiismeretes etnográfus figyelmét. A hangszeres zene, a muzsikálás társadalom-néprajzi
vonatkozásai a zene megrendelőinek és szolgáltatóinak életében egyaránt
vizsgálhatók, jól körülhatárolhatók, és talán szükségtelen hangsúlyozni a
hangszeres zenei és a tánchagyomány széleskörű kapcsolatrendszerének
jelentőségét.[9] A környező
országok népzenekutatásához képest talán a legnagyobb lemaradás a magyar zenetudománynak
és a tárgyi néprajz kutatásának határterületén, az etnoorganológia
tárgykörében mutatkozik. Máig nem készült el egy használható, a szakma és a
közönség igényeit egyaránt kielégítő magyar népi hangszerkatalógus[10],
az egyes hangszerekről, hangszertípusokról született monografikus írások
eredményeinek kiegészítése, illetve felülvizsgálata pedig az újonnan
előkerült forrásanyagok tömkelegének terhe alatt várat magára.[11]
A vázolt kutatási problémák okait leginkább
abban kereshetjük, hogy a magyarországi népzenekutatás nem az etnográfia, hanem
a zenetudomány talaján bontakozott ki. Így érthető, hogy a kutatók
legtöbbször előnyben részesítették a szűken értelmezett zeneiség
kérdéseit, és a néprajzi vonatkozások háttérbe szorultak. A “kitekintés”
általában a zenetörténeti összefüggések feltárására szorítkozott, s ezen a
téren a magyar zenetudomány nemzetközi viszonylatban is kiváló, több
tekintetben élenjáró eredményekkel büszkélkedhet.[12]
A fent
említett kutatási témakörök közé tartozik a zene hagyományozódásának, az átadás
- átvétel mechanizmusának vizsgálata is. A vokális zenei hagyománnyal
foglalkozó monográfiákban helyenként találunk ugyan a zene elsajátításához és
használatához kapcsolódó adatokat is,[13]
a hangszeres zene folklórjának hasonló vonatkozásairól viszont még ennél is
kevesebb leírás áll rendelkezésünkre. A zenésszé válás folyamata a szó
társadalom néprajzi vonatkozásai szerint különbözhet. A hivatásos zenészek
körében a szakmabeliséget a zenélésnek, mint megélhetési formának (és ezzel
együtt életformának) szemlélete határozza meg, tehát itt a zeneesztétikai
értékítélet másodrendű szerepet kap. A zenészek tehát azt tekintik
zenésznek, aki ezzel keresi a kenyerét, míg a kedvtelésből muzsikáló
ember, legyen bármennyire magas szintű is a hangszertudása nem számít
szakmabelinek. A zene megrendelői ezzel szemben zenésznek tekintették
azokat a félhivatásos dudásokat is, akik a magyar nyelvterületen általában a
pásztorok közül, de szinte kivétel nélkül a földművelő parasztság
körén kívül esők közül kerültek ki, és ez a kívülállás határozta meg a
társadalmi hovatartozásukat is. Nyilvánvaló, hogy ez esetben a hangszeren
játszó embert szociokulturális közegében a zeneszolgáltatás ténye mellett annak
minőségénél, zenei színvonalánál fogva (tehát bizonyos esztétikai
értékítélet alapján) tekintik zenésznek.[14]
A zenélés,
az instrumentális készség elsajátítása mindenképpen egy bonyolult, a kívülállók
számára rejtett ”szakképesítési” folyamat, melynek vizsgálatával szükséges és
tanulságos foglalkozni. A magyar hangszeres népzene kutatásában ezzel a
témakörrel leginkább Sárosi Bálint és Halmos Béla
írásaiban találkozhatunk.[15]
E két szerzőnél azt tapasztalhatjuk, hogy - félretéve a cigányzenészek
körül kialakult eredet- és előadásmód-problematikát - vizsgálat alá vették
a hangszeren való muzsikálásnak, mint néprajzi jelenségnek a közösségi életformában
megjelenő további aspektusait is. E kutatói munka eredményességének
előfeltétele volt az a szemléletváltás, amelynek lényege, hogy a vizsgálat
a zenei anyagot nem a dallam, hanem annak előadója felől közelíti
meg.[16]
Ez a módszertani újítás lehetővé teszi, hogy megállapítsuk, milyen
tényezők határozzák meg az előadásmód konkrét formájának rögzítését,
valamint azt, hogy miként hatnak a hagyományozódási folyamatok és átadási
technikák a hangszeres népzene előadói stílusának, az ebben tapasztalható
táji jellegzetességeknek alakulására.
Jelen
írásomban - az eddig közölt fontosabb tanulmányok érintésével - saját
gyűjtéseim alapján kívánom jellemezni a
A
hangszerkezelés elsajátítása a muzikalitás emocionális és hallási
tényezőin túl még egy mozgáskoordinációs, mondhatni ügyességi többletkészséget
is igényel. A zenészpozíció a hagyományos zenei kultúrában egy specifikus
társadalmi szerepvállalást is jelent, s ebből kifolyólag e pozíció
elfoglalásához egyfajta mentalitás-béli rátermettség is szükséges. A többtagú
hangszeres együttesekben a belső szereposztásnál is megfigyelhető,
hogy az egyes hangszerek mellé a mulattatásban vállalt aktivitás szerint
különböző lelkialkatú egyének kerülnek.[17]
Ezek az összetevők alapfeltételei annak, hogy egy gyermekből zenész válhassék. A hagyományos hangszeres zeneoktatásban is a
vázolt képességek határozzák meg azt, hogy érdemes-e a gyermek tanításával,
illetve taníttatásával foglalkozni, és azt is, hogy egyáltalán milyen
szerepvállalásra lesz később alkalmas a muzsikával való szórakoztatás
gyakorlatában:
Ӄn
gyerekkoromba' prímásnak indúltam, mer' már éin a muzsikát, azt nagyon szerettem, meg hát, ugye,
fülhallásom is vóut hozzávaló; mán le vóut apám egyezve a Patai Vilmus
bácsinál, Ungváron. Erre aztán mán kezdtem hegedűlgetni,
de aztán, ugye, olyan széigyenlőüs pulya vóutam, hát látták, hogy jobb lesz nekem a kontra, meg a brács. Aztán így a nagybátyám magához vett Csapra. Anná'
tanúltam meg rendesen is, [itt:
klasszikus húrozású hegedűkontrán, vagy brácsán]
meg háromhúroson is…”
(Elmondta Horváth Zoltán brácsás, sz.
1933. Nagytárkány, v. Zemplén m.,
Bodrogköz, Szlovákia)
Felvidéki[18]
népzenei gyűjtéseim során alkalmam nyílt közelebbről is megismerkedni
az akusztikus hangszereken muzsikáló zenészek utolsó generációjával.
Megfigyeléseim szerint Szlovákia magyarlakta területein az őket
követő nemzedékek muzsikusai már nemcsak a zenei repertoár gyökeres
megváltoztatásával, hanem az új, elektromos hangszereléssel is eltávolodtak a
hagyományos zenei kultúra dallamvilágától, és ezzel párhuzamosan kiléptek a zenei
életet szabályozó társadalmi kapcsolatok, intézmények, szabályok és értékrendek
rendszeréből is. A hagyományos zenészképzés menetét a magyar
szakirodalomban elsőként Sárosi Bálint vázolta
fel:
”A
hivatásos zenészek zöme maga is zenészcsaládból származik. Az első
útbaigazítást rendszerint apjától, idősebb testvérétől vagy
valamelyik rokonától kapja. Családja vagy önmaga később anyagi áldozatot
is vállal azért, hogy megfelelő hangszerrel elismert mestertől
tanulhasson. Kezdettől fogva nemcsak repertoárt tanul, hanem a hivatásos
zenélés mesterfogásaival ismerkedik. Emellett már gyerekként gyakorolja a
közönséggel való bánást, ahhoz alkalmazkodást…”[19]
Saját gyűjtési
tapasztalataim is ezt a gyakorlatot bizonyítják. A hagyományozódás folyamatát
kifejező, oly sokszor hangoztatott “apáról-fiúra” modell itt
másodrendűvé válik; a ”mesterség” elsajátítása már specialisták
segítségével történik. Hangsúlyoznunk kell, hogy az oktatással foglalkozó
zenészek nem kizárólag a tanításra szakosodott muzsikusok. Az a tény, hogy nem
minden elismert zenész tevékenykedik egyben oktatóként is, viszont jelzi, hogy
ehhez a hagyományos kultúra rendszerében is speciális, az oktatáshoz szükséges
képességek és ismeretek szükségesek. A hagyományos hangszertanítás
“organikusan” kifejlődött rendszerében éppen ezek a képességek azok,
melyek alapján az adott zenészhez - látván oktatási sikereit - a környék
muzsikusai szívesen viszik taníttatni a gyermekeiket.
Vizsgálatom
során a tárgyalt terület 45 településéről sikerült a hagyományos zenészképzésről
szóló adatokat gyűjtenem.[20]
A rendelkezésemre álló adathalmaz meglehetősen heterogén. Az első
ilyen természetű adatok nagyrészt a zenei felvételek járulékos
információiként kerültek bele a helyszíni jegyzőkönyvekbe. Ilyenkor az
adatközlők a tanulásuk történetének csak egyes - számukra fontosabbnak
tűnő - részleteit emelték ki, így aztán a tanmenet egymást
követő lépcsőfokaira csak a mozaikszerűen összeálló részletek
alapján lehetett következtetni. A későbbi tematikus kérdezés nyomán kiderült,
hogy Szlovákia magyarlakta területeinek teljes szélességében elég élesen
kirajzolódik egy többé-kevésbé egységes hangszeres zenepedagógiai gyakorlat. Az
adatok túlnyomó többsége magáról a tényről számol be, t. i. hogy a kérdezett zenész gyermekkorában rövidebb-hosszabb
ideig családjától, otthonától távol tanult egy - a környék zenésztársadalmában
elismert - idősebb muzsikustól. A bővebb beszámolók arról is
tudósítanak, hogy a tanítvány szülei ezért a ”mesternek” fizetséget
biztosítottak.[21] Ezt
pénzben, esetenként (főleg szegényebb vidékeken, illetve ott, ahol a
cigányság a parasztságtól nagyobb szociális távolságban élt) naturáliákban (rendszerint valamilyen termény formájában)
adták át egyszeri térítés formájában, vagy ami gyakoribb volt, meghatározott részletekben.
Előfordult az is (ha a mester a tanítvány szülői házától, vagy annak
valamely közeli rokonától nem messze lakott), hogy a tanítvány az oktatás
időszakában otthon lakott, illetve a rokonánál volt szálláson, és csak a
”tanórák”, gyakorlatok idején tartózkodott az oktatónál. Az adatok többsége
viszont arról tanúskodik, hogy a tanítvány a mesternél volt ”kovártélyon”. Ilyenkor a szülőkkel meg kellett egyezni
a tanítvány ellátásáról, tehát hogy a szálláshely biztosítása mellett a
szülők bizonyos alapanyagok (bab, liszt, stb.) formájában hozzájárulnak a
gyermek élelmezéséhez is, vagy arról, hogy ennek költségeit beleszámítják a
fizetségbe. A szülők és a mester között a tanításért járó fizetségről
írott szerződés általában nem készült. Több történetből értesülhetünk
a céhes élet rendszerére emlékeztető, valóságos mester-inas kapcsolatról,
mely az oktatás ideje alatt az oktató és a tanítvány között kialakult. Az
oktató családja gyakran elvégeztette a tanítványokkal a ház körüli kisebb
munkákat is. Vizet hordtak, jártak az erdőre fáért, vigyáztak a mester
családjának gyerekeire, s ez a szülők beleegyezésével is történhetett.
Helyenként előfordult az is, hogy az oktatási időszak vége felé a
tanítványok már eljártak bálokba, lakodalmakba ”kisegíteni” a mester zenekarát,, s megesett, hogy ezért csekély fizetséget (rendszerint az
egy főre jutó rendes honorárium felét) is kaptak.[22]
Egyes adatok arról tanúskodnak, hogy egy-egy oktató körül valóságos iskola
alakult ki, amikor egyszerre több tanítványt is vállalt. Másutt a zenészek
elmondásai alapján megismerjük azokat a tanító-zenész egyéniségeket, akik
egy-egy vidék muzsikusainak több generációját készítették fel a zenei
pályafutásra. Ilyenek voltak az ungvári Patai Vilmos és Haga
Nándor, a balassagyarmati Baranyi Dezső, a nagymegyeri
Patkoló Ferenc, az érsekújvári Virág Zsigmond, vagy a nagybalogi Oláh Ágoston.[23]
Ezek a mesterek egy-egy körzet meghatározó, élenjáró muzsikusainak számítottak.
Oktatási módszerükkel mintegy a természetes kiválasztódás útján alakították
egy-egy kisebb tájegység zenészeinek játékstílusát, olyannyira, hogy a beavatottak
a hangszeren előadott dallamok díszítményei vagy a játékmód egyéb
jellegzetességei alapján meg tudják határozni, hogy melyik zenész melyik
mesternél tanult. Ebből is láthatjuk, hogy a zenészképzés hagyományos
intézményének vizsgálata elvezethet a hangszerjáték táji jellegzetességeinek,
illetve ezek kialakulásának kérdésköréhez is. A mesterek egy-egy körzet
hangszeres zenéjében egységesítő szerepet játszottak, és fontos közvetítői
voltak a zenei divatok, az ”új nóták” terjedésének.
Hangsúlyoznunk
kell, hogy a cigányzenészek zeneoktatási rendszere az esetek túlnyomó
többségében tisztán auditív módszertanra épít, nem szerepel benne sem kotta,
sem egyéb írásos segédanyag (a mesterek nagy része valószínűleg
funkcionális analfabéta volt). Azok az adatok, amelyek az ún. cigánykottáról szólnak (mely a húrok ábrázolásával és az
ujjak számokkal jelölt elhelyezkedésével fejezi ki a zenei szituációt), további
megerősítésre várnak.[24]
Az
adatközlők tanulás-történeteiből a következő tanmenet
általánosítható:
4.
Az oktatás többnyire tanítási ”órákon” zajlik, a mester házában. Ezeken a
képzés gyakorlatilag két részből áll: az egyéni foglalkozásokból és a
zenekarral való együttmuzsikálásból. Az egyéni képzés keretében a dallamok
elsajátítása mellett a hangsúlyt a helyes előadásmód kialakítására
fektetik, mondhatni ez a képzés fontosabb része.[25]
Ide tartoznak a hangszerkezelés, a díszítmények elsajátításának kérdései: a
vonókezelés, az ujjrend, a regiszter-, illetve fekvésváltások technikája, a
hangnemek ismerete, a ritmizálás, a dinamikai fokozás, stb. Az egyéni
foglalkozásokon az egyes dallamokon kívül (a hagyományos darabok mellett itt az
újdonságok, a mindenkori aktuális divat zenei termékei is szerepelnek)
ujjrend-, illetve hangsorgyakorlatokat is tanulnak a növendékek.[26]
A dallamok elsajátításában nem a mennyiség a mérvadó szempont, az oktatás
sokkal inkább a stílusos előadásmód kiépítésére irányul. Ez a gyakorlatban
azt jelenti, hogy a mester csak 20-40 dallamot tanít meg a növendéknek, azokat
viszont a legapróbb részletekig kidolgozva adja át. Így lehetőség nyílik
arra, hogy rögzüljenek azok a hangszerkezelési technikák és
díszítőfordulatok, amelyek alapját képezik az adott tájegységre
jellemző előadói stílusnak. Ha az adott dallamnak nincs meghatározott
hangneme, ”nincs valamilyen hangból letéve” (pl. a legtöbb verbunkot kötött hangnemben
adják elő), akkor általában több hangnemben is megtanítják ugyanazt a
nótát. Ez elsősorban a parlando-dallamokra
vonatkozik, melyek esetében várható, hogy a mulattatás gyakorlatában alkalmazkodni
kell az ének hangneméhez. Ha a tanítvány már megfelelő szinten tud
(játszani, illetve kísérni) néhány dallamot, az oktató, aki rendszerint maga is
aktív zenész, elviszi a saját zenekara próbájára, illetve a tanításhoz
összehívja a bandáját. Ilyenkor az oktató a hangszernek, illetve a zenésznek a
zenekarban betöltött elvárt szerepét a hagyománynak és az adott muzsikálási
alkalom (valamint az ehhez kapcsolódó dallamok) funkciójának megfelelően
gyakoroltatja a növendékkel.
Erre a zeneoktatási módszertanra a mai iskolai zeneoktatásnak
(és itt nem csak a népzenei zeneiskolákra gondolok) két oknál fogva is érdemes
lenne odafigyelni. Egyfelől azért, mert - véleményem szerint - ha azt
akarjuk, hogy az általunk átvett értékek az új környezetben ne váljanak üres
pózzá, a hagyományból nemcsak magát az ”anyagot”, hanem (amennyire ez lehetséges)
a hagyományozódás folyamatait is át kell örökítenünk; másfelől pedig
azért, mert a hagyomány ebben az esetben kialakította a hangszeres zene
elsajátításának a lehető legtermészetesebb, mondhatni organikus
módszertanát. Ha jobban megfigyeljük, a gyermek ebben a folyamatban hasonlóan
tanul meg zenélni, mint ahogyan korábban a beszédkészséget is elsajátította.
Először élményszerűen megismerkedik a hangszerrel (az első
lépések rögtön értelmezhető, sőt, a gyermek számára élvezhető
eredményt: kész dallamot hoznak), nem beszélve arról, hogy már eleve egy ismert
zenei anyagot kell a hangszerre alkalmaznia. Csak ezután kerül sor a szakmai
követelményeknek megfelelő technikák (nemcsak konkrét zenei, hanem
magatartásbeli természetű előírások) elsajátítására.
Hiszen
a zeneiskolákban sokszor épp az imént vázolt tanmenettel ellentétes sorrendben
zajlik a hangszeroktatás. Először egy bonyolult jelrendszerrel (ti.a szolfézzsel és a hangjegyírással) ismertetik meg a
gyermeket, amelyből a végén egy következő áttételen, a hangszeren
keresztül kell levezetnie a zeneiség megértését, hiszen magát a dallamot a
növendék legtöbbször a kottából ismeri meg. Természetesen, a kottaismeret
nagyon fontos része a zenei műveltségnek. Véleményem szerint azonban ezt
akkor kell a gyerekekkel megismertetni, amikor már van egy alapszintű,
gyakorlati zenei képzettségük, tehát amikor már ”élményszinten” tudnak
muzsikálni. Következő lépésként ennek az ismeretanyagnak az absztrakt
leképezéseként kellene kifejleszteni a muzsikáló gyermek tudatában a zene
kottába való kivetítésének képességét. Mert ugye, az édesanyák sem a képes ABC-ből tanítják meg gyermekeiknek az első
szavakat…
A
hagyományos hangszeroktatásnak az imént leírt a formáját egyes idős
felvidéki magyarcigány muzsikusok a legutóbbi
időkig folytatták. Az alsókálosai Molnár László
lakásán például utoljára 1992 őszén lakott egy tanítvány két hónapon
keresztül. Érdekes lenne megvizsgálni, hogy az új, elektromos hangszerekkel
muzsikáló zenekarok képzésében mennyire él tovább, illetve milyen szerepet kap
az itt leírt zeneoktatási gyakorlat. Nem lenne meglepő, ha kiderülne, hogy
a számos egyéb jelenséghez hasonlóan ezen a területen is néhány
beidegződött eljárás valamilyen formában túlélte a viharos hangszer- és
repertoárváltás korszakát.[27]
A
magyarországi cigányzenészekről szóló leírások a XIX. század elejétől
kezdtek szaporodni. Ezek a beszámolók a legtöbbször figyelmen kívül hagyták a
tanulás körülményeit, hiszen ez nem illett az ösztönösen, mintegy a genetikai
predesztináció nyomán muzsikáló cigányzenész elképzelt, romantikus képéhez.
A
cigányzenészek oktatásának előzményeit mindezideig
a legbehatóbban Sárosi Bálint vizsgálta meg egy
1972-ben megjelent tanulmányában.[28]
Ebből megtudhatjuk, hogy a múlt század elején számos cigányzenészt a
főurak taníttattak zenetanárokkal. Ezektől a tanároktól sajátíthatták
el azt a zenét és zenélési módot, amelyre nemcsak magyar urak, hanem bécsi
császári hercegek és még a nápolyi királyné is táncolt.
"Amióta
csak figyelemmel kísérhetjük a cigányzenészek magyarországi múltját és jelenét,
rengeteg adatunk van arra vonatkozólag, hogy tanulniok
kellett, idomulniok az urak és a városi polgárok
gyorsabban cserélődő ízléséhez ugyanúgy, mint a lassan változó
paraszti hagyományhoz..."[29]
A
múlt (XIX.) század ötvenes éveitől kezdve gyakran értesülünk arról, hogy a
cigányzenészek iskolázott zenész segítségét veszik igénybe, aki őket
pénzért kottaolvasásra tanítja, vagy aki kottából tanít be nekik új darabokat.[30]
Innen származhat tehát muzsikusaink zeneoktatási gyakorlata. Amit pénzért
kaptak, azt pénzért is adták tovább az elődeik, s azok a műveltségi
elemek, amelyek ebben a keretben a hagyomány kötelékébe kerültek, az idők
során folyamatosan csiszolódva kialakították azt az oktatási formát, mely az
adott funkciót tekintve a legmegfelelőbb a hangszeren való zenélés
tudásának elsajátításához.
Érdekes, hogy az erdélyi magyar cigányzenészekről szóló leírások a
zeneoktatás ilyen intézményesült módját csak elvétve említik.[31]
A nyomtatásban megjelent írások többsége csak a családi körben történő
hagyományozódásról tudósít.[32]
Saját erdélyi gyűjtéseim során sem találkoztam a felvidéki
cigánymuzsikusok körében tapasztalt zeneoktatási gyakorlattal, s értesüléseim
szerint a zenészmesterség fogásainak átadása Erdély-szerte ma is többnyire
családi keretek között történik.[33]
Talán ennél is meglepőbb, hogy – amennyire azt a gyűjtéseim adatai
tanúsítani tudják - a szlovák nyelvterületen tevékenykedő cigányzenészek
körében is a családi keretek között zajló hagyományátadás dominál. Sárosi Bálint fenntebb idézett
cikkében rámutatott arra, hogy az első cigányegyüttesek
Pozsony környékéről ismertek, s ez minden bizonnyal összefügg azzal, hogy
a mai értelemben vett "cigányzene" kifejlődésének kezdeti
időszakában ezen a vidéken sok magyar főúr lakott, s nincs messze
innen az akkori Európa zenei központja, Bécs sem.
Elképzelhető,
hogy az általam vizsgált területeken a hivatásos zenészek régebben is mobilisabbak voltak, mint Erdélyben, vagy a történeti
Felföld hegyvidéki területein, s ennek köszönhető, hogy az így keletkezett
kollegiális kapcsolatok révén - nyugatról kelet felé haladva - a hagyományos
zeneoktatás itt mindenütt eljutott az intézményesültség e kezdeti fázisába.
Ugyanakkor kézenfekvő, hogy Erdélyben, a monarchia egyik legtávolabbi
szögletében a népélet egyébként is több tekintetben elkülönülten
fejlődött.[34] Az
utóbbi évek gyűjtései arra engednek következtetni, hogy a vizsgált
területtel érintkező magyarországi tájegységeken is széles körben
elterjedt volt a hagyományátadásnak ilyen gyakorlata. Ennek területi elterjedtségéről,
illetve egyéb vonatkozásairól a megfelelő adatmennyiség hiányában viszont
ma még korai lenne nyilatkozni.
Feltűnő,
hogy a vizsgált terület egyes vidékein szinte minden nagyobb falura jutott egy
vagy több zenekar, míg más tájegységek esetében egy zenekar egy nagyobb
falucsoportot is elláthatott szolgáltatásaival. Míg pl. a volt Gömör megyei Alsókálosa a maga
alig 600 lakosával az 1950-es évek végén öt teljes (működő) héttagú
cigányzenekarral rendelkezett (hasonlóan a közeli Nagybaloghoz, Hanvához, Csoltóhoz, vagy
Szútorhoz), addig az Ipoly középső szakaszán ugyanebben a korban a Bussától Ipolyhídvégig található
magyarlakta falvak közül (cca
A
fentebb vázolt zeneoktatási rendszer kialakulásával ez oly módon függ össze,
hogy ezekben a körzetekben a fokozott kereslet talán fokozott zenei
igényességet is jelenthetett, ami ösztönözhette, és (egyben gazdaságossá téve a
befektetést) indokolhatta a zenészképzés alapfokú intézményesítésének
kialakítását. [37]
Emellett
természetesen nem szabad megfeledkeznünk az 1850-es évektől gyors ütemben
polgárosodó városok zenei életének hatásáról sem. Több esetben fény derült arra
is, hogy a cigányzenészek az adott vidék központjának számító városokban
zeneértő nemcigány mestereknél (színházi
embereknél, kántortanítóknál) is tökéletesítették tudásukat.
A
példatárban található szövegek saját gyűjtéseimből származnak,
lejegyzésük a helyszíni jegyzőkönyvek vagy a hangfelvételek alapján
készült. Az adatok az 1990-es évek első felében lettek rögzítve.
1.
Molnár László prímás, sz. 1925 ápr. 25. Alsókálosán
(v. Gömör- és Kishont vm., Vály völgye, Szlovákia)
”Nyolcéves koromban kezdtem tanulni muzsikálni a bátyámtól, Ruszó Bélától. Akkoriban már neki volt bandája, engem meg
minden este tanítgatott… Aztán, amikor már tízéves elmúltam, elmentem Rimaszécsbe, Oláh Gézához, ott ”lehúztam” egy hónapot. Ott
laktam nála. Azután, (akkor már nagyobb voltam) elmentem Nagybalogra, ott egy
Ágoston nevű prímásnál tanultam… De az olyan prímás volt…!
Ördögprímásnak hívták, az tiszta ördög volt! Nagy híre volt az egész vidéken…
Apám elment hozzá, hogy elvállalna-e. Hát, ő is hallotta híremet… azt
mondja: ”Zoli bácsi, én elvállalom, de a gyereket meg akarom hallgatni.” No, akkor
apám felvitt hozzá, kezembe adta a hegedűt, én meg hangokról-hangokra”
végigmentem rajta, kipróbáltam a hangszert. Hát, látta, hogy mi van, azt
mondja: ”Elvállalom!” … Akkor elkezdtem hozzá járni. A neném
(itt: ”nővérem) Uzapanyiton lakott, annál voltam
”kovártélyon”. Reggel a nenémnél
ettem, már mentem is… Akkor délig ott voltam, de már délután megint felmentem,
már azért is, mert a banda mindig szólt… Órára tanított engem ez az Ágoston.
Mindig megbeszéltük, hogy mikor van neki szabad ideje, akkorra felmentem, vagy
másfél óráig tanított… Amit otthon kigyakoroltam, azt meg kellett mutatni. Ott
volt a banda, az kisért. Amíg az egyik nóta nem volt
teljesen jó, másba nem fogtunk bele. De ez nem ingyen ment. Meg volt egyezve,
abban az időben apám 500 koronát fizetett neki egy hónapra… Akkoriban ez
nagy pénz volt, a család énrám keresett… Amikor a két hónap letelt, eljött
apám, azt mondja az Ágoston: ”No, hallgassa meg a gyereket! (ő leállt
nekem tercezni) …én mondom, Zolti
bácsi, sok tanítványom volt, nemhogy a szemibe mondjam, de ilyen ”fogalmas”
gyereket, mint a maga fia még nem tanítottam. Ki merem engedni, hogy zenekart
vezessen!” Akkortól aztán a bátyám zenekarában én lettem a prímás…”
2.
Kurucz Mihály “sípos”[38],
sz. 1926 szept. 24. (Kolonban, v Nyitra m., Zoborvidék, Szlovákia)
”Egy
cigányembertől tanultam klarinétozni Garamszőlősön.
Kovács Kálmánnak hívták, már meghalt… Apám ahhoz adott tanulni, mint egy inast.
Nála laktam három évig, apám küldte oda a pénzt, nála kosztoltam. 14 éves
koromban mentem oda, ott is jártam iskolába…”
3.
Lakatos ”Combos” Gyula prímás, sz. 1934 ápr. 28. Muzslán (v. Esztergom vm., Szlovákia)
”Édesapám
kifizetett 500 koronát egy hónapra, akkor elmentem Virág Zsigához Újvárba
(Érsekújvár). Nála laktam egy hónapig, hazajöttem, mint zenekarvezető.”
4.
Horváth ”Bolgár” Béla prímás, sz. 1933 ápr. 25. Buzitán
(v. Abaúj-Torna vm., Szlovákia)
”Először hegedűn tanultam, édesapám meg a nagybácsim tanítottak. Azután Csécsben Budai Gyulánál, meg Saccán a Bunda családnál, Jenő bácsitól tanultam. Édesapámékkal úgy voltak megegyezve, hogy egy hétig itthon leszek, egy hétig meg náluk. De a saccaiakat inkább ide hívták, mert ott kihasználtak minket, dolgoztattak. Fáért járunk az erdőre, mert a zenészek nem dolgoztak sehol, egész nyáron minket dolgoztattak. Apám nagyon kevés pénzt fizetett a tanításért, de lisztet, babot, cukrot, krumplit, azt vittek nekik apámék hetente. Akiktől tanultunk, nem tudtak kottát olvasni, mink se tudunk. Saccán másfél évig tanultam, Csécsben meg egy évig. Mentem a Budaiakkal, meg a Bundákkal is muzsikálni, de akkor én fizetséget nem kaptam…”
5.
Veszprémi Antal sz. 1919 okt. 7. Nemesócsán, prímás
(v. Komárom vm., Csallóköz,
Szlovákia)
”Apámtól tanultam muzsikálni, meg Megyeren (Nagymegyer), ott volt egy öreg újvári származású cigány, a Patkoló. Minden másnap jártunk hozzá hatan. Apám fizetett neki a tanításért 60 koronát a régi cseh pénzben. Nem kottából tanította a hangokat, se a nótákat.”
6. Potta Géza prímás, sz. 1933 febr. 25. Abaújszinán (v. Abaúj-Torna vm., Szlovákia)
”Abaújszéplakon voltam tanulni hat hónapig egy jó prímásnál,
János bácsinak hívták.
- Hogy
ment az a tanítás?
- Úgy
tanultam, hogy leültem én is egy külön székre, meg ő is, és így szépen
figyeltem az újjrakását, hogy hogy raki.
-
Nótákat, miket tanított?
-
Tanított csárdásokra, valcerokra, foxra,
hallgatókra, tangókra.
- Járt
ezért neki valamilyen fizetség?
- Bizony
járt; ezér apámnak fizetni kellett, már arra nem
emlékszem, hogy mennyit, meg még anyám kaját is hordott, mert olyan szegénység
volt. Én ott laktam nála. Nagy bandája volt ennek a János bácsinak, Kassán
muzsikáltak Litmannál. Mikor már tudtam egy nótát,
vagy kettőt, akkor már vitt a cimbalomhoz, a bandához. A cimbalmoshoz. Ott
már összeszedődtek az egész banda, és úgy akkor muzsikáltam…”
7. Ifj. Rostás Kálmán cimbalmos, sz. 1958-ban Szürnyegen (v. Zemplén vm., Vízentúl)
”Nagykaposon tanultam a Hosszú Józsi bácsinál, ott laktam
nála, négyen tanultunk nála egyszerre. Azok a többiek jártak minden nap haza és
én ott is aludtam. Először hallgatókat, csárdást, akkordokat tanított,
mert a hangismeret, az az első. De az öreg nem ismerte a kottát, fejbűl muzsikált. Apám minden hónapban adott neki 500
koronát és ugye, hát élelmet, azt mindég hozta anyám. Ez 1967-ben volt én akkor
kilenc éves voltam. Én voltam a legfiatalabb, kettő volt, ami hat évvel
idősebb volt, a Jani meg négy évvel. Azok ki is tanultak, jártak oda 4-5
évet nála, de én otthagytam. Mikor már kitanultak, az öreg elengedte őket,
már akkor fel voltak szabadítva. Már akkor mondhatták, hogy ”Én a Hosszú bácsinál
tanultam!”, akkor mán az jó volt, mán vitték őket a bandákba muzsikálni.”
8. Oláh
János cimbalmos, sz. 1916-ban Ipolyfödémesen (v. Hont
megye, Ipoly mente)
”…Apám, az vót egy igen nagy cimbalmos.
Ott állt a cimbalomja neki a szobába, hát má’ - én olyan gyerekecske vótam,
má’ fel tudtam kapaszkodnyi
a cimbalomho, oszt próbálgattam, hogy hogy tud apám
olyan szépen játszanyi…
- Hány
éves volt akkor, János bácsi?
- Hát,
lehettem olyan hétéves, vagy még kissebb, még nem
jártam iskolába, de má’ tanútam
cimbalmoznyi.
- Csak
az édesapjától tanult?
- Nem.
Mikor má’ valamit tudtam, hogy úgy valami nótákat körűbelű kitudtam szedegetni,
hát mentem Palástra, a nenémhe, ottan adtak engem
tanítani Szalatnyára, Magyari Imréhe’.
Az olyan cimbalmos vót, a kezit alig lehetett látnyi, mikor belegyött…
- Hogyan
tanította magát ez a Magyari?
- Az
kottás ember vót.
- Magát
is kottából tanította?
- Nem.
Ő értett hozzája, meg a nótákat is ki tudta olvasnyi
belőle, de én nem tudtam átvennyi. Meg abba’ az
időbe’ még nekünk az úgy nem is kellett, hogy nem tudtunk vóna annnékű’ játszanyi. Akiné fejbű nem ment, nem vót muzsikus!
-
Kellett ezért a tanításért, mármint a szüleinek a maga taníttatásáért valamit
fizetni?
- Perszehogy kellett. 150 korona vót abba az időbe,
csehek alatt a tanítás egy hónapra. Nagy péz vót ! Háromszáz koronaé’ egy hízót
lehetett venni!
- Meddig
volt ennél a Magyari Imrénél?
- Két
hónapig vótam nála, nekem má’
elég vót. Ott vótam őnáluk, ott laktam. A neném fizette a százötven koronát…
- És
hogyan ment ez a tanítás, János bácsi?
- Hát
szépen. Ügyes vótam.
- Értem.
De miket mutogatott magának a Magyari? Mit kellett gyakorolni?
- Milyen
húr, milyen akkord, ilyenek. Egy hónapig. Utánna a
nótákat. Mellik hangba hogyan kell kísírtenyi, a csárdásoknak, foxoknak
a kiszdési, minden… Oszt akkor má’
cimbalmos lettem, vót nagy bandám.
- Ki
volt a prímás?
- Kovács
Dezső vót a prímásom, ide való vót, Keszihócra (Dacsókeszi), Gácson lakik.
- János
bácsi, maga tanított-e valakit az életébe…
- Én?
Tizenöt éves vótam, má’
tanítottam! Nyóc embert kitanítottam, de az mind
rokon vót. Apovai Sanyonak
két fiát, fent vannak Pozsonyba, meg az egyik Csehbe, nálam tanútak.
9. Oláh
László ”Tyúkos” brácsás, sz. 1926-ban, Szelőcén
(v. Komárom m., Mátyusföld)
”A bátyámtó’ kezdtem tanulni, itthol,
Oláh Gyulának híták. Aztán, Csívár
Sándor vót itt, prímás vót. Híre vót. Egyszer begyöttek
hozzá Pestről ketten, ketten…
- Annál
is tanult?
- Annál is. Gyerek vótam, tizenkét éves lehettem, jó filhallásom vót, hát beadtak apámék tanúnyi a Csívárho’. Először hegedűnyi tanútam, aszondja: ‘Le kell fognyi a húrt, mer’ ott má’ nem szelel!’ Meg hát a vonót kell tunnyi, mikor mennyit…
- Aztán
hogy lett brácsás?
- Apámnak az öccsi vó a brácsos, de elmentek laknyi Kajalra, mer hát sok vót a család, ott meg a’ ángyomnak meghalt a nagyapja, hát oda mentek (t.i. az ő házába költöztek). Úgyhogy kellett itthol egy brácsos, mer’ apám nem akart mindig idegenyeket hínyi…(Csívár) Minden hangszeren tudott, mindegy vót neki, hegedű, kontra, brács, bőgő, így oszt kéz alá fogott, mint brácsost. Jó vót a felfogásom, oszt az is ment…
1994a
Bevezetés. In: Varsányi Ildikó: Gömöri népzene.
Népzenei füzetek. Hangszeres népzenei példatár. 2-8. Bp.
1994b Az Ipoly mente hagyományos zenei kultúrájáról.
Börzsönyvidék 2. 1-8. Szob
1998 Hagyományos hangszeres zenepedagógia. Folkmagazin V/3. 35-37. Budapest
1980 Kocsis Lajos századeleji
népzenegyűjtése. Zenetudományi Írások 271-279. Bukarest
1976
Pécs zenéje a 18. században. Budapest
1980
Győr zenéje a 17-18. században. Budapest
1984 Sopron
zenéje a 16-18. Században. Budapest
1987 Eger zenéje 1687-1887. Budapest
1993
Székesfehérvár zenéje 1688-1892. Budapest
1998 …Bú hozza, kedv hordozza… Magon kőtt énekesek iskolája I. Vallomások, párbeszédek,
képek a hagyományos dalolásról, éneklésről. Budapest
1980
Hiedelemmonda katalógus. Budapest
1959
Díszítés és variálás egy mátrai falu dalaiban. Ethn.
LXX. 269-290
1998 Magyar zenetörténet. Jelenlévő múlt.
(Második, bővített kiadás) Budapest
1988
Magyar népmese-katalógus 2. Budapest
1991
Slovenské ľudové píšťaly a iné
aerofóny. Bratislava
1980 Ádám István széki prímás. Részletek egy készülő
személyi monográfiából. Zenetudományi Dolgozatok. 85-113.
1981 Közjáték a széki tánczenében. Zenetudományi Dolgozatok.
191-220.
1943: A kidei magyarság világi zenéje. Kolozsvár
1984
Variáció és rögtönzés egy gyimesi táncdallamban. Zenetudományi Dolgozatok.
197-221.
1994 Kukucska Ernő nógrádi dudás és
furulyás hagyatéka. Népzenei füzetek. Hangszeres népzenei példatár. Budapest
1998 Az utolsó dudás. Pál István nógrádi
pásztor zenei öröksége. Népzenei füzetek. Budapest
1973 Új guzsalyam
mellett. Énekeltem én özvegyasszon Miklós Gyurkáné Szályka Rózsa hetvenhat
esztendős koromban. (Lejegyezte, bevezetővel és jegyzetekkel ellátta
Kallós Zoltán.) Bukarest
1982 Lőrincréve népzenéje. Karsai Zsigmond dalai. Budapest
1955 Árgirus nótája.
Zenetudományi Tanulmányok IV. A magyar zene
történetéből. (Szerk. Szabolcsi Bence és Bartha Dénes) 5-17.
1982 Régi karácsonyi énekek. In: Visszatekintés. Összegyűjtött írások, beszédek, nyilatkozatok
II. (Sajtó alá rendezte és biobliográfiai jegyzetekkel
ellátta Bónis Ferenc) 60-63. Budapest
1996 Paraszti polgárosulás és a népi kultúra táji megoszlása Magyarországon (1880-1920).
Jelenlévő múlt. Budapest
1953 Egy hamis zenekar. In:
Emlékkönyv Kodály Zoltán 70. Születésnapjára.(szerk. Szabolcsi Bence és Bartha
Dénes) 169-173. Budapest
1954
Szépkenyerűszentmártoni gyűjtés. Népzenei mongráfiák
I. Budapest
1992 Gondolatok a népzene gyűjtésének,
lejegyzésének és rendszerezésének módszeréről. In:
Lajtha László összegyűjtött írásai. (Szerk. Berlász
Melinda) 155-167. Budapest
1958
Pôvodné slovenské ľudové hudobné nástroje. Bratislava.
1967
Slovenské ľudové hudobné nástroje. Bratislava.
1968 Magyar duda - magyar dudások a XIX-XX. században. Népi Kultúra - Népi Társadalom I.
1968a A botoló nóta. Proportio-gyakorlat nyomai a magyar néptáncban és népi tánczenében.
In: Magyar Zenetörténeti Tanulmányok. (Szerk. Bónis
Ferenc) 201-221. Budapest
1968b Páratlan és asszimetrikus
ritmusok tánczenénkben. Táncművészeti értesítő 2. 26-42.
1983
Bartók, Kodály és a néptánckutatás. Táncművészet
3, 16-18
1966
Magyar szólások és közmondások. Budapest
1999 Magyar népzenetörténet. Budapest
1993 Az
erdélyi és a moldvai magyarság népi tánczenéje. Budapest
1994 Zenés-táncos hiedelmek a moldvai
magyaroknál. In: Néprajzi Látóhatár III/1-2. 171-187.
1982 Béres vagyok, béres. Fejér megyei
népzene. /Az István király Múzeum Közleménye. A sorozat 25./ Székesfehérvár
1994
Népzenei olvasókönyv. Budapest
é. n. Magyar népi hangszerek. Ének - zene szakköri füzetek
1. Budapest
1967 Die Volksmusikinstrumente
Ungarns. Handbuch der Europäischen Volksmusikinstrumente.
Serie I., Band 1. (Szerk. Ernst Emsheimer
és Erich Stockmann) Leipzig.
1971
Cigányzene… Budapest
1972
Magyar parasztok és cigányzenészek. Magyar zene 13/1, 13/2
1980 Hivatásos és nemhivatásos
népzenészek. Zenetudományi Dolgozatok 1980. 75-83.
1979
XVI-XVII. századi dallamaink a népi emlékezetben I-II.
Budapest
1999
Zene és hiedelem. In: Démonikus és szakrális világok
határán. In: Mentalitástörténeti tanulmányok Pócs Éva
60. születésnapjára. (Szerk. Benedek Katalin-Csonka
Takács Eszter) 231-262. Budapest
1956 Instrumentele muzicale
ale poporului român. Bucureşti.
2000
Egy felvidéki falu zenei világa - Áj 1940.
Jelenlévő Múlt. Budapest
1982 Szabó István széki prímás ”lassú”
dallamai. Zenetudományi Dolgozatok 1982. 221-231.
1988 Halmágyi Mihály
gyimesközéploki prímás hegedűjátéka. Zenetudományi Dolgozatok 1988.
235-261.
A
szerző a dolgozatban a Szlovákia magyarlakta területein élő
cigányzenészek zenészképzési gyakorlatával foglalkozik. A kutatástörténeti
előzmények áttekintése során megállapítja, hogy a hagyományos zenei
kultúra funkcionális rendszeréhez hozzátartozik egy sor olyan folklórjelenség,
amelyeknek beható vizsgálatával mindmáig adós maradt a tudomány. E kutatási
témakörök közé tartozik a zene hagyományozódásának, az átadás - átvétel mechanizmusának
vizsgálata is. A vokális zenei hagyománnyal foglalkozó monográfiákban helyenként
találunk ugyan a zene elsajátításához és használatához kapcsolódó adatokat is,
a hangszeres zene folklórjának hasonló vonatkozásairól viszont még ennél is
kevesebb leírás áll rendelkezésünkre.
A zenélés,
az instrumentális készség elsajátítása mindenképpen egy bonyolult, a kívülállók
számára rejtett ”szakképesítési” folyamat, melynek vizsgálatával szükséges és
tanulságos foglalkozni. A szerző a tanulmány tárgyát képező kérdéskör
felvetésének tekintetében Sárosi Bálint és Halmos
Béla írásait emeli ki. E két szerzőnél azt tapasztalhatjuk, hogy - félretéve
a cigányzenészek körül kialakult eredet -és
előadásmód-problematikát - vizsgálat alá vették a hangszeren való
muzsikálásnak, mint néprajzi jelenségnek a közösségi életformában
megjelenő további aspektusait is. E kutatói munka eredményességének
előfeltétele volt az a szemléletváltás, amelynek lényege, hogy a vizsgálat
a zenei anyagot nem a dallam, hanem annak előadója felől közelíti
meg. Ez a módszertani újítás lehetővé teszi, hogy megállapítsuk, milyen
tényezők határozzák meg az előadásmód konkrét formájának rögzítését,
valamint azt, hogy miként hatnak a hagyományozódási folyamatok és átadási
technikák a hangszeres népzene előadói stílusának, az ebben tapasztalható
táji jellegzetességeknek alakulására.
A tanulmány
második részében a szerző a hagyományos zenészképzés társadalmi intézményéről,
valamint annak általános tanmenetéről értekezik.
4.
Az oktatás többnyire tanítási ”órákon” zajlik, a mester házában. Ezeken a
képzés gyakorlatilag két részből áll: az egyéni foglalkozásokból és a
zenekarral való együttmuzsikálásból. Az egyéni képzés keretében a dallamok
elsajátítása mellett a hangsúlyt a helyes előadásmód kialakítására
fektetik, mondhatni ez a képzés fontosabb része. Ide tartoznak a hangszerkezelés,
a díszítmények elsajátításának kérdései: a vonókezelés, az ujjrend, a
regiszter-, illetve fekvésváltások technikája, a hangnemek ismerete, a
ritmizálás, a dinamikai fokozás, stb. Az egyéni foglalkozásokon az egyes
dallamokon kívül (a hagyományos darabok mellett itt az újdonságok, a mindenkori
aktuális divat zenei termékei is szerepelnek) ujjrend-, illetve
hangsorgyakorlatokat is tanulnak a növendékek. A dallamok elsajátításában nem a
mennyiség a mérvadó szempont, az oktatás sokkal inkább a stílusos előadásmód
kiépítésére irányul. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a mester csak 20-40
dallamot tanít meg a növendéknek, azokat viszont a legapróbb részletekig
kidolgozva adja át. Így lehetőség nyílik arra, hogy rögzüljenek azok a
hangszerkezelési technikák és díszítőfordulatok, amelyek alapját képezik
az adott tájegységre jellemző előadói stílusnak. Ha a tanítvány már
tud (játszani, illetve kísérni) néhány dallamot, az oktató, aki rendszerint
maga is aktív zenész, elviszi a saját zenekara próbájára, illetve a tanításhoz
összehívja a bandáját. Ilyenkor az oktató a hangszernek, illetve a zenésznek a
zenekarban betöltött elvárt szerepét a hagyománynak és az adott muzsikálási
alkalom (valamint az ehhez kapcsolódó dallamok) funkciójának megfelelően
gyakoroltatja a növendékkel.
A
szerző felhívja a figyelmet arra, hogy ez a módszer a zene és a
zeneszolgáltatás társadalmi funkciójának megfelelően, organikusan
fejlesztette ki a lehető legoptimálisabban strukturált tanmenetet. Rámutat
továbbá arra is, hogy az iskolai zeneoktatásban ezzel ellentétes irányú a
tananyag szerkezeti felépítése. Először egy bonyolult jelrendszerrel (ti. a szolfézzsel és a hangjegyírással) ismertetik meg a
gyermeket, amelyből a végén egy következő áttételen, a hangszeren
keresztül kell levezetnie a zeneiség megértését, hiszen magát a dallamot a
növendék legtöbbször a kottából ismeri meg.
A
tanulmány harmadik részében a szerző a zenészmesterség megszerzésének társadalmi
intézménye kialakulásával foglalkozik. Ezt egyfelől az egyes vidékeken (a
Csallóközben, valamint a volt Gömör és Bars megyék
egyes tájegységein) viszonylag nagyarányú köznemesség zenei igényeinek
fejlődésével indokolja, másfelől pedig az általános polgárosodás
egyik kísérőjelenségének tekinti.
A
dolgozatot a gyűjtés helyszínein készített interjúrészletekből
összeállított példatár egészíti ki.
A szerzőről:
„Agócs Gergely
vagyok, 1969. október 27.-én születtem a felvidéki Érsekújváron, de oda csak
"születni voltam". Szűkebb pátriámnak Fülek városát és annak
közvetlen környékét tekintem, itt éltem le gyerekkorom legnagyobb részét. A
népzene iránti érdeklődésem is itt bontakozott ki. Tizenhat évesen mentem
el először gyűjteni, és azóta kb. 600 órányi
felvételt sikerült rögzítenem.
A gyűjtések légköre alakította ki bennem a késztetést a folklórban való
elmélyülésre, a nóták, a táncok megtanulására, a hangszeres muzsikálásra.
1987-ben a kassai Csámborgó zenekar tagjaként kezdtem el muzsikálni.
1990-1992 között a pozsonyi Szőttes népművészeti együttes
énekes-hangszeres szólistája voltam.
1993-ban elnyertem a »Népművészet Ifjú Mestere»
címet.
Ezek után megtanultam dudálni és zenész lettem. A
dudán kívül furulyázok, tárogatózok, ha nagyon kell, klarinétozok is, meg hegedülni is láttak már,
de ez utóbbi úgymond csak plátói szerelem (értsd: elég későn fogtam hozzá,
hogy saját magam számára elfogadható szinten megtanuljak
hegedülni).
Az igazi szívügy persze az éneklés. 1997-ben szereztem diplomát az ELTE néprajz
szakán, szakdolgozatomat folklorisztikából írtam »Egy szürke, megy egy hamuszín galamb»
- A hagyományos szellemi kultúra egy nógrádi magyar pásztor életében címmel.
Pál Pista bácsiról, az utolsó magyar dudásról szól, aki egyik példaképem,
mesterem, »fogadott nagyapám«.
Az egyetem elvégeztével az MTA Zenetudományi
Intézetében helyezkedtem el, mint népzenekutató, valamint a Hegedős
együttes tagjaként hivatásos zenész lettem. A társulat később nevet
váltott, ma ez a Fonó Zenekar. Most is itt zenélek, de elindultam önálló utakon
is, előadói estjeimen az énekelt és a hangszeres népzene mellett magyar
népmeséket is szoktam mondani. 2001 őszétől a Hagyományok Házában
dolgozom, itt először a közművelődési részleg vezetője
voltam, majd az intézmény néprajzkutatója lettem. 1999 márciusától 2000 nyaráig
vezettem a Fonó Budai Zeneház »Utolsó Óra» népzenegyűjtő
programját. 2000 szeptemberében tíznapos gyűjtő utat szerveztem az
észak-kaukázusi balkárok és karacsájok körében, és
gyűjtéseim között a magyar mellett szlovák, ruszin, gorál-lengyel, cigány,
román, horvát, udmurt, komi, nogaj, baskír és kabard
folklóranyag is szerepel. Szóval így...
1992 óta szerepelek magyarországi népzenei antológiákon (Táncháztalálkozó
lemezek, stb.), 1998-tól pedig zenekarommal több lemezt is kiadtunk, ezek
többségének zenei szerkesztése az én feladatom volt.”
(Forrás: www.folkinfo.hu)
[1] Lajtha L. 1954
[2] Lajtha L. 1992, 159.
[3] E kutatási irányzat eredményeit legutóbb Paksa Katalin tekintette át és bővítette ki a hagyományos díszítéstechnika dialektusterületeinek jellemzésével. L. Paksa K. 1993. Vö: Borsai I. 1959,
[4] Lajtha L. 1953, Avasi B. 1954.
[5] Halmos B. 1981, 1982, Virágvölgyi M. 1982, 1983, 1988, Tari L. 1986, Juhász Z. 1987, 1997, Pávai I. 1993,
[6] A magyar folklorisztikai szakirodalomban eddig erről a hiedelemlényről nem született összegző, elemző igényű írás. Egy dél-dunántúli horvát ördöngös dudás történeteinek és néhány vonatkozó adat felhasználásával Dömötör Tekla megkísérelte motívumcsoportokra bontva elsősorban szövegfolklorisztikai szempontok szerint rendszerezni e témakör anyagát, de a megfelelő áttekintést az adatok kellő mennyiségének hiánya nem tette lehetővé. L. Dömötör T. 1968. Tari Lujza a Zene és hiedelem című írásában szintén nem nyújt a téma szerteágazó forrásanyagához képest kielégítő összegzést. L. Tari L. 1999. Ehhez a témakörhöz l. még: Pávai I. 1994, Manga J. 1968.
[7] Kodály Zoltán már 1916-ban felhívta a figyelmet arra, hogy pl. a karácsonyi énekekben fellelhető utalások a hangszerekre, vagy (többször konkrét, nevesített) zenészekre a hanszeres muzsikának a téli ünnepkörben betöltött fontos szerepére utalhat. Kodály Z. 1982. Továbbá l. G. Szabó Z. 1991, Paksa K. 1969,
[8] l. pl.: Dömötör Á. 1988, O. Nagy G. 1966, Bihari A. 1980.
[9] A magyar néptánckutatás talán az egyetlen olyan tudományterület, amely kellő mértékben foglalkozik a tárgyához tartozó zenei jelenségek, és a zene által meghatározott összefüggések vizsgálatával. L. pl. Martin Gy. 1965, 1967, 1968a, 1968b, 1976, 1980, 1982, 1983, Pesovár F. 1982.
[10] Vö: Gojković, A. 1989, Elschek, O. 1991, Leng, L. 1958, 1967, Tiberiu, A. 1956. Sárosi Bálint egyetemi jegyzete az egyetlen magyar nyelvű, rendelkezésünkre álló áttekintés. Ennek korszerű helyettesítése a megjelenése óta felgyülemlett forrásanyag, valamint az azóta nagyot változott szakmai-és közérdeklődés következtében egyre sürgetőbb feladat. Vö: Sárosi B. é. n. Ennél valamivel terjedelmesebb összefoglalást a német nyelvű változatban találhatunk. L. Sárosi 1967.
[11] Vö: Dincsér O. 1939, 1943, Sárosi B.
[12] L. Bárdos K. 1976, 1980, 1984, 1987, 1993, Dobszay L. 1998, Kiss L. 1965, Kodály Z. 1955, MZT I., MZT II., Paksa K. 1999, Szabolcsi B. 1955, 1959, 1961, Szendrei J. - Dobszay L. - Rajeczky B. 1979.
[13] Barsi E. 1984, Berecz A. 1998, Halmos I. 1959, Járdányi P. 1943, Kiss L. 1982, Vargyas L. 2000.
[14] A dudás pásztorok gyakran arról számolnak be, hogy a zeneszolgáltatásért rendszerint csak jelképes fizetséget kaptak, azt is többször étel-ital, illetve egyéb naturáliák, mint pénz formájában.
[15] Sárosi B. 1972, 1980, 1996, 49-58., Halmos B. 1980.
[16] A kilencvenes évek szakirodalmában, elsősorban Pávai István, Juhász Zoltán és Sebő Ferenc publikációs tevékenységében találkozhatunk hasonló szemlélettel. L. Pávai 1993, 1994, Sebő F. 1994, Juhász Z. 1994, 1998.
[17] Ezzel kapcsolatban érdekes lenne megvizsgálni a magyar szépirodalomban itt-ott jelentkező cigányzenész-jellemábrázolások típusait. Az, hogy rendszerint minden hangszerhez más-más testi-lelki tulajdonságokkal jellemzett figura kerül, szintén e belső szereposztás felismerésére utal.
[18] A “Felvidék” fogalmat jelen tanulmányomban a köznyelvi értelemben vett egységként, inkább csak a gördülékenyebb szövegezés kedvéért Szlovákia területének szinonímájakét használom.
[19] Sárosi B. 1980, 81.
[20] A térképmellékletben ezeket tüntettem fel.
[21] Az oktató zenészeknek nem volt külön megnevezésük, sem megszólításuk, hiszen a tanítói státuszban tevékenykedőt rendszerint a tanítvány családjának szülői, vagy nagyszülői korosztályához kollegiális, vagy esetenként bizonyos fokú rokonsági kapcsolatok is fűzték.
[22] Moholban (v. Torontál m.) a tambura-oktató muzsikus a kocsmában zenéltette a tanítványait, s az így szerzett bevétel őt illette. Felföldi László szíves közlése.
[23] L. Agócs G. 1994a, 1994b.
[24] Saját gyűjtés, elmondta Dancs Tibor prímás 1992-ben, Nyíriben (Zemplén m.). Született Pálházán, 1933-ban.
[25] Vö: Sárosi B. 1971, 184.
[26] Adatkozlőim ezeket az egyszerű darabokba rejtett gyakorlatokat többször el is játszották, bizonyítva ezzel, hogy rögzítésüket az oktatók általában fontosnak tartották.
[27] Ez leginkább talán az új zenekari felállások akusztikus hangszerei, a szaxofon, a harmonika, és a több területen még mindig használatban levő hegedű esetében valószínűsíthető.
[28] Sárosi B. 1972, 24-37., 144-167.
[29] Sárosi B. 1972, 34.
[30] Sárosi B. 1972, 148.
[31] L. Almási I. 1980, 273-274.
[32] L. Halmos B. 1980, 90-92.
[33] Pávai István szíves közlése nyomán
[34] L. Kósa L. 1996, 280-339.
[35] L. Kocsis A. 1997, 9-116.
[36] L. Kósa L. 1998, 179-194, 246-275.
[37] Nyilvánvaló, hogy a zenei képzés intézményesülésénél még egyéb tényezőkkel is számolnunk kell. Nem szabad pl. figyelmen kívül hagynunk a XIX. század végétől – mintegy a polgárosodás egyik szimbólumaként terjedő - tánciskolák ösztönző szerepét sem, amelyek a táncdivatok terjesztésével a zenészeket is az újdonságok elsajátítása felé, tehát a szakmai továbbképzés irányába fordította. L. Pálfy Gy. 1995.
[38] A vizsgált területen általánosnak mondható a rezgőnyelves aerofonokra vonatkozó “síp”, mint gyűjtőfogalom, illetve az ezeken játszó zenészek megjelöléseként előforduló “sípos” idiómák használata. Megjegyzem, hogy e hangszerek megnevezése Szlovákia magyarlakta vidékein nagy változatosságot mutat. A klarinét neve a Bodrogközben “töröksíp” (!), a Zoborvidéken “furulya”, a nógrádi részeken és Gömörben “klanét”, vagy “klatnéta”, másutt legtöbbször egyszerűen “síp”. Ez a heterogenitás nemcsak a klarinét szó idegen hangzásával magyarázható, hanem azzal is, hogy ez a hangszer elég későn került be a falusi cigánybandák eszköztárába. A “síp”, “töröksíp” megjelölések ugyanakkor egy – a helyi hagyományból mára már kiveszett - rezgőnyelves hangszertípus hajdani meglétére engednek következtetni.
* A tanulmány
először a Társadalomtudományi Szemle 2001/1., 2. évf. 1. sz. 151–166. Pozsony, 2001. jelent meg.