Sziklai Anett Gabriella*
Zenepszichológia
A zene lélektani
hatásmechanizmusa
A zene
ősibb, mint a nyelv, vagy bármelyik művészeti ág. Az emberi hangból
született és abból az elengedhetetlen szükségből, hogy kapcsolatba
kerüljünk embertársainkkal.
„Tulajdonképpen
a zene az ember, sokkal jellemzőbb rá a szavaknál, hiszen a
szavak konkrét
jelentést hordozó elvont szimbólumok. A zene érzelmeink mélyebb rétegeire hat,
mint a legtöbb szó, és arra kényszerít, hogy egész lényünkkel reagáljunk
rá.” Yehudi Menuhin és Curtis W. Davis
(1981).
Régészeti
bizonyítékok utalnak rá, hogy az ősember már jóval az utolsó jégkorszak
előtt használt csontokat, dobokat, sípokat. Célja sokféle lehetett:
vallásiak, rítusok, ünnepek és a kommunikáció más formái is. Minden általunk
ismert kultúra kiterjedt módon felhasználja a zenét, mert a hangok bizonyos
fület gyönyörködtető elrendezése jobbá teheti az életünket. Így tehát van
tánczene, van zene: esküvőre, temetésre, vallásos és hazafias alkalmakra.
Fontos szerepe, hogy a hallgatók figyelmét a kívánatos lelkiállapotnak
megfelelő mintába rendezze.
„A
zeneművészet a valóságot a hallgatóság egyszerű közegében, erre a
célra kiválasztott és kialakított hangokkal, eszközökkel, módszerekkel és
technikákkal visszatükröző művészeti ág. A kettős
visszatükrözéssel dolgozó művészetek közé tartozik, a valóság hatására az
ember belsejében létrejövő érzelmi tükörképeket transzformálja, tükrözi
újra zeneileg megformált hangok segítségével.” Csibra
István és Szerdahelyi István (1977).
Kierkegaard
szerint a legelvontabb eszme, az érzéki zsenialitás, ami egyedül a zene által
ábrázolható – idézi Németh Lajos (1970).
„A zene
rendezett audiális információ, amely segít rendszert
teremteni a hozzá forduló elmében, csökkenti a pszichikai entrópia, vagyis a
tudatzavar mértékét, ami akkor jelenik meg, ha a rendezetlen információ
ellentétbe kerül a céljainkkal. A zenehallgatás elhessegeti az unalmat és a
szorongást, és ha komolyan odafigyelünk rá, áramlat-élményt is
előidézhet.” Csíkszentmihályi
Mihály (1991).
Minden
hang, minden zaj, minden hangzás csak az időben keletkezhet, és csak ott
mehet végbe. Ellentétben pl. egy képpel, amelyet megtekintünk, és engedjük,
hogy hatással legyen ránk, a zene kizárólag a keletkezés folyamata révén
tárulhat fel előttünk, és ebben a folyamatban egyúttal fel is oldja az
időt. Ez a feloldó erő éppúgy hatással van az emberre, mint ahogy egy
ritmus is rendszert teremthet a benne uralkodó káoszban. A zene segít, hogy
elhatároljuk magunkat másoktól, amikor erre szükség van, de segít abban is,
hogy átlépjük határainkat, és ez által megtapasztaljuk mások közelségét.
Nem a
zene hallásától, hanem hallgatásától lesz életünk jobb. A zenehallgatás
kezdetben érzékszervi élmény. Ebben a
fázisban az ember a hangoknak azon tulajdonságaira reagál, amelyek kellemes,
idegrendszerébe genetikusan kódolt fizikai reakciókat váltanak ki. A lassú
tempó a nyugalom és a méltóság érzését kelti, a ritmus annál izgatóbb minél
sűrűbb, zsúfoltabb a hangsúlyok egymásutánja és minél bonyolultabbak
az időbeli viszonyok. Mindannyian fogékonyak vagyunk bizonyos akkordokra,
a fuvola zokogása, a kürt harsogása úgy tűnik, általános vonzerővel
rendelkezik. Különösen a dobok ritmusára, a basszusra vagyunk érzékenyek. /Ez
az a ritmus, amelyen a rockzene alapszik, és amely valószínűleg édesanyánk
méhen belül hallgatott szívverésére emlékeztet bennünket/ - Csíkszentmihályi
Mihály (1991).
A zenei élmény következő szintje a hallgatás analóg módja. Ebben az állapotban
megtanulunk a hangminták alapján érzéseket és képeket előhívni magunkból.
A panaszos szaxofonszólót hallgatva olyan,
mintha a préri felett gyülekező viharfelhőket bámulnánk
lenyűgözve. A populáris dalok persze a végsőkig kiaknázzák az analóg
hallgatásmódot azzal, hogy a dalszövegekkel rávezetik a hallgatót arra, hogy
milyen hangulatot vagy történetet jelenít meg a zene.
A
zenehallgatás legkomplexebb módja az analitikus
mód. A figyelem a zene strukturális elemeire irányul az érzékekre vonatkozó
benyomások vagy az elbeszélő jelleg helyett. Zenehallgatási készségünk
ezen a ponton magában foglalja azt a képességet, hogy felismerjük a zenemű
belső rendjét és azt, milyen eszközökkel éri el a szerző a harmóniát.
Ide tartozik az előadásmód és a hangzás kritikai érzékelése is, hogy össze
tudjuk hasonlítani a zeneművet ugyanannak a zeneszerzőnek a korábbi
vagy a későbbi műveivel, vagy más zeneszerzőkével, akik
ugyanabban az időszakban alkottak, valamint össze tudjuk hasonlítani a
zenekart vagy a karmestert saját korábbi vagy későbbi előadásával
vagy mások interpretációival. Ahogy valaki kifejleszti az analitikus
zenehallgatási készséget, ezzel egyenesen arányosan nőnek lehetőségei
a muzsika élvezetére.
Apolló szelídítő
ereje lantjátékában rejlett, Pán extázisba hozta hallgatóit a sípjaival,
Orfeusz, pedig a halálnak is megállt parancsolt a zenéjével. Ezek a
legendák mind
arról szólnak, hogy kapcsolat áll fenn a hangok harmóniába rendezésének
képessége és a társadalmi rend általánosabb, elvontabb harmóniája, vagyis a
civilizáció között. Platón, aki tisztában volt ezzel a kapcsolattal, úgy
gondolta, a gyerekeket legelőször zenére kell tanítani, miközben a
kellemes ritmusokra és harmóniákra figyelnek, egész tudatuk rendezetté válik.
Ha valaki megtanulja, hogyan kell harmonikus hangokat létrehozni, az nemcsak
örömmel tölti el, de, mint bármilyen másik összetett készség elsajátítása, az
Énjét is erősíti.
„A zene…
hangos érzés… az egyes érzésének, amennyiben általánossá akar lenni, általános
formát ad, tehát a hangok szervezése alapján ember szervezése.” Bertolt Brecht (1970).
A
tudományos kutatásokat megelőzve a szépirodalmi szerzők sokat tettek
hozzá a művészet hatáslélektani elemzéséhez. Tolsztoj a Kreutzer szonáta című
művében
lenyűgöző módon ír a mesélő szájába adva a gondolatokat: „Szörnyű
dolog az a szonáta. Épp az a rész. Általában szörnyű dolog a muzsika. Mi
is ez? Nem értem. Mi a zene? Mit csinál? Miért csinálja, amit csinál? Azt
mondják a zene lelket emelően hat – szamárság, nem igaz. Hat, rettenetesen
hat magamról mondhatom, de egyáltalán nem lelket emelően. Nem hat sem
lelket emelően, sem a lelket lealacsonyítón, hanem a lelket fölzaklatva.
Hogy is mondjam? A zene arra ösztönöz, hogy elfeledkezzem magamról, a valódi
állapotomról valami más állapotba visz át, nem a magaméba. A zene hatása alatt
úgy rémlik, azt érzem, amit voltaképp nem érzek, megértem, amit nem értek, meg
bírom tenni, amit nem bírok…”.
A zene
egy csapásra közvetlenül visz át abba a lelkiállapotba, amelyben az volt, aki a
zenét írta. Lélekben összeolvadok vele, és vele együtt kerülök egyik állapotból
a másikba, de hogy ezt mért teszem, nem tudom.
„A
muzsikában akárcsak a többi művészetben a »hatás«
mindig a szerint változik, hogy milyen azoknak a temperamentuma, akikre hat.
Egyeseket csodálatos módon felpezsdít, mások számára azonban szerencsétlenné
tevő, nyomasztó teherré válik. Honegger (1965).
A zene
hatásmechanizmusát értelmi és érzelmi összetevőkre tagolhatjuk. Az
előbbi a felismerés, a szimbolikus cselekvés és a közlés mozzanatában, az
utóbbi az érzelmek és a zene dimenziórendszerében, közvetlen idegrendszeri
hatásában és a katarzisban jelölhető meg. Katarzis csak akkor jön létre,
ha a pusztán egyéni elkülöníthetetlenül összeolvad a társadalmival.
Amikor a
zene hatásáról, a zene által keltett elragadtatás, katarzis természetéről,
a hallás fiziológiai és pszichológiai folyamatáról, a valóság jelenségeinek a
zene útján való felismeréséről beszélünk, voltaképpen a zenei műélvezés
lélektanáról is szólunk. Itt inkább csak az a fontos már a számunkra, hogy a
műélvezés katarzisának megkülönböztető jegyeit még egyszer
kiemeljük.
Vitányi
Iván szerint a művészet befogadásának folyamatában – a mű váltja ki a
katarzist -, de a katartikus felismerés mégsem pusztán rá vonatkozik, hanem az
életre. Nem a műalkotás nagyságát és szépségét ismerjük csak fel, hanem a
mű közvetítésével az élet valamely jelenségének lényegét és igazságát is.
A műalkotás folyamatában az igazságnak ebből a tartalmából születik a
forma, a műélvezésben ebből a formából a tartalom.
A
befogadás mélysége és teljessége attól függ, hogy ez a felismerés milyen mélyen
hatol bele a valóság lényegébe. Minden vásár kettőn áll: az eladón és a
vevőn.
Kettőn
áll a műélvezés is, azon, hogy mit „ad el” a művész, és mit „vesz
meg” a műélvező. A kettő nem mindig ugyanaz. Az, hogy a mű
befogadója mit ért meg a műből, az nemcsak a mű következménye,
hanem a befogadó ízlésétől, személyes képességeitől,
műveltségétől és pillanatnyi „ihletétől”, hangoltságától is
függ. (Aminek részleges vizsgálata a művészetszociológiára tartozik).
A
folyamat pszichológiai és szociológiai szintje sajátosan függ itt össze. Sok
vizsgálat
bizonyítja (pl.: Gyulai Elemérnek – A zene hatásában – publikáltfelmérése),
hogy szociológiai szempontból nézve különböző ízlésű rétegek ugyanazt
a pszichológiai élményt keresik más és más műfajban. A könnyűzene hívei
ugyanúgy az egyensúlyt, a szépben való gyönyörűséget, és a saját
legjobbnak tartott érzelmeik kifejezését találják meg a maguk műfajában,
mint a komolyzene hívei az övékében. Sokszor ugyanaz a szándék vezeti el az
egyik embert az önfeledt magyar nótázáshoz, mint a másikat Mozart vagy
Beethoven művéig.
A hatás,
a műalkotás befogadásának (Lukács György kifejezésével) „utánja” mégsem mindig ugyanez. Különbözővé teszi
először is maga a mű, amely minden esetben a maga meghatározott
módján elégíti ki a felmerülő igényeket. Ami azonban arra is utal, hogy
itt az igényeknek pusztán a kerete azonos vagy hasonló, tartalma egészen
különböző lehet.
Hogyan
történik a zenemű befogadása, milyen lelki folyamatok játszódnak le
zenehallgatás közben, hogyan bontakozik ki a katarzis élménye?
Ahogyan
a zene megírása vagy előadása sem egyazon szintű elragadtatás
elejétől végig, ugyanúgy a zenehallgatás „görbéje” is hullámvonal, a nagy
csúcspontokat, a felismerés nagy pillanatait a szétszórtabb figyelem, kevésbé
felfokozott, koncentrált lelkiállapot pillanatai váltják fel.
Az ember
lelki működése mindig többszólamú, méghozzá olyanformán, hogy a szólamok
többnyire nem is csendülnek össze egyetlen szimfóniává. Mint hogyha egyszerre
több zeneművet hallanánk, és a hangok zűrzavaraiban csak figyelmünk
összpontosításával tudnánk egyiket vagy másikat huzamosabb ideig követni.
Érzékszerveinkkel
felfogjuk környezetünk és saját testünk állapotát és mozgásait, egy részüket
tudatossá is tesszük, ezenközben egyszerre több gondolatsoron haladunk végig.
Nemcsak azon, amin éppen „gondolkozunk”, a fő „szólam” mellett a
legkülönbözőbb asszociációk, emlékképek, az aktuális helyzetre vonatkozó
reflexiók merülnek fel bennünk, és ráadásul érzelmek törnek fel, vágyak
sarkallnak, sejtések villannak át, akaratok bontakoznak ki fejünkben. A
zenehallgatás némiképp leszűkíti a tevékenységeknek ezt a széles
spektrumát. Ha figyelmünk intenzíven fordul a zene felé, akkor először is
mintegy zárójelbe tesszük az érzékszerveink útján kapható információk nagy
részét. Másodlagossá válik még a látás, a környezet is, most minden érzékszerv
fölött a hallás uralkodik. Csökken a készenléti állapot,
mozgáslehetőségeinket is tudatosan korlátozzuk.
Ez a
sajátos nyugalmi állapot teret szabadít fel a tudat működése számára.
Működése most egyrészt szabadabb, másrészt kötöttebb lesz a megszokottnál.
Szabadabb abban az értelemben, hogy mivel a külvilággal való közvetlen
kontaktus lazább, a képzelet most bátrabban csaponghat. De ugyanakkor mégis
kötöttebb, mert az előbbi heterofóniából most
egy szólam emelkedik ki a többiek fölé: a zenéé, a többi „szólamnak” hozzá kell
igazodnia. Gondolkozhatunk ugyan akármiről egy zenemű hallgatása
közben, de ha a zenére alaposan odafigyelünk, gondolataik valamilyen módon
mégis követik a zenét.
Gyulai
Elemér 1936-38-ig folytatta zenepszichológiai kísérleteit, amelyeknek
során
hallgatóinak zeneműveket mutatott be. Feljegyezte asszociációikat, érzelmi
állapotuk változását. Volt, hogy a kísérleti személyek hangulata megváltozott,
javulás, kiegyenlítődés – közömbösülés,
rosszabbodás következett be. Megállapította, hogy a dúr hangnemben írt darabok
nagyobb százalékban okoztak javulást és kisebb százalékban rosszabbodást, mint
a moll hangnemben írottak. Hasonló összefüggés alakult ki a tempó
vizsgálatában. A gyors tételek nagyobb mértékben eredményeztek javulást, mint a
lassúak. Végül érdekes volt az elemzés, amellyel a különböző korok zenéjét
vizsgálta az érzelmi hatás szempontjából. Kiderült, hogy minél közelebb
haladunk a mához, annál erőteljesebb a hatás, méghozzá javító, és
deprimáló tendenciával egyaránt.
Meg is
lehet fordítani a vizsgálat elvét. Nemcsak a zene hat az ember érzelmi állapotára,
hanem pillanatnyi lelkiállapotunk is megszabja azt, hogy milyen zene
befogadására vagyunk képesek.
A Holocaust áldozatául esett magyar zeneszerzők
között Gyulai Elemér művei
Gyulai
Elemér képi asszociációkat is vizsgált. A legelső kérdés, ami ennek
kapcsán felmerül a projekció és introjekció viszonya.
Az első esetben saját érzelmeinket éljük át a zenében, a második esetben,
a zenében kifejezett érzelmeket vesszük át.
Kovács
Sándor szerint éppen az adja a zenehallgatás sajátos érzelmi feszültségét, hogy
a saját világunk és a mű világa, még általánosabban: saját partikuláris
egyéni világunk és a műben megtestesülő általános emberi világ
állandó kölcsönhatásban van egymással.
A
katarzis éppen az a tevékenység, amelyben az egyes ember felismeri, hogy
legegyénibb vonásaiban is mennyire a társadalomhoz tartozik. Ezt a folyamatot
olykor az én – érzés és az én – képzelet szembeállításával igyekeznek
megvilágítani, az én – érzet a műélvezésben is érintetlen, de más én –
képzeteket élünk át és – tegyük hozzá – fogunk össze „mi képzetekké”.
A zenei
élmény az ember első élménye. Az alábbiakban Hans-Helmut Decker-Voigt (2004) alapján foglalom össze a magzati korban
szerzett hatások későbbi jelentőségét. Időben ez jóval
előbbre tehető, mint ahogy az élet nehézségei ránk zúdulnak. Minden
későbbi zenei élmény visszavisz minket abba a világba, abba a hangokkal
teli ősbarlangba, az anyaméhbe, ahol a világról még csak hangok útján,
biztos távolból szereztünk tudomást.
Ha a
zenével kerülünk kapcsolatba, az egyszersmind azt is jelenti, hogy újra és újra
találkozunk a nővel, az anyával, mint első zenei nevelővel, és
szembesülünk azzal a hatással, amelyet ránk gyakorol – legyen az jó és
segítő, vagy épp megterhelő és megbetegítő. A zene újra
aktiválja ezt a távolságot, és azt a melegséget és közelséget. Érzéseink,
gondolkodásunk és cselekedeteink például egész életünk során szorosan
összefüggnek mindazzal, amit az anyaméhben érzékeltünk. Az első akusztikus
táplálék a magzat számára az anya szívhangja, a szívverés ritmusa.
Az
anyaméh „muzsikája” ismerős, biztonságot adó környezet. A zene az egyik
legalapvetőbb, létfontosságú és a fejlődéshez nélkülözhetetlen
táplálék.
Mindenfajta
zene, függetlenül a kortól és a kultúrától, amelyben született öt
alkotórészből épül fel: ritmus, dinamika, hangzás, dallam és forma.
A ritmus az idő tagolása. Segítséget
nyújt a rendszerezéshez és ez által az ember rend iránti igényének kielégítéséhez.
A ritmus két komponense a metrikus lüktetés és a folyamatos mozgás, amely az
alkotóerőt képviseli. Az emberi életre vonatkoztatva az előbbi az
emberi élet fix pontjainak, utóbbi, pedig az emberi szabadságnak felel meg.
Gertrud Katja Loos zene és mozgásterapeuta ennek megfelelően
úgy értelmezi a ritmust, mint a rend keretei között megnyilvánuló szabadságot.
A két pólus között megtalált egyensúlyt nevezi pszichés egészségnek.
Valamennyien
a nappalok és éjjelek, a közelség és távolság, a munka és a szabadidő, a
szeretet és a gyűlölet, az adás és az elfogadás, a befogadás és a kreatív
alkotás ritmusában élünk. Ezen belül azonban mindenkinek saját életritmusa van.
A várandósság alatt az anya szívritmusa készíti fel a magzatot az élet
ritmusára. Az anyaméhben a gyermeket olyan ritmus veszi körül, amelynek
létrehozásában neki tevőlegesen nem kell részt vennie. Az anya szívverése
tulajdonképpen egy hallható védőburok, amely biztonságot ad. A legtöbb
ember szereti az egyértelmű ritmusokat, és amikor ilyet hall, tudattalanul
visszaemlékszik életének erre a korai, az anyaméh biztonságában eltöltött
időszakára. A techno, a kemény rock és a heavy
metal, amelyet a fiatal generációk ma olyan szívesen hallgatnak, talán azért is
nyerhetett teret korunkban, mert a mesterséges, szintetikus ritmus kifejezi a
mai fiatalok vágyakozását a világos struktúrák, a biztos tájékozódási pontok
iránt.
A dinamika görögül (dynamos:
erő) elválaszthatatlanul összekapcsolódik a ritmussal. Az összefüggés a
következőt jelenti. A gyermek nemcsak benne él és fejlődik az anya
állandóan változó szívritmusában, hanem a gyorsuló, illetve lassuló
szívveréssel egyidejűleg a halk és hangos, a magas és mély hangok egész
skáláját is megtapasztalja. Az anya szívhangja nemcsak ritmusból áll, hanem
mindazon építőelemekből is, amelyből minden zene a világon. Ha
az anya sétál, szalad, pihen, félálomban van, a méhében fejlődő
gyermek ennek megfelelően megtapasztalja a gyors és a lassú tempót, és
vele együtt a hangos és halk hangokat, amelyek vagy nyugalmat, vagy annak
ellenkezőjét sugározzák.
A
hangerőhöz kapcsolódó magas és mély hangok, megtapasztalása segíti
később a gyermeket a dallamok megértésében. A méhben fejlődő
gyermek elsősorban hallásán keresztül érzékeli - bár még biztos
távolságból – a világot.
A szívesen
hallgatott vagy épp elutasított zene dinamikája mindig összefügg saját
életerőnkkel. A zenei dinamika tulajdonképp a saját tükörképünk.
Előfordul, hogy valaki a zenét olyan dinamikával játssza, amely számára az
életben, párkapcsolatában, munkájában hiányzik. Vagy épp olyannal, amely
megfelel pillanatnyi lelkiállapotának.
A
hangzást és a dallamot szintén már az anyaméhben megtapasztalja a gyermek,
mivel magában a szívverésben, de azon kívül is számtalan különböző
frekvencia, akkord és együtthangzás is hallható. Az édesanya csontjai, ízületei
és emésztőszervei különös koncertet adnak. Az anya éneke, dúdolása szó
szerint felejthetetlen marad a gyermek számára.
A magzat
ugyanis nemcsak hallja, hanem el is raktározza magában az anya hangját, hogy
azután a születést követően újra felismerje azt, akár ezer közül is.
A zenei
hangzás egy ember számára egész élete folyamán a közelség, az intimitás, az
odaadás és az egybeolvadás érzését adhatja, de előfordul, hogy nem így
történik. Például a zeneterápiában, mikor a kapcsolati problémák sokszor éppen
az együtthangzásokon keresztül válnak egyértelművé.
A
zeneterápia a non-verbális pszichoterápiás eljárások közé sorolható gyógyító
eljárás, melyet kétféle módon alkalmaznak.
A zenével kapcsolatos tapasztalatunk lehet receptív, amikor a hallgatott zene ránk gyakorolt hatását éljük át,
vagy aktív, amikor az általunk
játszott (de másvalaki által komponált) zene hatását éljük át (pl.:
zeneoktatás, színpadi előadás során). A zenét azonban úgy is átélhetjük
aktívan, mint saját személyiségünk kifejeződését. Amikor a zeneterápia
során improvizálunk, pontosan ez történik. Lényege, az alkotó fantázia és az
alkotó tevékenység ösztönzése, a belső világ kifejezésre juttatása.
A zenei forma az a keret, amelyben a zene többi
alkotóeleme: ritmus, dinamika, hangzás és dallam megnyilvánul. Az anyaméhben
fejlődő gyermek számtalan zenei formát megtapasztal. Vannak köztük
nagy formák, például ha az anya táncol, forog, nevet és közben másokkal együtt
hangosan énekel. Vagy, ha épp kiabál, lábával toppant, sikít és közben egész
teste a lehető legnagyobb hangerővel, fortissimo muzsikál, súlyos sforzatók és erős hangsúlyok kíséretében. Az édesanya
öröme vagy haragja egyaránt megnyilvánulhat hangosan. Mégis, már a magzat is
felismeri, hogy a hangerő szeretetteljes-e vagy sem. Vannak a zenében
kisebb formák, pl. a gyermekdalok egyszerű dallamvezetése, de léteznek
olyan nagy formák is, mint az oratóriumok vagy szimfóniák, amelyek nemcsak jó
benyomást tehetnek ránk, hanem nyomaszthatnak is. Az, hogy az ember melyik
zenei formát kedveli különösen, és melyiket utasítja el, az illető
személyiségétől is függ. Pszichológiai megközelítésben az anya által
pozitívnak minősített zene a testérzet és a pozitív pszichés- emocionális
reakció következtében a gyermekre is pozitív hatással lesz.
A
születés élménye, amelyet a pszichoanalízis lelki megrázkódtatásként tart
számon, életre szóló vágyat ébreszt az emberben, hogy visszatérjen a születés
előtti időbe.
A zene,
pedig hozzájárul ehhez a visszavágyódáshoz.
Felhasznált irodalom:
Bertolt Brecht
(1970): Irodalomról és művészetről. Budapest, Kossuth Kiadó.
Brown,
Norman O. (1959): Művészet és Erósz. In: Bókay Antal és Erős Ferenc (1998): Pszichoanalízis és
irodalomtudomány. Budapest, Filum Kiadó.
Buda
Béla (1978): Az empátia- a beleélés lélektana. Budapest, Gondolat Kiadó.
Csibra István
és Szerdahelyi István (szerk.) (1977): Esztétikai ABC. Kossuth Könyvkiadó.
Csíkszentmihályi Mihály
(1997): Flow. Az áramlat. A tökéletes élmény pszichológiája. Budapest, Akadémiai
Kiadó.
Gyulai
Elemér (1968): A látható zene. Budapest, Zeneműkiadó.
Halász
László (1967): Adalékok a műértékelő tevékenység pszichológiai
vizsgálatához. Budapest, Akadémiai Kiadó.
Halász
László (1972): A művészetpszichológia. /Tanulmánykötet/ Pedagógiai -
pszichológiai közlemények.
Halász
László (1973): Művészetpszichológia. Budapest, Gondolat Könyvkiadó.
Halász
László (2002): A freudi művészetpszichológia – Freud, az író. Budapest,
Gondolat Kiadói Kör.
Hans-Helmut
Decker-Voigt (2004): Zenével az életbe. Budapest,
Medicina Könyvkiadó Rt.
Kenedi János
(1977) válogatta és jegyzetekkel látta el: A film és a többi művészet.
Budapest, Gondolat Kiadó.
László
János (1998): Megértés és élvezet. A műbefogadás információfeldolgozási
szempontú megközelítése. In: László János: Szerep,
forgatókönyv, narratívum. Scientia
Humana.
Mátrai
László (1973): Élmény és mű. Budapest, Gondolat Kiadó.
Menuhin,
Yehudi és Curtis W. Davis (1981): Az ember zenéje. Budapest, Zeneműkiadó.
Mérei Ferenc
(1985): Lélektani napló I. Budapest, Művelődéskutató Intézet.
Németh
Lajos (1970): A művészet sorsfordulója. Budapest, Gondolat Kiadó.
Theodor
W. Adorno (1998): A művészet és a
művészetek. Helikon Kiadó.
Tolsztoj,
Lev (1964): Kreutzer szonáta. Budapest, Szépirodalmi
Könyvkiadó.
Vigotszkij, Lev
(1968): Művészetpszichológia. Budapest, Kossuth Könyvkiadó.
Vitányi
Iván (1969): A zene lélektana. Budapest, Gondolat Kiadó.
Zofia Lissa (1978): A filmzene esztétikája. Budapest, Kiadó a
Magyar Filmtudományi Intézet.
* A szerző a Pécsi Tudományegyetem Pszichológia Doktori Iskola Szociálpszichológia Program hallgatója. Témavezető tanára: Prof. László János.